Nye høyttalerkabler..? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 250
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Har aldri forstått meningen med å harselere med andre sine subjektive oppfattninger. Alltid kommer det noen som skal rakke ned på andre sine gode opplevelser og løft ved kjøp av dyrere kabler. Hvorfor gjør man det? Er det for å være den kule, tøffe typen? Nei, ikke vet jeg....
    Folk må selvfølgelig få lov til å føle hva de vil. Og for all del: lenge leve placebo-effekten.
    Problemet oppstår når relativt uerfarne kjøpere stoler på selgere eller selvutnevnte audio-predikanter, og ender med å kjøpe gimmick-produkter og slangeolje for penger som de med fordel kunne puttet i komponenter som faktisk spiller en rolle.

Tilsvarende: Det er helt greit om man selv synes at bilen går mye fortere når man har en terning dinglende i vinduet, men det er direkte ufint å lure førstegangskjøpere til å bruke tusenvis av kroner på en superterning med ekte angora-ull. I alle fall all den tid folk med litt faglig bakgrunn og akademisk innsikt sier at terninger i vinduet ikke påvirker bilens ytelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere:
    I forhold til forsterkere så står det vel omtrent at dersom en forsterker har flat frekvensrespons, tilstrekkelig båndbredde i forhold til det som kommer inn og ikke spiller utenfor sitt virkeområde (slik at den klipper), så høres alle forsterkere likt ut rent matematisk. Dette med "effektgrensen" (sitat) er derfor en av flere parametre som må være tilstede, men interessant i seg selv, se tabell her: Welcome to Musical Fidelity. Virkeområdet som er nødvendig er naturlig nok bl.a. avhengig av følsomheten til høyttaleren, avstand til lytteposisjon og ønsket lydnivå for lytteposisjon.

DAC:
    At en DAC koster 8-10 tusen er selvfølgelig mye penger, men hvis du trekker fra 25% skatt (=8000), 50% fortjeneste (=4000), frakt og markedsføring (1500-2000?), så blir det strengt tatt ikke så dyrt allikevel. Det er bare det at vi bor i Norge... Poenget er vel heller at dersom man betaler 100.000 til så blir ikke nødvendigvis lyden målbart bedre, selv om eiegleden selvfølgelig har mye å si for mange, den er høyst reell. Et eksempel er Macintosh sitt drivverk og DAC til 160.000. Låt skingrende på damestemmer på en Audiovector Avantgarde iallefall (sammen med en 400W Macintosh), heldigvis roet alt seg med Hegel H4-systemet som har en relativt flat frekvensrespons. Ble litt sjokkert faktisk mtp. prisen. Rommet kan ha noe å si, men skulle likt å se en måling av det Macintosh-oppsettet.

Kanskje man skulle definere enkelte hifi-produkter som kunst/design, og vurdere det deretter? Jeg har da selv designmøbler som koster noen titusener mer i butikken enn produksjonskostnadene, men eiegleden mann, eiegleden... Vi snakker ikke om en sofa, men en flåte i stuen... ok, OT, gir meg nå

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    Ren kabelskeptiker :-)
    Det er selvfølgelig viktig å ta hensyn til elektronmigrasjon, skin-effekten og interferens...allerede ved frekvenser på noen få MHz. I området 20Hz-20KHz er det derimot verdens enkleste sak å overføre et signal uten noen form for ikke-lineært tap eller forvrengning. Solidcore eller multileder er fullstendig uinteressant, og gir akkurat samme resultat. Synes derfor det er litt morsomt at folk kommer med masse kvasi-tekniske forklaringer på hvorfor spesielle høyttalerkabler har noe for seg.

Det som irriterer meg er at når deler av hi-fi-bransjen pusher hardt produkter som beviselig, målbart og testbart ikke har noe for seg (f.eks dyre høyttalerkabler og dyre analoge/digitale signalkabler), så er det vanskelig å vite hva ANNET de pusher som er bare jug.
    F.eks har jeg store problemer med å akseptere at dyre CD-spillere har noe for seg. Såvidt jeg kan forstå er det eneste viktige leddet her selve D/A-converteren, og nå for tiden har vel de fleste flyttet dette leddet over i receiveren uansett. De mekaniske delene er fullstendig uinteressante i forhold til stabilitet og forvrengning, for det er uansett en ufeilbarlig kvartspuls som bestemmer bitraten. Men skulle man prøve å faktisk FINNE ut av dette, møter man motbør fra de samme tullingene som kjøper dyre høyttaler- og signalkabler, dyre strømkabler til forsterkeren, og maler kanten på CD'ene sine grønne ("komplementærfargen til laseren må vite. Gir myyyye mer harmonisk mellomtone og kontrast i bassen").
    Kjører du DC med en frekvens på 20Hz til 20Khz eller har du problemer med å enkle begreper som f. eks impedans?
    Kan du forklare meg hvordan du overfører signal på 20Hz til 20Khz uten ikke lineært tap eller forvrengning?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bols: Hadde du snakket om signalkabler skulle jeg sagt meg enig med deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    DAC:
    At en DAC koster 8-10 tusen er selvfølgelig mye penger, men hvis du trekker fra 25% skatt (=8000), 50% fortjeneste (=4000), frakt og markedsføring (1500-2000?), så blir det strengt tatt ikke så dyrt allikevel. Det er bare det at vi bor i Norge... Poenget er vel heller at dersom man betaler 100.000 til så blir ikke nødvendigvis lyden målbart bedre, selv om eiegleden selvfølgelig har mye å si for mange, den er høyst reell.
    Jeg vil sitere litt fra en relevant tråd på Hifisentralen

Ivar Løkken var et godt teknisk bidrag til forumet inntil for et års tid siden, han er vel nå omtrent ferdig med sin doktorgrad innen Audio-DAC design. Påstandene nedenfor er altså ikke mine, og jeg kan ikke stå inne for dem, men de burde være interessante for mange.

"De beste konverterchipene på markedet ligger på ca 8-10 dollar stykket, altså en god femtilapp. Et par opamper og en neve passive komponenter til analogdelen trenger heller ikke koste så veldig mye mer og vet konstruktøren hva han driver med kan forvrengingen bli godt som null."

"Som andre utviklere av integrerte kretser forholder jeg meg til en kravspesifikasjon. Det vil si at jeg har mål for SNR, THD, SNDR, båndbredde, jitterfølsomhet, frekvensgang, strømforbruk, arealforbruk, funksjonalitet osv som jeg vil prøve å oppfylle. Du kan godt romantisere synet på elektronikk om du vil, men faktum er at utviklere og designere forholder seg til harde tall. Tall som forteller hvordan en død, elektronisk krets påvirker et dødt, elektrisk signal. Hvilke tall og hvilken relevans de har er igjen noe som innen audio utvikles av fagfolk innen psykoakustikk som gjør teoretisk og empirisk forskning på lyd og hørsel.

Når en kunde kommer til Nordic eller andre og skal ha hundre tusen ICer, så spør han ikke hvordan denne kretsen lyder. Han spør om du kan levere bedre SNR og THD med lavere strømforbruk og til lavere pris enn konkurrentene. Kan du det betyr det salg, kan du ikke det så går han videre. Les et datablad fra Texas Instruments eller Analog Devices og du finner hundre sider med tall, ikke noe annet. Den romantiserende beskrivelsen av lydmessig magi overlates til markedsføringsavdelingen hos den som leverer sluttproduktet."

"De beste DACene på markedet koster stort sett under 10k. Dog kan man tjene mye penger på å prise seg langt høyere, da det er snakk om et luksusmarked hvor pris i seg selv er et salgsargument. Rolex lager ikke bedre klokker enn noen andre, bare dyrere, og de tjener penger som gress.

Forøvrig koster et referansekort for en DAC, dvs utviklingskortet produsenten av chipen selv har skreddersydd som referansedesign for å maksimere dens ytelse, typisk ca 2-300 dollar. Og det er med masse unødvendig I/O. S.k. high-end DACer er ofte bare kopier av disse med en helt annen prislapp.

Jeg utvikler DA-konvertere (chiper) for audio som levebrød. Hvis jeg ikke får til å konstruere en chip som koster ca $5 og kan stå på et printkort med eksterne komponenter for noen hundre kroner og gi audioytelse bedre enn noe som finnes på markedet i dag, så har jeg mislykkes i jobben min og kan trolig begynne å se meg om etter en ny.
    "

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh, jeg har merket meg både innlegget og mannen før, men morsomt/interessant å lese det igjen!

Jeg jobbet en stund som forsker og lunsj-diskusjonenen var... noe tekniske. Hadde en lengre runde med professorer i de nordiske landene for å forsøke å besvare om frekvenser over det hørbare frekvensområdet kunne påvirke hørbare frekvenser. Fant ikke noe forskingsresultater som viste dette. Nå har det kommet opp noe lignende igjen. Har spurt om det før men ikke fått svar, kanskje noen her kan hjelpe meg: Hvor er forskningsresultatene publisert for denne "nyere forskningen" Lyd og Bilde og Fidelity refererer til, som viser at ikke-hørbare frekvenser kan (og jeg gjentar morsomt nok: kan) påvirke opplevelsen fra en høyttaler. Jeg håper ikke det er markedsførere og journalisert i hifi-pressen som har kommet frem til dette på felles kickoff Tråden omhandler jo høyttalerkabler, og dette ligner for meg på den klassiske påstanden om "kjappe" kabler, som enkelte pushere snakker om. I motsetning til disse vanlige kablene antar jeg, som opplever både sporadiske streiker og snubling blant disse fordømte elektron-greiene...

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutta, nå har dere vel sporet av litt vel? :P
    Kan dere komme frem til en løsning? Er det det samme åssen kabel det er, så lenge den er tjukk nok? Det har ikke mye å si når det gjelder sølv, gull, diamater og bling bling?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Gutta, nå har dere vel sporet av litt vel? :P
    Kan dere komme frem til en løsning? Er det det samme åssen kabel det er, så lenge den er tjukk nok? Det har ikke mye å si når det gjelder sølv, gull, diamater og bling bling?
    Solidcore, man.. Solidcore;-)
    Bruk gjerne sølv i signalveien, men til høyttalerne er det ikke så nøye;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du muligheten for å låne med deg kabler, så gjør det, og velg den du synes best om. Om du velger den pga. pris, lyd, utseende eller navn får du bli enig med deg selv om. Min mening er at det er forskjell, men ikke så voldsomme som noen gir uttrykk for.

Lytt gjerne til BGuardens råd, ut fra andre innlegg fra den kanten tror jeg han er nøktern og saklig. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Solidcore, man.. Solidcore;-)
    Bruk gjerne sølv i signalveien, men til høyttalerne er det ikke så nøye;-)
    Kan jeg spørre om hvorfor det er nøye i signalveien og ikke til høyttalerene?
    Er uttalelsen basert på kunnskap eller personlige erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Kjører du DC med en frekvens på 20Hz til 20Khz eller har du problemer med å enkle begreper som f. eks impedans?
    Kan du forklare meg hvordan du overfører signal på 20Hz til 20Khz uten ikke lineært tap eller forvrengning?
    Tsk, tsk. DC er likestrøm, og har nødvendigvis frekvens=0.
    Impedans er overhodet ikke et enkelt begrep. Gjetter f.eks på at du egentlig ikke vet hva det dreier seg om, selv om det står stemplet et tall på høyttalerene dine. (Tips: det er ikke det samme som resistans, selv om det har samme enhet).

Hvordan man overfører 20Hz til 20Khz uten ikke-linært tap? Enkelt: Sørg for at kabelen har tilstrekkelig lave verdier for L og C. Resistansen er lineær, og derfor uinteressant. Så lenge man holder seg innenfor kabellengder på f.eks 5-10 meter så gir lampeledning den ønskede effekten. Hvis man vil strekke det lenger, så bruk tykkere leder og legg kablene lenger unna hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tsk, tsk. DC er likestrøm, og har nødvendigvis frekvens=0.
    Impedans er overhodet ikke et enkelt begrep. Gjetter f.eks på at du egentlig ikke vet hva det dreier seg om, selv om det står stemplet et tall på høyttalerene dine. (Tips: det er ikke det samme som resistans, selv om det har samme enhet).

Hvordan man overfører 20Hz til 20Khz uten ikke-linært tap? Enkelt: Sørg for at kabelen har tilstrekkelig lave verdier for L og C. Resistansen er lineær, og derfor uinteressant. Så lenge man holder seg innenfor kabellengder på f.eks 5-10 meter så gir lampeledning den ønskede effekten. Hvis man vil strekke det lenger, så bruk tykkere leder og legg kablene lenger unna hverandre.
    Flink du er som vet at frekvensen til likespenning er 0.

Nå er reaktans avhengig av frekvens så det med tilstrekkelig lave verdier holder ikke for meg gutten min.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flink du er som vet at frekvensen til likespenning er 0
    Jepp. Dyktig, serru.

Nå er reaktans avhengig av frekvens så det med tilstrekkelig lave verdier holder ikke for meg gutten min.
    Jaja. Jeg kan lede deg til vannet, men jeg kan ikke tvinge deg til å drikke. Bruk så mye penger på kabel som du bare klarer. Dyre kabler er ekstraskatt for folk som ikke kan elektroteknikk....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Dyktig, serru.

Jaja. Jeg kan lede deg til vannet, men jeg kan ikke tvinge deg til å drikke. Bruk så mye penger på kabel som du bare klarer. Dyre kabler er ekstraskatt for folk som ikke kan elektroteknikk....
    Det høres ut som du har fryktelig gode kunnskaper om elektroteknikk, kan du ikke lære meg litt da?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bols og Ringeradiatoren,
    dette begynner å minne om "min pappa er mye sterkere enn din..."

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... gutten min.
    OT: Vennligst hold grisepraten for dem selv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som du har fryktelig gode kunnskaper om elektroteknikk, kan du ikke lære meg litt da?
    Tvilsomt :-)

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjerp dere nå karer! ^^

"Jeg vet mer enn deg såhh!" -> "Nehei! Jeg vet mer enn deg, så det så!"

Hvem bryr seg om hvem som kan mest, og hvor i all verden skal den kveruleringen dere har påbegynt ende hen? Gateslagsmål? Assasinering? :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å faktisk se det matnyttige i diskusjonen?
    Hva som gjør at en kabel farger lyden.

Ut ifra måten jeg har oppfatter Bols så mener han at L og C i omtrent hvilken som helst kabel med tverrsnitt på >0,75mm er så lav at den ikke vil farge lyden.
    Jeg ser heller ikke hvilket grunnlag han har for å definere hva som er tilstrekkelig lavt? Hva er tilstrekkelig lavt til å ikke være hørbart? Er en avhengig av lavere verdier hvis en har dyrere utstyr for at det ikke skal være hørbart?

Mitt poeng er at skal man ha bastante meninger som ikke er subjektive bør man kunne gi en saklig begrunnelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng er at skal man ha bastante meninger som ikke er subjektive bør man kunne gi en saklig begrunnelse.
    Er dette en saklig begrunnelse: ?
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

Etter diverse diskusjoner på HiFi-Sentralens forum omkring placebo kontra reell lydmessig perseptibilitet bestemte undertegnede seg i et impulsivt øyeblikk for å arrangere en blindtest. Hensikten er å finne ut om diverse artifakter, noen av de ting audiofile skyr som pesten, faktisk er hørbare, og i hvilken grad. Blindtesten er arrangert ved at en CD med mange spor bestående av kopier av èn og samme sang ble sendt ut til et antall deltagere. Disse fikk så i oppgave å identifisere og rangere de manipulerte sporene.
    ...
    Tapskjede (CD-spiller+lang billigkabel+ADC i PC): HVis man tar utgangspunkt i målinger og data er det ingen tvil om at høyttaleren er den altoverskyggende kilde til egenlyd i et stereoanlegg, forvrengingen i elektronikk og kabler er til sammenligning forsvinnende liten. Allikevel er det mange audiofile som sverger til source-first prinsippet og allokerer store deler av budsjettet til signalkilde (CD-spiller) og kabler. Men forholder de seg til realitetene? Dette sporet er kjørt ut på analogutgangen på en Tandberg 4025 CD-spiller, gjennom 5 meter kabel av typen "lakrissnøre" og inn på AD-konverteren til et lydkort innebygget i et 600 kroners PC-hovedkort. Deretter er opptaket levelmatchet med den digitale orginalen v.h.a. Adobe Audition. Sporet har med andre ord vært innom en hel mengde uaudiofil "styggedom", men hvor hørbart er egentlig dette?
    ...
    Etter en avstemming på HiFi-Sentralens debattforum ble låten "Layla" fra Eric Claptons "MTV-Unplugged" valgt som objekt for blindtesten.
    ...

...
    Er virkelig dyre stereoanlegg mer avslørende enn billige? Betyr high-end virkelig at selv den minste feil kan høres? Her er tallenes tale:

a) Treffprosent på gjenkjenning av orginalspor:

Kr. <30.000: 16,7 % (2 stk)
    Kr. 30.000-50.000: 20,0 % (6 stk)
    Kr. 50.000-100.000: 46,7 % (5 stk)
    Kr. >100.000: 20,0 % (3 stk)
    ...
    Oppsummering:
    ...
    Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring i en kjede bestående av en Tandberg 4025 CD-spiller, fem meter signalkabel av typen "lakrissnøre" og analoginngangen samt AD-konverteringen i et 600-kroners PC-hovedkort.
    ...

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •