Nye høyttalerkabler..? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 250
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Ja, en kabeltråd er en kabeltråd, alle har forskjellige meninger, relevante spørsmål sendes over PM til den du stoler på ;-)
    Det er noe av det mest fornuftige jeg har sett i denne tråden :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Det var det jeg mente.
    Selv liker jeg rør veldig godt men pga effektbehov (må ha >200W i 8ohm) så blir det dyrt og upraktisk i nåværende oppsett.
    Klart det.. Men, dette er nå en eks antall år tilbake da man måtte ned i en 20-30 watt på transistorforsterkerne for å kunne få noe som det var sånn nogenlunde lydkvalitet på;-) Takk og pris har mye endrett seg siden da:-)
    Ble noe OT.. Så jeg beklager min avsporing

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    En helt ordinær 2mm2 høyttalerkabler holder for de aller fleste på så korte avstander.

Vil det si at det ikke er noe å hente på å gå opp til 4 mm2 kabler - (på de opgitte avstander) ?

Hva kan en forvente å betale pr. meter kabel av slik dimensjon 2 mm2? Er det først og fremst på Hi-fi butikker en kjøper HT kabler, eller fåes dem billigere andre steder? På nettet ?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får 2.5 mm2 billig på Biltema Fungerer helt flott den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Ja, en kabeltråd er en kabeltråd, alle har forskjellige meninger, relevante spørsmål sendes over PM til den du stoler på ;-)

Ok, er jo fint med spader også, selvom jeg foretrekker bananer! Gratulerer med valget, håper du blir fornøyd, men IKKE glem å svare i denne tråden om du merker noe forskjell / er fornøyd!
    Problemet med dette er at alle selvoppnevnte guruer ikke nødvendigvis er de beste rådgivere.

Og tråder som dette ender alltid opp med å kverulere rundt skin-effekter, karakteristisk impedans, dielektrikum, Ohms lov, etc når de som ikke kan elektroteknikk likefullt har lyst til å synse rundt det.

Hvis man ikke er i stand tl å lese igjennom argumentasjonen og syne "bløffene" (noe som kan være vanskelig) så er det veldig vanskelig å skille skitt fra kanel, og det er ingen måte at jeg kan sørge for at mine vurderinger (som jeg naturlig nok ser på som veldig fornuftige ;-) ) fremstår som de mest fornuftige for leseren sammenlignet med andre råd som vi ser veldig ofte og som jeg synes er naive på grensen til dumskap, så som "bruk 10% av anleggets verdi på kabel".

I slik tilfeller er det bare et råd som fungerer og det er rett og slett å høre selv.

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller spørre prinsesse Märtha Louise!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg forholder meg til publiserte, peer-reviewede blindtester. Jeg ser ikke at det finnes noen slike for audio-kabler som rettferdiggjør kabel-hysteriet.

Hvis man ikke er i stand tl å lese igjennom argumentasjonen og syne "bløffene" (noe som kan være vanskelig) så er det veldig vanskelig å skille skitt fra kanel, og det er ingen måte at jeg kan sørge for at mine vurderinger (som jeg naturlig nok ser på som veldig fornuftige ) fremstår som de mest fornuftige for leseren sammenlignet med andre råd som vi ser veldig ofte og som jeg synes er naive på grensen til dumskap, så som "bruk 10% av anleggets verdi på kabel".

-k
    Og poenget ditt er at fram til man får se testresultater fra blindtester så har hifi kabler ingenting for seg, selv om det er målbare forskjeller siden det ikke er sikkert det er hørbart selv om det målbart.

Prøvde å lage en kortversjon av poenget ditt og du må gjerne sitere meg hvis jeg har misforstått deg.

Hvorfor ikke respektere andres meninger og innfallsvinkler istedenfor å holde på med endeløse debatter med de som ikke er enige?

Håper trådstarter blir fornøyd med både utseendet og prestasjonene til sine nye kabler.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se denne tråden fra Snickers:
    En slags selvbygg...

Standard RK 6kvmm fra Biltema:grin:

Ser ut til å fungere rimelig greit på et sett B&W Nautilus 801:-D

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om nettbutikker som selger "trefargede" høyttalerkabler?
    Hadde vært kult å kamuflert dem

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at bl.a. Ahlsell selger kabelkanaler du kan legge de i, i rent treverk. Har det oppe i loftstua mi nå. Litt lyse i forhold til det eksisterende treverket som har falmet litt, men man kan jo behandle de.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En stund siden jeg hadde dette på skolen, og det jeg har vært borti vedrørende kabler nå er stort sett signalkabler for ymse datasignal (type 485/232 databus etc). Ergo er jeg litt rusten på det området, men kjenner termologien og sammenhengen. Hvor mye kan impedans ha å si for en høyttalerkabel? Jeg vet det nok er lite sett i forhold til hva "jobben" til en slik kabel er, men kan det være nok til at det kan ha noe som helst (målbar selvfølgelig) innvirkning på signalet under de rette omstendighetene?
    Det mest åpenbare er for lite tverrsnitt på lange strekk. Det fører til "slapp" bass, som i praksis vil si at signalet blir forvrent pga. motstanden.

Ser man på B&W 802D (View the 802D specifications at Bowers & Wilkins - The World's leading Hi Fi and Home Theatre Brand, ser man at max anbefalt kabelimpedans er 0,1 ohm. Kimber har oppgitt data for f.eks. 8TC: Kimber Kable. Her kan man regne ut avhengig av høyttalerkabelens lengde om 8TC er tilstrekkelig for å sikre at kravet fra B&W overholdes, eller om man f.eks. klarer seg med 4TC (halve tverrsnittet). Se også her: Damping factor) - Wikipedia, the free encyclopedia.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis strekket er under 5 meter vil jeg tro 2.5 mm2 rekker i massevis. Det holder jo ihvertfall til over 3.5 kilowatt i hus

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hvis strekket er under 5 meter vil jeg tro 2.5 mm2 rekker i massevis. Det holder jo ihvertfall til over 3.5 kilowatt i hus
    Dersom det er kobber vil man få en resistans på 0,07ohm, og det må være greit. Vil tro at impedansen havner under 0,1 ohm iallefall.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Problemet med dette er at alle selvoppnevnte guruer ikke nødvendigvis er de beste rådgivere.

Og tråder som dette ender alltid opp med å kverulere rundt skin-effekter, karakteristisk impedans, dielektrikum, Ohms lov, etc når de som ikke kan elektroteknikk likefullt har lyst til å synse rundt det.

-k
    Denne quoten fikk jeg lyst til å ha i signaturen min, du har så vanvittig rett!

Jeg regnet med at de som er aktive her på AVforum har en utdanning innen elektro/elektronikk da jeg registrerte meg, men det motsatte ble bevist første dagen! :evil:

Men Anaxyd? Er kablene kommt i posten eller?!

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en god del aktive her på forumet som har litt elektro-kunnskaper, men det er vel langt fra alle.. Selv har jeg bittebittelitt, men det kommer aldri fram i noen diskusjon! :P

Eller rettere sagt, jeg hadde litt, men det var mens jeg gikk på skolen. Tror kanskje jeg burde finne fram elektroteknikk-boka mi, og kanskje den andre elektroboka vi brukte.. ^^

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått bestilt dem enda.. :P Er litt treg av meg, men regner med å få kjørt avgårde en bestilling i morgen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Såvidt jeg vet er det vel slik at når voltstyrken halveres må kabelarealet firedobles for å få samme strøm igjennom uten nevneverdig varmeutvikling.

På forsterkere er det vel mellom 50 og 80 V som avgis? Utifra dette holder da 2,5 mm^2 fint til 200-250 w, 2,0 mm^2 burde egentlig også holde siden det er betraktelig mindre strekk enn det er i tilførselsnettet i huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro dette var en konkurranse i å ha begrenset kunnskap om elektroteknikk.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro dette var en konkurranse i å ha begrenset kunnskap om elektroteknikk.
    Og hva mener du med det? Skjønner ironien, men kan du forklare oss hva du tenker på med forståelig tekst? Det hadde vært fint om jeg og forstår hva vitsen med gode kabler er.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og poenget ditt er at fram til man får se testresultater fra blindtester så har hifi kabler ingenting for seg, selv om det er målbare forskjeller siden det ikke er sikkert det er hørbart selv om det målbart.

Prøvde å lage en kortversjon av poenget ditt og du må gjerne sitere meg hvis jeg har misforstått deg.
    Målbare forskjeller er uinteressante i seg selv. Jeg kan måle samme motstand to ganger og få litt forskjellig resultat. Har det noen betydning for noe som helst? Nei, ikke etter min mening.

Så lenge:
    • målinger sammen med kjennskap til menneskets hørsel
    • fysiske modeller sammen med kjennskap til menneskets hørsel
    • blindtester

Svikter i å gi gode grunner til at kabel A har bedre/annerledes lyd enn kabel B, så er det vanskelig å basere kjøp av kabel B på vitenskaplige, lydmessige kriterier.

Det kan finnes mange andre kriterier som gjør det fornuftig å kjøpe kabel B, så som farge. Dessuten kan en evt måling, modell eller blindtest underbygge forskjell og dermed at resten er smak og behag.

Jeg finner ikke tilstrekkelig dokumentasjon på at "fornuftig" (dvs 10,- meteren) designede kabler, ved de lengdene og båndbreddene vi typisk finner i hjemme-hifi normalt skiller seg nevneverdig fra hverandre i en menneskelig perseptuell kontekst, hverken ved målinger, modeller eller blindtester. Enkelte helt spesielle tilfeller kan eksistere, så som høyttalere med stygge impedansforløp, men jeg ser ikke at de bør fungere som norm for den majoriteten av oss som har godt designede høyttalere. Jeg er dog lutter øre for å lære noe nytt?

-k

Side 9 av 13 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •