Svindyre høyttalerkabler. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9
Viser resultater 161 til 179 av 179
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Alternativet er status quo, hvor tastaturene utsettes for 10-år med slitasje i stadig hardere debatter
    Det er status de siste 10 årene i allefall, og kommer sikkert til å fortsette de neste 10 så lenge så mange oppfatter forskjeller på kabler.

Jeg har hørt om folk som er helt med på at det sannsynligvis er placebo. Men så lenge de mener å høre forskjell bryr de seg ikke om årsaken til forskjellen, de er bare glad at de endelig slipper den skarpe diskanten etc. Man heller være glad om man ikke hører forskjell, så har man i allefall spart en masse penger....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du noen lenker til dette (altså høyttalere som måler veldig likt på de fleste parametre i samme rom, men som det er lett å høre forskjell på). Må da minne om at seriøs måling av høyttalere omfatter langt mer enn frekvensrespons on axis.
    Har desverre ingen linker, utaler meg mer ut fra egene erfaringer og utifra de tekniske data høytalere ofte blir utgitt med i salgs brosjyrer osv.

Seriøse målinger i rommet der høytalerene faktisk blir brukt i praksis er nokk noe ganske annet, da man jo da både tar høyde for rom akustikk og hvordan tilkobblet forsterker klarer å drive de osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har desverre ingen linker, utaler meg mer ut fra egene erfaringer og utifra de tekniske data høytalere ofte blir utgitt med i salgs brosjyrer osv.
    Mener du ala: "Frekvensrespons 35-20000Hz" og lignende?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel litt som å si at "vitenskapen vet i dag ingenting om global oppvarming" ut fra hvordan Se & Hør omtaler saken?

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensrespons sier i allefall meg svært lite om hvordan en høyttaler låter... Det blir som å vurdere kjøreegenskapene på en bil ut i fra antall hk.... Og selv om det teorietisk kunna ha blitt relativt likt om alle parametere var så og si samsvarende, er det da vel ingen produsenter som bygger like høyttalere....heldigvis.

Nei, kom dere tilbake til den steingamle, utdebaterte og trøtte kabeldiskusjonen igjen...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tekniske data fra salgsbrosjyrer er helt uten verdi for å si noe om hvordan en høyttaler låter, og har ingenting med seriøse målinger å gjøre. Man kan vel si mer om hvordan en høyttaler vil låte ved å se på den enn ved å lese de tekniske spesifikasjonene i salgsbrosjyrene.

Jeg vil si at hvis man måler seriøst på to høyttalere, inkludert frekvensresponskurver, spredning, vannfallsdiagrammer, impedanskurver, forvrengning etc etc. og disse målingene er temmelig identiske, så våger jeg påstanden at de kommer til å låte ganske likt i praksis også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Frekvensrespons sier i allefall meg svært lite om hvordan en høyttaler låter... Det blir som å vurdere kjøreegenskapene på en bil ut i fra antall hk.... Og selv om det teorietisk kunna ha blitt relativt likt om alle arametere var så og si samsvarende, er det da vel ingen produsenter som bygger like høyttalere....heldigvis.
    Floyd Toole har faktisk påvist sammenhenger mellom frekvensrespons og subjektiv score i en blindtest.

Hvis jeg ikke husker feil så fant han at alt annet likt så ønsket lytterne -10dB punkt i bassen på lavest mulig frekvens, og en generelt glatt (og ikke minst flat) frekvensrespons.

Dette er såpass grovt at det kanskje kan sile ut dårlige høyttalere fra middels, men neppe de beste fra resten.

Andre tester har vist at selv grove avvik i faserespons har liten betydning, at +0.2dB over mange oktaver kan være mye viktigere enn +5dB i et smalt bånd, at peaker er verre enn dipper etc.

Det finnes mye konkret info der ute, men det gir oftere hint enn fullgode svar.

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tekniske data fra salgsbrosjyrer er helt uten verdi for å si noe om hvordan en høyttaler låter, og har ingenting med seriøse målinger å gjøre. Man kan vel si mer om hvordan en høyttaler vil låte ved å se på den enn ved å lese de tekniske spesifikasjonene i salgsbrosjyrene.

Jeg vil si at hvis man måler seriøst på to høyttalere, inkludert frekvensresponskurver, spredning, vannfallsdiagrammer, impedanskurver, forvrengning etc etc. og disse målingene er temmelig identiske, så våger jeg påstanden at de kommer til å låte ganske likt i praksis også.
    Det er mulig jeg tok meg litt vann over hodet og dreit litt på leggen i påstandende mine over ja ops: , men ta for eksempel en notorisk effekt forsterker krevende høytaler som Kappa 9.2. Vil den måle så veldig forskjellig med forstekere som klarer å drive dem godt eller dårlig med de test signalene man mater høytalere med når man tester, vs hørbare forandringer når man mater de med krevende musikk signal og bruker ørene. Vil også tro at en slik vanskelig drevet høytaler er utmerket til å teste eventuelle hørbare høytaler kabel effekter med også.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Frekvensrespons sier i allefall meg svært lite om hvordan en høyttaler låter... Det blir som å vurdere kjøreegenskapene på en bil ut i fra antall hk.... Og selv om det teorietisk kunna ha blitt relativt likt om alle parametere var så og si samsvarende, er det da vel ingen produsenter som bygger like høyttalere....heldigvis.

Nei, kom dere tilbake til den steingamle, utdebaterte og trøtte kabeldiskusjonen igjen...
    Det jeg leser ut i fra frekvens respons for høytalere er hvor langt opp og ned i frekvens de har mulighet for å sende ut hørbar lyd i et lyddødt rom, og watt følsomhet osv. problemet med sånne målinger er at de sier veldig lite om hvordan høytalerene i praksis egentlig vil oppføre seg i et eller flere forskjellige lytterom. Når det gjelder bil, så sier vel som du er inne på ikke motor data så mye om kjøreegenskapene, men man kan vel ut i fra bilens vekt/luftmotstand maks dreiemoment og turtalls kurve se litt på om man må gire mye i alle fall....

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare skyte inn noen tanker her...

Hva gjør at en høyttalerkabel til feks 1000,- meter'n er noe berdre enn en lampettkabel?

Greit nok, kabler låter forskelldige, det er vi enige om - men hvem avgjør om jeg synes en lampettkabel låter bedre enn denne kabelen til 1000,- pr meter?

Nettopp, det er jeg som avgjør det.

Hvem er det som avgjør om sølv låter bedre enn kobber, eller om kobber låter bedre enn sølv?

- meg igjen.

Hvem er det som bestemmer hvilken lyd jeg vil ha hjemme hos meg?

-jo, det er meg.

Hvis jeg vil ha vanlige, billige kobber kabler hjemme hos meg selv, fordi jeg synes de gir meg den lyden jeg liker, hvorfor skal da folk klage på at jeg bruker "for dårlige" kabler i forhold til resten av utstyret mitt??

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke folk kan stole på seg selv når det gjelder HT-kabler.

Man må liksom spørre og grave om hva som er "best i denne prisklassen" osv, og aller helst kjøpe noe man egentlig ikke har råd til, bare for at det er 90% sølv i de.

"-disse må jo låte bra!"

-Hadde du hatt samme innstilling på de kjedeligste kobberkablene du kan tenke deg, så tror jeg du hadde blitt overasket over lyden på disse.

Pris har nada å si på kabler!

-jeg mener at en person som mener at en kabel til 1000,- meter'n er "bedre" enn en kabel til 10,- meter'n hører med øynene, og ikke med ørene.

Det er verken venner eller produsenter som bestemmer om en kabel er bra eller dårlig, det er DU som bestemmer.

-ikke la dere lure...

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL

Det er verken venner eller produsenter som bestemmer om en kabel er bra eller dårlig, det er DU som bestemmer.

-ikke la dere lure...

Godt skrevet, bruk ørene folkens!

Men den dagen en lampet ledning låter bra selger jeg anlegget mitt:twisted:

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,

Brukte vel lampett ledningen for å sette ting litt på spissen her. ;-)

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hvis det er en veldig dyr og fin lampet ledning da?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gir sinnsykt bra lys.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lys lyd? :-D

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er stor fan av Lampett ledninger ser jeg Pixel, jeg er litt interessert i hva som gjemmer seg i midten av den forferdelige kabelen!

Kan ikke du, starte, en, "Obduksjon av Lampett ledning" tråd? Og skalpere en av de fineste lampett ledningene dine?

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabel diskusjonen har vært siden hifi markeset startet og kommer nok til og vare til det ikke er noe marked for det lenger!

Vær sin mening og vær sin smak, fasit kommer nok ikke til og komme

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver sin mening, og hver sin smak er vel en grei fasit, egentlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Er på utkikk etter nye HT.kabler. Vurderer Kimber Monocle X

Men...

Man får kjøpt høyttalerkabler til flere titalls-tusen..

Men hva har det å si, når den innvendige høyttalerkablingen ofte bare koster en liten hundrelapp?

Det er noe som skurrer her for meg..
    Jepp, her er det noe som skurrer (bokstavelig talt) i mange høytalere. Alt for mange produsenter kjører standard lisser til en billig penge i sine høytalere. Har blitt litt bedre med årene, og blir bedre ettersom man kommer opp i prisklasse, men stort sett er det mye dårlig.

Det går selvfølgelig å bytte internkablingen i høytalerne (Holder på med et prosjekt for å teste litt.. kommer tilbake med mer senere)

Men, uansett kabling inne i høytaleren vil kabelen fra forsterker til høytaler alltid ha noe å si. Selv om det er "dårlig kabling" inne i høytaleren, kan en "god" kabel skaffe deg merkbart bedre lydkvalitet. (merk lydkvalitet, ikke nødvendigvis hva du mener er god lyd)

Å kjøre noen tynne dårlige lampettlisser fordi resten av kablingen er dårlig blir som å sammenligne med å løpe naken gjennom et tornekratt 1 meter kontra 5 meter. Det vil svi betraktelig mer etter 5 meter (sårene bil i det minste blir fler )

Samme med lyden, et hvert ledd du kan forbedre vil hjelpe på det totale lydbildet.

Når det gjelder kabling generelt sett går det mye på hva man liker lydmessig + "låten" i resten av anlegget. En kabel kan ofte være grei å "farge" lyden dit man vil han den. (signal/ht kabler vel å merke)

Kan sikkert forklare mer om hvorfor en kabel kan bringe lyden mer "korrekt" frem enn en annen kabel med samme dim + isolering/terminering hvis det er ønskelig.. Men syns denne posten ble lang nok til å begynne med! =)

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •