Svindyre høyttalerkabler. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 179
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ask4me2, vi snakker jo ikke her om hvilke kabler som er "best", her er spørsmålet om det i det hele tatt er forskjeller. Da spiller ikke preferanser inn, så hvorfor skulle ikke blindtesting være relevant? Det har blitt gjentatt endel ganger nå at det kan være masse grunner til at dyre kabler selger. Design, rykte, omtaler, forventninger; placebo. Disse fenomenene vet vi allerede eksisterer, så vi trenger strengt tatt ikke debattere dem. Det vi derimot ikke vet er om det er lydmessige forskjeller. Hadde kabeltilhengerne bare gått med på at lyd ikke var den avgjørende faktoren, hadde diskusjonen ikke engang vært nødvendig å ta, men nå er det faktisk ganske mange som mener de lydmessige egenskapene ene og alene forsvarer en mangedobling av prisen.

mortebjo1, helt enig med deg, hadde vært utrolig interessant å få prøvd ut denne problemstillingen rettslig. Enten hadde da kabelprodusentene måtte kaste inn håndkleet umiddelbart, eller presentere undersøkelser som faktisk støtter opp om hypotesen om at det faktisk har noe for seg å investere i dyre kabler.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Personelig så anser jeg ikke spørsmålet om forskjeller i lydkvaliteter i kabler som et relgiøst spørsmål. Jeg lar meg til tider så provosere av HIFI industrien at jeg leker med tanken å sakssøke f.eks HIFI-klubben for uriktig markedsføring. Det hadde vært spennede å prøvd ut dette spørsmålet rettslig.
    Kjør på sier jeg bare. Om det ikke er hørbar forskjell på kabler, strider det mot markedsføringsloven som villedende markesføring, og dere har en soleklar seier å vente om dere er 100% sikre på deres sak. Om ikke saksøking, holder det med en klage til forbrukerombudet i første omgang.

Og nok en gang HåkonN....
    Det finnes store mengder litteratur som støtter hypotesen om at ikke hører forskjeller på høyttalerkabler, og jeg har til gode å finne litteratur som støtter det motsatte. Kan du ikke bare akseptere dette og være eksplisitt på at denne forskningen ikke betyr noe for hva du tror på.
    Det blir alltid etterspurt vitenskapelig litteratur, da litteraturen enkeltpersoner kommer med ikke blir festet lit til av skeptikkere (type: "Jeg utførte følgende blindtest i går, og resultatet var hørbar forskjell"). Da må det være lov å spørre om seriøs litteratur om det motsatte (at det ikke er hørbar forskjell), spesielt siden det stadig brukt som et argument mot de som tror på forskjeller. Men slik seriøs litteratur finnes tydligvis ikke, og da faller argumentene igjennom.

Kanskje har du selv en gudebenådet hørsel gave?
    Nei, og jeg har aldri hevdet å høre noe forskjell heller. Mitt motiv i denne diskusjonen bør vel ha kommet tydlig frem nå.
    Kanskje er du i mot systematisk innsamling av erfaring?
    Ikke i det hele tatt, det er sannsynligvis flere erfaringer som tyder på at det er forskjell enn at det ikke er det. Problemet er bare at de ikke er vitenskapelige nok, og at skeptikere ikke fester lit til folks forklaringer/erfaringer.
    Kanskje misforstår jeg deg totalt. Men dine meninger slik de er uttrykt i denne tråden er et sammensurium som oppleves drepende for debatten.
    Er det drepende å etterspørre seriøs faglitteratur når det blir brukt som argument? Nå har jeg derimot fått svar om at slike bevis ikke finnes, hverken for det ene eller andre. Og det eneste vi kan gjøre da er å sannsynligjøre på bakgrunn av de kunnskapene vi besitter om emnet.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    mortebjo1, helt enig med deg, hadde vært utrolig interessant å få prøvd ut denne problemstillingen rettslig. Enten hadde da kabelprodusentene måtte kaste inn håndkleet umiddelbart, eller presentere undersøkelser som faktisk støtter opp om hypotesen om at det faktisk har noe for seg å investere i dyre kabler.
    Hvorfor ikke sende noen mail til Mythbusters
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HighEnd er opium for folket

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kjør på sier jeg bare. Om det ikke er hørbar forskjell på kabler, strider det mot markedsføringsloven som villedende markesføring, og dere har en soleklar seier å vente om dere er 100% sikre på deres sak. Om ikke saksøking, holder det med en klage til forbrukerombudet i første omgang.
    Kanskje forbrukerombudet er veien er gå. Jeg skal undersøke saken og holde forumet orientert.
    Det blir alltid etterspurt vitenskapelig litteratur, da litteraturen enkeltpersoner kommer med ikke blir festet lit til av skeptikkere (type: "Jeg utførte følgende blindtest i går, og resultatet var hørbar forskjell"). Da må det være lov å spørre om seriøs litteratur om det motsatte (at det ikke er hørbar forskjell), spesielt siden det stadig brukt som et argument mot de som tror på forskjeller. Men slik seriøs litteratur finnes tydligvis ikke, og da faller argumentene igjennom.
    Tidligere postet jeg en referanseliste til slik litteratur hvor du kommenterte:
    Innlegget til mortebjo1 sier meg ingenting annet enn at copy-paste funksjonen åpenbart fungerer i beste velgående på alle mulige ikke-relaterte og relaterte artikkel-overskrifter. Min opplevelse av din kommentarer var at du egentlig ikke er interessert i referanser til den forskningen som du etterlyser. Hvorfor kommenterer du f.eks ikke de andre linkene som du har etterlyst som:
    Matrix HiFi --> Blind testing high end full equipments og
    Speaker Wire

Nei, og jeg har aldri hevdet å høre noe forskjell heller. Mitt motiv i denne diskusjonen bør vel ha kommet tydlig frem nå.
    Ikke i det hele tatt, det er sannsynligvis flere erfaringer som tyder på at det er forskjell enn at det ikke er det. Problemet er bare at de ikke er vitenskapelige nok, og at skeptikere ikke fester lit til folks forklaringer/erfaringer.
    Vi fester nok lit til folks erfaringer men ikke forklaringer
    Er det drepende å etterspørre seriøs faglitteratur når det blir brukt som argument? Nå har jeg derimot fått svar om at slike bevis ikke finnes, hverken for det ene eller andre. Og det eneste vi kan gjøre da er å sannsynligjøre på bakgrunn av de kunnskapene vi besitter om emnet.
    Dette er direkte feilaktig. Du har fått servert seriøs faglitteratur i denne tråden som du unnlater å kommentere.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvorfor ikke sende noen mail til Mythbusters
    du kan prøve å legge inn en "new myth" - ikke akkurat enkelt.....

MythBusters: Discovery Channel

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det har vært skrevet før i denne tråden, men jeg gadd ikke lese gjennom alt.
    En dyr "god" kabel, i beste materiale, har lite eller ingenting å tilføre et anlegg om ikke terminalene er i lik, eller bedre kvalitet.
    En anlegg er ikke bedre enn det svakeste ledd...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HighEnd er opium for folket

Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Vet ikke om det har vært skrevet før i denne tråden, men jeg gadd ikke lese gjennom alt.
    En dyr "god" kabel, i beste materiale, har lite eller ingenting å tilføre et anlegg om ikke terminalene er i lik, eller bedre kvalitet.
    Her er nok en uttalelse som illustrerer hvordan markedskreftene herjer fritt med naive konsumenter. Beklager å måtte si det men du har med all sannsynlighet blitt ført bak lyset.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Dette er jo ganske tåkeleggende og utenom problemet i denne sammenhengen. Hvis det skulle settes krav til terminalene for at en kabel skulle ha den lydforbedrende effekten som det påstås, så måtte kabelprodusentene ta eksplisitt forbehold om akkurat det. Dette blir en Red Herring i forhold til problemstillingen.
    Vi må gå ut fra at kablene er ment brukt med de fleste høyttaler- og forsterkerprodukter på markedet (kanskje med unntak av utstyr med elendig terminering og som ofte er billigere enn kablene man snakker om).

I samme gate har vi påstander (som jeg personlig synes er svada) om at kabler bør utgjøre 20% av anleggets kostnad.
    Med andre ord: Har jeg anlegg til 30000, f.eks. fordelt med 11000 på et par gode høyttalere, 8000 på en god integrert forsterker og 5000 til dedikert CD-spiller, så skal en samling kabler til 6000 kroner være klart hørbart bedre til forskjell fra f.eks. 500 kroner i kabler. Kunne vært morsomt om noen kunne demonstrere dette.
    (Mitt forslag til rimelig kabling, uavhengig av anlegg(!), relativt tilfeldig valgt: 2x3m Supra Rondo 2x2.5mm2 og TARA LABS Prism 100a signalkabel, skulle tilsammen komme på rundt 500 kroner hvis man skrur kobberlederne til høyttalerkablene direkte i terminalene, noe mange mener er det beste).

Når det gjelder både seriøse kabelmålinger og seriøse blindtester, så har dette vært gjennomført. De avslører stort sett at høyttalerkabler med for lite tverrsnitt kan være hørbart og målbart dårligere enn kabler med tilstrekkelig tverrsnitt. Ut over dette har jeg til gode å se at hørbare forskjeller er påvist i seriøse blindtester (forutsetter blant annet dobbel blindtesting og nok samples til å bedømme om utfallet er statistisk signifikant).
    Likevel kan en slik test aldri si noe om andre anlegg enn det som testes. Men med nok tester med forskjellig utstyr og identisk resultat så er det nok til å si noe generelt, selv om det kanskje finnes enkelte unntak. Slik testing er svært seriøs, og benyttes i stor grad blant annet i legemiddelindustrien for å sjekke om et produkt har den påståtte virkningen. Hvorfor det skal være så veldig annerledes i hifiverdenen er meg en gåte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint innlegg Roffe

Av og til lurer jeg på om deltakerene her på forumet er klar over at motstanden i en høyttaler skyldes kabelviklingene i spolen.

En typisk 8-ohms sub har 40 meter med syltynn kobber kabel i en spole. Denne kabelen er i samme kretsløp som høyttalerkabelen.:shock:

Jeg er glad jeg har elektrostathøyttalere. Velspillende dynamiske høyttalere, må jo være en teknisk umulighet:razz:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere forståsegpåere kan jo lese denne testen:
    SonicWave Cables Measurements, Analysis, and Conclusion — Audioholics Home Theater Reviews and News

Disse har en gatepris i USA på ca 109USD - her hjemme med frakt og påslag skulle den koste ca 2500,-

Og så kjører dere en tilsvarende test av Biltema/ClasOhlson sine billigkabler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til lurer jeg på om deltakerene her på forumet er klar over at motstanden i en høyttaler skyldes kabelviklingene i spolen.

En typisk 8-ohms sub har 40 meter med syltynn kobber kabel i en spole. Denne kabelen er i samme kretsløp som høyttalerkabelen.:shock:
    Forskjellen er at det er i denne spolen effekten omsettes til lyd. Motorsystemet som spolen inngår i har en varierende motstand (impedanskurve) som utgjør den største utfordringen ved valg av kabel. Ved lavt kabeltverrsnitt og økende lengde vil kabelen få en større resistiv motstand, som til syvende og sist vil inngå i en frekvensavhengig spenningsdeling med spolens motstand. Ved lavimpedante systemer kan således tapet i kabelen muligens være signifikant og medføre at noe av energien omsettes i kabelen ved bestemte frekvenser (der impedansen er lav).
    Dette er målbart, men når sant skal sies er disse effektene ofte neglisjerbare i normale stereoanlegg der kabellengden er temmelig kort.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvorfor det skal være så veldig annerledes i hifiverdenen er meg en gåte.
    Fint innlegg roffe!

Noen gåte er det kanskje ikke, etter mitt skjønn står ikke snake-oil seg så godt i blindtester.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en til, rimeligere USD40 12fot, veil utsalgspris Norge ca 980

Impact Acoustics Meteora Speaker Cable Review — Audioholics Home Theater Reviews and News

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Dere forståsegpåere kan jo lese denne testen:
    SonicWave Cables Measurements, Analysis, and Conclusion — Audioholics Home Theater Reviews and News

Disse har en gatepris i USA på ca 109USD - her hjemme med frakt og påslag skulle den koste ca 2500,-

Og så kjører dere en tilsvarende test av Biltema/ClasOhlson sine billigkabler.
    Vel, siden du henter ting fra DEN siden, så er vel også disse på sin plass:
    Speaker Cable Face Off 1 — Audioholics Home Theater Reviews and News
    Speaker Cable Reviews - Faceoff 2 — Audioholics Home Theater Reviews and News
    Speaker Cable Length Differences: Do They Matter? — Audioholics Home Theater Reviews and News
    Top Ten Signs an Audio Cable Vendor is Selling You Snake Oil — Audioholics Home Theater Reviews and News

For å sitere fra en av ovenstående artikler:
    And always remember our motto “only poorly designed cables are sonically distinguishable”.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en til, rimeligere USD40 12fot, veil utsalgspris Norge ca 980

Impact Acoustics Meteora Speaker Cable Review — Audioholics Home Theater Reviews and News
    Oi, den var visst snake-oil free også, må være et godt kjøp!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og endelig - en artikkel som lister opp hvilken prioritet du bør gi de forskjellige kablene i anlegget:

Cable Budget Guidelines — Audioholics Home Theater Reviews and News

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og endelig - en artikkel som lister opp hvilken prioritet du bør gi de forskjellige kablene i anlegget:

Cable Budget Guidelines — Audioholics Home Theater Reviews and News
    Der var den, ja. Jeg har lest den tidligere, og må bare si den er svært fornuftig. Alle som skal kjøpe kabler for første gang bør lese den.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En typisk 8-ohms sub har 40 meter med syltynn kobber kabel i en spole. Denne kabelen er i samme kretsløp som høyttalerkabelen.

Jeg er glad jeg har elektrostathøyttalere. Velspillende dynamiske høyttalere, må jo være en teknisk umulighet:razz:
    Hvordan transformeres spenningen opp til stator platene som spiller musikk signalet og med puch pull ladninger driver det statisk oppladde mebranet i elektrostatene dine dine da?

Bruker du en direkte kobblet rør effekt forsterker uten audio transformatorer eller noe?

Edit: er forøvrig ikke uenig i at elektrostat høytalere har mange meget gode egenskaper, men de bruker også ofte en del meter kobber direkte i signalveien, og det finnes vel en god del gode dynamiske høytalere også...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvordan transformeres spenningen opp til stator platene som spiller musikk signalet og med puch pull ladninger driver det statisk oppladde mebranet i elektrostatene dine dine da?

Bruker du en direkte kobblet rør effekt forsterker uten audio transformatorer eller noe?

Edit: er forøvrig ikke uenig i at elektrostat høytalere har mange meget gode egenskaper, men de bruker også ofte en del meter kobber direkte i signalveien, og det finnes vel en god del gode dynamiske høytalere også...
    Du har tatt poenget. Jeg bekymrer meg ikke så mye over kabelstumpen mellom høyttaleren og forsterkeren. Jeg har ingen planer om å røske ut transformatoren:-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    .... Slik testing er svært seriøs, og benyttes i stor grad blant annet i legemiddelindustrien for å sjekke om et produkt har den påståtte virkningen. Hvorfor det skal være så veldig annerledes i hifiverdenen er meg en gåte.
    Et mulig svar på denne gåten er kanskje at det er litt forskjell på teknologi som direkte omhandler liv og helse vs. såpass ufarlige teknologi som omhandler hobby og "luksus" produkter som vel kabler i hifiverdenen kan synes å være.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •