Bi-wire spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Petter-S sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-wire spørsmål.

Ny forsterker og høytalerkabler skal i hus og denne gangen tenkte jeg og prøve ut bi-wire og derfor har jeg et par spørsmål. Første spørsmål blir da om en NAD C352 stereo forsterker takler bi-wire?
    Det andre spørsmålet mitt er om det er fire ledere som går inn i høytaleren mens det er bare to ledere som går inn i forsterken altså tilsammen 6 ledere?
    Har sett litt på disse kabelene i lengden 2 x 2 meter. Noen somhar bra erfaringer med disse?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen fasit på BI-WIRE; Poenget er at en kjører diskant separat fra Woofer et stykke ut i kabelen før det sammenkobles i et lite filter på kabelen til å gå fra 4 ledere til 2 ledere. Noen mener lyden forbedres ved BI-WIRE, mens andre mener sammenkobling av terminaler gir akkurat samme effekt.

Jeg støtter teorien om at et sølvlag rundt de 2 lederne som går fra diskant og litt utover i kabelen kan forbedre lyden, siden sølv er mye edlere enn kobber, og i diskant lederene går det veldig høyfrekvente signaler som krever godt ledemateriale, men jeg har aldri fått muligheten til å høre på slike kabler med et sølvlag rundt kobberet i de 2 lederene som går fra diskant, så det vet jeg rett og slett ikke.

Alle forsterkere støtter BI-WIRE.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Det er ingen fasit på BI-WIRE; Poenget er at en kjører diskant separat fra Woofer et stykke ut i kabelen før det sammenkobles i et lite filter på kabelen til å gå fra 4 ledere til 2 ledere. Noen mener lyden forbedres ved BI-WIRE, mens andre mener sammenkobling av terminaler gir akkurat samme effekt.

Ehhh.. Hæh? Det var jammen nytt for meg.. Hva slags misjon har det filteret der mener du?

Jeg for min del har løst det på den mer tradisjonelle måten med kabler med fire ledere hele veien.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Ehhh.. Hæh? Det var jammen nytt for meg.. Hva slags misjon har det filteret der mener du?

Jeg for min del har løst det på den mer tradisjonelle måten med kabler med fire ledere hele veien.
    Jeg har sett flere kabler med slike bokser før enden på kabelen, faktisk ALLE bi-wire kablene jeg har sett har hatt en slik koblingsboks der det går fra 4 til 2 ledere før enden der det skal kobles opp mot forsterker.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig.. Jeg tror aldri jeg har sett noen "sammenkoblingsbokser" på bi-wire kabler! ^^

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett 3, den ene skrudde jeg opp for å sjekke ut hva BI-WIRE egentlig var og inni boksen gikk de 4 lederne fra å være 4 til 2 for så en liten kort bit kabel med 2 ledere som skulle videre til forsterker........

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke verre enn dette. De kablene du snakker om har ikke jeg sett, men kan godt hende de finnes for å gjøre det litt enklere å kople til terminaler.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wiring har ikke noe for seg! Det eneste du oppnår er å øke det totale tverrsnittet.

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Bi-wiring har ikke noe for seg! Det eneste du oppnår er å øke det totale tverrsnittet.
    Så det vil da si at det ikke har noen lyd messig hensikt da?
    Men da-hva er da vitsen i å ha 4 terminaler på HT-siden det ikke har noen hensikt i å bi-wire..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esbens
    Så det vil da si at det ikke har noen lyd messig hensikt da?
    Men da-hva er da vitsen i å ha 4 terminaler på HT-siden det ikke har noen hensikt i å bi-wire..
    Bi-amping er jo ett alternativ..

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av altec
    Bi-amping er jo ett alternativ..
    Kort hva det går ut på da?Sorry jeg bryter topic emnet!:P

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved Bi-amping bruker du separate forsterkere til mellomtome/diskant og bass.

Finnes mye info om dette, prøv ett søk.
    Feks: The Difference Between Biamping vs. Biwiring — Audioholics Home Theater Reviews and News

Nederst på denne siden ser du en skjemastisk fremstilling:http://www.sengpielaudio.com/Bi-Wiring.pdf

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vært forsiktig med å gå ut med slike argumenter, for dette er et veldig omdiskutert tema der det omentrent er 50-50 delte meninger.

MANGE merker forskjell, mens andre mener dette er absurd og har ingen mening..

Jeg skal teste VIABLUE sine BI-WIRE kabler siden de har fått meget gode resultater i sammenligninger og tester, men jeg har ikke merket forskjell på BI-WIRE og sammenkobling av terminaler enda....

Ved BI-AMP merker man nesten alltid forskjell.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ingen grunn til å være forsiktig med slike uttalelser. Jeg har ennå ikke sett et argument for bi-wiring som ikke er blitt kraftig skutt i filler. Det er en hel masse argumenter å finne på nettet, og det ene argumentet er villere enn det andre. Når noen med litt peiling kikker litt nærmere på disse argumentene (ikke meg altså) så holder de altså ikke vann.

Hensikten med flere terminaler på høyttaler er utelukkene for separate forsterkere.

Hvis du derimot, gjennom blindtestning, mener at en kabel gir bedre lyd enn en annen (uavhengig av bi-wiring eller ikke) så beholder du selvfølgelig den kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på her;P Har en 7.1 forsterker som støtter bi-amping på de to siste kanalene. Har også Infinity Beta 50 fronthøytalere me doble terminaler. I bruksanvisningen på høytalerne står det kun om "bi-wire" muligheter og ikke noe om bi-amping..men alle høytalere kan vel bi-ampes når de har doble terminaler?? eller må de være bygd for "bi-amping" ? Noen som forstod hva jeg mente ? =P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett 3, den ene skrudde jeg opp for å sjekke ut hva BI-WIRE egentlig var og inni boksen gikk de 4 lederne fra å være 4 til 2 for så en liten kort bit kabel med 2 ledere som skulle videre til forsterker........
    Det mest vanlige er å ha en kabel med fire ledere. 2 ledere til Pluss og 2 ledere til minus. De 2 lederne til pluss kobles gjerne sammen ved terminalen (den som skal inn i forsterkeren) Samme med Minus. Så kjører kablene isolert helt frem til høytalerne. Et filter er som regel ikke vanlig, selv om det i mange tilfeller kan se ut som kabler har filter er dette gjerne en form for kabelsamler (for å holde alt på plass der isolering + strømpe slutter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ingen grunn til å være forsiktig med slike uttalelser. Jeg har ennå ikke sett et argument for bi-wiring som ikke er blitt kraftig skutt i filler. Det er en hel masse argumenter å finne på nettet, og det ene argumentet er villere enn det andre. Når noen med litt peiling kikker litt nærmere på disse argumentene (ikke meg altså) så holder de altså ikke vann.

Hensikten med flere terminaler på høyttaler er utelukkene for separate forsterkere.

Hvis du derimot, gjennom blindtestning, mener at en kabel gir bedre lyd enn en annen (uavhengig av bi-wiring eller ikke) så beholder du selvfølgelig den kabelen.
    Enig med deg at man beholder den kabelen man liker best (lydmessig)

Når det gjelder biwiring er det ofte forskjell på lederne til bass og diskant/mellomtone i biwiring kabler (ikke å kjøre samme standard kabel x 2 med andre ord..)

Newcomer Petter-S sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Da tror jeg prøver den nye forsterkeren med vanlige høytaler kabler altså ikke bi-wire.

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett flere kabler med slike bokser før enden på kabelen, faktisk ALLE bi-wire kablene jeg har sett har hatt en slik koblingsboks der det går fra 4 til 2 ledere før enden der det skal kobles opp mot forsterker.
    TARA LABS Helix 8 Kabel har ikke bokser.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud! Om kablene har bokser eller ikke har ingenting å si, det er av samme prinsipp UANSETT! Skal vise dere visuelt siden mange misforstår. Dette bygde seg opp fra MINE erfaringer til en diskusjon hva som er standard for BI-WIRE kabler, DET TRENGER DET OVERHODET IKKE VÆRE! Jeg har heller ikke sagt at Helix 8 har denne koblingsboksen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •