Svindyre høyttalerkabler. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 179
    Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Da hevder jeg at du gjør deg vanskelig for å unngå spørsmålet. Fyll gjerne inn med "røde kabler", "kabler laget av linoleum" eller noe annet som passer deg godt.

Blindtester har ingenting med pris å gjøre men derimot å bekrefte et fenomen.

-k

Fenomenet er at man ikke kan forutsi at hvilken som helst kabel kan passe ens egen preferanse. Om man kjøper seg en signalkilde i High End klassen og kobler til sitt eget budsjettannlegg vil man få en helt annen lyd men tvilsomt at den vil gjøre det noe bedre en den som "hørte" til.

Slik med kabler, har man et annlegg i budsjettklassen bruker man ikke 50K på kabler. Derfor finnes det en tommelfinger regel som sier ca.10% av annleggets opprinnelige pris, dette synes jeg er en grei regel for det er somregel der man finner kabler som kan matches med annlegget.

Men for all del, om man sitter med et annlegg til 50K og velger og ta turen på Elkjøp og raske med seg noen kabler som henger framme som etter en test i HighFidelity for en liten tid tilbake gjorde det relativt dårligere en "gratis" kabelen som følger med microannlegg, gjør for all del det om man er fornøyd med lyden.

JA jeg har prøvd kabler som var over min prisklasse og det var ingen bedre match en mine gamle kabler. Derfor ble det ikke kjøpt heller.

Placebo effekten skal heller ikke undervurderes. Det er opp til flere parametere som viser til at den faktisk fungerer vel og bra på lik linje med andre dyrere "medisiner".

Når man hører visse forskjeller i kabler? hvorfor skal man ikke få lov til det om man selv hører forbedringen?
    Om man som sagt liker lyden med lakrisnøre så bruk for all del ikke ei krone på kabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Fenomenet er at man ikke kan forutsi at hvilken som helst kabel kan passe ens egen preferanse. Om man kjøper seg en signalkilde i High End klassen og kobler til sitt eget budsjettannlegg vil man få en helt annen lyd men tvilsomt at den vil gjøre det noe bedre en den som "hørte" til.
    Diskusjonen i hifi-kabel-sammenheng er normalt basert på at de fleste elektriske parametre kan kjøpes for 10,- meteren, så hvorfor betale 1000,- eller 10.000,-?

For å torpedere en slik sammenheng så ville det være veldig effektivt å finne to kabler som måler likt, plassere dem i samme anlegg og bevise at det er hørbare forskjeller. Jeg kjenner ikke til noen slike tester.
    Placebo effekten skal heller ikke undervurderes. Det er opp til flere parametere som viser til at den faktisk fungerer vel og bra på lik linje med andre dyrere "medisiner".
    Det er jo nettopp det jeg sier. Placebo er en veldig sterk effekt. Det betyr at alle utsagn fra hifi-interesserte om at "kabel A låter så mye bedre sammen med cd-spiller X" må tas med en klype salt.

Blindtester er den eneste metodikken vi kjenner til for å gi robuste svar om rene lydmessige forhold. Hvis man ønsker å diskutere andre forhold (så som at det ser bedre ut med en tykk kabel) så er det da ingen som nekter deg det?

-k

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen i hifi-kabel-sammenheng er normalt basert på at de fleste elektriske parametre kan kjøpes for 10,- meteren, så hvorfor betale 1000,- eller 10.000,-?

For å torpedere en slik sammenheng så ville det være veldig effektivt å finne to kabler som måler likt, plassere dem i samme anlegg og bevise at det er hørbare forskjeller. Jeg kjenner ikke til noen slike tester.

Det er jo nettopp det jeg sier. Placebo er en veldig sterk effekt. Det betyr at alle utsagn fra hifi-interesserte om at "kabel A låter så mye bedre sammen med cd-spiller X" må tas med en klype salt.

Blindtester er den eneste metodikken vi kjenner til for å gi robuste svar om rene lydmessige forhold. Hvis man ønsker å diskutere andre forhold (så som at det ser bedre ut med en tykk kabel) så er det da ingen som nekter deg det?

-k

Igjen....det er ikke bare det at en kabel er en kabel. Det er så ufattelig mye som spiller inn som ikke kan måles. Eksempler er: terminering, skjerming ledevne og om denne tapes over tid.

Hvordan hifi-skribenter opplever kabler skal ikke jeg uttale meg om, men har med egne ører hørt hvordan en god kabel kan dra opp ulike lytteopplevelser i ett annlegg men ikke gjøre noe som helst i et annet.

Tykk, tynn, liten, stor. Det låter alle forskjellig

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Igjen....det er ikke bare det at en kabel er en kabel. Det er så ufattelig mye som spiller inn som ikke kan måles. Eksempler er: terminering, skjerming ledevne og om denne tapes over tid.

Hvordan hifi-skribenter opplever kabler skal ikke jeg uttale meg om, men har med egne ører hørt hvordan en god kabel kan dra opp ulike lytteopplevelser i ett annlegg men ikke gjøre noe som helst i et annet.

Tykk, tynn, liten, stor. Det låter alle forskjellig
    Jeg snakker om funksjonen y=f(k), der "k" er kabeltype, y er lyd

Du snakker om funksjonen y=f(k,t,a,...) der k er kabeltype, t er terminering, a er anlegg.

Vi antar at denne "f" er en uhyre kompleks funksjon som vitenskapen potensielt ikke kan modellere enda.

Spørsmålet er fremdeles hvorfor det tilsynelatende er så vanskelig å observere endringer i y når man endrer k (i begge tilfellene), og hvorfor det likvel er viktig å velge k med omhu?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

balanserte signalkabler

Når vi først diskuterer kabler. Finnes det noen dokumentasjon for at balanserte signalkabler lyder anneredes enn ubalanserte. Selv har jeg opplegg for begge løsningene, men bruker ubalanserte. Har ikke prøvd noe annet. Hva sier f.eks blindtestene her?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knutinh
    Hvordan kan du ha unngått å gå glipp av de utallige tester som er referert på dette forum? Det virker på meg som om jeg kan paste og paste informasjon men den synker liksom ikke inn til kjernen av de som mener at jeg tar feil?Det er helt greit å være uenig med f.eks Floyd Toole eller en annen forsker men det er litt kjedelig at debattanter gir uttrykk for at de ikke eksisterer.

Denne er lettlest og en grei start. Samtidig besvarer den mye av kritikken som kommer mot blindtester fra hifiinteresserte:
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest
    Jeg er ikke negativ til blindtester, og skjønner ikke hvorfor du prøver å argumentere for det hele tiden. Jeg etterspør vitenskapelig litteratur på at blindtester på høyttalerkabler er utført siden det til stadighet hevdes at det finnes, og det blir brukt som argument. Det kan vel ikke være så mye forlangt?

Jeg tror at helt "normale" mennesker kan se grønne menn eller høre forskjell på to kabler med samme elektriske parametre. Jeg tillater meg å være uenige i deres forklaringsmodell for observasjonen.
    Fair enough, og jeg er langt på vei enig med deg der. Det jeg reagerer på er måten du bruker observasjoner av "grønne aliens" for å beskrive folk som er uenig med deg. Lydmessige forskjeller i kabler finnes det i allefall noen mulige forklaringer på hvorfor fenomenet forekommer, mens observasjoner av små grønne menn er det per i dag ingen fornuftig forklaring på annet enn at de som mener å ha sett det enten er fantasifulle, løgnere eller gale (den almenne oppfatningen). Ergo er det lett å bli provosert av slike uttalelser....

Hvis man trekker den subjektivistiske tankegangen fullt ut så er man utelukkende interessert i personlige opplevelser. Da greier man ikke å skille mellom "placebo" og "fysikk", og man bryr seg uansett ikke. Hvorfor er det slik at de som helt eller delvis tenker i de baner blir så voldsomt fornærmet når jeg foreslår en annen forklaringsmodell til deres observasjoner?`Er det ikke slik at det er musikken som teller?? :-)
    Helt enig. Men sakens kjerne er vel at uansett grunnen til at man mener å høre forskjell, ønsker folk å kunne diskutere forskjellene uten at noen skal fare inn i trådene for å le av de/kalle de løgnere/kreve forklaringer på fenomenet/avlive myter. Enkelte prøver selvsagt å ta opp kampen med skeptikere med å argumentere med "reklame-stuntene" fra kabelprodusenten, men egentlig tror jeg veldig mange ikke bryr seg så mye om akkurat hvorfor de hører forskjell så lenge de opplever en forbedring.

I følge enkelte i hifi-verdenen kan man få inntrykk av at ingen av delene er spesielt godt kjent. "Jeg kjenner til placebo og velger å kompensere for det ved å ikke ha forventninger" er faktisk en gjenganger i hifi-kretser og viser at man overhodet ikke har forstått fenomenet.
    Hadde du holdt deg utenfor diskusjonene om de hadde kalt tråden "Vi som elsker kabler og Placebo"?

Det har tidligere blitt påstått at Bose (?) har bevist at røde høyttalere i gjennomsnitt "låter" bedre enn andre farger. Tro om det skyldes akustiske forhold?
    Men dette er da ingen særegenhet for lyd. Tipper det mer eller mindre er slik med alt vi mennesker ser og tar i, og vi alle på en eller annen måte blir stadig lurt av fenomenet... Hvorfor er det så galt at det skjer med lyd?

Det er en vitenskaplig umulighet å bevise at kabler ikke har betydning. Det kan derimot være fullt mulig å bevise at de HAR betydning, hvis de faktisk har det.
    Dersom det er en umulighet å bevise at kabler ikke har betydning, bør det heller aldri refereres til litteratur som skal bevise det.

Jeg synes at det er morsomt at man prøver å mistenkeliggjøre meg som person når man går tom for argumenter. Ofte hørt i slike diskusjoner: "Du er umusikalsk, du". "Du er en teoretisk måle-dott". "Hvorfor hører du ikke heller på musikken??".
    Følte du deg truffet? Poenget er at skeptikkere bruker mesteparten av tiden på å diskutere hvorfor ditt og datt ikke gir noen forbedring, men de er mer eller mindre totalt fraværende på tråder som omhandler ting som faktisk gir en merkbar forbedring. Hvordan kan de da hevde at de er opptatt av lyd?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Hva sier f.eks blindtestene her?
    Alle de 1763 blindtestene jeg har sett på dette punktet konkluderer med at det er hørbar forskjell.

Har ikke sett noen blindtester på høyttalere heller. Kanskje hele interessen faktisk er basert på placebo...? Huff...nei jeg vil heller leve i uvitenhet så jeg har noe å kaste pengene mine bort på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dersom det er en umulighet å bevise at kabler ikke har betydning, bør det heller aldri refereres til litteratur som skal bevise det.
    En liten oppklaring: Knutinh referer trolig til vitenskapsteoretikeren Karl Otto Popper sin logiske analyse av verifisering og falsifisering av hypoteser ved bruk av hypotetisk deduktiv metode. En kort illustrasjon av poenget:

Hypotestisk deduktiv metode:
    Man har en hypotese hvor man deretter deduserer ut en testbar konsekvens av hypotesen. Hvis resultatet av testen støtter hyposten er hypotesen verifisert. Popper problematiserte dette resonnementet ved å vise at strukturen i argumentet ikke var logisk.

Hvis A
    så B
    -------
    B
    ------
    ergo A

Denne er ikke et logisk resonnement. Derimot er dette resonnementet logisk.

Hvis A
    så ikke B
    ------
    ikke B
    ------
    ergo ikke A

Popper sitt strenge vitenskapskrav oppfordrer oss til å prøve å motbevise våre hypoteser, ikke bevise dem. Overlever hypotestene våre gjentatte motbevisningsforsøk, er hypotesen styrket, men ikke bevist.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de 1763 blindtestene jeg har sett på dette punktet konkluderer med at det er hørbar forskjell.

Har ikke sett noen blindtester på høyttalere heller. Kanskje hele interessen faktisk er basert på placebo...? Huff...nei jeg vil heller leve i uvitenhet så jeg har noe å kaste pengene mine bort på.
    Jeg har tidligere listet opp en lang referanseliste i denne tråden, noe som jeg overraskende fikk kritikk for. Her er en liten link som du kan begynne med:

Matrix HiFi --> Blind testing high end full equipments

En del uttalelser i denne tråden får meg til å tenke på Gallileo Gallilei som fikk høre av sine motstandere at de ikke behøvde å kikke inn i teleskopet hans da de allerede visste at det bare fantes syv planteter i solsystemet vårt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fair enough, og jeg er langt på vei enig med deg der. Det jeg reagerer på er måten du bruker observasjoner av "grønne aliens" for å beskrive folk som er uenig med deg. Lydmessige forskjeller i kabler finnes det i allefall noen mulige forklaringer på hvorfor fenomenet forekommer, mens observasjoner av små grønne menn er det per i dag ingen fornuftig forklaring på annet enn at de som mener å ha sett det enten er fantasifulle, løgnere eller gale (den almenne oppfatningen). Ergo er det lett å bli provosert av slike uttalelser....
    Nå synes jeg at du er forutinntatt ovenfor de som faktisk har sett aliens. Kan du bevise at jorden ikke besøkes av grønne menn?
    Helt enig. Men sakens kjerne er vel at uansett grunnen til at man mener å høre forskjell, ønsker folk å kunne diskutere forskjellene uten at noen skal fare inn i trådene for å le av de/kalle de løgnere/kreve forklaringer på fenomenet/avlive myter. Enkelte prøver selvsagt å ta opp kampen med skeptikere med å argumentere med "reklame-stuntene" fra kabelprodusenten, men egentlig tror jeg veldig mange ikke bryr seg så mye om akkurat hvorfor de hører forskjell så lenge de opplever en forbedring.

Hadde du holdt deg utenfor diskusjonene om de hadde kalt tråden "Vi som elsker kabler og Placebo"?
    Jeg oppsøker de tråder jeg måtte føle for, og besvarer de jeg interesserer meg for. Administrator har full mulighet til å fjerne mine innlegg, evt be meg om å slutte å poste hvis jeg er off topic. Dette har til nå ikke vært et problem.

Dersom du oppfatter at jeg ødelegger for diskusjoner om subjektive opplevelser så oppfordrer jeg deg til å ta det opp med administrator i stedet for å sutre i en offentlig diskusjon.

Forøvrig oppfordrer jeg deg til å lese første post, som faktisk fungerer som rettesnor for hva som er "on-topic":
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Men hva har det å si, når den innvendige høyttalerkablingen ofte bare koster en liten hundrelapp?

Det er noe som skurrer her for meg..
    Men dette er da ingen særegenhet for lyd. Tipper det mer eller mindre er slik med alt vi mennesker ser og tar i, og vi alle på en eller annen måte blir stadig lurt av fenomenet... Hvorfor er det så galt at det skjer med lyd?
    Har noen sagt atdet er galt? Jeg sier bare at det forekommer.
    Kan du vise til noen steder at jeg sier det?
    Følte du deg truffet? Poenget er at skeptikkere bruker mesteparten av tiden på å diskutere hvorfor ditt og datt ikke gir noen forbedring, men de er mer eller mindre totalt fraværende på tråder som omhandler ting som faktisk gir en merkbar forbedring. Hvordan kan de da hevde at de er opptatt av lyd?
    Poenget er at du går inn på vurderinger som strengt tatt ikke er din sak og i alle fall ikke har noe med topic å gjøre. Hvorfor er du inne på alle tråder som omhandler kabeldebatter? Kanskje du egentlig ikke liker musikk? Kanskje du egentlig er en kverulant? Ser du hvor jeg vil hen? Det leder ingensteder å mistenkeliggjøre de man diskutere med. Å hinte om at deres karakter har negative trekk fordi de deltar i en eller annen diskusjon er å kaste enorme stein i glasshus så lenge man selv deltar i samme diskusjon...

Jeg føler at vi går i loop, HåkonN og at alt jeg sier og du sier har vært sagt før. Vi har tydeligvis forskjellige måter å betrakte verden på, og krav til bevisføring. Hvis det irriterer deg å se innlegg fra meg så kan jeg kanskje anbefale å bruke en mental "ignore"-knapp slik at dagene blir litt lystigere?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå synes jeg at du er forutinntatt ovenfor de som faktisk har sett aliens. Kan du bevise at jorden ikke besøkes av grønne menn?
    Det går ikke ann å bevise at den ikke blir besøkt av grønne menn, det må bevises at den blir det...

Jeg oppsøker de tråder jeg måtte føle for, og besvarer de jeg interesserer meg for. Administrator har full mulighet til å fjerne mine innlegg, evt be meg om å slutte å poste hvis jeg er off topic. Dette har til nå ikke vært et problem.

Dersom du oppfatter at jeg ødelegger for diskusjoner om subjektive opplevelser så oppfordrer jeg deg til å ta det opp med administrator i stedet for å sutre i en offentlig diskusjon.
    Slapp av Knutinh, jeg "sutrer" ikke, jeg spurte spørsmålet enkelt fordi jeg lurte på hva motivet ditt er for å diskutere slike ting. Du trenger selvfølgelig ikke svare på det, og jeg beklager om spørsmålet ble oppfattet som et ønske at du skulle "fjerne deg".

Kan du vise til noen steder at jeg sier det?
    Nevnte jeg deg da? Men du har ikke sett slik litteratur du heller?

Poenget er at du går inn på vurderinger som strengt tatt ikke er din sak og i alle fall ikke har noe med topic å gjøre. Hvorfor er du inne på alle tråder som omhandler kabeldebatter? Kanskje du egentlig ikke liker musikk? Kanskje du egentlig er en kverulant? Ser du hvor jeg vil hen? Det leder ingensteder å mistenkeliggjøre de man diskutere med. Å hinte om at deres karakter har negative trekk fordi de deltar i en eller annen diskusjon er å kaste enorme stein i glasshus så lenge man selv deltar i samme diskusjon...
    Indirekte så hinter du om folks karakter selv, du er bare veldig flink til å skjule det med å kun trekke paraleller til ting som allmenheten bedre kjenner som karakteristikker av "gale mennesker", "løgnere" og "fantasifulle". Det kan selvfølgelig være at det finnes dansende alver, grønne små menn, men det ser faktisk ikke ut som folk setter pris på å bli bås-satt sammen med folk som tror på slikt.

Jeg føler at vi går i loop, HåkonN og at alt jeg sier og du sier har vært sagt før. Vi har tydeligvis forskjellige måter å betrakte verden på, og krav til bevisføring. Hvis det irriterer deg å se innlegg fra meg så kan jeg kanskje anbefale å bruke en mental "ignore"-knapp slik at dagene blir litt lystigere?
    Alt det du sier har også blitt sagt før, stopper du av den grunn? Jeg irriterer meg ikke i det hele tatt, likt som deg elsker jeg å diskutere...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskutere... kverulere...
    Diskrulere... kverutere...
    Disrulere... kverktuere...
    Dverulere... kiskutere...
    ...

Oj! Grensen er jammen liten - gitt...! ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Diskutere... kverulere...
    Diskrulere... kverutere...
    Disrulere... kverktuere...
    Dverulere... kiskutere...
    ...

Oj! Grensen er jammen liten - gitt...! ;-)
    Pussig at du kom med den 2 minutter etter utbruddet ditt til meg i tråden ang. SVS. Hadde jeg ikke visst bedre, kunne jeg nesten trodd du skulle prøve å "ta igjen". 8)

Det er et diskusjonsforum. Forvent diskusjoner og en og annen kverulant.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke ann å bevise at den ikke blir besøkt av grønne menn, det må bevises at den blir det...
    Det er jo hele poenget hans. Den som sier at det finnes grønne menn (eller at høyttalerkabler gir hørbare forskjeller) er den som må fremlegge data, ikke skeptikeren.

Nevnte jeg deg da? Men du har ikke sett slik litteratur du heller?
    Du spør etter bevis på at noe ikke eksisterer. Det er rett og slett en logisk umulighet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Det finnes altså overhode INGEN litteratur som kan bevise at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler. Godt å få det avklart. For at noen overhode skal kunne prøve å bevise lydmessige forskjeller uten at det skal kunne forklares bort, må det arrangeres en seriøs blindtest under kontrollerte former, dvs. en blindtest ingen av oss ufaglærte har kompetanse til å arrangere.

Da er vi altså tilbake til start.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og vice versa?
    Altså: Finnes det litteratur som beviser det motsatte? Jeg spør, fordi jeg lite vet.
    Er en betingelse for en plausibel og vel fundamentert blindtest avhengig av faglige kunnskaper?
    Til syvende og sist er det vel ørene som avslører, og ikke lærdom....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Det finnes altså overhode INGEN litteratur som kan bevise at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler. Godt å få det avklart. For at noen overhode skal kunne prøve å bevise lydmessige forskjeller uten at det skal kunne forklares bort, må det arrangeres en seriøs blindtest under kontrollerte former, dvs. en blindtest ingen av oss ufaglærte har kompetanse til å arrangere.

Da er vi altså tilbake til start.
    Poenget er bare at det går ikke an å bevise noe som helst i denne verden, men man kan sannsynligjøre. Fra et vitenskapelig perspektiv er det en betydelig sannsynlighet for at man ikke hører forskjell på kabler. Sannsynligheten for at man hører forskjeller er minimal. Hvis man annerkjenner vitenskaplige metoder som et viktig redskap i å nærme seg en sannhet, vil man få et stort forklaringsproblem når man hevder at man hører forskjell på kabler. Vi beveger oss ut i metafysikken, som også er viktig. Relgiøse sannheter tilhører dette domenet, og det er mange vitenskapsfolk som er relgiøse. Descartes ryddet terrenget for oss ved å gi sjela til relgionen og materien til vitenskapen, for å slik få ro mellom kirka og akedemia

Personelig så anser jeg ikke spørsmålet om forskjeller i lydkvaliteter i kabler som et relgiøst spørsmål. Jeg lar meg til tider så provosere av HIFI industrien at jeg leker med tanken å sakssøke f.eks HIFI-klubben for uriktig markedsføring. Det hadde vært spennede å prøvd ut dette spørsmålet rettslig.

Og nok en gang HåkonN....
    Det finnes store mengder litteratur som støtter hypotesen om at ikke hører forskjeller på høyttalerkabler, og jeg har til gode å finne litteratur som støtter det motsatte. Kan du ikke bare akseptere dette og være eksplisitt på at denne forskningen ikke betyr noe for hva du tror på.

Kanskje har du selv en gudebenådet hørsel gave?
    Kanskje er du i mot systematisk innsamling av erfaring?
    Kanskje misforstår jeg deg totalt. Men dine meninger slik de er uttrykt i denne tråden er et sammensurium som oppleves drepende for debatten.

Vi må vite hvilke betingelser som skal vaære til stede for at du skal kunne tror på enten A eller B.

A= Man hører forskjell på høyttalerkabler
    B= Man klarer ikke å skille mellom lydkvaliteten i to ulike høyttalerkabler

hilsen
    mortebjo1

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I slike kabel debatter der det diskuteres mye om blindtesting osv så må jeg innrømme det blir en del fornøyelig lesing og debattering. Synes f.eks knutinh og HåkonN ofte har mye bra å komme med, og jeg liker godt mange av de meget teknisk innsiktsfulle inleggende du kommer med knutinh, spesiellt når de omhandler digital teknikk og egene erfaringer du har gjort deg osv.

Når det gjelder testing av forskjellige prisede, men fornuftig dimmensjonerte høytalerkabler der eventuelle ytelses messige forskjeller vil være små, er jeg derimot ikke så sikker på at man egentlig kan bruke blindtesting for å få frem alle de viktige fenomener som gjelder ved musikk lytting og identifisering av kabler. Dette fordi musikk er et ganske så kompleks kilde materiale som ofte spiller på lytterens egene preferanser og følelser osv og som igjen skal prosseseres i lytterens hjerne som jobber ut fra mange andre parametere.

Spill av denne , med lyd og bilde , bare lyd og til slutt bare bilde.

Hva er det han egentlig sier? se litt info på denne siden

Er redd for at mange av de imponerende utseende høytalerkablene i de høyeste prisklassene utnytter disse følelses messige faktorene som eierglede, status osv mer enn eventuelle elektroniske fenomener i selve kabelen. Ettersom man også faktisk hører med hjernen og forhåpentlig bruker den litt når man skriver innlegg her inne (jeg prøver i alle fall), så tror jeg faktisk man snart bør insse at det er hvordan man bruker hifi anlegget i praksis man burde prioritere, og ikke fjerne seg for mye fra dette med å skulle gjennomføre blind tester der man ofte blir lurt av helt andre fenomen som hjernen alltid vil kunne dra med seg inn i regnestykket, enten man selv er klar over det eller ikke.

Mener derfor at eventuelle faktiske forskjeller som ville kunne bli snappet opp ved intensiv blintesting og identifisering av kabler, hovedsakelig vil ha med matching av det utstyret som skal bindes sammen, og da nytter det vel heller ikke å blinteste dette noe serlig for å finne den beste kabelen til ett eller annet test oppsett, ettersom det vel er få audio entusiaster som bruker like kombinasjoner av komponenter i sitt anlegg og har blindtest oppsettet i det samme lytterrommet osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •