Svindyre høyttalerkabler. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 179
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lett tjente penger?

Hei knutinh!

Jeg støtter deg i ditt sannhetsøkingsprosjekt!
    Jeg støtter deg i dine anmodninger om bruk av blindtester!

Hva sier du til å legge inn 1000 kr hver i en pott og invitere "HIFI folk" til en godt kontrollert ABX blindtest av kabler. Den som med overbevisende statistisk sannsynlighet skiller mellom to kabler, får potten. Tidligere studier tyder på at vi med stor sannsynlighet vil beholde pengene våre. Hvis vi derimot skulle "tape" pengene, har vi et svært interessant funn som vil være verd hver krone. Hvis andre vil være med på opplegget så kan vi jo lage en ny tråd.

Jeg har foreslått en ny kategori i forumet med navnet "Blindtester". Her kan vi diskutere tester av egne og andres produkter ut fra blindtester. Det er sikkert mange som vil være glad for å få oss bort fra de andre trådene. Her er en referanse til en godt forum:
    Hydrogenaudio Forums

Hilsen en HIFI og musikk interessert
    Mortebjo1

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Hei knutinh!

Hva sier du til å legge inn 1000 kr hver i en pott og invitere "HIFI folk" til en godt kontrollert ABX blindtest av kabler. Den som med overbevisende statistisk sannsynlighet skiller mellom to kabler, får potten. Tidligere studier tyder på at vi med stor sannsynlighet vil beholde pengene våre. Hvis vi derimot skulle "tape" pengene, har vi et svært interessant funn som vil være verd hver krone. Hvis andre vil være med på opplegget så kan vi jo lage en ny tråd.

Jeg har foreslått en ny kategori i forumet med navnet "Blindtester". Her kan vi diskutere tester av egne og andres produkter ut fra blindtester. Det er sikkert mange som vil være glad for å få oss bort fra de andre trådene. Her er en referanse til en godt forum:
    Hydrogenaudio Forums

Mortebjo1

Hvem skulle være dommer av dette? En blindtest blir alltid en urettferdig handling om det ikke finnes fasitsvar på hva den skal gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Hvem skulle være dommer av dette? En blindtest blir alltid en urettferdig handling om det ikke finnes fasitsvar på hva den skal gjøre
    Vet ikke om jeg forstår deg helt, men betingelsene må presenteres klart på forhånd. Hva mener du med "fasitsvar"? Det eneste målet på testen er skille mellom to kabler nok ganger uten alt for mange bom underveis. Sannsynligheten for at forsøkspersonen klarer seg bedre en ren tilfeldighet i sin valg, er en matematisk kalkyle.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg forstår deg helt, men betingelsene må presenteres klart på forhånd. Hva mener du med "fasitsvar"? Det eneste målet på testen er skille mellom to kabler nok ganger uten alt for mange bom underveis. Sannsynligheten for at forsøkspersonen klarer seg bedre en ren tilfeldighet i sin valg, er en matematisk kalkyle.
    Hvordan skal du da vite om jeg snakker sant om jeg sier hva jeg opplever som forskjeller?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal du da vite om jeg snakker sant om jeg sier hva jeg opplever som forskjeller?
    Du trenger ikke beskrive forskjellene, bare konstatere om du lytter til kabel A eller kabel B.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke beskrive forskjellene, bare konstatere om du lytter til kabel A eller kabel B.

Så dvs at jeg først får høre begge kablene før blindtesten begynner?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kan det være så vanskelig å arrangere en blindtest?
    Er dere mer enn 5 stk. innenfor en radius av 10km skal det da være en enkel sak? Regner med at det da er 5 forskjellige kabler ute og går, og har dere en sjettemann til å skifte så skal saken være grei.

Er dere ikke i stand til det, så kan dere komme hjem til meg. Har en tre fire forskjellige kabler her, i den billige enden av skalaen, men det kan sikkert høres forskjell på dem også. Kan sikkert få låne noen andre også.

OG jeg tror faktisk at man kan finne forklaringer på hvorfor en kabel høres annerledes ut enn andre. Parametre som Induktans, kapasitans, resistans og avledede verdier som karakteristisk impedans og gangkonstant er faktorer her.

Bortsett fra det er denne diskusjonen så langt ute og kjøre at trådstarter antakelig ikke gidder å lese det som står her en gang.
    Har du tenkt på at ingen foruten eier kjenner testoppsettet og rommet det spiller i? En ting folk tydligvis ikke tenker på når de innkaller til slike blindtester er at oppsettet vanligvis ikke er kjent for mer enn én av personene. Man kan sikkert argumentere med at man burde kunne høre forskjell uansett, men når sant skal sies er det ikke stor forskjell på kabler. Jeg mener at lytteren må kjenne lyden i anlegget som brukes rimelig godt hvis en slik blindtest skal ha noen som helst nytteverdi.

Er også enig med Necroth, hvem har fasiten på hvilken kabel som er "best"? La oss si at det er forskjell i lydsignaturen på kablene. Hva som er positivt og negativt ved disse forskjellene vil sannsynligvis vektes forskjellig ut fra deltagerenes lydpreferanser.

For å svare på ditt svar til dette, mjortebjo1:
    La oss si at det er 5 forskjellig kabler i denne testen. Om man skal si at man lytter til kabel A, B, C, D eller E må igjen alle deltagere kjenne de forskjellige kabelene hvis man skal kunne peke de ut.

Nei, jeg er egentlig ikke imot blindtester, men har innsett at det ikke er så enkelt å gjennomføre en slik test som er seriøs. Utover dette kommer stressfaktoren ved slike tester. Det er ikke noe jeg sier for å forsvare det ene eller andre, men det er slik at vi faktisk oppfører oss anderledes under stress.

Jeg har selv fiklet en del med kabler, både loddet og lyttet, og kan til slutt legge til at jeg etter sigende har et fått fornuftig forhold til det

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Folk må gjerne _mene_ at jeg er dum, teit, døv eller noe annet stygt. Hvis jeg går igjennom livet uten å forarge en eneste sjel så må det da være et trist liv?
    Det var ikke måten du lever livet ditt jeg reagerte på, det var din dobbelmoral....

Jeg har da arrangert blindtester. Og lest blindtester som skjer under betydelig tryggere vilkår og med større signifikans enn det jeg har evner, tid og penger til å arrangere selv.
    Om ikke du har evner til å arrangere en sikker blindtest, hvordan kan du forlange at andre skal ha det? Kan du poste en konklusjon av en seriøs og sikker (fra et vitenskapelig standpunkt) blindtest der det er testet på mange individer, og med flere ulike anlegg og kabler under seriøst kontrollerte former?

Om ingen av de som stadig mener slike blindtester er utført klarer å fiske opp en eneste kopi av en slik test annet enn en og annen ukonklusiv overskrift fra en hifi-tidskrift eller en privat nettside, kan vi vel anta at det aldri er utført...(?)

Observasjoner av grønne menn kan være grunnet faktisk grønne menn (jeg holder ikke det for helt utelukket). Men de kan også være resultatet av menneskets livlige fantasi, ønsket om å føle seg spesiell i vennegjengen eller noe helt annet som vi ikke forstår selv.
    Det aller fleste som uttaler seg om at de har sett små grønne menn, blir i nesten alle tilfeller omtalt som gale, løgnere eller psykisk ustabile (selv om ikke du gjør det). Når du setter folk som mener det er lydmessige forskjeller på kabler i samme bås, sier du vel mer eller mindre at de ikke kan være helt "normale". Og det er vel egentlig et ganske dårlig argument om man vil bli tatt seriøst...

For meg er likheten mellom grønne menn og hifi-kabler opplagt, og jeg forstår ikke hvorfor enkelte blir så provosert når jeg trekker den. Begge deler har av en eller annen grunn ikke latt seg bevise enda. Det er bevist at fotoner lar seg påvirke av gravitet. Hvorfor greier ingen å bevise at hifikabler må bryte den kjente fysikkens lover?`
    Placebo og impedans er ikke fancy fenomener, og er allerede godt kjent.

Og hvorfor er ikke det motsatte bevist? Flere etterspør skikkelig litteratur på dette feltet, men ingen kommer med noe for å legge diskusjonen helt død....

Hvorfor drev ikke Einstein med hifi siden det er der alle de fancy fenomenene manifesterer seg?
    Han fikk vel kanskje aldri tid til å stikke innom den lokale Elkjøp-butikken for å kjøpe seg et anlegg...... (?)

Uenigheten oppstår idet noen deltar i en slik tråd, kommer med påstander, og så trekker fram jokeren "du er ikke interessert i musikk dersom du etterspør blindtester".
    Det har jeg aldri sagt, men det er litt morsomt at skeptikere stort sett aldri er aktive i tråder som omhandler det å prøve å få mest mulig ut av musikken....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, hallo, det heter "Cashebo-effekt"....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Innlegget til mortebjo1 viser at det finnes store mengder dokumentasjon på tester som ikke har klart å påvise lydmessige forskjeller.
    Nousaine, Tom 'The Subwoofer that Shook the World,' Sound & Vision,' Jun 1999, pg 105-109.

Masse spennende overskrifter er det i allefall....
    Finnes det tilsvarende dokumenterte tester der man har klart å påvise forskjeller? Isåfall, link me!
    Det var faktisk et TV-program på NRK2 som testet dette for noen uker siden. Ingen link desverre, og det var ingen vitenskapelig korrekt test.

For ordens skyld tror jeg ikke på noen store lydmessige forskjeller på kabler, og har aldri hevdet å kunne høre store forskjeller. Temaet engasjerer meg fordi jeg vil gjerne se noe litteratur på at slike tester er utført. Og siden folk er så flinke til å bruke copy paste funksjonen på hifi-tidskrifters overskrifter, bør det også være mulig å kunne linke til noe seriøs litteratur, eller kopiere/scanne noe slik litteratur inn på forumet.

Det måtte jo være best for alle parter, så vi kunne lagt disse diskusjonene død for alltid.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har arrangert "blindtest" for svogeren min, på hans anlegg. Riktignok med signalkabler og ikke høyttalerkabel.

Det merkelige var at vi faktisk hadde samme inntrykk av de forskjellige kablene, og han visste ikke hvilke kabler jeg hadde satt i til enhver tid.

Konklusjonen min er iallefall at det er forskjell, men det finnes begrensninger på mine ører når det kommer til å høre forskjell på noen kabler, mens andre hører jeg godt forrskjell på.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkabler er noe ganske annet ja, men, der var en test på HiFiSentralen med, tror jeg 10 spor, hvor et av sporene var spilt inn med 5 meter lakriskabel, og såvidt jeg husker var der bare 1 person der fikk full pot på den testen.
    De andre spor var ute av fase, dempet 1 db osv osv.
    Nå finder jeg ikke tråden igjen, kanskje noen andre gjør ....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen påstår at de hører forskjell på HT kabel ohg ikke signalkabel og noen påstår at det er omvendt. Jeg mener at det er mulig å høre forskjell på begge typer, men innenfor rimelighetens grenser.

Men å diskutere dette er egentlig som å diskutere hvorvidt hvitløk er godt i maten eller ikke.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Som jeg sa tidligere, hadde kabeltilhengerne gått med på at forskjellen kunne forklares med placebo hadde det ikke blitt noen diskusjon ut av det.

Forøvrig har jeg vært skikkelig overbevist om å ha hørt merkbare forskjeller på signalkabler selv, og utelukker definitivt ikke at jeg kan ha hatt rett. Jeg bare etterlyser litteratur på området, og lurer på hvorfor det knapt ser ut til å finnes.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei knutinh!

Hydrogenaudio Forums

Mortebjo1
    Det finnes vel allerede en (forening? ) på nettet som gir 1mill $ til den som klarer å høre forskjell på en del type kabler i en blind-test. Tror den millen står og venter enda. Har desverre ikke linken til dette.

Forsto det slik at de blant annet hadde invitert en del kjente kabelprodusenter til testen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dvs at jeg først får høre begge kablene før blindtesten begynner?
    Det finnes mange måter å utføre blindtester på. Felles for de fleste er ønsket om å bevise en regelmessighet.

Vi kan ta utgangspunkt i utsagnet "mange hevder at dyre hifi-kabler har bedre lyd enn billige hifi-kabler". Det er helt greit, mye vitenskap stammer fra observasjoner gjort av "grasrota". Vi kan så si at dersom det ikke eksisterer slike hørbare forskjeller så burde lyttere reagere helt vilkårlig på "kabel A" vs "kabel B".

Dersom vi har designet testen godt så vil det at dersom lyttepersonen greier å si (bare ut fra hørselen) hvilken kabel som er den gode og hvilken som er den dårlige i f.eks 18 av 20 forsøk være en god indikator på at han faktisk hører en forskjell.

Innvendingen min mot 99% av alle tester i hifiblader og blant entusiaster er at de ikke gjør det på denne måten. Man blander lytteinntrykk, synsinntrykk og kunnskap under testen, og så påstår man at det kun er lytteinntrykket som har påvirket resultatet.

Dette virker på meg kunnskapsløst når man gang etter gang har påvist at resultatet av en "syn + hørsel + kunnskap"-test skiller seg tildels radikalt fra en "hørsel"-test. Hvorfor gjør den det med mindre det er slik at vi mennesker _tror_ at vi bare benytter hørselen, mens vi i virkeligheten baserer oss på et komplekst samspill mellom sanser og erfaring.

Jeg ser at flere tilhengere av "hifi-kabler" nevner placebo og gir uttrykk for at "så lenge nytelsen går opp så gir jeg beng i om det er psykologisk eller fysisk". Jeg slutter meg helhjertet til en slik tankegang.

-k

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange måter å utføre blindtester på. Felles for de fleste er ønsket om å bevise en regelmessighet.

Vi kan ta utgangspunkt i utsagnet "mange hevder at dyre hifi-kabler har bedre lyd enn billige hifi-kabler". Det er helt greit, mye vitenskap stammer fra observasjoner gjort av "grasrota". Vi kan så si at dersom det ikke eksisterer slike hørbare forskjeller så burde lyttere reagere helt vilkårlig på "kabel A" vs "kabel B".

Dersom vi har designet testen godt så vil det at dersom lyttepersonen greier å si (bare ut fra hørselen) hvilken kabel som er den gode og hvilken som er den dårlige i f.eks 18 av 20 forsøk være en god indikator på at han faktisk hører en forskjell.

Innvendingen min mot 99% av alle tester i hifiblader og blant entusiaster er at de ikke gjør det på denne måten. Man blander lytteinntrykk, synsinntrykk og kunnskap under testen, og så påstår man at det kun er lytteinntrykket som har påvirket resultatet.

Dette virker på meg kunnskapsløst når man gang etter gang har påvist at resultatet av en "syn + hørsel + kunnskap"-test skiller seg tildels radikalt fra en "hørsel"-test. Hvorfor gjør den det med mindre det er slik at vi mennesker _tror_ at vi bare benytter hørselen, mens vi i virkeligheten baserer oss på et komplekst samspill mellom sanser og erfaring.

Jeg ser at flere tilhengere av "hifi-kabler" nevner placebo og gir uttrykk for at "så lenge nytelsen går opp så gir jeg beng i om det er psykologisk eller fysisk". Jeg slutter meg helhjertet til en slik tankegang.

-k

Da ville ikke jeg kunnet deltatt grunnet det at jeg aldri har hatt noen tanker eller tror at "dyrest er best"
    Kabler har med matching

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det var ikke måten du lever livet ditt jeg reagerte på, det var din dobbelmoral....
    Å kalle meg for "besserwisser" er en måte å styre diskusjonen i en uheldig retning. Jeg fikk inntrykk av at debattanten var enig. Trenger vi å bruke mer tid på det?
    Om ikke du har evner til å arrangere en sikker blindtest, hvordan kan du forlange at andre skal ha det? Kan du poste en konklusjon av en seriøs og sikker (fra et vitenskapelig standpunkt) blindtest der det er testet på mange individer, og med flere ulike anlegg og kabler under seriøst kontrollerte former?

Om ingen av de som stadig mener slike blindtester er utført klarer å fiske opp en eneste kopi av en slik test annet enn en og annen ukonklusiv overskrift fra en hifi-tidskrift eller en privat nettside, kan vi vel anta at det aldri er utført...(?)
    På master-oppgaven min arrangerte jeg en blindtest hvor panelet skulle skille mellom et passivt dele-filter og et aktivt digitalt delefilter. Selvsagt var det mange forskjellige kabler (og komponenter) i disse to systemene. Ingen av de oppmøtte audiofile greide å konstatere forskjeller. Jeg hadde faktisk bare 1-2 personer som greide å gi signifikante resultater forskjellig fra 0-hypotesen. Og det var faktisk to vidt forskjellige filter-konstruksjon som var under test, ikke de forskjellige kablene. Merk dog at on-axis amplitude og frekvens-respons var meget nøye matchet (dette er en av de største fallgrubene i blindtester).

Dessverre pekte blindtesten i retning av at min konstruksjon var et hårstrå dårligere enn det eksisterende alternativet. Kjedelig selvsagt, men jeg lurer på om de som forakter blindtester hadde kommet til samme konklusjon?

Hvordan kan du ha unngått å gå glipp av de utallige tester som er referert på dette forum? Det virker på meg som om jeg kan paste og paste informasjon men den synker liksom ikke inn til kjernen av de som mener at jeg tar feil?Det er helt greit å være uenig med f.eks Floyd Toole eller en annen forsker men det er litt kjedelig at debattanter gir uttrykk for at de ikke eksisterer.

Denne er lettlest og en grei start. Samtidig besvarer den mye av kritikken som kommer mot blindtester fra hifiinteresserte:
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest
    Det aller fleste som uttaler seg om at de har sett små grønne menn, blir i nesten alle tilfeller omtalt som gale, løgnere eller psykisk ustabile (selv om ikke du gjør det). Når du setter folk som mener det er lydmessige forskjeller på kabler i samme bås, sier du vel mer eller mindre at de ikke kan være helt "normale". Og det er vel egentlig et ganske dårlig argument om man vil bli tatt seriøst...
    Jeg tror at helt "normale" mennesker kan se grønne menn eller høre forskjell på to kabler med samme elektriske parametre. Jeg tillater meg å være uenige i deres forklaringsmodell for observasjonen.

Hvis man trekker den subjektivistiske tankegangen fullt ut så er man utelukkende interessert i personlige opplevelser. Da greier man ikke å skille mellom "placebo" og "fysikk", og man bryr seg uansett ikke. Hvorfor er det slik at de som helt eller delvis tenker i de baner blir så voldsomt fornærmet når jeg foreslår en annen forklaringsmodell til deres observasjoner?`Er det ikke slik at det er musikken som teller?? :-)
    I følge enkelte i hifi-verdenen kan man få inntrykk av at ingen av delene er spesielt godt kjent. "Jeg kjenner til placebo og velger å kompensere for det ved å ikke ha forventninger" er faktisk en gjenganger i hifi-kretser og viser at man overhodet ikke har forstått fenomenet.

Det har tidligere blitt påstått at Bose (?) har bevist at røde høyttalere i gjennomsnitt "låter" bedre enn andre farger. Tro om det skyldes akustiske forhold?
    Og hvorfor er ikke det motsatte bevist? Flere etterspør skikkelig litteratur på dette feltet, men ingen kommer med noe for å legge diskusjonen helt død....
    Det er en vitenskaplig umulighet å bevise at kabler ikke har betydning. Det kan derimot være fullt mulig å bevise at de HAR betydning, hvis de faktisk har det.
    Det har jeg aldri sagt, men det er litt morsomt at skeptikere stort sett aldri er aktive i tråder som omhandler det å prøve å få mest mulig ut av musikken....
    Jeg synes at det er morsomt at man prøver å mistenkeliggjøre meg som person når man går tom for argumenter. Ofte hørt i slike diskusjoner: "Du er umusikalsk, du". "Du er en teoretisk måle-dott". "Hvorfor hører du ikke heller på musikken??".

Jeg deltar i diskusjonen av de grunner jeg måtte ha, og deltar ikke i de diskusjoner jeg ikke måtte føle for. Jeg trenger ikke å rettferdiggjøre noen av delene. Hvis det gjør mine menings motstandere fornøyd så kan de gjerne få tenke på meg som en umusikalsk, teoretisk oscilloskop-omfavnende tulling som ikke har bedre å gjøre enn å plage genuint hifi-interesserte med sine tanker. Jeg argumenterer uansett ikke ut ifra min status, men prøver å stable sammen argumenter som står på egne ben.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville ikke jeg kunnet deltatt grunnet det at jeg aldri har hatt noen tanker eller tror at "dyrest er best"
    Kabler har med matching
    Da hevder jeg at du gjør deg vanskelig for å unngå spørsmålet. Fyll gjerne inn med "røde kabler", "kabler laget av linoleum" eller noe annet som passer deg godt.

Blindtester har ingenting med pris å gjøre men derimot å bekrefte et fenomen.

-k

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa tidligere, hadde kabeltilhengerne gått med på at forskjellen kunne forklares med placebo hadde det ikke blitt noen diskusjon ut av det.
    Placeboeffekten kan jo ikke undervurderes, personer mener nok 100% at de hører en forbedring ved skifte til dyrerere og bedre kabler.

Når vi vet at ved tester får opptil 70% kurert hodepine ved hjelp av placebo, andre blir fulle på lettøl - når de trodde de fikk pils, osv.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •