Nye høyttalerkabler..? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 250
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Du får ferdig skjermede kabler hos Xtreme-cable.com med denne teknologien og det desidert HEFTIGSTE utseendet med noe av de beste banankontaktene som er på markedet for 1500,- DETTE ER FERDIG MONTERTE VARER MED ALT AV STØYFILTER, SKJERMING, UTSEENDE OG BANANER! Selve kabelene kan du lett får under 500,-
    Kjøper av prinsipp ikke kabler fra noen som hevder de må spilles inn

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Jeg bestilte mine Xindak kabler fra NYsound. Nå som dollaren er svak vil det bli ganske så billig for de kablene du skal ha. Tar ca 1 uke å få de tilsendt. De blir sendt rett fra fabrikken i Kina. DHL leverer de på døra de.
    Velger du single lengder får du også velge hvilke kontakter du vil ha.

New York Sound Online HiFi Store
    Se her ja! Ser faktisk ut som jeg kan skaffe noen litt lengre kabler også, MED bananplugger! Også blir det omtrent den samme prisen..

Hva syntes dere jeg burde gjøre?
    Kjøpe denne kabelen med spader i høyttalerenden, for 450kr akkurat og får dem kanskje til lørdag.

Eller, kjøpe denne kabelen, med bananplugger i alle ender, 3m for 524,61kr og få dem tilsendt om en uke ca?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WIZKID; Hmm, Tara-Labs sier på den henviste nettsiden følgende:

TARA LABS - Technology - THE ONE

The One Analog Interconnect, Digital Interconnect and Speaker Cable were designed to be the most transparent, neutral and musically accurate cables in the world. Several proprietary, new technologies converge with more established innovations engineered by TARA Labs. This paper will provide an examination of the scientific approach behind the materials, design and manufacture of these cables.

---------------------

The One cables all employ Rectangular Solid Core designs which have been refined to deliver a musical signal that is even more neutral, transparent , and natural than before. The conductors themselves are RSC Generation 2 conductors made of Consonant AlloyTM, a proprietary alloy from TARA Labs which is more conductive than the purest form of copper alone.

ON TOPIC; Jeg ville kjøpt med bananer, smaken er som baken...

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere hatt mest lyst på bananplugger, men har etterhvert begynt å tenke banan kun i høyttalerendene.. Slik at jeg sitter med spader i forsterkerenden i det minste!

Bananplugger er jo definitivt mye enklere da!

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg bestiller de med spader alikevel jeg.. :P Er like greit.. Orker ikke styret med toll og avgifter med en pakke fra USA. Blir også mye billigere med den ifra norge!

Får se om jeg får bestilt i morra!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har spader nå, og strammet med skralle/pipe , men har en litt "bad" feeling. Og så er det så mye enklere å bytte/prøve andre kabler med banan.
    Gjorde det samme, men endte med at kobbertråden ble "snurret opp" fra kretskortet:s

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hvorfor? Blir nesten synsing for min del, men siden at elektronene år vandre fritt inni en stranded kabel så vil det vel også si at de hopper endel fra leder til leder?
    Har en mistanke om at dette kan skape mildere forvrengninger.
    Lurer på om jeg akkurat hørte et elektron som hoppet, gitt. Det kom en liten "bzzzz" fra den ene høyttaleren...litt sånn Star Wars-lyssverd-aktig.
    Håper det ikke skal hoppe tilbake igjen også.

Damn these stranded cables!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakelig innlegg..

Er du bare en ren kabelskeptiker, eller har du kanskje bedre teorier om hvorfor solidcore er bedre eller værre enn multiledere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Er du bare en ren kabelskeptiker, eller har du kanskje bedre teorier om hvorfor solidcore er bedre eller værre enn multiledere?
    Ren kabelskeptiker :-)
    Det er selvfølgelig viktig å ta hensyn til elektronmigrasjon, skin-effekten og interferens...allerede ved frekvenser på noen få MHz. I området 20Hz-20KHz er det derimot verdens enkleste sak å overføre et signal uten noen form for ikke-lineært tap eller forvrengning. Solidcore eller multileder er fullstendig uinteressant, og gir akkurat samme resultat. Synes derfor det er litt morsomt at folk kommer med masse kvasi-tekniske forklaringer på hvorfor spesielle høyttalerkabler har noe for seg.

Det som irriterer meg er at når deler av hi-fi-bransjen pusher hardt produkter som beviselig, målbart og testbart ikke har noe for seg (f.eks dyre høyttalerkabler og dyre analoge/digitale signalkabler), så er det vanskelig å vite hva ANNET de pusher som er bare jug.
    F.eks har jeg store problemer med å akseptere at dyre CD-spillere har noe for seg. Såvidt jeg kan forstå er det eneste viktige leddet her selve D/A-converteren, og nå for tiden har vel de fleste flyttet dette leddet over i receiveren uansett. De mekaniske delene er fullstendig uinteressante i forhold til stabilitet og forvrengning, for det er uansett en ufeilbarlig kvartspuls som bestemmer bitraten. Men skulle man prøve å faktisk FINNE ut av dette, møter man motbør fra de samme tullingene som kjøper dyre høyttaler- og signalkabler, dyre strømkabler til forsterkeren, og maler kanten på CD'ene sine grønne ("komplementærfargen til laseren må vite. Gir myyyye mer harmonisk mellomtone og kontrast i bassen").

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Jeg skal innrømme jeg har følt en viss grad av oppgitthet når jeg har skummet over diverse kabeltråder.

Noen er jo ekstreme på dette området! ^^

But then again - Det er vel mulig å høre ting som kanskje ikke nødvendigvis viser seg på en måling?

Du nevner båndbredde.. Er det "lettere" for en gitt kabel å overføre høyfrekvente signaler enn lavfrekvente, eller vice versa? Har hatt bittelitt om båndbredde og tilhørende info på skolen, men jeg kan ikke si jeg fikk det med meg! ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    But then again - Det er vel mulig å høre ting som kanskje ikke nødvendigvis viser seg på en måling?
    Det er jo kronargumentet...noe som plasserer kabelfantaster i samme kategori som homøopater, spådamer, og jehovas vitner. Strengt tatt ikke en gruppe mennesker man ønsker å tilhøre :-)

Det er jo forsåvidt fint at folk tillegger lydutstyret "magiske" egenskaper, og mener at de kan høre nyanser som ikke kan måles av fysikere og ingeniører. Men det er jo tross alt de samme fysikerne og ingeniørene som har designet og konstruert utstyret, ned til hver minste transistor. Hvis det var noe vesentlig med konseptet "lyd" som vi enda ikke har skjønt, så ville løpet vært kjørt LENGE før vi kommer til høyttalerkablene :-)

Du nevner båndbredde.. Er det "lettere" for en gitt kabel å overføre høyfrekvente signaler enn lavfrekvente, eller vice versa? Har hatt bittelitt om båndbredde og tilhørende info på skolen, men jeg kan ikke si jeg fikk det med meg! ^^
    Høy frekvens er generelt mer problematisk enn lav frekvens. Men de kjipe effektene slår ikke inn før man er godt oppe i radio-frekvenser (MHz).

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri forstått meningen med å harselere med andre sine subjektive oppfattninger. Alltid kommer det noen som skal rakke ned på andre sine gode opplevelser og løft ved kjøp av dyrere kabler. Hvorfor gjør man det? Er det for å være den kule, tøffe typen? Nei, ikke vet jeg....

For min del velger jeg å tro på de som har positive opplevelser ved det. Tror neppe dem sitter her å lyver. De som ikke har samme opplevelsen - kanskje der ikke har den samme evnen? Uansett er det ikke nødvendig å rakke ned på andre som har en annen opplevelse med usakelige kommentarer.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt sant det du sier. Men selv om jeg er glad i kabler, ser jeg ikke for meg at overprisede tweaks (som for eksempel kabler) har noe særlig for seg.

Placebo-effekten er vel ute og går en del hos mange, og statusen som følger et produkt har også mye og si for noen.

Men jeg har likevel litt tro på kabler og andre tweaks, men inntil en viss grad.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er selvfølgelig å glede seg over livet, herunder flotte kabler med mye bling bling. I tillegg så synes jeg det er fascinerende at kabeldebatten aldri ender: nye generasjoner, nye debattanter, samme argumenter. For de som ønsker fakta om et relativt utdebattert tema, så kan dere jo se her:

Side 372, om interconnects
    http://www.theaudiocritic.com/back_i...ritic_16_r.pdf

Side 42, om høyttalerkabler

Ettersom denne figuren som har skrevet dette har holdt på med audio i mer enn 50 år og baserer seg på målinger, akademiske publiseringer og dialog med professorer på Universiteter, så er det jo god grunn til å anta at mannen er splitter pine gal, så ikke hør på det han sier, særlig ikke etter dette blasfemiske skriftet: http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Side 372, om interconnects

Side 42, om høyttalerkabler

Ettersom denne figuren som har skrevet dette har holdt på med audio i mer enn 50 år og baserer seg på målinger, akademiske publiseringer og dialog med professorer på Universiteter, så er det jo god grunn til å anta at mannen er splitter pine gal, så ikke hør på det han sier, særlig ikke etter dette blasfemiske skriftet: http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf
    Utrolig bra artikler! Som jeg hadde mistenkt drar han også fram andre typer slangeolje i bransjen, som f.eks dyre CD-spillere. Forsterkere høres også likt ut, så lenge man holder seg innenfor effektgrensene for forsterkerne.

Mao: Kjøp så kraftig forsterker som man trenger, og putt penger i de dyreste/beste høyttalerne man føler man har råd til. Resten av utstyret kjøper man på Clas Ohlson. Eller elkjøp hvis man skal være råflott... :-)

- Trond

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC'ene ville jeg kanskje ikke kjøpt på Elkjøp Selv har jeg Benchmark DAC1 (brukes i lydstudioer), bruker den mot PC. En PC leser jo feilfritt, så hvis ikke de digitale kablene er knekt eller feilkonstruert, så vil DAC1 sørge for at diverse feilkilder som jitter rettes opp, og gi et signal ut som er uten målbare feil. En slik DAC1 selges nå for 10.000, men har vært solgt for 8500 i lang tid, sikkert mulig å spørre pent om bedre pris (på f.eks. Prolyd). Håpløse journalister har omtalt denne som at den får en CD-spiller til 10.000 til å høres ut som en til 20.000, og en til 5.000 til å høres ut som en til 15.0000. Det reneste vås selvfølgelig. Kommer alle bit'ene over, som det gjør fra en PC CDROM til 200,- (+ resten av PC'en), så høres det likt ut! DAC'er er jo også en mulig kilde til forvrengning av signalet for romkorreksjonsutstyr fra f.eks. Copland og digitale forsterkere som Midgard Audio - uten å si at ikke andre forsterkertyper forvrenger til den store gullmedaljen. Men dette er jo kunst og gir musikken sjel (les: rørforsterker), selvfølgelig i sterk motsetning til hva en (gjerne digital) equalizer kunne gjort

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en skeptiker som stoler på blindtesting! Gidder ikke si mere om den saken da jeg har hetset villt omkring meg før!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bols
    som f.eks dyre CD-spillere. Forsterkere høres også likt ut, så lenge man holder seg innenfor effektgrensene for forsterkerne.

- Trond

er dette seriøst din mening om saken? isåfall lurer jeg på hva slags spillere og forsterkere du har prøvdm som gjør at du har kommet fra til dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Har aldri forstått meningen med å harselere med andre sine subjektive oppfattninger. Alltid kommer det noen som skal rakke ned på andre sine gode opplevelser og løft ved kjøp av dyrere kabler. Hvorfor gjør man det? Er det for å være den kule, tøffe typen? Nei, ikke vet jeg....

For min del velger jeg å tro på de som har positive opplevelser ved det. Tror neppe dem sitter her å lyver. De som ikke har samme opplevelsen - kanskje der ikke har den samme evnen? Uansett er det ikke nødvendig å rakke ned på andre som har en annen opplevelse med usakelige kommentarer.
    Hei, jeg har tatt for meg mye av det du sier her:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

bl.a.:
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    ...
    Følelser
    Hvorfor blir folk så hissige når man diskuterer hvorvidt en strømkabel til 10.000 har noen hørbar effekt? Jeg vet ikke. Kanskje er det slik at enhver interesse man er dypt engasjert i lett kan vippe over i irritasjon og frustrasjon når ting ikke går som man vil. Jeg har et inntrykk av at manglende evne til å argumentere gjør at man lettere føler at motparten er nedlatende, og at terskelen for å komme med et utbrudd blir lavere, men dette er bare subjektiv synsing fra min side ;-)
    ...
    "Folk må få ha hobbyen sin i fred"
    Av en eller annen grunn tropper folk opp på diskusjonsforum og forventer at de skal få lufte sine ideer uten at andre skal motsi dem. Jeg synes at denne tanken er både litt egoistisk og uspennende. Det er jo når noen er uenig at diskusjonen oppstår, og ofte trenger man å måtte forsvare sine ideer litt for å komme til dypere innsikt selv. Ellers er det slik at man som trådstarter kan bemerke hvilke typer innlegg man ikke ønsker i tråden - folk er stort sett flinke til å etterleve det. En undervurdert taktikk er - dersom man bare vil ha hobbyen sin i fred - å rett og slett ikke besøke slike forum men få mer tid med hobbyen sin, evt ikke klikke seg inn på tråder og trådstartere som man vet leder til frustrasjon.
    ...
    "Det er frekt ikke stole på voksne menneskers opplevelser"
    Jeg vil vri litt på dette. Er det frekt av meg å ikke stole på Jehovas vitne når de kommer på døra? Jeg oppfører meg høflig, ja, men har jeg ikke lov til å være kritisk? Religion har det tilfelles med mange ting innen hifi at det ikke lar seg bevise, men også vanskelig lar seg motbevise. Er det ikke da like greit at det finnes noen som stiller spørsmål og er kritisk?
    ...
    "Du syns visst at vi er bra dum, du?!??"
    Nei. Jeg synes ikke at religiøse mennesker er dumme, og heller ikke at noen som bruker 100.000 på strømkabel er dum. Hva som gjør livet ditt bra vet bare du - om det er en ny kabel, en ny bil eller ung elskerinne. Det jeg er skeptisk til (i mange tilfeller) er hvorvidt det finnes lydmessige grunner til å velge som enkelte gjør, og i hvor stor grad påstander om at "Kabel A låter knallbra og gir helt fenomentalt 3d-perspektiv grunnet fjernet skin-effekt" bør få stå uimotsagt. På samme måte synes jeg at det er helt greit at folk velger å bli religiøse, og de fortjener å bli behandlet med respekt, men den respekten innebærer ikke at jeg må jatte med dem i en diskusjon i Aftenposten eller når de kommer på døra mi.
    ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    er dette seriøst din mening om saken? isåfall lurer jeg på hva slags spillere og forsterkere du har prøvdm som gjør at du har kommet fra til dette?
    Ikke min mening opprinnelig, men jeg har ingen problemer med å akseptere konklusjonen: Les artikkelen "Basic issues of equipment reviewing..." fra dokumentet som KH postet tidligere: http://www.theaudiocritic.com/back_i...ritic_16_r.pdf

Jeg står forøvrig hardt på at det KUN er D/A-converteren som har noe å si for CD-spillere. Og jeg er ikke HELT sikker på at en akseptabel D/A-converter burde koste 8-10 tusen. Så j*vlig vanskelig er det ikke å konvertere til analogt.

Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •