En liten blindtest av RCA kabler. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 85
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor mye kan en forvente av den testen her. Utstyret som er brukt er ikke verdens mest gjennomsiktige så utgangspunktet for å avdekke forskjeller er heller ikke så stort.
    Forøvrig så er det vel overtro å tro at det er som natt og dag mellom ulike kabler.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hadde en litt "slem" test her om dagen selv. En hifi-freak var på besøk og ville lytte på høyttalerne jeg er i ferd med å bygge, og etter ca 12 sekunder slaktet han lyden, idet han mente de spillte altfor lyst. Dette var selvfølgelig fordi jeg benyttet altfor billige rca kabler!
    Han reiste sporenstreks hjem etter sine egne svindyre kabler, og var etter nye 9 sekunder overivrig etter hvor mye bedre lyden var da. (Jeg hørte desverre ingen forskjell). Når han raste ut i bilen for å finne sine test-cder, benyttet jeg selvfølgelig anledningen til å putte inn igjen mine skolisser

Og jo da han var fortsatt overveldet over hvor "transparent", "oppløst" og "luftig" det ble med hans dyre kabler ops:
    Åh... du milde himmel!!
    Tydeligvis en som var sterkt angrepet av placeboeffekten

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av norcad
    Hadde en litt "slem" test her om dagen selv. En hifi-freak var på besøk og ville lytte på høyttalerne jeg er i ferd med å bygge, og etter ca 12 sekunder slaktet han lyden, idet han mente de spillte altfor lyst. Dette var selvfølgelig fordi jeg benyttet altfor billige rca kabler!
    Han reiste sporenstreks hjem etter sine egne svindyre kabler, og var etter nye 9 sekunder overivrig etter hvor mye bedre lyden var da. (Jeg hørte desverre ingen forskjell). Når han raste ut i bilen for å finne sine test-cder, benyttet jeg selvfølgelig anledningen til å putte inn igjen mine skolisser

Og jo da han var fortsatt overveldet over hvor "transparent", "oppløst" og "luftig" det ble med hans dyre kabler

-------------------------
    Nå er det vel ikke helt rettferdig mot denne hi-fi freaken.

Først hørte han "fremmed" musikk på ditt anlegg og helt nye høyttalere.
    Så kobler dere inn hans RCA (skjønner ikke helt hvorfor dere bruker RCA istedetfor optisk/coax), men fremdeles samme musikk.

Så henter han sine CD'er som han kjenner og i mellomtiden bytter du tilbake til lakris-RCA, og han er strålende fornøyd med lyden.

Kan det ha en naturlig sammenheng med at han nå lyttet til "sin" kjente musikk og at dine høyttalere er bra og at RCA ikke hadde noen påvirkning............

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Så kobler dere inn hans RCA (skjønner ikke helt hvorfor dere bruker RCA istedetfor optisk/coax), men fremdeles samme musikk.
    En er jo nødt til å koble analogt over RCA for dersom en ønsker å bruke DACene i spilleren og ikke receiver. Jeg skriver også bevisst receiver, for de aller fleste stereoforsterkere har jo ikke innebygget DAC, og da hjelper det lite å ønske å bruke optisk/coax....

Uten å ha testet det selv er jeg relativt trygg på at lyden i stereo ikke blir dårligere av å bruke DACene i Cambridge 640C fremfor H/K-receiveren.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Uten å ha testet det selv er jeg relativt trygg på at lyden i stereo ikke blir dårligere av å bruke DACene i Cambridge 640C fremfor H/K-receiveren.
    Garantert!!
    Tror man måtte opp noen prisklasser for å få klare forskjeller

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    -------------------------
    Nå er det vel ikke helt rettferdig mot denne hi-fi freaken.

Så henter han sine CD'er som han kjenner og i mellomtiden bytter du tilbake til lakris-RCA, og han er strålende fornøyd med lyden.

Kan det ha en naturlig sammenheng med at han nå lyttet til "sin" kjente musikk og at dine høyttalere er bra og at RCA ikke hadde noen påvirkning............
    1. Synes det er greit å bruke RCA inn på forsterker som ikke har optisk/coax inngang jeg........

2. Det finnes alltid unnskyldninger/bortforklaringer når man kommer til kabler
    Han hørte faktisk på samme musikk i tre settinger; først med skolisser, hvor han slaktet lyden, så med sine kabler og lyden var VELDIG bra, så med skolisser igjen, og han reagerte ikke negativt! Etterpå lyttet han til sin egen musikk og var storfornøyd, og han fremhevet hele tiden at dette var kabelen som ga godlyden! (virket på meg som om høyttalerne hadde mye mindre inflytelse på lyden enn kablene )

Når det er sagt er jeg rimelig nøytral i en kabeldiskusjon. Men vedkommende mener at det meste innen HIFI ikke er til å forklare, men snarere magi. For meg er nok verden mer knyttet til hva jeg ser, hører og kan få måleresultater på...........

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå personlig klart å blitt lurt enkelte ganger av en billigkabel. Ofte fordi de forvrenger "musikalsk".
    Hadde ett eksempel med den "Audiofil" kabelen til Netthandelen som mange snakker så flott om. Første 10 sekundene låt det bra, men så satte jeg meg ned og begynte å dissekere lydbildet og fant ut at den juksa noe alvorlig på de fleste parametrene. Men, rart at han ikke hørte forskjellene.. Kan være det at han var så sikker i sin sak at kabelen sin var så mye bedre at han trodde at det var bedre enn det han trodde? Så en undersøkelse der 2 stk gikk rundt med bilder av seg selv i fangeklær, mens de gikk rundt utkledd som politimenn som var på jakt etter 2 ettersøkte. Absolutt ingen av de spurte så at personen på bildet og "politimannen" var samme person. Så en hjerne kan lett bli lurt hvis den tror noe annet. kan det være at vi som liker å trikse med kabler ofte leter etter feil og ikke nyter musikken i forhold til andre og kaster bort tiden på å finne forskjeller på en kabel i forhold til en annen?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Som Anfield påpeker, cambridgen's dac er bedre enn H/K'en i stereo. Ja, jeg har testet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    1. Synes det er greit å bruke RCA inn på forsterker som ikke har optisk/coax inngang jeg........

2. Det finnes alltid unnskyldninger/bortforklaringer når man kommer til kabler
    Han hørte faktisk på samme musikk i tre settinger; først med skolisser, hvor han slaktet lyden, så med sine kabler og lyden var VELDIG bra, så med skolisser igjen, og han reagerte ikke negativt! Etterpå lyttet han til sin egen musikk og var storfornøyd, og han fremhevet hele tiden at dette var kabelen som ga godlyden! (virket på meg som om høyttalerne hadde mye mindre inflytelse på lyden enn kablene )

Når det er sagt er jeg rimelig nøytral i en kabeldiskusjon. Men vedkommende mener at det meste innen HIFI ikke er til å forklare, men snarere magi. For meg er nok verden mer knyttet til hva jeg ser, hører og kan få måleresultater på...........
    1 - i see

2- så første setting så hørte han forskjell på lakris og sin kabel med din musikk, men i andre setting så var det hans musikk men lakris (uten at han visste det) - har jeg forstått det riktig?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Så en undersøkelse der 2 stk gikk rundt med bilder av seg selv i fangeklær, mens de gikk rundt utkledd som politimenn som var på jakt etter 2 ettersøkte. Absolutt ingen av de spurte så at personen på bildet og "politimannen" var samme person.
    Morsomt men også veldig forståelig. Alle husker vel Trond Kirkvaag i TV's barndom hvor han intervjuet folk og brukte all verdens rare "mikrofoner" - bananer f.eks. Og ingen reagerte! Tror jammen meg han stilte spørsmål om mikrofonens utvikling også. De hadde hele hjernens (og øynenes) fokus på det å bli intervjuet av Norsk Rikskringkasting.............televisjon var nytt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Som nevt var nå dette en uhøytidelig test, mest for nyskerrighetens skyld.

Forskjell hørte vi helt klart, men som nevt tidligere, mye kunne sikkert vert rettet på ved matching. Men da dette er noe de ferreste orker så ville vi ha en pekepinn på pris vs ytelse. Noe jeg følte vi fikk.

Da vi lyttet satt hver av oss med et a4 ark og noterte ned på sin måte om hvordan de forskjellige låtene ble opplevd.

Her kommer et lite sammendrag om mine tanker ved lytteseansen.
    [...klipp...]
    Kjekt å se dine tanker, men var dine tanker og karakterer helt i tråd med de andres tanker og karakterer? Kunne vært moro å sett notatene fra alle tre.

Videre: Snakket dere sammen mens dere lyttet, eventuelt mellom klippene?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid gøy med slike tester. Resultatet ble noe annet enn det jeg hadde sett for meg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Notater fra alle tre er dessverre umulig å oppdrive. De ble nok kastet. (jeg tok vare på mine bare for morroskyld )

Mine tanker/karakterer var ikke langt fra de andre. Der det var minst fravik var ved 70-talls lakrisen & Tara Lab'en. Disse hadde vi alle som merkant dårligere en resten. Når det kommer til de andre kablene, så var det selvfølgelig litt forskjell, men faktisk mindre enn jeg hadde trodd.

Nå har det seg også slik at 5 meter lakrisen kom rett etter Tara Laben, noe som jo kan ha slått positivt ut for lakrisen. Men vi var alle enige om at mellom disse var det stor forskjell. Lakrisen var på en måte ekstremt mye friskere i lyden en Tara'en. Litt støy som nevt, men langt fra mye.

Ellers så mente vi alle at DIY'en og White Zombien utmerket seg med flott lyd.

En av oss hadde forresten Audioquesten nesten helt på bunn, så på denne kabelen var vi litt motstridene.

Vi snakket ikke mellom låtene. (ei heller mellom byttene, audioprat vel og merke, vi snakket jo sammen )

Vi har også lyst å ta en ny test på en stereo forsterker, og se om evt. forskjellene er større/mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testutstyret burde vel holdt høyere klasse for at det skal bli aktuellt å avsløre forskjeller.......

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi hørte forskjeller, så forstår jeg ikke hvorfor...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen trenger ikke være mer enn 0,1dB forskjell på volumet.

Newcomer Digimaster sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avsporing.....

Hvor selger dem slike blå poser med panda lakris?
    selger dem bare røde her jeg bor :\

Hilsen Lakris elsker

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Vi har også lyst å ta en ny test på en stereo forsterker, og se om evt. forskjellene er større/mindre.
    Å høre forskjell på kabler synes jeg er en veldig krevende oppgave. Nå har jeg et anlegg på ca 100k og en signalkabel på 10k. Hører på referanseinnspillinger (akustisk). Å høre forskjell når en billigkabel koblet til synes jeg er vanskelig.

Når da dere klarer lett å skille kablene med såpass klare beskrivelser på et rimelig anlegg med middelmådig røff rock blir jeg litt satt ut.

Prøv de samme kablene i en blindtest. Kanskje dere får dere en overraskelse?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være litt anderledes å hørre forskjell på en kabel, og det å sette navn på kabelen en lytter blindt på ? (om jeg forsto deg rett da)

Men som med alle kabeldiskusjoner, dere får mene hva dere vil, JEG hørte forskjell. Og forskjellen var mye mer en kun volum forskjeller. Visst er det små forskjeller mellom flere, men noen falt rett og slett gjennom. BADA BOOM

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Å høre forskjell når en billigkabel koblet til synes jeg er vanskelig.
    Hvorfor har du da en kabel til 10k?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •