Nye høyttalerkabler..? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 250
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror det som har med lys og mørk har veldig mye med at lyden endrer karakter til en man kanskje ikke har hørt på anlegget før? Går man fra en mørk behagelig, til en lysere klangkarakter så går man ofte fra det trygge til noe mere slitsomt?

Har eksperimentert med forskjellige dimensjoner på signalkabler og ht-kabler, både i singelwiring og i Bi-wiring. Og merka meg en ting: solid tverrsnitt gir en noe rundere og varmere klang, mens lite tverrsnitt ofte gir en litt lysere, mere distinkt og dynamisk klang? Samme da jeg gikk over fra bi-singelwiring på ht'ene.. Varmen i klangen gikk bort, men jeg ble sittende med en mere dynamisk klang som ofte ga bedre holografi:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    I testen henviser er den lange kabelen som er brukt en signalkabel, ikke en høyttalerkabel.

En høytalerkabel er sannsynligvis lengre og overfører større effekt iforhold til en signalkabel, derfor vil dens egenskaper ha større innvirkning på lyden.
    Løkkens test viser også at signalkabler ikke har allverdens innvirkning på lyden.
    Hvordan kan man anta at kabelens lengde og signalets effekt har noen betydning uten å anta vanlige fysiske lover?

Hvis man antar at normal fysikk er det som styrer kablers oppførsel så savner jeg en modellering eller en formel som viser at jeg trenger noe mer enn 2.5mm^2 biltema til mine 2 meter lange høyttalerkabler under risiko for menneskelig oppfattelig dårligere lyd.

-k

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anaxyd, har du bestilt? Ble det bananer eller spader?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvordan kan man anta at kabelens lengde og signalets effekt har noen betydning uten å anta vanlige fysiske lover?

Hvis man antar at normal fysikk er det som styrer kablers oppførsel så savner jeg en modellering eller en formel som viser at jeg trenger noe mer enn 2.5mm^2 biltema til mine 2 meter lange høyttalerkabler under risiko for menneskelig oppfattelig dårligere lyd.

-k
    Fysiske lover gjelder selvsagt.

R, L og C bestemmer i hovedsak kabelens egenskaper og er absolutt målbart.

Hva er dårligere lyd?
    Hvordan tolke om en måling er hørbar eller ikke?

Med 2*2,5mm biltema tviler jeg sterkt på at du mister noe informasjon mellom forsterker og høyttaler.Men ulike kabler vil ha ulik klangsignatur og det er opp til hver enkelt å finne ut hva de er fornøyd med.

Bør vel ringe en bjelle når ingen kabelprodusenter jeg har sett hittil har hatt relevante målinger å vise til for kablene sine.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fysiske lover gjelder selvsagt.
    Betryggende
    R, L og C bestemmer i hovedsak kabelens egenskaper og er absolutt målbart.
    Betryggende
    Hva er dårligere lyd?
    1. I en ABX dobbeltblindtest kunne subjekter med signifikans og repeterbart skille to (f.eks) kabler
    2. I en annen dobbelt blindtest var subjektenes preferanse for (f.eks) kabel A signifikant større enn for kabel B
    3. Det er da funnet bevist at kabel A har signifikant bedre lyd enn kabel B for et farget/ufarget utsnitt av beolkfningen når koblet inn i anlegg X og med kildemusikk Y.
    Hvordan tolke om en måling er hørbar eller ikke?
    Det mest nærliggende er vha Audiometri, i praksis ofte store mengder "magefølelse" hos konstruktøren, etterprøvd ved blindtester når mulig og nødvendig.
    Med 2*2,5mm biltema tviler jeg sterkt på at du mister noe informasjon mellom forsterker og høyttaler.
    Men ulike kabler vil ha ulik klangsignatur og det er opp til hver enkelt å finne ut hva de er fornøyd med.
    Hvordan kommer du til konklusjonen om "lydsignatur"? Hvordan forsikrer du deg at det ikke bare er pretensiøse gullører som påstår hist og pist?

Jeg mener at blindtester er det beste verktøy i så måte, men modellering og måling av krets sammen med modeller for hva mennesket kan høre er også nyttig.
    Bør vel ringe en bjelle når ingen kabelprodusenter jeg har sett hittil har hatt relevante målinger å vise til for kablene sine.
    Jeg tror at dette kan være relevant her også:

<dato>LOV-1972-06-16-47</dato> Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven).
    "
    § 2. Villedende forretningsmetoder.
    Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning
    for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

Kunngjøring eller andre meddelelser om utsalg, realisasjon, eller annen form for salg i detaljhandelen til nedsatte priser må bare anvendes når prisene på de tilbudte varer virkelig er nedsatt.
    ...
    § 3. Utilstrekkelig veiledning m.v.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser, når framstillingen ikke gir forsvarlig eller tilstrekkelig veiledning eller trekker inn uvedkommende forhold, og derfor må anses urimelig.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, dersom den utnytter forbrukeres mangelfulle erfaring eller kunnskaper, og derfor må anses urimelig.

"
    Forbrukerombudet - Forslag til ny lov om markedsføring og annen markedspraksis
    Forslag til ny lov om markedsføring og annen markedspraksis 01.11.2006
    ...
    10.8.3 Dokumentasjon ved påstander om virkning
    I tillegg til disse tilfellene, mener jeg også det er nødvendig med en utvidet hjemmel til å fatte vedtak etter en fremskyndet prosess hvor det i markedsføringen benyttes påstander om virkninger, f.eks. av slankemidler, som det enten ikke er praktisk mulig å dokumentere, eller som ikke blir dokumentert av den næringsdrivende etter en nærmere angitt frist.

Det er et grunnleggende prinsipp, slått fast gjennom Markedsrådet og Forbrukerombudets praksis, at påstander om virkning som fremsettes i markedsføringen må kunne dokumenteres, samt at denne dokumentasjonen må foreligge på markedsføringstidspunktet. Likevel har vi sett en mengde saker hvor det blant annet fremsettes påstander om slankende effekt eller positiv virkning i forhold til helseplager uten at den næringsdrivende har kunnet fremlegge dokumentasjon ved forespørsel fra Forbrukerombudet. I enkelte tilfelle har det også vært klart at slik dokumentasjon under ingen omstendighet kan eksistere, da påstandene har vært for utrolige...
    Av dette siste fremgår tydelig at dokumentasjonsplikt hviler på den næringsdrivende, og IKKE på de som stiller spørsmålstegn ved en påstått effekt.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..tror det er mye som kan måles.. Men, en kabels lydegenskaper?? Og hva som gjør den bedre enn andre? Blir nesten som da rørforsterkere ble regnet som dårlige fordi de "målte feil"? Nå har riktignok slike målinger blitt mere presise med årene. Men, vil aldri dømme ett produkt på grunnlag av det en "vitenskapsmann" hevder;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ..tror det er mye som kan måles.. Men, en kabels lydegenskaper??
    Ja, det er til og med banalt enkelt.
    Musikken i seg selv er en umålbar kvalitet, og vi kan derfor anta at den har magiske egenskaper - vi vet ikke helt hva som gjør den bra eller dårlig.
    Hi-fi-utstyr, derimot, er IKKE magisk. Det er relativt lett målbart og kvantifiserbart. Og av alle leddene i hi-fi-kjeden er kablene det som er MINST magisk. Det finnes ikke kabler som gir "mer åpenhet", "bedre holografi", "harmonisk rytme". En kabel har heller ikke "klang". En kabel har bare en frekvensrespons, og i de aller fleste tilfeller med normal-lengde kabel, er denne frekvensresponsen såpass flat sammenlignet med frekvensresponsen på f.eks høyttalere, at den kan ignoreres.

Det finnes ikke magisk kobber. Vi bare antar at kobber også må være magisk, fordi musikken som strømmer gjennom for oss kan oppleves som magisk.

Men, vil aldri dømme ett produkt på grunnlag av det en "vitenskapsmann" hevder;-)
    Greit, jeg melder meg herved ut av gruppen "innbitte kabelskeptikere", og inn i gruppen "desillusjonerte rasjonalister". Jeg innser at man ikke klarer å slå ihjel overtro ved hjelp av rasjonell argumentasjon. Og kanskje det ikke er så viktig heller...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Greit, jeg melder meg herved ut av gruppen "innbitte kabelskeptikere", og inn i gruppen "desillusjonerte rasjonalister". Jeg innser at man ikke klarer å slå ihjel overtro ved hjelp av rasjonell argumentasjon. Og kanskje det ikke er så viktig heller...
    På samme måte som med slankeprodukter så er det ikke så viktig, nei. Kanskje fungerer produktene som påstått, kanskje ikke. De som lager produktene og de som tror på dem er ute av stand, eller ønsker ikke å dokumentere noe som helst. Derfor må vi andre som har en sunn kritisk sans forholde oss til det.

De som er nysgjerrig bør selvsagt sørge for å lytte selv, uhildet av vitenskapsmenn, "vitenskapsmenn" og trollmenn. Det er vel det eneste rådet alle kan være enige om, men av en eller annen grunn så ønsker folk råd om kabler, og da klarer jeg ikke å avstå fra å si min mening.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bguarden har faktisk et poeng med at det var en stund en rørforsterker aldri kunne låte bra pga forvrengning.

Knitinh: Jeg ser du er ute etter å fronte blindtester og da i hovedsak på et annen forum. Har du noen grunn til å tro at produsenter som driver produktutvikling ikke har en eller annen form for lyttepanel for å lytte seg frem til ønsket lydsignatur? Om enn ikke ved blindtesting så iallfall med lyttetester.

Med lydsignatur mener jeg klangen til kabelen.
    Mener du at en Hegel H2 låter likt som en Mcintosh 275?
    En kabel har betraktelig mindre innvirkning på lyden enn en komponent men så lenge det er målbart kan det også være hørbart.
    Hvem skal vurdere om forskjellen er hørbart?
    Ønsker du et ekspertpanel til å vurdere om det skal være lov å kjøpe en kabel?
    Jeg mener det bør være opp til hver enkelt å vurdere behovet for en dyr høyttalerkabel.

Ser ikke helt hva du ønsker med denne diskusjonen, ikke ser jeg noe stort krav til dokumentasjon på hverken høyttaler eller signalkabler heller.

Forøvrig er jo noe utskjelte Supra OEM produsent for flere kabelprodusenter så mange høyttalerkabler er produsert i en "simpel" fabrikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knitinh: Jeg ser du er ute etter å fronte blindtester og da i hovedsak på et annen forum. Har du noen grunn til å tro at produsenter som driver produktutvikling ikke har en eller annen form for lyttepanel for å lytte seg frem til ønsket lydsignatur? Om enn ikke ved blindtesting så iallfall med lyttetester.
    Jeg forholder meg til publiserte, peer-reviewede blindtester. Jeg ser ikke at det finnes noen slike for audio-kabler som rettferdiggjør kabel-hysteriet.

Seende lyttetester har omtrent like stor verdi som sannhetsvitnene for Alfa2000 slankepulver i disse små reklameheftene som dumper ned i postkassen min.

Hva kabelprodusenter driver med på lab-en vet selvsagt ikke jeg og du, men de er altså ikke interessert i å dokumentere produktet sitt. Dette setter dem i samme klasse som produsentene av slankeprodukter, og stiller dem etter mitt syn lagelig til hogg for anmeldelse ihht markedsføringsloven § 2 og 3.

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og over 30 års debatt om kabler sier sitt. Rart det ikke finnes dokumentasjon egentlig. Ville jo vært til produsentenes fordel liksom?

Jeg er helt enig med Knutinh. Ser frem til at noen anmelder en produsent for villendende markedsføring. Da MÅ dokumentasjon på bordet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden jeg hadde dette på skolen, og det jeg har vært borti vedrørende kabler nå er stort sett signalkabler for ymse datasignal (type 485/232 databus etc). Ergo er jeg litt rusten på det området, men kjenner termologien og sammenhengen. Hvor mye kan impedans ha å si for en høyttalerkabel? Jeg vet det nok er lite sett i forhold til hva "jobben" til en slik kabel er, men kan det være nok til at det kan ha noe som helst (målbar selvfølgelig) innvirkning på signalet under de rette omstendighetene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvor mye kan impedans ha å si for en høyttalerkabel? Jeg vet det nok er lite sett i forhold til hva "jobben" til en slik kabel er, men kan det være nok til at det kan ha noe som helst (målbar selvfølgelig) innvirkning på signalet under de rette omstendighetene?
    Målbar innvirkning har vel nesten alt hvis man bare måler med tilstrekkelig presisjon :-)

I tilfellet høyttalerkabler så er det vel ingen som bestrider at høyttalerkabel kan tenkes å påvirke lyden. Proffe lyd-installatører bruker f.eks transformatorer for å redusere påvirkningen fra 100m lange, billige høyttalerkabler. Hvis kabelens lengde og resistanse er "stor", hvis impedanse/konduktanse er "stor", og hvis høyttaleren representerer en last som eksponerer slike forskjeller. Forsterker, kabel og høyttaler må sees på som en krets.

Disputten går vel heller på hvorvidt 3 meter 2.5mm^2 fra biltema er tilstrekkelig til at esoteriske kabler (med mindre de er tåpelig konstruert) gir forskjeller som vanskelig lar seg plukke i en ABX-test.

For mange er det at ingen kan dokumentere slike forskjeller i en blindtest tilstrekkelig med indikasjon til at de velger å være skeptisk.

-k

AV University &mdash; Audioholics Home Theater Reviews and News

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Anaxyd, har du bestilt? Ble det bananer eller spader?
    Åh! Endelig noen som tenker på meg i denne tråden også!
    Den har jo blitt overtatt helt av en diskusjon jeg ikke har orket å lese igjennom.. :P

Jeg har ikke bestilt enda nei, men regner med jeg går for spader..!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har receiveren og høytalerene selv å si for valg av kabel ? Hvilke parametere gir f.eks hvilken kabel dimensjon (mm2) en bør gå for? Eller er det slik at jo tykkere jo bedre ?

Skal selv velge HT- kabel til annlegget som jeg venter på. Har blitt anbefalt 4 mm2. Det blir en 130-150 w forsterker (Denon eller Pioneer) Høytalerne trenger 50-200 w for å drives, og har en nominel impedans på 6. Kabel lengdene blir 3m til frontene, 9m til bakre surrounds.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt ordinær 2mm2 høyttalerkabler holder for de aller fleste på så korte avstander.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringradiatoren: Nja.. var sånn at da transistorforsterkerne kom ble rørfosterkere regnet som dårlige rett og slett fordi transistorforsterkere målte så mye bedre.. Selv om storyen var motsatt..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringradiatoren: Nja.. var sånn at da transistorforsterkerne kom ble rørfosterkere regnet som dårlige rett og slett fordi transistorforsterkere målte så mye bedre.. Selv om storyen var motsatt..
    Det var det jeg mente.
    Selv liker jeg rør veldig godt men pga effektbehov (må ha >200W i 8ohm) så blir det dyrt og upraktisk i nåværende oppsett.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg mente.
    Selv liker jeg rør veldig godt men pga effektbehov (må ha >200W i 8ohm) så blir det dyrt og upraktisk i nåværende oppsett.
    Hvorfor MÅ du ha det?

Denne "debatten" tror jeg ikke er helt i tråd med det trådstarter spurte om, men slik går det vel gjerne med kabeltråder...

Hør selv, hører du ikke forskjell så greit, hører du forskjell så er det greit det også...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Åh! Endelig noen som tenker på meg i denne tråden også!
    Den har jo blitt overtatt helt av en diskusjon jeg ikke har orket å lese igjennom.. :P

Jeg har ikke bestilt enda nei, men regner med jeg går for spader..!
    Ja, en kabeltråd er en kabeltråd, alle har forskjellige meninger, relevante spørsmål sendes over PM til den du stoler på ;-)

Ok, er jo fint med spader også, selvom jeg foretrekker bananer! Gratulerer med valget, håper du blir fornøyd, men IKKE glem å svare i denne tråden om du merker noe forskjell / er fornøyd!

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •