Svindyre høyttalerkabler. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 179
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forøvrig tror jeg ikke på Gud men på kalde fakta så nå lager jeg kabel selv::-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Lyder nok bedre den komboen der, enn i motsatt fall, å brukt vannvittig på kabler og så hatt mer beskjedne komponenter og høytalere. Tror ikke mangen hadde klagd på lyden tross kablene med nevnte forslag...
    til deg og til Pogwaq:
    seriøst - dere mener disse kablene vil være rettferdige å bruke til det "komponerte" anlegget?

For meg virker det som å bruke reguimmierte billigdekk fra Korea på en Maserati istedetfor Pirelli. Begge sette ruller og får deg frem, men lyden da, lyden............

Og utseendemessig ser det jo flott ut med regummierte jalladekk på de lekre alufelgene kontra stilige Pirelli dekk.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Det virker som om kabeldiskusjonen er en gjenganger på dette forumet.

Kort oppsummert så finnes det ingen dokumentasjon på at det forskjeller i lydsignatur mellom kabler (av en viss minstekvalitet).

På den andre siden finnes det mye dokumentasjon på at man ikke hører forskjell.........................

Her en link for teknokrater:
    Högtalarskrönor och fakta... eller Fysik inte Mystik
    Beklager, mortebjo1, men jeg finner faktisk ditt innlegg litt usmakelig.
    Greit nok med kilder men her blir det fullstendig overkjøring - "meg alene vite".
    Er det noen herinne som gidder lese alle kildene dine og forsvare dem en for en?

Teknokratlinken din er grei nok, 2 år gammel og litt fordumsfull synes jeg denne svensken er.

Spikes f.eks, javel han har kanskje et poeng - so what?
    Mange kjører rundt med tåkelys foran på bilene sine - og noen til og med ettermonterer hvis det ikke finnes.
    Disse lyktene er egentlig fullstendig unyttige. Dagens hovedlykter er så bra at det er overflødig med tåkelys foran - dessuten er det forbudt å kjøre med medmindre man bare bruker parkeringslys i kombinasjon OG det er dagslys!
    Men noen vil ha det - so what?

Effekthysteri: eksemplene han kommer med gjelder 30w og 200w høyttalere - hvorfor nevner han ikke 2w høyttalere i samme slengen. Teorien skal være lik - men neida, det unngår han å nevne. Og hvem kjøper en høyttaler ene og alene for middeleffekten? Da må man være rimelig dum - ingenting å gå på ved fester o.l. eller om man ønsker ekstra ekstra høy lyd.
    Som å kjøpe en bil med 30hK - kjøper bil ene og alene for middelfarten - man kommer frem, men lovlig forbikjøring blir hasardiøst eller man klarer ikke å opprettholde samme fart opp en lengre bratt bakke.

Til slutt: svensken må være følelsesløs - han vektlegger ikke design og utseende og det er faktisk noen her i verden som synes at billigkabler er kjedelige og grusomme og noen som synes at flate kabler til 100-tusenvis er usannsynlig flotte - og motsatt

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    tja, hvis jeg hadde denne:

og denne:

sammen med denne:

så hadde jeg vel neppe brukt dette:

Hehe, det skulle jeg lett gjort... Kanskje litt større kvadrat. Hadde jeg vunnet i lotto skulle jeg kjøpt det feteste anlegget og koble opp med Biltema-kabler bare for å provosere

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, mortebjo1, men jeg finner faktisk ditt innlegg litt usmakelig.
    Greit nok med kilder men her blir det fullstendig overkjøring - "meg alene vite".
    Er det noen herinne som gidder lese alle kildene dine og forsvare dem en for en?
    Hadde ikke til hensikt å opptre arrogant. Jeg har selv ikke lest alle kildene, men jeg har aktivt prøvd å oppdrive forskning som tilbakeviser min hypotese om at man ikke hører forkskjeller på kabler av en viss minstekvalitet. Har ikke funnet et eneste blindteststudie som tilbakeviser påstanden min. Jeg fant derimot mange henvisninger til studier som viser det motsatte.

Hva kan man trekke ut av dette:

Vi skeptikere kan f.eks lage en pengepott hvor vi legger inn 1000 kr hver. Deretter arrangerer vi en godt kontrollert ABX blindtest. Hvis noen med statistisk overbevisning klarer å høre forskjell er pengepotten deres. Ut fra littereaturen så virker det som jeg har ingenting å frykte. Hvis derimot noen hører forskjell er funnet så banebrytende og enestående at det verdt de 1000 kr i mitt tilfelle. Problemet vil trolig være å rekruttere forsøkspersoner. Alle jeg har møtt av selgere og kjøpere i HIFI butikker er i mot slike forsøk. Da er det vel lov å spørre seg selv om hvem som er arrogant?

Mvh
    Mortebjo1:-D

Newcomer esbens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Psykisk

Hva med psyken din ja-her ligger det mer en folk flest tror.
    Hvis du kjøper deg en HT kabel,som har fått god omtale,dyr pris osv. vs. at du kjøper samme kabel-men istede for å få gode omtaler så får den dårlige-men koster likevel like mye.
    Tror dere da at du som nå har gått til innkjøp av denne veldig gode vs.veldig dårlige kabelen ville gjort opp en mening som igjen helte mot enten veldig bra eller særs dårlig.

Og bare en liten snodig "ting" egentlig;hvorfor betaler folk "dyre dyre dommer" for HT kabler-men fortsatt kobler dem i bak på HT.hvorfor er det "ingen" HT med terminaler forran?:P

ellers så var dette en herli´diskusjon å lese nu midt oppi eksamens lesingen.:P

Ciao

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Alle jeg har møtt av selgere og kjøpere i HIFI butikker er i mot slike forsøk. Da er det vel lov å spørre seg selv om hvem som er arrogant?

Mvh
    Mortebjo1:-D
    godt poeng og vie er helt "på nett" - jeg er også kritisk til overprisede high-end varer for ikke å snakke om iPOD tilbehør som alle bare må ha.......

Alt er relativt og alle har hver sin smak, og heldigvis: alle har sin egen lommebok.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Hehe, det skulle jeg lett gjort... Kanskje litt større kvadrat. Hadde jeg vunnet i lotto skulle jeg kjøpt det feteste anlegget og koble opp med Biltema-kabler bare for å provosere
    du kunne gjort motsatt også -

Dette skal visstnok være ufattelig bra lyd i:

2x25watt & kr 2995,-

sensitivtet 90dB & 11995,-

FRA kr 169.995,- (2 meter)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    kjøp gjerne billig og bra, men kjøp fra et land som ihvertfall har greie arbiedsforhold for sine arbeidere
    Arbeiderne får verken bedre lønn eller arbeidsforhold om enkeltpersoner lar vær å kjøpe produktene deres. La oss si at en arbeider får 1 kr per t-skjorte han lager. Han tjener ikke da mer dersom kundene uteblir og han får lage færre t-skjorter.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T.F.T
    :-D
    Arbeiderne får verken bedre lønn eller arbeidsforhold om enkeltpersoner lar vær å kjøpe produktene deres. La oss si at en arbeider får 1 kr per t-skjorte han lager. Han tjener ikke da mer dersom kundene uteblir og han får lage færre t-skjorter.
    i utgangspunktet ikke, men bedriften overlever ikke dersom salget uteblir og eierne(myndighetene) må tenke nytt - om man i tillegg FORTELLER dem hvorfor vi ikke kjøper så kanskje de leser en eller annen HMS brosjyre eller laster ned lovverket om arbeidsmiljø i Norge og får en tolk til å oversette

må begynne et sted

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg nevnt det ?
    Jeg bruker PR, 2 x 1,5 mm solid core som høyttaler kabel. Skulle være 2,5 mm2 men de får jeg ikke plass til.
    Denne koster, lad mig se, kr. 22.50 per meter......

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Selvsagt, jeg kan ta helt feil...men hvordan skal man ellers kunne forsklare mangelen på dokumentasjon?
    Kanskje fordi det finnes en utall tester foretatt av anmeldere som burde være dokumentasjon nok?

Det finnes vel like mange kabeltilhengere som skeptikere...
    Oftest er det skeptikere som vil bevise noe.. eller motbevise? Ikke sant?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har jeg nevnt det ?
    Jeg bruker PR, 2 x 1,5 mm solid core som høyttaler kabel. Skulle være 2,5 mm2 men de får jeg ikke plass til.
    Denne koster, lad mig se, kr. 22.50 per meter......
    Se det.
    Og jeg er rimelig sikker på at Hr. Nielsen har en upåklagelig lyd i sine høytalere? :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at det kan ikke bli bedre enn svakeste ledd.

Hvis ledningene inni høytalerne eller forsterkeren (fra høytalerterminalene til
    elektronikken inni forsterkeren) er tynne, da hjelper det vel ikke med tykke
    kabler fra forsterker til høytaler. I tilllegg så spiller vel kontaktflaten inn også, i begge ender av høytalerkabelen, vanskelig å si hvor stor den er, selv med spader.

hilsen
    Kabel/Bananplugg-skeptiker som tror på Gud

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kanskje fordi det finnes en utall tester foretatt av anmeldere som burde være dokumentasjon nok?
    Men de testene er totalt uvitenskapelige, skrevet av en enkeltperson som vet nøyaktig pris, utseende og rykte på kabelen, og som har forventninger til den.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Men de testene er totalt uvitenskapelige, skrevet av en enkeltperson som vet nøyaktig pris, utseende og rykte på kabelen, og som har forventninger til den.
    Men, betyr det da at anmeldere ikke er objektive?
    At de feks. hauser opp NO Vallhalla fordi prislappen sier så?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Min mening er at det kan ikke bli bedre enn svakeste ledd.

Hvis ledningene inni høytalerne eller forsterkeren (fra høytalerterminalene til
    elektronikken inni forsterkeren) er tynne, da hjelper det vel ikke med tykke
    kabler fra forsterker til høytaler. I tilllegg så spiller vel kontaktflaten inn også, i begge ender av høytalerkabelen, vanskelig å si hvor stor den er, selv med spader.

hilsen
    Kabel/Bananplugg-skeptiker som tror på Gud
    Vel, det er jo en viss forskjell her da. ;-)
    Føringsveiene inni høyttaleren er som regel ganske korte, og da gjør det lite og ingenting om kabelkvadratet er beskjedent.
    Samtidig skal man huske på at det her gjerne er snakk om to- eller tre-ganger samme kabel, i den forstand som at inn-signalet til høyttaleren fordeles mellom to eller tre, og kanskje flere elementer i kassen.
    Summerer man kablingen i høyttaleren, kan kvadratet fort komme opp i et samlet tverrsnitt på 1,5 til 3-4 kvadratmillimeter.
    Dermed kan det "forsvares" at dimensjonen på høyttalerkablene gjerne bør opp i 2,5 til 4 kvadratmilimeter, ikke minst når lengden blir noen meter.
    Men at de behøver å koste titalls tusen kroner for at lyden angivelig skal bli bedre, har jeg store problemer med å akseptere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være så vanskelig å arrangere en blindtest?
    Er dere mer enn 5 stk. innenfor en radius av 10km skal det da være en enkel sak? Regner med at det da er 5 forskjellige kabler ute og går, og har dere en sjettemann til å skifte så skal saken være grei.

Er dere ikke i stand til det, så kan dere komme hjem til meg. Har en tre fire forskjellige kabler her, i den billige enden av skalaen, men det kan sikkert høres forskjell på dem også. Kan sikkert få låne noen andre også.

OG jeg tror faktisk at man kan finne forklaringer på hvorfor en kabel høres annerledes ut enn andre. Parametre som Induktans, kapasitans, resistans og avledede verdier som karakteristisk impedans og gangkonstant er faktorer her.

Bortsett fra det er denne diskusjonen så langt ute og kjøre at trådstarter antakelig ikke gidder å lese det som står her en gang.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nuvel, kjære Knut... nå var vel ikke du helt den rette til å lektere andre på akkurat det punktet? Det var overhode ikke vondt ment, men du skriver flere ganger på en lik måte der du nærmeste indirekte antyder at de som ikke deler din "faglige" mening er mer eller mindre gale og kunne like gjerne trodd på julenissen. Søker vi gjennom dine poster på hifisentralen/avforum finner vi kanskje et par lignende gloser som "bedrevitere" der også, tror du ikke...?
    Folk må gjerne _mene_ at jeg er dum, teit, døv eller noe annet stygt. Hvis jeg går igjennom livet uten å forarge en eneste sjel så må det da være et trist liv?
    Hvorfor ikke slutte å gnåle om blindtester i annenhver setning, og arranger en/flere selv? Hva er forøvrig galt med placebo-effekten om den kan gjøre folk (og lyd) frisk?
    Jeg har da arrangert blindtester. Og lest blindtester som skjer under betydelig tryggere vilkår og med større signifikans enn det jeg har evner, tid og penger til å arrangere selv.
    Artig sammenligning mellom små grønne aliens/UFO`er og et fenomen som sannsynligvis er et resultat av placebo og/eller varierende elektrisk impedanse....
    Observasjoner av grønne menn kan være grunnet faktisk grønne menn (jeg holder ikke det for helt utelukket). Men de kan også være resultatet av menneskets livlige fantasi, ønsket om å føle seg spesiell i vennegjengen eller noe helt annet som vi ikke forstår selv.

For meg er likheten mellom grønne menn og hifi-kabler opplagt, og jeg forstår ikke hvorfor enkelte blir så provosert når jeg trekker den. Begge deler har av en eller annen grunn ikke latt seg bevise enda. Det er bevist at fotoner lar seg påvirke av gravitet. Hvorfor greier ingen å bevise at hifikabler må bryte den kjente fysikkens lover?`Hvorfor drev ikke Einstein med hifi siden det er der alle de fancy fenomenene manifesterer seg?
    Hva får deg til å tro at folk føler noe behov for å bevise noe som helst for deg eller vitenskapen? Hvorfor ikke bare slå deg til ro med at dette må være placebo og være glad på folks vegne at de opplever lydmessige forbedringer?
    Enkelt: de deltar i denne tråden. Hvis du overhodet ikke føler behov for at andre skal dele din mening så bare ikke involver deg i slike diskusjoner så slipper du "maset" om beviser.

Uenigheten oppstår idet noen deltar i en slik tråd, kommer med påstander, og så trekker fram jokeren "du er ikke interessert i musikk dersom du etterspør blindtester".

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan kjøp kabler fra USA - ikke det beste landet CO2 messig, men lysår bedre enn Kina. Og prismessig er det faktisk rimelig selv med statens mva og frakt.
    Hvorfor nevner du Ferrari, hvorfor ikke Skoda eller Seat??
    Kan du vise til en eneste kabel hvor selve kabelen er lagd i Usa?

Jeg nevner ferrari fordi det å kjøpe inn ferdige kabler på trommel fra Kina, sette på fancy strømper og terminaler og fakturer 1000x i utsalgspris MÅ resultere i stor fortjeneste uansett hvor dårlig man styrer butikken.

-k

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •