Bi-amp høytalerkabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jørgen gk
    Bi-Amp er ingen kabelbetegnelse. Bi-Amp er når man bruker flere seperate forsterkere til å drive forskjellige frekvensområder i en høytaler.

Bi-Wire er derimot en type kabel der det er fire ledere i stedet for to. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det.. Tell me if I'm wrong!
    Nei, Bi-Amp kabel da har du 4 ledere i hver ende, Bi-Wire er 2 i ene enden og 4 i andre. Altså en forskjell. Så da har du nok feil.

Newcomer Jørgen gk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BentX
    Nei, Bi-Amp kabel da har du 4 ledere i hver ende, Bi-Wire er 2 i ene enden og 4 i andre. Altså en forskjell. Så da har du nok feil.
    Hmm, la oss se hva forumets ordbok sier da:

- Bi-amping
    Høye og lave frekvenser i samme høyttaler drives separat av flere forsterkere.

- Bi-wire
    Brukt på høyttalere med dobbelt sett terminaler. 4 kabler per høyttaler istedet for 2.

Vet ikke helt hvordan det kan tolkes.. :-?

Newcomer Jørgen gk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jørgen gk
    Hmm, la oss se hva forumets ordbok sier da:

- Bi-amping
    Høye og lave frekvenser i samme høyttaler drives separat av flere forsterkere.

- Bi-wire
    Brukt på høyttalere med dobbelt sett terminaler. 4 kabler per høyttaler istedet for 2.

Vet ikke helt hvordan det kan tolkes.. :-?
    Ja, for å bruke 2 forsterkere til må du har 4 ledere vettu. Så skulle vel bli riktig det da ja.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, når er jeg litt forvirret? Må man ha to forsterkere for å biampe? Har en Rotel RB1090, som har 4 HT utganger på left og right. Kan jeg Biampe da? Hilsen en forvirret kar

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Ok, når er jeg litt forvirret? Må man ha to forsterkere for å biampe? Har en Rotel RB1090, som har 4 HT utganger på left og right. Kan jeg Biampe da? Hilsen en forvirret kar
    Du må nok ha en forsterker til om du skal biampe.
    Kun 2 kanaler på den, de to ekstra HT utgangene er der bare for å gjøre det enkelt å biwire med 2 "vanlige" kabler, eller for å forvirre deg, alt etter som du ser det

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he takker for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    he takker for svar.
    Du kan også bi-ampe om forterkeren din er god for det. Noen (eller mange alt etter som) 7.1 har den muligheten. Jeg skal ta å bi-ampe onkyo 706 min så snart jeg får tid. Veldig usikker på om jeg skal bruke den 4 leder kabelen jeg har nå eller om jeg skal kjøpe ny. Har brukt 2 til R og 2 til L til nå. Har bare på følelsen at 2mm^s blir kanskje en smule lite + de er ikke spesielt fine å se på.
    Men så er jeg student og har nettopp kjøpt 706 og blu ray spiller så vet ikke helt hvor mye penger jeg kan bruke på nye kabler. Tar gjerne i mot tips, kan også prøve å få tatt bilde av kabelen i kveld.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt før, han kan ikke biampe med den forsterkeren han har da det er en stereoforsterker med 2 kanaler. Han må da kjøpe endda et effekttrin (helst samme som det han har) da han trenger 4 kanaler for å biampe.
    Du kan bruke hvilken som helst kabel, biltema 2,5 eller 4 kvadrat, Clas Ohlsson, hva som helst, kun økonomien og smak og behag setter grensen.
    Når du skal biampe trenger du jo 4 ledere til hver høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Som sagt før, han kan ikke biampe med den forsterkeren han har da det er en stereoforsterker med 2 kanaler. Han må da kjøpe endda et effekttrin (helst samme som det han har) da han trenger 4 kanaler for å biampe.
    Du kan bruke hvilken som helst kabel, biltema 2,5 eller 4 kvadrat, Clas Ohlsson, hva som helst, kun økonomien og smak og behag setter grensen.
    Når du skal biampe trenger du jo 4 ledere til hver høyttaler.
    Jeg sa om forsterkeren hans var god for det ;-)
    Jeg skal prøve med de 4x2mm^2 kabelen jeg har i kveld. Fikk nye bananplugger fra DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1).
    De må loddes og var utrolig små, så vet ikke om jeg skal ha de sånn for godt, men greit nok å teste med. ca 70kr fra hong kong, gratis frakt. Kjøpte også 2stk HDMI kabler derfra til 100kr, virker bra de :-)

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at en vanlig lampettledning klarer 2200 watt (220Vx10A), minimum. Så ikke vær for opptatt av tverrsnitt på HT kabel. Med andre ord lite poeng å skifte kabel pga teknisk/lydmessige forhold, men er du misfornøyd med utseende så er det jo en annen sak .

Fine bananplugger får man kjøpt hos HiFi Klubben, de heter Argon. De ser billige ut men har 2 skruer per plugg og er mye bedre enn de jeg brukte før. Har skiftet ut alle hos meg med disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Husk at en vanlig lampettledning klarer 2200 watt (220Vx10A), minimum. Så ikke vær for opptatt av tverrsnitt på HT kabel. Med andre ord lite poeng å skifte kabel pga teknisk/lydmessige forhold, men er du misfornøyd med utseende så er det jo en annen sak .

Fine bananplugger får man kjøpt hos HiFi Klubben, de heter Argon. De ser billige ut men har 2 skruer per plugg og er mye bedre enn de jeg brukte før. Har skiftet ut alle hos meg med disse.
    Fikk loddet på bananpluggene i går, men tok å bestilte noe andre bananplugger fra ebay i går kveld + diverse krympe strømper. Mangler bare å finne noen strømper. Noen forslag? Trenger ikke mer enn 5-6meter kanskje... Jeg har mine tvil om kabelen jeg har vil ligge å flyte inni strømpen... Tar gjerne i mot tips om strømper :-) Hva heter det egentlig på engelsk?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •