En liten blindtest av RCA kabler. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så ut som en morsom test dette! Men dere sier litt lite om metoden, altså hvordan dere gjennomførte testen. Kunne dere ha gitt en beskrivelse av det? Altså hvor mange lyttinger, hvordan dere gjennomførte bytting av kablene, etc. Var testen dobbelt blind, osv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var morsom lesing.

Var kanskje ikke overrasket over at Tara kabelen falt gjennom. Hadde en lignende seanse sammen med svogeren min og da kom den Tara kabelen vi hadde der ('90 tallsvariant) helt gjennom i forhold til DIY og Clas Ohlson kabler (ikke lakris, men hakket bedre/dyrere).

Men det alle kan være enige om, uavhengig av hva de foretrekker er at det er forskjell på signalkabler. Og at man ikke nødvendigvis foretrekker det dyreste.

Sammenlignet for øvrig mine DIY med Nordost til 2800,- på HFC i Ålsund da vi hadde treff der. Det var forskjell, og i mine ører var Nordost bedre, men med en annen forsterker kan det hnde at jeg ville brukt DIY kabelen, som var ca. 2650,- billigere ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye rocka musikk og makrodynamikk der..
    Klart det fremmer en kabel som ikke har sin styrke mht. luftighet og mikrodynamikk. HK og Cam er jo også kjent for å være makro. Interessant test, men overraska at "lakrissnøret" ble regna som like god som QED'en. Min tante hadde samme lakrissnørene til sitt SONY/Kirksaeter anlegg og bare der var det iflg henne (og meg selv) en stor forskjell på "snørene" og Monster's interlink 100. Bytta senere sprengledningene hennes med noen AQ-Indigo jeg hadde liggende til ht, og ble faktisk regna som en natt og dag iflg henne..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra test!

Det eneste jeg savner er kanskje litt mere spredning i pris.
    Veldig mange kabler i 100-300 kroners leie og en dyr til 1000 - noe som ikke er spesielt dyrt.

Den ideelle testen vil jeg tro ser slik ut:
    2 stk billigkabler - en fra varehus ala Ohlsson/Biltema og en fra elektrosjappe
    2 stk mellompris - en fra HiFi butikk og en fra nettbutikk
    2 stk dyre - en fra HiFi butikk og en import, f.eks USA
    (f.eks en slik en:
    Nordost Valhalla Extreme Reference RCA - Hi-fi Center Kjeden)

Men for all del - testen deres var bra, oversiktelig og vel gjennomført

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ingen poeng å teste svindyre kabler på en sånn oppsett.
    Du er ikke riktig navla vist du legger mere i en kable enn hva hele annlegget koster.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi skulle gjerne hatt med en svindyr kabel for morroskyld, men vi hadde ikke noen tilgjengelig. Grunnen til at det ble litt mange rundt 300,- er at det er grensa mange (også vi) legger seg på når en kjøper anlegg i den rimelige enden.

Jeg er fullt klar over at mange bryr seg midt på ryggen om blindetester, men for oss tre, ble det klinkende klart at kabler er det siste å tenke på ved kjøp av anlegg.

Jeg kommer også i fremtiden til å bytte litt, men da er det kun pga utsende eller en billig som får mye skryt.

Tror nok jeg ved en senere annledning kommer til å skaffe meg White Zombie RCA kabler i alle ledd.

Ellers så gjelder det nok med kabler som med all elektronikk, ting kan forbedres ved hjelp av matching. Men dette er ofte dyrt og tidkrevendes, og noe det fleste av oss hopper over.

Men gøy var det

Vi kommer til å ta for oss diverse høytalerkabler en gang det passer, "so look out" :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Er vel ingen poeng å teste svindyre kabler på en sånn oppsett.
    Du er ikke riktig navla vist du legger mere i en kable enn hva hele annlegget koster.
    Godt poeng - men min ide var da basert på å låne noen og virkelig teste om det betyr noe som helst. Så kan man jo spør seg om det er reell test hvis kabelen koster 10 ganger mere enn resten av anlegget. hoho

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere må opplyse om hvordan testen er utført. Jeg synes det er godt gjort å høre forskjeller på et såpass rimelig utstyr og med denne musikken. Særlig når dere påstår at det var forskjeller i volum.

Kan dere si mer om hva dere hørte forskjell på?

Jeg ble også overrasket når jeg testet et lakrissnøre mot dyrere kabler. Syntes til og med den virket bedre enn en kablel til 400kr. Men det skal sies at det i såfall var så liten forskjell at det kan godt tenkes det var innbilning.

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott test

Mori, legger denne på minne til neste gang kabler kommer på ønskelisten

CTV

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Godt poeng - men min ide var da basert på å låne noen og virkelig teste om det betyr noe som helst. Så kan man jo spør seg om det er reell test hvis kabelen koster 10 ganger mere enn resten av anlegget. hoho
    Det kan jo utgjøre en "nullforskjell" i et billig oppsett, mens det derimot kan utgjøre en stor forskjell på dyrere oppsett.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jebus
    Det kan jo utgjøre en "nullforskjell" i et billig oppsett, mens det derimot kan utgjøre en stor forskjell på dyrere oppsett.
    Jepp - og derfor bør man kjøre testen på flere anlegg også: rimelig, middels og dyrt.

Så kan man trekke en konklusjon.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en litt "slem" test her om dagen selv. En hifi-freak var på besøk og ville lytte på høyttalerne jeg er i ferd med å bygge, og etter ca 12 sekunder slaktet han lyden, idet han mente de spillte altfor lyst. Dette var selvfølgelig fordi jeg benyttet altfor billige rca kabler!
    Han reiste sporenstreks hjem etter sine egne svindyre kabler, og var etter nye 9 sekunder overivrig etter hvor mye bedre lyden var da. (Jeg hørte desverre ingen forskjell). Når han raste ut i bilen for å finne sine test-cder, benyttet jeg selvfølgelig anledningen til å putte inn igjen mine skolisser

Og jo da han var fortsatt overveldet over hvor "transparent", "oppløst" og "luftig" det ble med hans dyre kabler ops:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Dere må opplyse om hvordan testen er utført. Jeg synes det er godt gjort å høre forskjeller på et såpass rimelig utstyr og med denne musikken. Særlig når dere påstår at det var forskjeller i volum.

Kan dere si mer om hva dere hørte forskjell på?

Jeg ble også overrasket når jeg testet et lakrissnøre mot dyrere kabler. Syntes til og med den virket bedre enn en kablel til 400kr. Men det skal sies at det i såfall var så liten forskjell at det kan godt tenkes det var innbilning.
    Som nevt var nå dette en uhøytidelig test, mest for nyskerrighetens skyld.

Forskjell hørte vi helt klart, men som nevt tidligere, mye kunne sikkert vert rettet på ved matching. Men da dette er noe de ferreste orker så ville vi ha en pekepinn på pris vs ytelse. Noe jeg følte vi fikk.

Da vi lyttet satt hver av oss med et a4 ark og noterte ned på sin måte om hvordan de forskjellige låtene ble opplevd.

Her kommer et lite sammendrag om mine tanker ved lytteseansen.

Ikke heng dere opp i om karakterene virker høye, 6 er ikke verdens beste kabel, men heller meget bra i denne testen.

Kabel 1 : (som viste seg å være QED'en)

Låt 1 - klar og fin lyd. dyp bass & liten støy.
    Låt 2 - bra med power, litt spiss vokal.
    Låt 3 - meget bra. flott spredning
    Låt 4 - lite støy, ikke helt støyfritt.
    Låt 5 - flotte detaljer, ryddig.
    Låt 6 - bra med bass & punch.

Jeg ga kabelen 6/6

Kabel 2 : (som viste seg å være Audioquest'en)

Låt 1 - litt mer støy på denne, fin bass.
    Låt 2 - vokalen ganske mye bedre en kabel 1.
    Låt 3 - Likt som 1, meget bra.
    Låt 4 - litt mer støy en kabel 1.
    Låt 5 - Litt mørkere klang her, fine detaljer også her.
    Låt 6 - ganske likt som 1.

Jeg ga kabelen 5/6

Kabel 3 : (som viste seg å være 70-talls lakrisen)

Låt 1 - lavere volum på denne
    Låt 2 - svakere mellomtone, vokal som 1.
    Låt 3 - hmm, også her virker denne svak og spinkel.
    Låt 4 - mer støy her, nasal vokal
    Låt 5 - igjen litt svakere en de andre
    Låt 6 - svak, men ikke langt fra de 2 andre

Jeg ga kabelen 3/6

Kabel 4 : (som viste seg å være DIY'en)

Låt 1 - som 1, flott. (lyden ble igjen "normal" kontra kabelen før... lurer virkelig på hva kabel 3 var)
    Låt 2 - plasserer seg mellom 1 & 2.
    Låt 3 - meget bra slik som 1 & 2.
    Låt 4 - ganske likt som kabel 2.
    Låt 5 - likt som kabel 1.
    Låt 6 - likt som 1 & 2.

Jeg ga kabelen 5/6

Kabel 5 : (som viste seg å være white zombie'en)

Låt 1 - beste til nå, herlig og fin lyd.
    Låt 2 - ganske likt som kabel 1.
    Låt 3 - meget bra, som alle untatt kabel 3.
    Låt 4 - total fravær av støy, ellers likt som 1.
    Låt 5 - som kabel 4, litt svakere en kabel 1.
    Låt 6 - beste til nå på dimmu.

Jeg ga kabelen 6/6

Kabel 6 : (som viste seg å være tara-labs'en)

Låt 1 - litt svakere enn de beste
    Låt 2 - samme her, litt svakere enn de beste
    Låt 3 - likt som neste alle. (med unntak av kabel 3)
    Låt 4 - ganske likt som de andre, litt under de alle beste her.
    Låt 5 - litt svakere her også.
    Låt 6 - som de andre, med untak av kabel 5.

Jeg ga denne 4/6

Kabel 7 : (som viste seg å være 5 meters lakris'en)

Låt 1 - bra, nesten som de beste, litt mer støy.
    Låt 2 - som de beste her.
    Låt 3 - som de andre, forøvrig veldig liten forskjell på denne låten.
    Låt 4 - ganske likt som 1.
    Låt 5 - igjen som kabel 1.
    Låt 6 - også her likt som kabel 1.

Jeg ga denne 6/6

Her var da mine tanker under lyttingen

Annbefaler gjerne andre til å ta seg en liten test sammen med kompiser, meget hyggelig, og gøy å diskutere resultatet etterpå.

Nervene steg endel hakk når hver av kablene skulle avsløres. Er glad white zombien min ikke var kabel 3 eller 6 for å si det slik

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hadde en litt "slem" test her om dagen selv. En hifi-freak var på besøk og ville lytte på høyttalerne jeg er i ferd med å bygge, og etter ca 12 sekunder slaktet han lyden, idet han mente de spillte altfor lyst. Dette var selvfølgelig fordi jeg benyttet altfor billige rca kabler!
    Han reiste sporenstreks hjem etter sine egne svindyre kabler, og var etter nye 9 sekunder overivrig etter hvor mye bedre lyden var da. (Jeg hørte desverre ingen forskjell). Når han raste ut i bilen for å finne sine test-cder, benyttet jeg selvfølgelig anledningen til å putte inn igjen mine skolisser

Og jo da han var fortsatt overveldet over hvor "transparent", "oppløst" og "luftig" det ble med hans dyre kabler ops:
    HAHA, genialt :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og moralen?
    Stol kun på egne ører ;-)

Fortalte du ham hva du hadde gjort? Mannen måtte da i tilfelle gå aldeles bananas?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, den var morsom!

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking SkoliSSer

Supervittig norcad!!.. Hva sa du til fyren når han var ferdig med å nyte "kablene" sine?... hahahhahahahhahah....

CTV

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så det var ikke en blindtest i ordets rette forstand slik overskriften hentyder. Jeg skal snart teste kabler selv og da med en abx test til slutt.

Det interessante hadde vært om dere nå i ettertid setter dere sammen igjen og utfører en blindtest mellom kanskje to eller tre av kablene. Alså å si hvilken kabel som er x av a og b etter å ha blitt kjent med.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg konfronterte han aldri med hva jeg hadde gjort, fyren skal få lov til å fortsette å leve i troen
    Det var jo litt ufint gjort av meg, og jeg ønsket ikke å fornærme han heller. Jeg var mer nysjerrig på om det er jeg som har for dårlig hørsel, og ville sjekke om han reagerte på at lyden hadde blitt "dårligere" igjen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han er ikke innom dette forumet noe særlig håper jeg. Kan hende han står på trappa med balltre i morgen tidlig ;-)

Men det bør være en vekker da kanskje... Og jeg som har vært kabelskeptiker, og var på vei over til det andre laget når du kommer drassende med en slik historie...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •