Nye høyttalerkabler..? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 250
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Knutinh: Begrunnelsen din er for tynn da den ikke gjelder høyttalerkabler. Se på side 6 der jeg siterer Bguarden.
    Forøvrig vil en høyttalerkabel ha mer å si for lyden enn en signalkabel, noe som er mitt poeng.

Angående resultatene fra testen, hentet fra hifisentralen: Èn besvarelse skiller seg ut. Vedkommende har identifisert alle tre orginalsporene og fem av syv manipulasjonsmetoder. De han ikke identifiserte riktig var MP3 og reduksjon til 14-bit oppløsning. Denne personen rangerte også sporet med invertert polaritet som det eneste som var bedre enn referansen. Eric Clapton "Unplugged" påstås å være innspilt med vendt absolutt fase.

Det å kunne vurderer opptak går mye på gehør så der er mulig for folk som har evnen til det å oppfatte forskjellen i en test.

Ps. Er kabelskeptiker

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Hva med å faktisk se det matnyttige i diskusjonen?
    Hva som gjør at en kabel farger lyden.

Ut ifra måten jeg har oppfatter Bols så mener han at L og C i omtrent hvilken som helst kabel med tverrsnitt på >0,75mm er så lav at den ikke vil farge lyden.
    Jeg ser heller ikke hvilket grunnlag han har for å definere hva som er tilstrekkelig lavt? Hva er tilstrekkelig lavt til å ikke være hørbart? Er en avhengig av lavere verdier hvis en har dyrere utstyr for at det ikke skal være hørbart?

Mitt poeng er at skal man ha bastante meninger som ikke er subjektive bør man kunne gi en saklig begrunnelse.
    Ingenting ødelegger en god diskusjon mer enn harde fakta... :-)

Forøvrig baserer jeg meg på erfaringer gjort av hi-fi-guruene på Omega-verkstedet ved NTH, hvor jeg hang rundt noen år. Flere av dem bygde egne forsterkere fordi ingenting annet dugde, men de brukte lampeledning til kabler...og det var ikke fordi de ikke visste bedre.

Artikkelen som KH postet tidligere i tråden kvantifiserer så vidt jeg kan se disse vurderingene. Lampeledning er ikke med, men det er testet kabler med et veldig vidt prisspekter...og jeg kunne ikke se noen korrelasjon mellom prisen og ledningsegenskapene. Veldig spesielle kabeldesign kan riktignok farge lyden (på grunn av for stor induktans eller kapasitans), men dette er definitivt ikke noen man ønsker. (Og, som audiocritic-forfatteren skriver: hvis man virkelig ønsker det, kan man oppnå det samme ved å kjøpe komponenter for 50 øre på radio shack).

Jeg tror, og her får noen korrigere meg, at tilstrekkelig dimensjonert lampeledning har glimrende egenskaper innenfor det aktuelle frekvensområdet.

Forresten: blir egenskapene for kabelen bedre hvis man splitter den og legger lederne lenger unna hverandre? Kapasitansen burde i alle fall minke? Knutinh: Forventer en liten avhandling fra deg her :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Ingenting ødelegger en god diskusjon mer enn harde fakta... :-)

Forøvrig baserer jeg meg på erfaringer gjort av hi-fi-guruene på Omega-verkstedet ved NTH, hvor jeg hang rundt noen år. Flere av dem bygde egne forsterkere fordi ingenting annet dugde, men de brukte lampeledning til kabler...og det var ikke fordi de ikke visste bedre.

Artikkelen som KH postet tidligere i tråden kvantifiserer så vidt jeg kan se disse vurderingene. Lampeledning er ikke med, men det er testet kabler med et veldig vidt prisspekter...og jeg kunne ikke se noen korrelasjon mellom prisen og ledningsegenskapene. Veldig spesielle kabeldesign kan riktignok farge lyden (på grunn av for stor induktans eller kapasitans), men dette er definitivt ikke noen man ønsker. (Og, som audiocritic-forfatteren skriver: hvis man virkelig ønsker det, kan man oppnå det samme ved å kjøpe komponenter for 50 øre på radio shack).

Jeg tror, og her får noen korrigere meg, at tilstrekkelig dimensjonert lampeledning har glimrende egenskaper innenfor det aktuelle frekvensområdet.

Forresten: blir egenskapene for kabelen bedre hvis man splitter den og legger lederne lenger unna hverandre? Kapasitansen burde i alle fall minke? Knutinh: Forventer en liten avhandling fra deg her :-)
    Nå har det enda ikke kommet noen harde fakta her såvidt jeg kan se.

Overrasker meg ikke at folk med høy teknisk kompetanse velger å ikke bruke penger på dyre høyttalerkabler.

Det man ønsker med en høyttalerkabel er forøvrig å tilpasse lyden til sitt eget oppsett.

Splitter du kabelen får du høyere induktans og lavere kapasitans, det motsatte av hva jeg hadde ønsket meg av en høyttalerkabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående resultatene fra testen, hentet fra hifisentralen: Èn besvarelse skiller seg ut. Vedkommende har identifisert alle tre orginalsporene og fem av syv manipulasjonsmetoder. De han ikke identifiserte riktig var MP3 og reduksjon til 14-bit oppløsning. Denne personen rangerte også sporet med invertert polaritet som det eneste som var bedre enn referansen. Eric Clapton "Unplugged" påstås å være innspilt med vendt absolutt fase.
    Dette er helt riktig og veldig interessant. Dessverre ble det aldri gjort noen videre tester med denne navnløse personen. Hvis man utfører en konkuranse om å kaste terning med 20 personer så er det ikke utenkelig at en av dem får 10 6-ere. Er det et bevis for at han har magiske fingre? Nei, man må repetere testen med bare ham for å utelukke at det er et statistisk "freak-case".

Det å kunne vurderer opptak går mye på gehør så der er mulig for folk som har evnen til det å oppfatte forskjellen i en test.
    Jeg forstår ikke helt setningen. Jeg har gehør og kan transkribere musikk til noter. Likevel kan jeg ikke bekrefte hørbare forskjeller på kabler, annet enn i trivielle tilfeller (100m høyttalerkabel av lavt tverrsnitt er et slikt tilfelle).

At folk har forskjellige evner er ikke omstridt, og tester som ikke tar hensyn til det i utforming eller analyse er ikke mye verdt.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre om hvorfor det er nøye i signalveien og ikke til høyttalerene?
    Er uttalelsen basert på kunnskap eller personlige erfaringer?
    De som har fulgt litt med på hva jeg har gjort mht. kabler (DIY) vet at jeg baserer en masse på egne erfaringer, men også forholder meg til tester osv. Mine erfaringer er at linjesignalet er såpass følsomt at det lett kan bli påvirket og at en stranded-konfigurasjon der kan ødelegge mye. Mine kunnskaper mht ledningsevne er ringe, men en ting har jeg erfart. Det er at de forringer lyden i større og mindre grad siden lydsignalet hopper fra leder til leder, noe jeg mener skaper en lettere forvrengning av signalet. hvis ett signal gjør det samme inne i ett potmeter, så er det mange eksperter som mener det er ett utgangspunkt for forvrengning og hvis så skjer inne i en stranded, ja da da kan det være utgangspunkt for flere små forvrengninger. Har hørt endel gode strandedkabler, men aldri noen som kan måle seg med solidcore. stranded-kablene har en ting felles: de låter aldri spesielt hardt eller dårlig. Men, de når aldri opp til den mikrodynamikken som en SC kan varte opp med. Nå passer ikke sølv til alle typer anlegg. Mange synes sølv låter tynt og uengasjerende, og det har folk veldig rett i. Men, kun hvis anlegget har tilbøyligheter for det.. Eller at personen liker musikken ekstra høyt med masse makrodynamikk. Pga. sin litt varmere klang så vil den på langt nær låte like hardt og kaldt som det en sølvkabel vil gjøre. Så derfor må det her matches nøye med resten av anlegget. Fordi den er såpass avslørende, så vil den også vise de feil som finnes i anlegget, og bli ansett som dårligere, når kanskje den er det motsatte? Kan kanskje være ett tankekors?
    For min del har overgang til SC-sølvkabler i forbindelse med min overgang til rør vært en positiv opplevelse. Når det gjelder høyttalerkabler, så synes jeg SC er mere dynamisk og mener ikke sølv har så veldig mye her å gjøre forruten i dyrere konstruksjoner.. eller der det finnes sølv i effektdelen. Iallefall hører jeg mindre forskjeller her enn på signalkabler så da lar jeg mine billige SC-kabler være enda en stund;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Jeg forstår ikke helt setningen. Jeg har gehør og kan transkribere musikk til noter. Likevel kan jeg ikke bekrefte hørbare forskjeller på kabler, annet enn i trivielle tilfeller (100m høyttalerkabel av lavt tverrsnitt er et slikt tilfelle).

At folk har forskjellige evner er ikke omstridt, og tester som ikke tar hensyn til det i utforming eller analyse er ikke mye verdt.

-k
    Poenget er vel at så lenge det finnes folk med spesielle evner som klarer å oppfatte små forskjeller så finnes de små forskjellene.

At du ikke kan bekrefte hørbare forskjeller på kabler synes jeg er rart da forskjellene er målbare.

Forøvrig har jeg vært litt rundt på nettsidene til kabelprodusenter og generelt finnes det ikke noen form for dokumentasjon, derimot finnes det svært mye uklarheter og avanserte forklaringer av absolutt ingenting.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at så lenge det finnes folk med spesielle evner som klarer å oppfatte små forskjeller så finnes de små forskjellene.
    Så lenge de ikke er i stand til å bekrefte disse forskjellene i en blindtest så vet vi ikke strengt tatt om forskjellen finnes

Det er f.eks mulig at de er ofre for "keiserens nye klær", og tror at de hører forskjeller, i så tilfelle er det synd å basere viten om verden på deres synsing.

Det er også mulig at de faktisk hører forskjeller men at de er spesielt sarte individer som blir midlertidig døv i en blindtest.
    At du ikke kan bekrefte hørbare forskjeller på kabler synes jeg er rart da forskjellene er målbare.
    Og du mener at alle målbare forskjeller kan høres???
    Forøvrig har jeg vært litt rundt på nettsidene til kabelprodusenter og generelt finnes det ikke noen form for dokumentasjon, derimot finnes det svært mye uklarheter og avanserte forklaringer av absolutt ingenting.
    Det er nesten slik at man kan mistenke dem for å ønske å skape uklarhet, i likhet med dem som produserer slankepiller...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt riktig og veldig interessant. Dessverre ble det aldri gjort noen videre tester med denne navnløse personen. Hvis man utfører en konkuranse om å kaste terning med 20 personer så er det ikke utenkelig at en av dem får 10 6-ere. Er det et bevis for at han har magiske fingre? Nei, man må repetere testen med bare ham for å utelukke at det er et statistisk "freak-case".
    Det som slo meg da jeg leste resultatet var personen klarte å identifisere de endringene som enkelt kan observes med en PC og et hvilket som helst program for å visualisere samplede data. De fikk vel tilsendt en CD med musikken på...?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BGuarden: Fint at du har gode opplevelser med solidcore og DIY. Har ikke brukt så mye tid her på forumet så jeg har ikke sett dine innlegg tidligere. Teoretisk vil en høyttalerkabel ha mer å si for lyden enn en signalkabel men i ditt oppsett tyder det jo på at ting fungerer bra.

Knutinh: Mener ikke at alle målbare forskjeller kan høres. Men hvis forskjellen ikke hadde vært målbar hadde det vært svært tvilsomt om den var hørbar. Eller noen vil alltid hevde at det ikke er målbart men fortsatt hørbart.

Personlig har jeg opplevd at jeg har klart å skille mellom signalkabler i mitt oppsett, sibilanter hørtes klart annerledes ut med med Kimber Hero enn med Supra EFF-I. Og på høyttalerkabler vil forskjellene mellom ulike kabler bli større.

Tror nok du er inne på noe med at en nesten kan mistenke produsentene for å ønske å skape uklarhet.

Synes det er artig å se at en kabelprodusent selger 2*2 meter høyttalerkabel for 50k men skal du ha en bedre en kan du kjøpe til 170k som har en hastighet på 90% av lysets.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min teori er at i mindre målestokk en ting skjer jo mere vil en fysisk egenskap ha å si på en ting.. som feks. kvaliteten på linjesignal. Når ting blir blåst opp så, joda klart vil en god ht-kabel gjøre seg bra der. Men, innenfor fornuftens grenser. Må innrømme at jeg sikler på Mundorf's ht-kabler basert på min erfaring med enkeltlederne deres. Men, synes de blir noe (rettelse: veldig) i overkant med sine 5K for ett stereosett. Signalet blir jo finere i øverste frekvensene og vil tro at feks. bytte til sølv (Mundorf) i diskant og kanskje en god kobberleder i bassmellomtone kan gjøre litt for lydkvaliteten? Opplever det sånn at jo lenger ned i frekvens man kommer jo mere vil ren kraft og si for gjengivelse av ett signal og ikke selve kvaliteten?
    Er ikke heeelt fan av Monster som er internkabling på mine, men får ta det den dagen jeg foretar en totalrenovering av Ht'ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh: Mener ikke at alle målbare forskjeller kan høres. Men hvis forskjellen ikke hadde vært målbar hadde det vært svært tvilsomt om den var hørbar. Eller noen vil alltid hevde at det ikke er målbart men fortsatt hørbart.
    Klassisk logikkbrist. A->B != B->A

Personlig har jeg opplevd at jeg har klart å skille mellom signalkabler i mitt oppsett, sibilanter hørtes klart annerledes ut med med Kimber Hero enn med Supra EFF-I.
    ...men du ville sikkert ikke klart å identifisere dem i en blindtest. Er du SIKKER på at du er kabelskeptiker? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassisk logikkbrist. A->B != B->A

...men du ville sikkert ikke klart å identifisere dem i en blindtest. Er du SIKKER på at du er kabelskeptiker? :-)
    Ser ikke på det som en klassisk logikkbrist jeg altså. Snarere en vurdering av mennesket.

Er ganske sikker på at jeg hadde klart å hørt om anlegget slet med sssssibilanter eller ikke i en blindtest. Om jeg derimot hadde klart å skilt mine egne WW fra Kimber Hero i en blindtest er heller tvilsomt.

Mener du at det er totalt likegyldig for lyden hvilke kabler en bruker så lenge tverrsnittet er tilfredsstillende?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske sikker på at jeg hadde klart å hørt om anlegget slet med sssssibilanter eller ikke i en blindtest.
    Da lærte jeg noe av Google i dag også. Slik som du ordla deg første gang så antok jeg at "Sibilanter" var et band:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lærte jeg noe av Google i dag også. Slik som du ordla deg første gang så antok jeg at "Sibilanter" var et band:-)
    Hvis du sikter til det første innlegget med DC frekvens anbefaler jeg deg å google opp ironi også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sikter til det første innlegget med DC frekvens anbefaler jeg deg å google opp ironi også.
    Hæ? Nei, jeg siktet til kommentaren "sibilanter hørtes klart annerledes ut med med Kimber Hero enn med Supra EFF-I". Min oversikt over fonetisk terminologi er begrenset, så jeg misforsto og trodde du snakket om et band som het "Sibilanter".
    Ikke noe dårlig navn på en rockegruppe, forresten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende musikken til gruppen Sibilanter blir plagsom å høre på i lengden :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh: Begrunnelsen din er for tynn da den ikke gjelder høyttalerkabler. Se på side 6 der jeg siterer Bguarden.
    Forøvrig vil en høyttalerkabel ha mer å si for lyden enn en signalkabel, noe som er mitt poeng.
    Baserer du dette på målinger, modeller eller blindtester?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baserer du dette på målinger, modeller eller blindtester?

-k
    I testen henviser er den lange kabelen som er brukt en signalkabel, ikke en høyttalerkabel.

En høytalerkabel er sannsynligvis lengre og overfører større effekt iforhold til en signalkabel, derfor vil dens egenskaper ha større innvirkning på lyden.
    Løkkens test viser også at signalkabler ikke har allverdens innvirkning på lyden.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig klarer jeg ikke helt å bestemme meg om jeg hører forskjell eller ikke. Ved noen tilfeller mener jeg at jeg kan høre forskjell, andre ganger ikke. De gangene jeg mener å høre forskjell, klarer jeg aldri å sette fingeren på hva som skiller dem, bare at det låter litt forskjellig. Ut i fra det konkluderer jeg for meg selv, at det bare er i mitt hode disse forskjelle ligger.

Har brukt litt penger på kabler opp igjennom, og kommer nok til å gjøre det i fremtiden også. Av og til må man jo bare bytte ut ting, men bare for å ha byttet det ut slik at man ikke går lei.

Jeg kan være så påvirkelig til tider at lyse komponenter (les: lyse farger), får meg til å innbille meg at lyden er lys. Mørke komponenter får meg til å tro at lyden blir mørkere. Latterlig ikke sant ops:

Låter det bra, så er det bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Jeg kan være så påvirkelig til tider at lyse komponenter (les: lyse farger), får meg til å innbille meg at lyden er lys. Mørke komponenter får meg til å tro at lyden blir mørkere. Latterlig ikke sant ops:
    Nei, jeg tror det er en helt vanlig psykisk kobling. Mye det samme som når noen tidligere i tråden mener at man får en "tynn" lyd av å bruke sølvleder. Selvsagt fordi man psykologisk knytter sølv til lyse, sarte toner. Tenk f.eks på uttrykket "sølvstrupe".
    Dette har selvfølgelig ingenting med de elektrisk ledende egenskapene til sølv å gjøre, som overfører lave frekvenser på en helt glimrende måte. Men hvis man har bestemt seg for at man forventer en tynn lyd, så klarer man nok å høre det også.

Forøvrig synes jeg du har bemerkelsesverdig stor selvinnsikt :-)

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •