En liten blindtest av RCA kabler. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 85
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvorfor har du da en kabel til 10k?
    Lyric selger kabler til halv pris i forhold til listepris (om de er riktige). Da syntes jeg det var en nokså markant forskjell, ikke i form av varme, mer eller mindre bass ol, men klarere lydbilde med bedre kropp og luft rundt kildene.

Prøvde nå nylig på mine nye oppgraderinger og ble usikker på om jeg hørte forskjell. Skal høre mer intesivt snart med en blindtest etterpå. Skal teste ut ht-kabler også.

Grunnen til kjøp var mye eierglede i tillegg. Jeg har med andre ord ikke tatt et klart standpunkt angående kabler ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Det må da være litt anderledes å hørre forskjell på en kabel, og det å sette navn på kabelen en lytter blindt på ? (om jeg forsto deg rett da)

Men som med alle kabeldiskusjoner, dere får mene hva dere vil, JEG hørte forskjell. Og forskjellen var mye mer en kun volum forskjeller. Visst er det små forskjeller mellom flere, men noen falt rett og slett gjennom. BADA BOOM
    Det dere kan prøve er å ta 2 kabler som dere er enige om gir bra store utslag. Hør på de kablene noen ganger med et lydstrekk på kanskje 1 minutt. Når dere føler dere har forskjellene memorert utfører dere en blindtest. En av dere skifter kabler uten at dere ser hvilken som beyttes og dere skal fortelle hvilken som spilles. Gjenta kanskje 5 -7 ganger. Hvis dere har hørt riktig og forskjellene er markante nok skulle det ikke være vanskelig få 100% score.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg prøve å få til. Får kanskje prøve Tara'en da, siden den kom nest dårlig ut. 70-talls lakrisen har ikke nubbesjangs, det er jeg 99.9% sikker på

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    1 - i see

2- så første setting så hørte han forskjell på lakris og sin kabel med din musikk, men i andre setting så var det hans musikk men lakris (uten at han visste det) - har jeg forstått det riktig?
    Nei, han hørte "min" musikk med mine kabler, og synes det var dårlig.
    Så hørte han "min" musikk på sine kabler og det var knallbra.
    Deretter hørte han igjen "min" musikk med mine kabler uten og vite om det, og det var fortsatt knallbra! Etterpå spillte han "sin" musikk og var fortsatt storfornøyd. :-D

Jeg gjorde altså ikke dette for å drite han ut, idet jeg ikke fortalte han det etterpå heller.
    Som sagt er jeg rimelig passiv i kabeldiskusjoner, av noen enkle grunner:
    Jeg har selv redusert hørsel over 12-13kHz. (Utviklingsarbeid innen støyende industri og bilstereo har nok skylden her :cry: )
    Jeg har billig utstyr, noe som etter det jeg forstår ikke klarer å avsløre dårlige kabler
    Jeg har aldri testet ut dyre kabler selv, rett og slett fordi lommeboken aldri har hatt lyst på enda flere utgifter.
    Riktignok har jeg forsøkt utallige kabler i bilstereo sammenheng, men da er det skjerming/støydemping som er kritisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gjør det enda enklere..

Det kan gjøres mye enklere , selv om det blir i mono. Ta og sett høytallerne vedsiden av hverandre tett, bytt ut høyre signal kabel med et merke og venstre med et annet, skru nå balansen frem og tilbake, da hører du "lett2 forskjell mellom kablene. Mye lettere en å huske platespor og div detaljer til neste kabeloppsett-

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en dårlig idé da musikk er i stereo. Da blir det ikke lett å høre forskjeller.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er en dårlig idé da musikk er i stereo. Da blir det ikke lett å høre forskjeller.
    Enig, de fleste hører musikk i stereo, og noe av poenget må også være bredde/dybde osv. Vanskelig å få til dette med monosignal.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Enig, de fleste hører musikk i stereo, og noe av poenget må også være bredde/dybde osv. Vanskelig å få til dette med monosignal.
    Enig! Blir feil med ei slik monotesting fordi Man sjelden finner det samme i begge kanalene og kan derfor gjøre bedømmelser p feil grunnlag. Dessuten er det feil å bryte opp ett lydbilde.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også uttalt kabelskeptiker, det betyr ikke at jeg ikke hører forskjell på kabler - bare at jeg mener lydforbedringen, eller lydforandringen om du vil er marginal i forhold til pris, spesielt når vi begynner å komme opp i de høyere prislagene. Selv bruker jeg Tara Labs RSC reference gen. 2 Disse ligger på ca. 2500/par jeg ser ingen grunn til å bytte ut disse. Men jeg må konstantere at kablene har bedre skjerm enn mine gamle Audioquest Diamondback. Noe som resulterte i mindre støy, klarere lyd og litt tørrere bass. Ikke noen markante forskjeller, men sånt man legger merke til når man kjører gjennom favorittskivene sine. Som Antonx sier så er også eierglde et helt kurrant argument, alle vil jo at anlegget skal se stilig ut.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Enig! Blir feil med ei slik monotesting fordi Man sjelden finner det samme i begge kanalene og kan derfor gjøre bedømmelser p feil grunnlag. Dessuten er det feil å bryte opp ett lydbilde.
    Men man kan kjøpe et ekstra sett fronthøyttalere, en dyr og en billigkabel og bruke A og B speaker knappen - kanskje man da hører forskjell.

men det blir jo fort dyrt da................ hahaha

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men man kan kjøpe et ekstra sett fronthøyttalere, en dyr og en billigkabel og bruke A og B speaker knappen - kanskje man da hører forskjell.

men det blir jo fort dyrt da................ hahaha
    Få seriøse forsterkere har en slik løsning så da må man nesten ha 2 ens like oppsett.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y splitt kabler er det da stor forskjeld på. Føler ikke noe på lydkvalitet, men singnalkvalitet med tanke på støy og slikt. Noen som har noen Y splitt kabler å ambefale ?

Har noen lakris snører som støyer som bare det og det blir helt forferdelig !

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk merket forskjell mellom lakris og Tara Labs Prism 300. I denne sammenhengen ble kabelen benyttet fra miksebord til opptaktsutstyr.

Det var mer sus/støy på opptakene vi gjorde med lakrislissene. Men dette kan jo kommme av det enkle faktum at det var en skjerm på Tara Labs'ene.

- HilRam
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fantastisk fin tråd, takk for at den ble funnet fram igjen! "makrodynamikk" da gitt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabelfreak?

Jeg oppfatter meg ikke som kabelfreak, men jeg mener jeg hører ganske mye forskjell på Taralabs omni biwire og monster m 1,2s ht kabler. Jeg kjøpte monsterkablene i ei billigbøtte hos elkjøp for 10-12 år siden (100 kr for settet!). Kjøpte taralabsene for et par år siden siden jeg syntes disse var skikkelig tøffe (dobbel dimensjon i fht monster(penisforlenger?)). Men etter å ha brukt dem en stund måtte jeg bytte tilbake til monster. Jeg syntes rett og slett de var dårligere.

Jeg vil at taralabsene skal være de beste, men de gamle stygge monstrene er best

Vet ikke helt hva som blir bedre, men bedre blir det.

Resten av anlegget er Usher cd-7, Xindak 6950, Usher compass x-719, Target R2.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LAs bare testen din og ikke resten av tråden.
    Eg mener du har for dårlig anlegg til å få noe seriøs test av kabler.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    LAs bare testen din og ikke resten av tråden.
    Eg mener du har for dårlig anlegg til å få noe seriøs test av kabler.
    Jeg håper det er en spøk. Særlig siden testpanelet burkte høytalere til rundt 10 tusen, og du selv har høytalere til ca. 20 000,-

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomu
    Jeg oppfatter meg ikke som kabelfreak, men jeg mener jeg hører ganske mye forskjell på Taralabs omni biwire og monster m 1,2s ht kabler. Jeg kjøpte monsterkablene i ei billigbøtte hos elkjøp for 10-12 år siden (100 kr for settet!). Kjøpte taralabsene for et par år siden siden jeg syntes disse var skikkelig tøffe (dobbel dimensjon i fht monster(penisforlenger?)). Men etter å ha brukt dem en stund måtte jeg bytte tilbake til monster. Jeg syntes rett og slett de var dårligere.

Jeg vil at taralabsene skal være de beste, men de gamle stygge monstrene er best

Vet ikke helt hva som blir bedre, men bedre blir det.

Resten av anlegget er Usher cd-7, Xindak 6950, Usher compass x-719, Target R2.
    Interssant, du har samme forsterker som meg og du hører også forskjell. Xindak 6950 er en meget bra analog forsterker som kanskje har et utgangstrinn som gir mulightere for å "trimme" lyden :-D .

Men, de "døve" kommer vel løpende med blindtestene, så dukk....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Interssant, du har samme forsterker som meg og du hører også forskjell. Xindak 6950 er en meget bra analog forsterker som kanskje har et utgangstrinn som gir mulightere for å "trimme" lyden :-D .

Men, de "døve" kommer vel løpende med blindtestene, så dukk....
    Hm, jeg trodde det var motsatt - at det er dårlige konstruerte forsterkere koblet til vanskelige høyttalere som de ikke takler gjerne er de man eventuelt hører forskjell med, ikke gode forsterkere.

Lettest å kjenne at det er dårlig føre når man har stusselige dekk.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hm, jeg trodde det var motsatt - at det er dårlige konstruerte forsterkere koblet til vanskelige høyttalere som de ikke takler gjerne er de man eventuelt hører forskjell med, ikke gode forsterkere.

Lettest å kjenne at det er dårlig føre når man har stusselige dekk.
    Er du en av dei som raser av gårde med gode dekk og stoler på bilen din med antisladd osv og uten å tenke på at du ligger en hårstrå fra og drepe noen andre i en sving? Tyngdekraften kan ikke oppheves på vinteren heller.
    Eg berre måtte dra inn noe trafikk siden du og holdt på
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •