Lyd gjennom HDMI eller digital coax?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd gjennom HDMI eller digital coax?

Har DVD spiller, PS3 og Canal Digital HD som alle har HDMI utgang. Disse fører også lyd, men er i tvil om jeg skal investere i digitale coaxiale kabler til lyd og la HDMI kun ta seg av bilde.

Håper noen kan gi meg noen gode svar på dette.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bare prøve, en digital coax koster uansett ikke mer enn en hundrings om du kjøper den på en pro-audio sjappe eller på Clahs Ohlson.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar ikke din Yamaha 2700 pcm inn fra HDMI (mener å ha lest det)? Da kan du jo dra nytte av de hd-lydformatene i PS3, noe du ikke for via digital coax. Tror neppe det er noen gevinst uansett med å kjøpe coax kabel så lenge du kan kjøre lyd over HDMI. Bruk heller pengene på noe annet i stua

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Tar ikke din Yamaha 2700 pcm inn fra HDMI (mener å ha lest det)? Da kan du jo dra nytte av de hd-lydformatene i PS3, noe du ikke for via digital coax. Tror neppe det er noen gevinst uansett med å kjøpe coax kabel så lenge du kan kjøre lyd over HDMI. Bruk heller pengene på noe annet i stua
    Stemmer at Yamaha'en tar inn pcm fra HDMI. Så da bruker jeg det fra PS3.
    Men hva med dvd spilleren? Er det sånn at når det er digitalt så spiller det ingen rolle om lyden blir overført over toslink, coax eller hdmi?
    Regner med at Real Cable HDMI til 199,- på AVshop er godt nok?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få "Hd-Lyd" må du kjøre audio signaler via HDMI; Så kjøp HDMI for lyd ihvertfall! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg det sånn at det er akkurat like god lyd gjennom hdmi som optisk og coax?
    Og jeg trenger ikke Better Cables, Monster, Kimber etc til flere hundre og tusenlapper?
    Kun bruke penger på høyttalerkabler og RCA kabler?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Forstår jeg det sånn at det er akkurat like god lyd gjennom hdmi som optisk og coax?
    Og jeg trenger ikke Better Cables, Monster, Kimber etc til flere hundre og tusenlapper?
    Kun bruke penger på høyttalerkabler og RCA kabler?
    Mange mener dette ja, at en optisk kabel til 100 kroner er like god som en optisk kabel til 1000 kroner. Men det signalstyrke er veldig omdiskutert, at noen kabler er bedre en andre over lengder, men samtidig er dette området også veldig omdiskutert.

Jeg kjører med en 3 meter Optisk kabel fra min lokale HIFI forhandler, som kostet 200 kroner og er meget fornøyd med denne, skal mye til for å merke forskjell mener nå jeg....... ;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, HDMI støtter større båndbredde enn coax, dvs for de nyeste multikanalformatene må du bruke HDMI.

Å bruke mye penger på kalber kan du etter min mening gi balla i, det være seg digital- eller analogkabler. Noe du får på Clahs Ohlson, Biltema eller lignende gjør jobben. Eneste som er kritisk er stor båndbredde på HDMI over lange strekk, f.eks på 10-12 meter fra kilde til projektor.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Nei, HDMI støtter større båndbredde enn coax, dvs for de nyeste multikanalformatene må du bruke HDMI.

Å bruke mye penger på kalber kan du etter min mening gi balla i, det være seg digital- eller analogkabler. Noe du får på Clahs Ohlson, Biltema eller lignende gjør jobben. Eneste som er kritisk er stor båndbredde på HDMI over lange strekk, f.eks på 10-12 meter fra kilde til projektor.
    Den lengste kabelen jeg trenger er 2m....

Hva svarte du nei på forresten? Sier du at det er bedre lyd gjennom hdmi enn coax/optisk pga større båndbredde? Eller bare fordi at de nye lydformatene krever det?

RCA kabelen fra Receiver (som fungerer som forforsterker) til effektforsterker må jo være av god kvalitet? Ihvertfall godt skjermet? Og hvis jeg skal bruke den analoge utgangen fra dvd spilleren, så må vel den være av god kvalitet også?

Forstår at jeg ikke trenger dyre korte digitale kabler.

Men da dropper jeg coax kabler, og kjører lyd og bilde gjennom hdmi da altså?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da dropper jeg coax kabler, og kjører lyd og bilde gjennom hdmi da altså?
    God ide

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt offtopic i min egen tråd...
    ...men dere er enig i at jeg skal legge litt penger i signalkabel fra receiver til effektforsterker og fra dvd spiller til receiver?
    Er et sammensurium av strøm-, nettverks, hdmi- og høyttalerkabler bak racket mitt.... Trenger vel noe som beskytter for støy?

Syns dette med kabler er litt vanskelig.... Har såpass dyre komponenter at jeg ikke "tør" å kjøpe for billige kabler. Men som god sunnmøring er det jo greit å spare noen kroner...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt offtopic i min egen tråd...
    ...men dere er enig i at jeg skal legge litt penger i signalkabel fra receiver til effektforsterker og fra dvd spiller til receiver?
    Er et sammensurium av strøm-, nettverks, hdmi- og høyttalerkabler bak racket mitt.... Trenger vel noe som beskytter for støy?

Syns dette med kabler er litt vanskelig.... Har såpass dyre komponenter at jeg ikke "tør" å kjøpe for billige kabler. Men som god sunnmøring er det jo greit å spare noen kroner...
    Gi balla.

En dyr kabel har ingen konkrete egenskaper utover å være dyr. Stort sett all "forklaring" som gis på ledning X sin fortreffelighet er bambus fra ende til annen eller helt irrelevant for overføring av 20-20kHz over ca 1 meter, det er i alle fall min erfaring etter å ha sett noen reklamer og snakket med noen selgere.

All musikken du hører på er spillt inn med hundrevis av meter av ledninger som koster itteno. De dyre komponentene du har har helt standard no-name ledning inni seg, å overføre et audiosignal fra A til B er latterlig enkelt, dette er et ikke-tema alle andre steder enn i HiFi. Prøv å gå på en butikk som selger kobber til noen tusen kroner meteren, sjekk om en av selgerene du snakker med er villig til å teste om han hører forskjell på det han selger og f.eks en signalkabel fra Biltema uten at han vet hva som er i bruk, jeg vedder mye på at vedkommende sier nei.

Om du er småparanoid, gå på en pro-sjappe og kjøp det samme som brukes til pro-audio. Det koster lite, er solid og gjør hva det skal, verken mer eller mindre. Av og til ser de litt tøffe ut i tillegg

Hilsen sunnmøring

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Hilsen sunnmøring
    Hmm, veit ikkje om ej skal stole på en sunnmøring som uttala sej om pris... Klart du syns alt billig e bra...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips om hvilke RCA kabler jeg skal kjøpe da?
    En på 2m og en på 1m....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.
    Jeg er ikke helt med(som vanlig) ang. HDMI. Jeg bruker nå PS3 som kilde både til musikk, film og spill. Nå har jeg en optisk kabel til reciever for lyd og en HDMI til TV for bilde. Er det bedre/like bra og kjøre bare en HDMI kabel til reciever og så fra reciever til TV for bilde. Blir det bra lyd i stereo av dette? At alt går i samme kabel, har alltid trodd det var bra og dele opp...
    Men som sagt, er ikke helt inn i HDMI enda.
    Forresten noen som har mening om å bruke PS3 til alt?

God natt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •