Biwiring, hva er best - 2 til 4, eller 4 til 4?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Biwiring, hva er best - 2 til 4, eller 4 til 4?

Da jeg omsider har fått en skikkelig stereoforsterker i hus(H/K hk970), lurer jeg på om jeg skal investere i et ekstra kabelsett mtp. å prøve bi-wiring.

Nå ser jeg at det finnes egne bi-wiring-kabler som har "to inn, fire ut" kobling, altså to kontakter som splittes til fire. Er det en fordel ved å bruke disse, eller er det like bra/bedre å ha et sett "vanlige" kabler fra terminalsett 1, og ett fra terminalsett 2?

Ellers har jeg egentlig lurt på hva som gjør at bi-wiring skal gi bedre lyd, er det fordi delefilteret i HT får mindre "jobb"?

I tilfelle jeg forklarer dårlig(litt full ):

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner BI-AMP i tittelen på tråden, men ikke i selve tråden.

Det er veldig omdiskutert og folk flest på avforum blir aldri enige om BI-WIRE er noe bedre en å bare koble terminalene sammen på høyttalerene ved hjelp av en laske eventuelt kort kabling.

Ved BI-AMP gir du separat effekt til hvert element i høyttaleren (Eventuelt flere element sammenkoblet) , det blir i nesten hvert tilfelle bedre, og ved høyere volum merker man nesten alltid forskjell.

Så nå mangler du bare en forsterker som støtter BI-AMP..

I tillegg, vil jeg si at det du nevner i Tittelen på en tråd, beskriver hva tråden inneholder, derfor bør du skrive litt om BI-AMP og ikke bare BI-WIRE i tråden her... ;-)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Du nevner BI-AMP i tittelen på tråden, men ikke i selve tråden.

Det er veldig omdiskutert og folk flest på avforum blir aldri enige om BI-WIRE er noe bedre en å bare koble terminalene sammen på høyttalerene ved hjelp av en laske eventuelt kort kabling.

Ved BI-AMP gir du separat effekt til hvert element i høyttaleren (Eventuelt flere element sammenkoblet) , det blir i nesten hvert tilfelle bedre, og ved høyere volum merker man nesten alltid forskjell.

Så nå mangler du bare en forsterker som støtter BI-AMP..

I tillegg, vil jeg si at det du nevner i Tittelen på en tråd, beskriver hva tråden inneholder, derfor bør du skrive litt om BI-AMP og ikke bare BI-WIRE i tråden her... ;-)
    Mitt inntrykk har vært at ved bi-amping bruker man to separate forsterkere? Kan jo endre tråden til "bi-wire eller bi-amp".

H/Ken har to sett terminaler, det er altså å anbefale å bruke begge?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biwiring er vel et konsept som har dødd ut?

Min overbevisning var at det utelukkende handlet om at kabelindustrien skulle få selge to av alt...

-k

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Biwiring er vel et konsept som har dødd ut?

Min overbevisning var at det utelukkende handlet om at kabelindustrien skulle få selge to av alt...

-k
    Mener du bi-amping er bortkastet også?

Det var vel det(biwire vs. biamp) som var mitt egentlige spørsmål, jfr Ruxxys svar over. Jeg bare rotet litt med formuleringene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Mener du bi-amping er bortkastet også?

Det var vel det(biwire vs. biamp) som var mitt egentlige spørsmål, jfr Ruxxys svar over. Jeg bare rotet litt med formuleringene.
    Nei, jeg mener at bi-amping gir reelle, tekniske forskjeller som kan ha betydning for det vi hører i noen situasjoner.

-k

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kjøper jeg nok inn et kabelsett til for å teste.

Takker for svar

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det om man snur om en biwire kablel og kobler på to monoblokker i ene enden og i høytalern på andre. Funker det eller blir det helt feil, finner ikke noen ferdig biamp kabler med god skjerming. Noen tips til billige til max 1000,- for 2x3 meter.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Hvordan blir det om man snur om en biwire kablel og kobler på to monoblokker i ene enden og i høytalern på andre.
    Tenker du nå to monoblokker som skal dra en høyttaler samtidig? det vil ikke gå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Da jeg omsider har fått en skikkelig stereoforsterker i hus(H/K hk970), lurer jeg på om jeg skal investere i et ekstra kabelsett mtp. å prøve bi-wiring.

Nå ser jeg at det finnes egne bi-wiring-kabler som har "to inn, fire ut" kobling, altså to kontakter som splittes til fire. Er det en fordel ved å bruke disse, eller er det like bra/bedre å ha et sett "vanlige" kabler fra terminalsett 1, og ett fra terminalsett 2?

Ellers har jeg egentlig lurt på hva som gjør at bi-wiring skal gi bedre lyd, er det fordi delefilteret i HT får mindre "jobb"?

I tilfelle jeg forklarer dårlig(litt full ):
    Jeg har veldig god er faring med biwiring på alle høytalere jeg har hatt! Får stort sett alltid en bedre og mer definert bass. Ikke alltid like stor forskjell, men jeg hører den godt nok. Det står i det fleste høytaler manualer (for de som gidder å lese den ) at lyden blir klarere med biwiring. Jeg tror neppe B&W, dali, System Audio, etc får provisjoner av kabelindustrien. Så ikke hør på konspirasjonsteorier om at kabelindustrien er ute etter å tjene dobelt så penger, men hør heller på forskjellen i lyden i anlegget ditt.

Selv har jeg aller best erfaring med å bruke alle 8 terminalene bak (fire ut/fire inn) og billige kobberkabler med tykt tverrsnitt på en stereoforsterker som er relativt lik den du har.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Tenker du nå to monoblokker som skal dra en høyttaler samtidig? det vil ikke gå.
    Ja det var det eg trodde.
    Hvor finner man greie biamp kabler med god skjerming da ?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet litt frem og tilbake med bi-wiring, bi-amping og single-wiring.

Min konklusjon etter litt frem og tilbake med forskjellige kabler er at når du tror du har kommet til en konklusjon om hva som er best, så forandrer alt seg med en annen kabel....
    en type kabel kan være overlegen med bi-wiring, mens med en annen kan den låte bedre single...

Så mitt eneste fornuftige råd er at du må prøve deg frem på ditt oppsett, og finne ut hva som funker der

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av white rabbit
    Det står i det fleste høytaler manualer (for de som gidder å lese den ) at lyden blir klarere med biwiring. Jeg tror neppe B&W, dali, System Audio, etc får provisjoner av kabelindustrien.
    Men det finnes også anerkjente høyttalerprodusenter som avviser hele biwiringgreia, for eksempel Dynaudio. Jeg skal ikke påstå at biwiring ikke kan gi hørbare forskjeller, men jeg har hittil ikke kunnet fastslå noen entydig forbedring.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Men det finnes også anerkjente høyttalerprodusenter som avviser hele biwiringgreia, for eksempel Dynaudio. Jeg skal ikke påstå at biwiring ikke kan gi hørbare forskjeller, men jeg har hittil ikke kunnet fastslå noen entydig forbedring.
    Dynaudio sier vel ingentig om at biwiring er noe som bør avfeies for alle høytalere?

Det stemmer at hverken biwiring eller biamping er mulig på dynaudio høytalere. Høytalerens konstruksjon, og delefilteret spesifikt, er oppgitt som årsaken til at dette er utelatt som valg.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BiWiring gir INGEN større lydopplevelse i forhold til effekten av korrekt plassering av høyttalerne.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av white rabbit
    Dynaudio sier vel ingentig om at biwiring er noe som bør avfeies for alle høytalere?

Det stemmer at hverken biwiring eller biamping er mulig på dynaudio høytalere. Høytalerens konstruksjon, og delefilteret spesifikt, er oppgitt som årsaken til at dette er utelatt som valg.
    Du har rett i at jeg trakk en litt for hastig konklusjon med hensyn til årsaken til at Dynaudio velger single-wiring. For alt jeg vet kan Dynaudio benytte seriefiltre, som jo ikke kan biwires. Jeg er allikevel overbevist om at biwiring mest av alt er en "hype", og at pengene det ekstra settet med kabler koster kan investeres bedre.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Mitt forslag er at du låner 2 sett med kabler fra samme prodsent,ett vanelig par og ett for Biwiring og prøvelytter,så kjøper du det settet som du syns hørers best ut,er det ingen forskjell kjøper du det billigste.

Diskusjonen om hva som er best vil vare til evig tid,husk at det er deg og dine ører som må ta avgjørelsen.

Bruker selv Triwiring,men det er en annen sak ops:

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med Loffen68 i at du skal la dine egne ører avgjøre, men jeg hadde kanskje prøvd et enkelt kabel-sett til samme pris som de biwiring-kablene du prøver. Det kan jo være at det er den optimale investeringen.
    Etter den nylige kabelopphisselsen på forumet har jeg forøvrig brukt ørene ekstra nøye når jeg bytter om på kabler. I all uvitenskapelighet er jeg blitt sikrere på at det faktisk er hørbare forskjeller, men også på at disse er små, f.eks. sammenlignet med endringer i høyttalernes plassering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •