Lodde/skjøte på høyttalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lodde/skjøte på høyttalerkabel

Kjøpte meg nye 10 og 12 meter lange kabler til bakhøyttalerne. Nå har jeg flyttet igjen og trodde kablene ville holde.

Fikk vite at det var rør i vegg og tak, slik at kablene kunne skjules. Endelig slapp jeg ledningene ligge og slenge.

Runden opp til taket, over taket og ned igjen + fra høyttaler til vegg og fra vegg til forsterker blir for langt.

Mangler ca 2-3 meter på den ene høyttaleren. Nå er kablene såpass dyre at jeg ikke ønsker investere i 26 meter med kabler. Kan jeg skjøte på? I såfall, hvordan gjør jeg det?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kabel er det?

Lodding er en grei løsning dersom du får tilført nok varme, da trenger du en kraftig bolt dersom det er en tykk kabel det er snakk om.

Avmantle og "rull endene sammen, varm opp og tilfør loddetinn slik at det flyter utover. Isoler med tape eller krympestrømpe (som du trer på før du starter ;-))
    Det skal fungere bra det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hva slags kabel er det?

Lodding er en grei løsning dersom du får tilført nok varme, da trenger du en kraftig bolt dersom det er en tykk kabel det er snakk om.

Avmantle og "rull endene sammen, varm opp og tilfør loddetinn slik at det flyter utover. Isoler med tape eller krympestrømpe (som du trer på før du starter ;-))
    Det skal fungere bra det.
    TARA LABS Klara PS Bi-wire Kabel

Så å kjøpe en sikring og forbinde er ikke noe lurt?
    Ska se om jeg klarer å lodde. Er sannelig ikke helt sikker på om jeg får tak på loddeutstyr. Men blir helt sikkert det absolutt beste, bortsett fra hel kabel

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke en sukkerbit også, men jeg ville foretrukket lodding.
    Ensikring blir egentlig bare en ekstra og unødvendig utgift. Det finnes jo også forskjellige typer koblinger ala kabelsko hvor du kan klemme på skjøten.

Men den kabelen skal være ganske enkel å lodde...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til mine bakerste høyttalere så har jeg avisolert 5 cm på hver ende som skal skjøtes, tvunnet dem godt og satt på elektrotape. Ikke værre enn det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du kan jo bruke en sukkerbit også
    Har han vanlig 16mm rør så bli det vanskelig å trekker to sukkerbiter. Det kan gå men jeg er enig med dere at å lodde eller tvunne kablene sammen er det beste.

Det viktigste er at det blir mye kontakt mellom de to kablene slik at det gir ikke noe signal tap, synes jeg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sukkerbit er ikke smart i rør nei, du har et godt poeng der Jerome.

Er også litt skeptisk til å dra kabels som bare er tvunnet sammen gjennom rør, men med litt ekstra tape skal det sikkert gå bra.

Hvor bor du i landet forresten, kan jo være en i nærheten av deg som er en kløpper på lodding.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tvinnet kablene og loddet. Dro på krympepølse og teipet over. Slet litt med å dra gjennom rører, så håper ikke skjøte løsnet, men tror ikke det. Hadde ingenting å teste med. Har satt opp anlegget heller. Har rotet bort strømkabelen til DVD'en også..

Fortsetter i morgen og da får jeg forhåpentligvis testet lyden. Måtte det bare være lyd..
    Er det ikke lyd, røsker jeg ut ledingene og kjøper nye.. får tømme sparekonoen..

Takker for svar (=

Bor for øvrig i Tromsø hvis noen fikk lyst å hjelpe meg lerret og projektør
    Slet sånn i den forrige leiligheta..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på at det går bra. Tviler på at det har løsnet. Skal mye til om tapen sitter noenlunde.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lodding å anbefale ?

Skal du først gjøre dette, så husk at loddetinn skal kun binde sammen metallender. Med det mener jeg at disse må festes godt sammen før man lodder (ikke bare legges oppå hverandre) og varmes godt opp slik at en passelig mengde tinn flyter godt utover. Rens bolt med våt svamp, fortinn tupp på loddebolt og evt. rens forbindelsen godt først.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Distinctive
    Skal du først gjøre dette, så husk at loddetinn skal kun binde sammen metallender. Med det mener jeg at disse må festes godt sammen før man lodder (ikke bare legges oppå hverandre)
    Det er veldig viktig det du skriver !

Alt for mange tror at å lodde to deler sammen (kabler, PCB, ...) er nok til å feste dem sammen (fysisk og elektrisksett). Skal du dra kabelen gjennom et rør for eks så er det veldig lurt å finne en måte å binde dem fysisk først.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det er veldig viktig det du skriver !

Alt for mange tror at å lodde to deler sammen (kabler, PCB, ...) er nok til å feste dem sammen (fysisk og elektrisksett). Skal du dra kabelen gjennom et rør for eks så er det veldig lurt å finne en måte å binde dem fysisk først.
    Så krølle sammen først og så lodde?
    No problem

Man trenger ikke ingerniørutadannelse for å lodde på høytalerkabler som er så enkle som de du har ;-)

Har fått skaffa meg loddebold og lodde tinn
    skal nok få limt sammen noen kabler som bare er krølla sammen.

Men mister man signal hvis de liksom sitter bra sammen ? uten å lodde f.eks sukkerbit. Er det NOEN forskjeller på signaltap ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Men mister man signal hvis de liksom sitter bra sammen ? uten å lodde f.eks sukkerbit. Er det NOEN forskjeller på signaltap ?
    Jeg har aldri prøvd å høre forskjellene mellom sukkerbit og lodding. Men skal du bruke en sukkerbit så hadde jeg prøvd flere (små og store), bare for å høre hvis det noe forskjell mellom dem Problemet med en sukkerbit er at alt strømmen må gå gjennom en (veldig) liten og flat plate.

Signaltap er det helt sikkert, som hver gang du inkludere en ekstra ledd/tilkobling. Signaltap får du også hvor du kobler kablene til høyttalerne eller til forsterker din. Hvor mye det er snakket om og hvor hørtbart det blir er en annen sak ...

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lodding...

Hadde heller loddet og brukt krympestrømpe enn sukkerbit, men best av alt er å krympe kablene. Dvs. at du stikker tampene inn i en passende hylse for deretter å bruke en spesiell krympetang med flere huller i forskjellige størrelser. Da får du en god og homogen flate med rett moment.

En ting til:
    Ikke fortinn tamper hvis du bruker sukkerbit. Loddetinn under press vil gi etter og skrue kan løsne til slutt, noe som resulterer i at du kan bare trekke ut tamp.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte sukkerbit på bakhøyttalerene. Kan egentlig ikke si jeg merker noe "dårlig" kvalitet. Krympestrømpe virket som et bra alternativ. Jeg har noen slike strømper på lager så kanskje jeg skal prøve dette. Er det bare å tvinne leningene sammen og feste krympestrømpen?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Er det bare å tvinne leningene sammen og feste krympestrømpen?

Du må bruke skjøtehylse først..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Du må bruke skjøtehylse først..
    Hva er formålet med "sjøtehylsa"?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å få kablene skjøtet sammen Den gjør at du får en bra skjøt dvs. bedre en om du "tvinner" de sammen.. Det er slik man skjøter kabler i andre sammenhenger..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Å få kablene skjøtet sammen Den gjør at du får en bra skjøt dvs. bedre en om du "tvinner" de sammen.. Det er slik man skjøter kabler i andre sammenhenger..
    Slike får man vel på Biltema eller Clas Ohlson? Da skal dette prøves en eller annen dag i ferien jeg har lite å gjøre.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike får du kjøpt på clas, biltema eller bensinstasjoner. Husk at det er forskjellige tverrsnitt på de!! DEn røde er til 1,5 og blp er til 2,5 gul er 4 osv....
    DU må også ha en tang til og klemme, denne koster nesten ikke noe på biltema.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •