Svindyre høyttalerkabler. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 179
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Et mulig svar på denne gåten er kanskje at det er litt forskjell på teknologi som direkte omhandler liv og helse vs. såpass ufarlige teknologi som omhandler hobby og "luksus" produkter som vel kabler i hifiverdenen kan synes å være.
    Ikke at det er direkte sammenlignbart - øl og vintesting foregår jo blindt? Her handler det jo også om smak og behag. Handler vel heller ikke om liv og helse.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ikke at det er direkte sammenlignbart - øl og vintesting foregår jo blindt? Her handler det jo også om smak og behag. Handler vel heller ikke om liv og helse.
    Det er jo morsomt at selv VG gjennomfører sine tester av juleøl før jul blindt - fordi de innser at mennesket lar seg påvirke og fordi leserene er interessert i smaken ikke "placeboen".

"Placeboen" som oppstår idet damer som egentlig ikke er pen blir pene etter 8 juleøl kan derimot være en ønsket effekt i mange sammenhenger?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dac

Har lyttet på benchmark dac-1 opp mot konverteren i Phillips DVD dv1000. Hører ikke forskjell og jeg ser ikke vits i å prøve blindt. Mener jeg hørte en forskjell mellom min eldre NAD CD-spiller fra 1992 og Phillips DVD dv1000(prøvde ikke blindt). En tankevekker for meg! Er det andre her som ikke hører forskjell mellom nyere DAC?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen ekstern DAC for øyeblikket, men jeg kan si som så at jeg ikke hører forskjell på forsterker og cd-spiller. På høyttalere merker jeg at den ene spiller høyere enn den andre, men det er alt.

Nei, alt i alt er egentlig dette en ganske dau hobby, og det er knapt noen forskjeller å spore. Ta en blindtest, så skal du se.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg har ingen ekstern DAC for øyeblikket, men jeg kan si som så at jeg ikke hører forskjell på forsterker og cd-spiller. På høyttalere merker jeg at den ene spiller høyere enn den andre, men det er alt.

Nei, alt i alt er egentlig dette en ganske dau hobby, og det er knapt noen forskjeller å spore. Ta en blindtest, så skal du se.
    Merker jeg et snev av ironi eller er du oppriktig?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I slike kabel debatter der det diskuteres mye om blindtesting osv så må jeg innrømme det blir en del fornøyelig lesing og debattering. Synes f.eks knutinh og HåkonN ofte har mye bra å komme med, og jeg liker godt mange av de meget teknisk innsiktsfulle inleggende du kommer med knutinh, spesiellt når de omhandler digital teknikk og egene erfaringer du har gjort deg osv.

Når det gjelder testing av forskjellige prisede, men fornuftig dimmensjonerte høytalerkabler der eventuelle ytelses messige forskjeller vil være små, er jeg derimot ikke så sikker på at man egentlig kan bruke blindtesting for å få frem alle de viktige fenomener som gjelder ved musikk lytting og identifisering av kabler. Dette fordi musikk er et ganske så kompleks kilde materiale som ofte spiller på lytterens egene preferanser og følelser osv og som igjen skal prosseseres i lytterens hjerne som jobber ut fra mange andre parametere.

Spill av denne , med lyd og bilde , bare lyd og til slutt bare bilde.

Hva er det han egentlig sier? se litt info på denne siden

Er redd for at mange av de imponerende utseende høytalerkablene i de høyeste prisklassene utnytter disse følelses messige faktorene som eierglede, status osv mer enn eventuelle elektroniske fenomener i selve kabelen. Ettersom man også faktisk hører med hjernen og forhåpentlig bruker den litt når man skriver innlegg her inne (jeg prøver i alle fall), så tror jeg faktisk man snart bør insse at det er hvordan man bruker hifi anlegget i praksis man burde prioritere, og ikke fjerne seg for mye fra dette med å skulle gjennomføre blind tester der man ofte blir lurt av helt andre fenomen som hjernen alltid vil kunne dra med seg inn i regnestykket, enten man selv er klar over det eller ikke.

Mener derfor at eventuelle faktiske forskjeller som ville kunne bli snappet opp ved intensiv blintesting og identifisering av kabler, hovedsakelig vil ha med matching av det utstyret som skal bindes sammen, og da nytter det vel heller ikke å blinteste dette noe serlig for å finne den beste kabelen til ett eller annet test oppsett, ettersom det vel er få audio entusiaster som bruker like kombinasjoner av komponenter i sitt anlegg og har blindtest oppsettet i det samme lytterrommet osv.
    Linken du refererer til sier veldig mye om hvordan vi oppfatter ting, og hele greia med placebo, den virkningen det har osv. Veldig bra. Denne bør flere sjekke ut om de ikke har det allerede.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du utført blindtest på dine Martin Logan enda? Du kan bli sjokkert....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvorfor ikke sende noen mail til Mythbusters
    Å sette Mythbusters på dette hadde sannsynligvis vært det samme som å sende senile til verdensrommet De hadde kommet ut dit og ikke visst hva de skulle gjøre;-)

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    ...og overnevnte kabler leverer like god lyd, om ikke bedre, enn Kimber Monocle X..
    (og ja.. jeg har testet Kimber X mot proson-kablene...) ;-)
    Når testet du disse opp i mot hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner nå at jeg har irritert noen på meg. Du må ikke misforstå meg HåkonN. Jeg har et lidenskaplig forhold til musikk og noen av de sterkeste opplevelsene jeg har har jeg på konserter.

Hjemme i stuen prøver jeg å gjenskape disse opplevelsene. Nærmest rituellt demper jeg belysningen og det blå lyset i ML og Hegel'en tennes. Så fylles rommet av musikk og av og til, ikke alltid, absorberes jeg inn i musikken og de blå lysene forsvinner og alt flyter.

Med mine elektrostater skjer dette hyppigere enn det har gjort med tidligere dynamiske høyttalere jeg har hatt. Referansen er konserten og ML er de høyttalerene som bringer meg nærmest. Jeg har trolig ikke noe superører. Jeg har trolig mistet 5khz av toppen siden ungdomstiden. Antar at min audiotive sensetivitet ligger rundt gjennomsnittet av gruppen mennesker som er glad i musikk/konserter. Jeg hører som andre store forskjeller mellom høyttalere. Noen høyttaler er likere enn andre i lyden og kanskje kunnet jeg har bommet i noen blindtester. Jeg har til gode å høre dynamiske høyttaler som ligger så nært opp til elektrostater at jeg tror at jeg hadde feilet en blindtest. Garantere det kan jeg selvsagt ikke. Men å blindteste høyttalere er praktiskt vanskeligt. Jeg tror heller ikke interessen min er så stor for dette temaet at jeg hadde arrangert en slik test. Dette handler da heller ikke om meg, og det finnes faktisk andre som blindtester også høyttalere. Det er, ikke overraskende, godt dokumentert at det store forskjeller i lyden her. Men, hadde jeg f.eks vært redaktør i et HIFI blad, så tror jeg at jeg hadde krevd at journalistene også testet høyttalerene blindt.

Jeg hørte ikke forskjell på DAC'en og jeg opplever at du håner meg for det.

Du hadde kanskje hørt forskjell? Jeg tror derimot at nettopp en slik håning som du foretok deg hindrer den fri tanke og persepsjon. Man prater mye om det psykologiske fenomenet placebo. I sosialpsykologien er man også opptatt av "konformitet". Solomon Ash viste på 60 tallet hvordan en gruppe feilrapporterer/perseptuerte lengder på noen streker da det var skuespillere i gruppen som med stor overbevisning feilrapporterte. Det handler om sosialt press.

Jeg hørte ikke forskjell mellom de to dac'ene, og jeg håper ikke det gjør meg til en syk jævel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som faktisk ER bevist er at det finnes signifikante forskjeller mellom høyttalere. Uten at det sier noe om viktigheten av andre komponenter så tar jeg det som en indikasjon på at det er verdt å ta seg tid til å velge en man liker, og at det er lov å velge en dyr og gild en :-D

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det som faktisk ER bevist er at det finnes signifikante forskjeller mellom høyttalere...
    Ja det er nettop det som vel er noe av problemet med generell bruk av blindtesting i hifi verdenen, at selv for produkter der det er målbare og signifikante og hørbare forskjeller som for høytalere, kan det være vanskelig å få noen klare resultater med blindtesting, hvis forskellene ikke er meget store, da som f.eks å sammenligne en CV AT100 mot en god liten skoeske høytaler ved et felles lydtrykk begge fremdeles kan følge hverandre.

Sansene våre er generellt ikke gode målerinstrumenter, og omstiller og tilpasser seg meget lett nye situasjoner. Det er vel ikke uten grunn man må bruke måle utstyr hvis man skal D65 fargekalibrere bildevisnings utstyr og få riktig gråtone skala osv, dette til tross for at man i høy grad legger merke til og ser forskjell på bildet før og etter hvis utgangspunktet var ganske forskjellig.

Kan man selv A-B teste gjennom å raskt switche (nesten sånn man kunne lytte til "hvit støy" og kalibrere bias på kasett spillere som kunne switshe mellom kilde og avspilling mens man tar opp) og f.eks for høytalere lytte etter bass tromma der og cymbalen der osv, er det med høytalere mye lettere å identifisere og høre disse forskjellene.

En annen ting er det vel at hvis man har med flere ukjennte faktorer samtidig, vil man ikke så lett kunne feste seg ved forskjellene og identifisere hva som er hva.

Tenk f.eks hvis man skulle identifisere 5 forskjellige persjoner kunn ut i fra stemmen, og man aldri hadde hatt noe med hver enkelt eller hørt dem prate før, personene snakker samme dialekt og har ganske likt stemmeleie osv. Det hadde ikke vært så lett.

Hadde man derimot vært på tomanns hånd og blitt kjennt med hver og en på forhånd, slik at man någenlunde hadde visst hvordan den enkelte oppførte seg og hørtes ut osv, da ville dette blitt mye enklere.

Tror derfor at en riktige fremgangsmåten ved testing av noe så likt spillende som høytalerkabler (det kan man vel være enige om enten man tror det er forskjeller eller ikke) vil være å la lytteren sitte med en switch der de forskjellige kablene var nummerert, men hvilken kabel som ble brukt under hvert nummer ukjennt, og at lytteren kunne bli kjennt med hver enkelt og etter hvert raskt kunne switshe mellom kablene inne i selve musikk avspillingen, nesten sånn for kasettspiller bias justeringen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med det?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Når testet du disse opp i mot hverandre?
    For en tid tilbake.
    Fikk låne med meg et utvalg med kabler fra den lokale sjappa her.
    Deriblandt kimber, monster -og Nordostkabler.

Valget falt på sistnevnte. Har nettopp kjøpt meg 2 x 5 meter med Nordost Solarwind.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det at jeg tror at Solarwind kommer til og prestere noe bedre enn proson-kablene, men nå har jeg i allefall noe som "matcher.." resten av utstyret.. -må vel muligens også bytte ut den innvendige kablingen i høyttalerene for å få ting "perfekt..."

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er nettop det som vel er noe av problemet med generell bruk av blindtesting i hifi verdenen, at selv for produkter der det er målbare og signifikante og hørbare forskjeller som for høytalere, kan det være vanskelig å få noen klare resultater med blindtesting, hvis forskellene ikke er meget store, da som f.eks å sammenligne en CV AT100 mot en god liten skoeske høytaler ved et felles lydtrykk begge fremdeles kan følge hverandre.
    Jeg tror du misforstod meg. Jeg mente at signifikante hørbare forskjeller mellom høyttalere er bevist ved blindtester.

Hvorfor slike bevis er helt fraværende når det gjelder hifi-kabler kan man bare spekulere i.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror du misforstod meg. Jeg mente at signifikante hørbare forskjeller mellom høyttalere er bevist ved blindtester.

Hvorfor slike bevis er helt fraværende når det gjelder hifi-kabler kan man bare spekulere i.

-k
    Tror jeg forstod hva du mente dvs. at det er bevist med blindtesting at man kan høre forskjell på høytalere, men jeg ville bare poengterte at det også med blindtesting kan være vanskelig med sikkerhet å høre forskjell på høytalere hvis forskjellene blir tilstrekkelig små, dvs i den størrelses orden man vel snakker om når det gjelder eventuell egenlyd for kabler.

Forskjellen på høytalere er jo også ofte til de grader målbare via måleinstrumenter osv, men det har vel vist seg ganske lett å høre forskjell på høytalere som måler veldig likt også, så alle hørbare parametere blir vel egentlig ikke ivaretatt ved de kjennte måle parameterne og metodene som brukes.

Blindtesting av samme type høytaler før og etter noen hundre timers innspilling kunne jo vært en interessant problemstilling når det gjelder hvor store hørbare forskjeller dette egentlig utgjør, og om blindtesting egentlig er en godt egnet test metode.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på høytalere er jo også ofte til de grader målbare via måleinstrumenter osv, men det har vel vist seg ganske lett å høre forskjell på høytalere som måler veldig likt også, så alle hørbare parametere blir vel egentlig ikke ivaretatt ved de kjennte måle parameterne og metodene som brukes.
    Har du noen lenker til dette (altså høyttalere som måler veldig likt på de fleste parametre i samme rom, men som det er lett å høre forskjell på). Må da minne om at seriøs måling av høyttalere omfatter langt mer enn frekvensrespons on axis.

Hvor ble det forresten av kabeldebatten? Jeg for min del har trøbbel med å høre forskjell på høyttalerkabler, men mener faktisk å høre litt forskjeller på signalkabler... Uten at jeg kan forklare teknisk at det skulle være større forskjeller der...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtesting av samme type høytaler før og etter noen hundre timers innspilling kunne jo vært en interessant problemstilling når det gjelder hvor store hørbare forskjeller dette egentlig utgjør, og om blindtesting egentlig er en godt egnet test metode.
    Med tanke på at du skriver at det er hørbare forskjeller på ting det ikke er målbare forskjeller på - hva kan da være bedre enn blindtester???

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg forstod hva du mente dvs. at det er bevist med blindtesting at man kan høre forskjell på høytalere, men jeg ville bare poengterte at det også med blindtesting kan være vanskelig med sikkerhet å høre forskjell på høytalere hvis forskjellene blir tilstrekkelig små, dvs i den størrelses orden man vel snakker om når det gjelder eventuell egenlyd for kabler.
    JND (Just Noticable Differences) er et fenomen som akademikere bruker mye tid på ja.
    Forskjellen på høytalere er jo også ofte til de grader målbare via måleinstrumenter osv,
    Egentlig utrolig stor, spesielt hvis man tar med lytterommet
    men det har vel vist seg ganske lett å høre forskjell på høytalere som måler veldig likt også, så alle hørbare parametere blir vel egentlig ikke ivaretatt ved de kjennte måle parameterne og metodene som brukes.
    Dette er ukjent for meg. Spørsmålet blir vel da hva man måler, og om fyren med måleinstrumentet er ved bevissthet ;-)

Hvis du virkelig vil komme til bunns i dette så anbefaler jeg Floyd Tooles paper om korrelasjon mellom målinger og subjektiv score for høyttalere.
    Hvordan kan man ut fra dette fastslå om blindtesting er en godt egnet test-metode? Man kan sammenligne med målinger (og komme fram til det sånne som meg alltid har hevdet: ørene er et dårlig måleinstrument), eller man kan sammenligne med en ikke-blind test i et hifi-magasin.

Hvis hifi-magasinet kommer fram til at kabel A låter mye bedre enn kabel B, mens blindtesten ikke greier å bekrefte noensomhelst forskjell, hva skal man konkludere mener du? At blindtester ikke egner seg for hifi?

Dette er den grunnleggende catch 22 i objektivist/subjektivist-debatten. Objektivistene bruker sin prefererte test-metodikk til å "teste" subjektivistenes metodikk, og finner ut at subjektivistenes metodikk er dårlig. Subjektivistene bruker sin prefererte test-metodikk til å "teste" objektivistenes metodikk, og finner ut at objektivistenes metodikk er dårlig. Dermed kommer diskusjonen ingen steder uten at begge sider i diskusjonen er villige til å diskutere test-metodikk og komme fram til metoder som begge godtar som svar på evige spørsmål. Alternativet er status quo, hvor tastaturene utsettes for 10-år med slitasje i stadig hardere debatter

-k

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •