Nye høyttalerkabler..? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 250
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dette er feil. Du har mye bra å komme med, men en av dine største feil er at du til stadighet i ulike diskusjoner generaliserer folk som har denne interessen for lyd/bilde. Og hva så om enkelte har denne "godfølelsen"? Hva er poenget med å ødelegge den? Det er jo godfølelsen de betaler for.
    Jeg har konsekvent ikke kritisert det å ha "godfølelsen". Jeg har tilogmed sagt at den er viktig for meg selv. Det jeg kritiserer er tendensen jeg mener å se til å sette et likhetstegn mellom det å ha en godfølelse og påstander om "fysiske fenomener som vitenskapen kommer til å finne om få år".

Jeg lar meg gjerne sjarmere av en pen hifi-komponent men jeg krever ikke av andre at de skal forkaste fysikk på bakgrunn av mine subjektive preferanser.
    En må kunne ha en mening (om ikke kanskje riktig), uten at en blir kastet mot seg ord som "gullører" og blir puttet i en bås der det står "folk som er sinte og ønsker å beskytte sine investeringer".

De aller fleste på dette forumet er forøvrig overhodet ikke sinte, og jeg er relativt sikker på at dette med at så mange bruker alt for mange penger på kabler her er ganske opphypet. Det aller fleste kabeldiskusjoner her er det faktisk skeptikere som står for....ironisk nok.
    Jeg burde selvsagt ha lagt til i innlegget mitt at jeg omtalte deler av gruppen "hifi-interesserte". My bad.

I en tråd nylig ble start-innlegget basert på misforstått fysikk skreddersydd for at nettopp jeg skulle svare, og det at jeg ikke sablet ned trådstarteren umiddelbart men spurte ham høflig om dokumentasjon ble tatt som et tegn på at jeg var inkompetent og ikke hadde noe å gjøre med å poste her. Det hele tok ganske snart form av et spesifikt rettet personangrep. Synes du eller synes du ikke at det tyder på at noen tar diskusjonene ganske personlig og legger ned ganske mye arbeid og prestisje i å diskreditere "brysomme" elementer?

Gullører er helt klart et begrep med negativ konnotasjon. Men samtidig beskriver det veldig presist den gruppen man ønsker å omtale, og avogtil er det upraktisk å måtte bruke et lite avsnitt på å presisere hvem man snakker om på en kulesikker, politisk korrekt måte. Jeg prøver å unngå ordet gulløre om ikke annet så fordi det genererer en skare av poster som ikke omhandler tema, men irriterte tilbakemeldinger fra noen som føler seg såret. Hva foreslår du? "De som hevder å kunne høre fenomener som ikke lar seg beskrive med dagens vitenskap eller etterprøvbare test-metoder"? For det finnes faktisk genuine audiofile som bruker masse penger på hifi-utstyr men som ikke hevder at hørselen deres overstiger det som er funnet i blindtester. Altså er "audiofile" ikke et begrep som dekker det man vil fram til. Det finnes også mennesker med hørsel bedre enn normalen (funnet ved blindtester) som ikke hevder at det er forskjeller mellom fornuftige hifi-kabler, altså er ikke "de med super-hørsel" et dekkende begrep.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Gullører er helt klart et begrep med negativ konnotasjon. Men samtidig beskriver det veldig presist den gruppen man ønsker å omtale, og avogtil er det upraktisk å måtte bruke et lite avsnitt på å presisere hvem man snakker om på en kulesikker, politisk korrekt måte. Jeg prøver å unngå ordet gulløre om ikke annet så fordi det genererer en skare av poster som ikke omhandler tema, men irriterte tilbakemeldinger fra noen som føler seg såret. Hva foreslår du? "De som hevder å kunne høre fenomener som ikke lar seg beskrive med dagens vitenskap eller etterprøvbare test-metoder"?
    For eksempel, ja. Hvordan kan en tilegne folk egenskaper som å ha "gullører", når de overhode ikke har sagt at de har hørsel over gjennomsnittet? Eller når en setter en gruppe mennesker i samme bås som de som tror på troll og grønne dansende hifi-alver, når de sannsynligvis er et offer for placebo. Det er jo for å provosere, men det kan bli litt på kanten til arrogant/useriøst, spesielt om en uoffisielt har tatt på seg jobben med å representere det vitenskapelige i dette.

Vi diskuterer (slik jeg ser det) om den hørbare forskjellen på kabler kommer av placebo, eller av en kombinasjon av faktiske (sannsynligvis per dags dato uforklarlige) elektriske forskjeller og placebo. Superhørsel og gullører er vel et ord skeptikere har funnet opp, og er et dårlig bidrag i diskusjonen så fremt ingen har påberopet seg denne egenskapen.

For det finnes faktisk genuine audiofile som bruker masse penger på hifi-utstyr men som ikke hevder at hørselen deres overstiger det som er funnet i blindtester. Altså er "audiofile" ikke et begrep som dekker det man vil fram til. Det finnes også mennesker med hørsel bedre enn normalen (funnet ved blindtester) som ikke hevder at det er forskjeller mellom fornuftige hifi-kabler, altså er ikke "de med super-hørsel" et dekkende begrep.
    Vel, så jeg antar at "neglebitende kalkulator-rytter" er et dekkende begrep for den gruppen av kritiske mennesker du er med av? Eller kan vi heve oss over det å sette en gruppe mennesker i en bås, og heller konsentrere oss om det faglige?

Og kan du vise til der det er beviselig brukt mennesker med hørsel over normalen i slike blindtester?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare må kommentere:

1. Registrerer at dere har titler som både Ekspert og Guru.
    2. Hvis bare en av dere har holdt dere til saken har dette gått bra det.
    3. Trøsten er at det gjelder ikke bare dere, men resten av oss også.
    4. Mere trøst; gjelder vel bl.a. CD/DVD-diskusjoner òg.
    5. Og til slutt så nevner jeg at samboeren jobber i barnehage. Hun mener å kjenne igjen argumentasjonsmønsteret (fint ord, hun har utdannelse).

Javel da, så er vi vel barnslige når det gjelder å forsvare oss. Går vi tom for argumenter sier vi stort sett, "enn du da". Og kan vi ikke bevise at "du" har feil, må vi jo påstå at "du" er usaklig. For det var jo tross alt "du" som begynte.

Og kabler, det kjøper jeg billigst mulig, bare de ser ok ut 8) og er lang nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kan du vise til der det er beviselig brukt mennesker med hørsel over normalen i slike blindtester?
    "Pre-screening" er relativ vanlig i blindtester, hvor man tar et (la oss anta) ufarget utvalg av menneskeheten først, utsetter disse for en enkel test med materiale som tidligere har blitt bevist hørbart i blindtester, og velger ut de som i størst grad greier å plukke ut fasiten.

Hvis denne metoden er gjort på en ok måte kan man til en viss grad anta at lyttepanelet er noe "bedre" enn gjennomsnittet på å plukke ut hørbare fenomener i blindtester. Hvorvidt dette skyldes bedre hørsel, lavere stress-nivå eller noe annet i første runde kan man selvsagt ikke garantere.

-k

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Bra innlegg wizkid, men denne siste biten falt aller best i smak hos undertegnede:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir autogenerert av forumet og jeg kan godt endre det hvis det høyner saklighetsnivået.
    Saken har mange sider. At noen føler seg såret av argumentasjonen er en del av den.
    Vi er vel ganske like
    5. Og til slutt så nevner jeg at samboeren jobber i barnehage. Hun mener å kjenne igjen argumentasjonsmønsteret (fint ord, hun har utdannelse).
    Fra barn og fulle menn skal man høre sannheten :-)
    Javel da, så er vi vel barnslige når det gjelder å forsvare oss. Går vi tom for argumenter sier vi stort sett, "enn du da". Og kan vi ikke bevise at "du" har feil, må vi jo påstå at "du" er usaklig. For det var jo tross alt "du" som begynte.
    Det du sier burde stå stemplet opp ved inngangsporten til alle kabeldebatter :-)

Et forskningsprosjekt ville være å finne formelen for hvor mange sider en kabeldebatt pågår før relevante, kjente argumenter er kastet ut (på samme måte som i 2^15 tidligere debatter om akkurat samme tema), og man må diskutere person og evt sårende innlegg for å kunne fortsette å holde den gående.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare må kommentere:

I likhet med deg.
    Jeg ser det ja.
    4. Mere trøst; gjelder vel bl.a. CD/DVD-diskusjoner òg.
    Det gjelder vel egentlig det meste. Litt diskusjon rundt topic må en vel tåle. Hvis ikke kunne vi ha avsluttet hele denne tråden med 1 eneste innlegg: "All vitenskap tilsier at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler, tråden stenges."
    Akkurat den setningen indikerer at din argumentasjonsteknikk er like gjennomtenkt som alle andres her.

Gammelt nytt. Forumdiskusjoner har vært sånn i alle år, og ikke bare det....DU er også en av de som holder de gående med ditt "må bare kommentere"...

Enig. Dog, utseendet koster av og til litt for mye.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Pre-screening" er relativ vanlig i blindtester, hvor man tar et (la oss anta) ufarget utvalg av menneskeheten først, utsetter disse for en enkel test med materiale som tidligere har blitt bevist hørbart i blindtester, og velger ut de som i størst grad greier å plukke ut fasiten.

Hvis denne metoden er gjort på en ok måte kan man til en viss grad anta at lyttepanelet er noe "bedre" enn gjennomsnittet på å plukke ut hørbare fenomener i blindtester. Hvorvidt dette skyldes bedre hørsel, lavere stress-nivå eller noe annet i første runde kan man selvsagt ikke garantere.

-k
    Enten så misforstår du meg, eller så fortjener du en medalje for utmerket roing.

Din påstand var:

....Det finnes også mennesker med hørsel bedre enn normalen (funnet ved blindtester) som ikke hevder at det er forskjeller mellom fornuftige hifi-kabler.....
    Kan du utdype hvilken blindtest og hvilke personer du snakker om i dette argumentet?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten så misforstår du meg, eller så fortjener du en medalje for utmerket roing.

Din påstand var:
    Kan du utdype hvilken blindtest og hvilke personer du snakker om i dette argumentet?
    Kan være at han har mistet oversikta helt?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kan være at han har mistet oversikta helt?
    Jeg begynner å mistenke om at Knutinh i virkeligheten er en bot med autoreply på enkelte innlegg i kabeldiskusjoner. Sannsynligvis en bot som henter auto-svarene sine fra noe tungleste greier. Jeg sitter fortsatt å lurer på hva konnotasjon er.... :|

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at det er noe i det som blir sagt?Jeg har bare lest quoten din, men jeg har opplevd at enkelte DVD/CD-spillere (les:av laber byggekvalitet) har en tendens til å være følsom når en spiller høyt. Jeg hadde blant annet en Kenwood CD-spiller som ikke var stabil før jeg satte en forsterker på den en gang. Vekt hadde tydligvis noe å si der. Kan det være det personen du qoutet mente?

Kanskje du burde tenke deg litt om før du driter ut andre?

Når Knutinh sier noe, så backer han det oftest opp med relevant fakta som viser at han i allefall vet hva han snakker om. Når du kaster deg over tastaturet, er det lite bygget opp av faktisk vitenskap bak det du sier. Ergo er det vanskelig å ta det som annet enn dine meninger/synsing. Når du i tillegg sprer feil, bruker setninger som "verdens beste" og arrogant driter ut andre forum-medlemmer, hvordan kan du da forvente å bli tatt seriøst?
    Jeg er enig i at Knutinh backer opp det han sier og setter seg grundig inn i problemstillinger. All ære til ham for det. Jeg føler ikke at det er riktig for meg, så lenge jeg har testet det i virkeligeheten, så er det godt nok for meg. Jeg er da Bergenser.

Når det gjelder å drite ut forumedlemmer, så mener jeg at både jeg og andre som kommer med mer eller mindre tåpelige uttaleser, må stå for dem eller trekke dem tilbake. Det er ikke blitt gjort. Jeg har selv gjort en rekke med dumme uttalelser og jammen har jeg fått svi for dem. Jeg har også kommet med en rekke gjennomtenkte og grundig utprøvde uttalelser, og dem har jeg fått svi enda mer for. Jeg tror jeg vet hvem du tenker på og han virker som en svært oppegående og kompetent person, akkurat som du, og han får bare sende meg en PM dersom han mener jeg skal ta bort noe.

Jeg mener det ikke er godt nok å gjenta en frase man har hørt av en selger, og så skal det være en sannhet. Man må kunne se/høre dette i virkeligeheten også.

Men alle kan gjøre feil, inklusive meg. Jeg skal til gjengjeld få høre det av hele forumet her virker det som, dersom jeg har gjort feilvurderinger her med denne Lidl spilleren. Men jeg tar sjansen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Jeg er enig i at Knutinh backer opp det han sier og setter seg grundig inn i problemstillinger. All ære til ham for det. Jeg føler ikke at det er riktig for meg, så lenge jeg har testet det i virkeligeheten, så er det godt nok for meg. Jeg er da Bergenser.
    Men problemet er at flere har testet i "virkeligheten" og deler en annen erfaring enn deg. Når du da deler uten dine subjektive erfaringer som rene fakta og nærmest en vitenskapelig veiledning for andre forum-medlemmer, blir det selvsagt diskusjon ut av slikt.

Jeg mener det ikke er godt nok å gjenta en frase man har hørt av en selger, og så skal det være en sannhet. Man må kunne se/høre dette i virkeligeheten også.
    Er det ikke litt arrogant å anta hvem som "hører på selgere" og hvem som har faktisk erfaring? Enkelte her inne har holdt på med dette siden VHS-spilleren var på topp, og bør ha nok erfaring til å få lov til å uttale seg uten å bli stemplet som inkompotente gullører.

Men alle kan gjøre feil, inklusive meg. Jeg skal til gjengjeld få høre det av hele forumet her virker det som, dersom jeg har gjort feilvurderinger her med denne Lidl spilleren. Men jeg tar sjansen.
    Dine påstander er og blir at denne tangerer spillere i alle prisklasser når det kommer til bilde, og når det kommer til digital lyd. Og du legger ikke akkurat inn rom for tvil i dine uttalelser. Faktisk ganske imponerende om du kjører løpet fullt ut med Hjemmekino-gutta. Fallhøyden for ditt vedkommende er jo ganske høy etter uttalelser som dette:

Den teoretiske "kvaliteten" man får ved å betale 3-10 000kr på en DVD spiller kan vel i beste tilfelle sammenlignes med diskusjonen om kvalitet/pris på høytalerkabler.
    "Best til prisen" er vel ikke så veldig relevant med tanke på hva vi sammenligner med her...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av knutinh
    ....Det finnes også mennesker med hørsel bedre enn normalen (funnet ved blindtester) som ikke hevder at det er forskjeller mellom fornuftige hifi-kabler.....
    Jeg ser at det jeg sa kan mistolkes.

Jeg mente ikke at jeg kjenner til en blindtest for å teste spesifikt om de som mener å høre/ikke høre forskjeller har bedre eller dårligere hørsel enn andre. Jeg husker vagt ett eller annet hvor hifi-journalister, musikere og lydteknikere ble testet opp mot hverandre med interessant resultat men jeg har dessverre ingen referanse.

Jeg mente at noen av oss hører bedre enn gjennomsnittet, der "hører bedre" er definert som "får flere rette enn gjennomsnittet i en blindtest". Avhengig av hva denne fordelingsfunksjonen virkelig er så er det ikke så urimelig å anta at 50% "hører dårligere" enn snittet, mens 50% av oss "hører bedre".

Så lenge under halvparten av befolkningen tror på omstridte hifi-fenomener (faktisk under halvparten av de som har deltatt i enkelte undersøkelser på hifi-fora) så er det relativt trygt å så fast at en god del av oss hører bedre enn gjennomsnittet men likevel ikke hevder at de hører forskjell mellom hifikabler?

Opprinnelig skrevet av HåkonN
    Alle blindtester med pre-screening av et tilfeldig utvalg vil ha en tendens til å ha lyttepersoner med "bedre hørsel" enn gjennomsnittet.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at det jeg sa kan mistolkes.

Jeg mente ikke at jeg kjenner til en blindtest for å teste spesifikt om de som mener å høre/ikke høre forskjeller har bedre eller dårligere hørsel enn andre. Jeg husker vagt ett eller annet hvor hifi-journalister, musikere og lydteknikere ble testet opp mot hverandre med interessant resultat men jeg har dessverre ingen referanse.

Jeg mente at noen av oss hører bedre enn gjennomsnittet, der "hører bedre" er definert som "får flere rette enn gjennomsnittet i en blindtest". Avhengig av hva denne fordelingsfunksjonen virkelig er så er det ikke så urimelig å anta at 50% "hører dårligere" enn snittet, mens 50% av oss "hører bedre".

Så lenge under halvparten av befolkningen tror på omstridte hifi-fenomener (faktisk under halvparten av de som har deltatt i enkelte undersøkelser på hifi-fora) så er det relativt trygt å så fast at en god del av oss hører bedre enn gjennomsnittet men likevel ikke hevder at de hører forskjell mellom hifikabler?

Alle blindtester med pre-screening av et tilfeldig utvalg vil ha en tendens til å ha lyttepersoner med "bedre hørsel" enn gjennomsnittet.

-k
    Flotte teorier og antagelser. Jeg fikk svar på spørsmålet mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte teorier og antagelser. Jeg fikk svar på spørsmålet mitt.
    Så fint.

-k

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe jeg tror!

Det er ikke alltid "god hørsel" er i samsvar med det å høre "alt".
    For å ta et eks. jeg selv vet er en såkalt sannhet, er stemming av trommer. Ved å slå på kanten av skinnet får man temmelig mange toner. Man må vite hva man skal lytte etter. Det er faktisk viktig å stenge ute de andre frekvensene enn de du skal stemme etter. Lytter du på alt får du rett og slett ikke stemt trommene.
    Det samme gjelder også innen hifi, da det hjelper å vite hva en skal lytte etter. Uten å vite det blir det mye synsing.
    Og synsing er greit, men da kan en ikke kritisere meg for å like et annet lydbilde enn "deg". Synsing er smak og behag, fakta er derimot noe helt annet.
    Eks: "mine kabler låter bedre enn dine". Dette er synsing, men måler du frekvenser, volt og ampere får du fakta. Og dermed forskjellene. Men fremdeles er det opp til hver enkelt å synse hva som er best for de.
    I og med at alle lytter på forskjellig måte, og hører de forskjellige frekvenser i forskjellig volum, er de så mye omtalte lyttetester stort sett individuelle. Det er stort sett så små forskjeller på kabler at mindre utslag på nevnte faktorer kan gi store utslag.

Eller så er min mening at de aller fleste HT-kabler er oppskrytt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta et eks. jeg selv vet er en såkalt sannhet, er stemming av trommer. Ved å slå på kanten av skinnet får man temmelig mange toner. Man må vite hva man skal lytte etter. Det er faktisk viktig å stenge ute de andre frekvensene enn de du skal stemme etter. Lytter du på alt får du rett og slett ikke stemt trommene.
    Jeg kan ikke stemme trommer, men jeg har overvært det endel ganger, og har hørt hvordan det påvirker lyden. Nå er det vel mye ved ved trommestemming som er forskjellig fra det å lytte til hifi?
    Det samme gjelder også innen hifi, da det hjelper å vite hva en skal lytte etter. Uten å vite det blir det mye synsing.
    Hva er formålet med lyttingen? Dersom du benytter et hifi-system for å lytte til musikk og å glede deg over den så er det da ikke noe mål å finne flest mulig skavanker ved gjengivelses-systemet? Når du spiller trommer, handler det om å spille best mulig og få et best mulig uttrykk, eller å drømme om hvor mye bedre spillinga hadde blitt om du bare hadde Yamaha xyz 2000?

Subjektive tester, enten dette er tester i hifi-pressen eller vitenskaplige blindtester eller noe midt i mellom handler jo nettopp om synsing. Eller sansing :-) Formålet er å sette menneskelig oppfattelse og evt smak i system slik at andre kan gjøre seg nytte av opplevelsene til noen få.

Hvis 1% av oss, 50% eller 99.999% av oss ikke er i stand til å høre forskjell mellom mp3@256kbps og CD så er da det absolutt relevant for manges kjøpevaner?

Bare når man diskuterer de absolutte yttergrensene for hva verdens mest kresne lyttere er i stand til er de siste 0.001% interessante. Og hvorfor er de det? Fordi noen kommer med påstander som i mine øyne er hårreisende og savner ethvert belegg. Som shakti-steiner, eller at hifikabler skal koste 10% av anleggets kostnad.

Bare fordi slike påstander kommer i diskusjonene ser sånne som meg seg nødt til å diskutere hva mennesket noen sinne beviselig har greid å dokumentere hørbar forskjell på. Når alt kommer til alt så er det veldig få av de omstridte hifi-fenomene som er blitt sannsynliggjort via slike tester.

Jeg hevder at en sannsynlig årsak til det er at de som hevder at slike forskjeller eksisterer lar seg rive med av forventning og begeistring over å ha fått et nytt og flott produkt i heimen.

Men jeg åpner for å få korrigert min overbevisning ved at andre gjennomfører god tester av hva de kan høre. Det er den eneste måten at debatten og kunnskapen kan fornye seg .

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare fordi slike påstander kommer i diskusjonene ser sånne som meg seg nødt til å diskutere hva mennesket noen sinne beviselig har greid å dokumentere hørbar forskjell på. Når alt kommer til alt så er det veldig få av de omstridte hifi-fenomene som er blitt sannsynliggjort via slike tester.
    Nå er det vel ikke akkurat så mange som har prøvd å dokumentere hørbare forskjeller heller, hverken kritikere eller andre. Og da er vel vi like langt om vi skal vise til seriøse blindtester som ikke eksisterer?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh, du kan ikke komme en eneste faktaopplysning som ikke er stammer fra din egen stue?

Ikke det at jeg tror noenting på guruer som tror de hører forskjell på Biltema og Elkjøp-kabler. Men de har heller ikke noen fakta.
    Kom med fakta, eller i det minste godta andres mening til du kan komme med fakta.

Så du synes ikke det er en fordel å vite hva en skal høre etter ved kjøp av kabler/komponenter til lydanlegget? Kan jo være at det ikke er noen forskjeller?

Uansett, jeg er selverklært kabelskeptiker, men ikke fanatisk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh, du kan ikke komme en eneste faktaopplysning som ikke er stammer fra din egen stue?
    Hva er det egentlig du sier her?

-k

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •