Svindyre høyttalerkabler. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 179
    Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Hvorfor i alle dager har man kirker om man ikke kan bevise at det finnes noen gud?
    På lik linje kan jeg vel spørre deg om du kan bevise at det ikke finnes noen gud?

Da faller vi tilbake på "uskyldig inntill det motsatte er bevist"

Som fører oss tilbake til hva knutinh så elegant portrettérer, nemlig at

1. Ingen har noensinne påvist hørbare forskjeller i en fornuftig test (f.eks blindtest) som ikke kan forklares med enkel elektronikk-lære
    Som får meg til å tenke at det første spørsmålet ditt kan samkjøres med:

"Hvorfor i alle dager har vi superdyre kabler når vi ikke kan bevise at det finnes noen (hørbare) forskjeller?"

Dvs, HELE kabel-problemstillingen er i mine øyne utelukkende bygd på hifi-menneskers ønske om bedre lyd koblet med utilstrekkelig testmetodikk og sviktende 2FY.
    Jeg gapskratter.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp mattman, du har helt rett der.

Ingen kan bevise at en kable kan gi hørbare forskjeller på lik linje som ingen kan bevise det er en gud.
    Men om man så mener man har sett lyset? Om man har kjent hærligheten? Om man HØRER guds røst? Hvorfor finnes det da misjonærer?

Mvh. Kabelmisjonæren

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Necroth, om det virkelig er forskjeller, hvorfor finnes det ikke blindtester som styrker den hypotesen? Mulig ikke alt kan måles, men du sier jo selv at det kan høres, så da burde det definitivt gi klart utslag på en test. Ville du vært villig til å still opp på en om du fikk tilbudet?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det med blindtester er ganske så oppskrytt, er alltid en fare for at det ikke blir rettferdig.
    dette gjelder ikke bare kabler men også cd-spillere, forsterkere og høytalere. Om man sammenligner mange på en gang kan de "overkjøre" hverandre og man lytter seg blind
    Det hadde jeg stilt opp på ja.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte ihvertfall stor forskjell da jeg byttet fra Kimber 4PR (uterminert, 72 kr/m) og til Nordost Flatline Gold (kr. 1500,2x3 m terminert). Og jeg har ikke så dyr forsterker engang. Så forskjeller, det er det. Ellers så hadde det vel ikke vært så mange kabelprodusenter i verden. Men jeg er imot å koste på f.eks. 100.000 i høyttalerkabler. Ett sted går grensen. Men noen kjøper disse også såklart. Hvert sitt valg egentlig.

Og tester i HIFI blader viser jo også at det er store forskjeller på kabler.

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Gratulerer, du er herved gitt 10 poeng i sunn fornuft..

Ett diplom vil bli ettersendt.. ;-)

Jeg er helt enig med deg i din tolkning på kabler.

-jeg setter pris på estetikk selv, derfor har jeg kjøpt disse "High-End"-kablene fra Proson..
    Leverer varene + de ser estetisk heftig ut.. ;-)

Har gått for Proson's "High-End"-kabel jeg også...billig kabel som ser bra ut, og leverer varene som forventet(veldig bra)..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blindtest

Det virker som om kabeldiskusjonen er en gjenganger på dette forumet.

Kort oppsummert så finnes det ingen dokumentasjon på at det forskjeller i lydsignatur mellom kabler (av en viss minstekvalitet).

På den andre siden finnes det mye dokumentasjon på at man ikke hører forskjell.

Metoden som benyttes til å ta stilling til dette spørsmålet er blindtesting. Metoden er hentet fra medisinen. En fremtredene skikkelse som benytter seg av blindtester i forhold til lydutstyr er Floyd E. Toole ved National Research Council of Canada. Senere startet man også med dobbelblindtesting for å test lydforskjeller i forsterkere (USA i 1974 ved Shanefield).

Oppfattelser av forskjeller i kvaliteten på lyd/musikk er et fagområd som den gjennomsnittlige HIFI selger i beste fall er totalt uvitende om. I verste fall, totalt ignorerende.

For å illustere poenget kommer her en refereanseliste til lesning for de om ønsker å lese systematiske studier om temaer som man ikke kommer videre med på dette forumet.

Experiment in Listening:

Gould, Glenn, "The Grass is Always Greener in the Outakes," High Fidelity, Aug 75, pg 54-59.

Smith, Thomas H., Peterson, Michael R., and Jackson, Peter O., "Are those Ears Really Golden?(Or only Iron Pyrites," ThE Audio Amateur,
    1/80, pg 34, 36, 38, &32.

Shanefield, Daniel, " The Great Ego Crunchers: Equalized, Double Blind Testing,: Hi-Fidelity, Mar 80, pg 57-61.

Davis, Mark F., "Audio Specifications and Human Hearing," Stereo Review, May 82, pg 48-52.

Nousaine, Tom, "Flying Blind," A case against long term listening,Audio, Mar 97, pg 26-30.

Nousaine, Tom Can you Trust Your Ears?" Stereo Review, Aug 97, pg 53-55.

Nousaine, Tom "Can you Trust Your Ears?" Presented at the 91st AES Convention, Oct 91, Print #3167
    Masters, Ian G., The Science of Listening, Audio Dec 97, pg 40-47.

Clark, David L., "TEn Years of A/B/X Testing" Presented at the 91st AES Convebntion, Oct 91, Print #3167.

Clark, David "High-Resolution Subjective Testing Using a Double-Blind Comparator," Journal of the Audio Engineering Society, Vol30, no 5,
    May82, pg 330-338.

JUST NOTICABLE DIFFERENCES

Florentine, Mary, et al 'Level Discrimination as a Function of Level for Tones from .25 to 16khz. Journal of Acoustic Society of America, 81(5)
    May 1987, pg 1528-1541.

Zwislocki, J and Jordan H. 'On the Relations of Intensity JND's to Loudness and Neural Noise,' Journal of Acoustics Society of America, 79(3),
    Mar 86, pg 772-780.

Viemeister, Neal F., ' Auditory Intensity Discrimination at High Frequencies in the Presence of Noise,' Science, vol 220, 16 Sep 83, pg
    1206-1208.

Villchur, Edgar, 'Speaker Cables, Measurements vs Psychoacoustic Data,' Audio, Jul 94, pg 34-37.

TWEAKS

Davis, Fred E., "High-Fi Audio Pseudoscience," Skeptical Inquirer, vol15, no 3, Spring 91, pg 250-254.

Davis, Fred E., "More on Hi-Fi Audio Claims," Skeptical Inquirer, vol 16, no 1, Fall91, pg 90, 91.

Davis, Fred E., "Effects of Stray Light within a CD: Preliminary data," Boston Audio Society Speaker, Vol 19, no 3, pg 25-27.

Pholmann, Ken C., "CD Magic" Stereo Review, July 91, pg 39-42.

Canal, Larry, "R.I.P.: The Green Ink Myth," CD Review, Sep 90, pg 3 & 110.

Whyte, Bert, "The Urge to Tweak," Audio, Apr 91, pg 29-32.

Watkinson, John, "Simple Sampling," Hi-Fi News and Record Review, Jan 91, pg 37-41.

Nousaine, Tom "To Tweak, or Not to Tweak?" Stereo Review, Jun 98, pg 79-81.

CABLES

Greiner, R.A., 'Amplifier-Loudspeaker Interfacing,' JAES vol. 28, no. 5 May 80, pg

Greiner, R.A., 'Another Look at Speaker Cables,' BAS Speaker Dec 78, addendum March 79

Greiner, R.A. 'Cables and the Amp Speaker Interface,' Audio, Aug 89, addendum Nov 89,

Greiner, R.A. "Forum: Twist and Turns,' Audio, Jan 92, pg.

Davis, Fred E., 'Effects of cable, Loudspeaker and Amplifier Interactions,' JAES, vol. 39, no. 6 Jun 91, pg.

Davis, Fred E., 'Speaker Cables: Testing for Audibility,' Audio, Jul 93, pg.

Davis, Fred E., 'Alpha-Core Goertz M1 & M2 Speaker Cables,' Audio, Aud 94, pg. 64, 65.

Meyer, E.B. 'The Amp/Speaker Interface,' Stereo Review, June 91, pg

Newell, P., 'Cable and Sound Delivery,' Studio Sound, Jul 91, pg

Olsher, D., 'Cable Bound,' Stereophile, Jul 88, pg

Warren, R. 'Getting Wired,' Stereo Review, Jun 90, pg.

Moir, J., 'Loudspeaker Cables,' Hi-Fi News& Record Review, May 79, pg.

Murray, E., 'Making the Right Connections,' CD Review, Aud 91, pg.

Ward, C. J., Thompson and Harling M., 'Speaker Cables Compared,' BAS Speaker, Apr 80,

Pass, Nelson 'Speaker Cables: Science or Snake Oil,' Speaker Builder, Feb 80, pg.

Pease, R. A., 'What's All this Splicing Stuff, Anyhow?' Electronic Digest, Dec 27, 90, pg.

Pease, R. A., 'What's All this Splicing Stuff, Anyhow?' part 2, Electronic Design, Jul 11, 91, pg.

Honeycutt, R. A., "Will 'Beasty' Speaker Cables Improve your Audio?" Radio-Electronics, Feb 91, pg.

Aczel, P. 'The Wire and Cable Scene: Facts, Fictions and Frauds,' The Audio Critic, Part I- Issue 15, Spring-Winter 90-91; Part II-Issue 16,
    Spring-Fall 91, pg 51-57; Part III- issue 17, Winter 91-92, pg.50-52.

Masters, Ian, 'Amplifiers and Speaker Cables,' Audio lab test, Audio Scene Canada, Jun 81, pg 24-27.

Greenhill, Larry 'Speaker Cables: Can you Hear the Difference?' Stereo Review, Aug 83, pg 46-51.

Klein, Larry 'Cable Conflicts: The Mystery of Getting Wired,' Electronics Now, Dec 93, pg. 80& 83.

Nousaine, Tom 'Wired Wisdom, The Great Chicago Cable Caper,' Sound & Vision(Canada), Sep 95, pg. 73-76.

Hayward, James 'Beating the Bafflegab & Filtering the FooFooDust,' Part 1- Marshall's Audio Ideas Guide(Canada) Summer/Fall 94

Hayward, James 'Making the Connection. Part Deux: A Closer Look ath the Role of Loudspeaker Cables,' Winter 95. Reprints available from
    Kimberkable.

Gallagher, Mitch '1/4" Cable Roundup,' Keyboard, Apr 99, pg. 44-48.

Villchur, Edgar 'Speaker Cables, Measurements vs Psychoacoustic Data,' Audio, Jul 94, pg 34-37.

Hoffman, Williwam R., ' The Truth About Speaker Cables,' Popular Electronics, Jul 95, pg 46-48, &93.

Kessler, Kehn & Nousaine, Tom 'Cross Talk, Do Cables Have a Sonic Personality all their Own?' Video, May 96, pg. 36-40.

Lampen, Stephen 'Does Wire Directionality Exist?' Speaker Builder, 3/98, pg 30, 31.

Butterworth, Brent & Griffin, Al 'String 'em Up!' Home Theater,

Butterworth, Brent 'Walking the High Wire,' Home Theater, Nov 98, pg 94-102.

AMPLIFIERS

David Rich and Peter Aczel, 'Topological Analysis of Consumer Audio Electronics: Another Approach to Show that MOdern Audio Electronics
    are Acoustically Transparent,' 99 AES Convention, 1995, Print #4053.

Tom Nousaine, ' The Great Debate: Is Anyone Winning?' Proceedings of the AES, 8th International Conference, 1990.

Masters, Ian G. 'Audiolab Test: Six Power Amplifiers,' Audio Scene Canada, May 1977, pg 44-50.

Masters, Ian G. ' Audiolab Test: Amplifiers and Speaker Cables,' Audio Scene Canada, Jun 1981, pg 24-27.

Masters, Ian G. 'Do All Amplifiers Sound the Same?' Stereo Review, Jan 1987, pg 78-84.

Baxandall, Peter J. 'Audible Amplifier Distortion is not a Mystery, Wireless World, Nov 1977, pg 63-66.

Colloms, Martin 'Amplifier Tests on Test-2, The Panel Game,' Hi-Fi News & Record Review, Nov 1978, pg 114-117.

Hope, Adrian 'Amplifier Tests on Test-1, Without Prejudice,' Hi-Fi News& Record Reviewe, Nov 1978, pg 110-113.

Walker, P. J. 'Positive Feedback: Rational Amplifier Testing,' Hi-Fi News & Record Review, Jul 1977, pg 135.

Carlstrom, D., Kruger, A., & Greenhill, L. ' Some Amplifiers Do Sound Different,' The Audio Amateur, 3/1982, pg 30, 31.

Greenhill, L. & Clark, D. 'Equipment Profile,' Audio, Apr 1985, pg 56-60, 82-97.

Johnson, J. H. 'Power Amplifiers and the Loudspeaker Load,' Audio, Aug 1977.

Holman, Tomlinson 'Amplifier Design & Sound Quality,' Audio, Nov 1996, pg 26-31.

Meyers, E. Brad 'The Amp/Speakers Interface, are your Loudspeakers turning your amp into a Tone Control,? Stereo Review, Jun 1991, pg
    53-56.

Benjamin, Eric 'Audio Power Amplifiers for Loudspeaker Loads,' Journal of the Audio Engineering Society, vol 42, No. 9, Sep 1994, pg
    670-683.

Rich, David ' A New Look at Medium and High-Priced Power Amplifiers,' The Audio Critic, #20, Summer 93, pg 14.

Rich, David, 'Reasonably Priced Pre amplifiers for the Reasonable Audiophiles,' The Audio Critic, #18, Spring/Summer 1992.

Amp Tests, Boston Audio Society Speaker, Vol 21, No.2, pg 18-20, Sep 1997.

CD PLAYERS

Masters, Ian G 'Do All CD Players Sound the Same?' Stereo review, Jan 1986, pg 50-57.

Pholmann, Ken C. '6 Top CD Players: Can You Hear the Difference?' Stereo Review, Dec 1988, pg 76-84.

Phollmann, Ken C. 'The New CD Players: Can You Hear the Difference?' Stereo Review, Oct 1990, pg 60-67.

CD Player Comparison, The Sensible Sound, # 75, Jun/Jul 1999.

CD Player Comparison, The Sensible Sound, # 74, Apr/May 1999.

Rich, David On HDCD, The Audio Critic, # 23, Winter 1995/96, pg 21.

JITTER

Benjamin, Eric and Gannon, Benjamin ' Theoretical and Audible Effects of Jitter on Digital Audio Quality,' 105th AES Convention, 1998, Print
    4826.

Adams, Robert W. 'Clock Jitter, D/A Converters and Sample Rate Convertions,' 95th AES Convention, Print #3712.

Adams, R. A. & Kwan, T. 'Theory and VLSI Implementation of Asynchronous Sample Rate Converters,' 94th AES Convention, 1993, Print
    #3570.

SPEAKERS

Toole, F. E. ' Listening Tests, Turnoing Opinions into Facts,' Journal of the Audio Engineering Society, Vol 30, No.6, Jun 1982, pg 431-445.

Toole, F. E. 'Subjective Measurements of Loudspeaker Sound Quality and Listening Preference,' Journal of the Audio Engineering Society,
    Vol 33, No 1/2, Jan/Feb 1985, pg 2-32.

Toole, F. E. Loudspeaker Measurements and Their Relationship to Listening Preferences,' Part 1, Journal of the Audio Engineering Society,
    Vol 34, No.4, Apr 1986, pg 227-235; Part two, JAES Vol 34, No.5, May 1986, pg 323-348.

Toole, F. E. 'Listening Tests-Identifying and Controlling the Variables,' Proceedings of the 8th International Conference, AES, May 1990.

Toole, F. E. and Olive, S. E. ' Hearing is Believeing vs Believing is Hearing: Blind vs Sighted Listening Tests ond Other Interesting Things,'
    97th AES Convention, Nov 1994, Print #3894.

Davis, Mark F. 'What's Really Important in Loudspeaker Performance?' Hi-Fidelity, Jun 1978, pg 53-58.

Holman Tomlinson 'Dipole Confusion,' Stereo Review, Jul 1998, pg 68-70.

Eargle, John 'One, Two, Five, Ten...and Counting,' Audio, Jun 99, pg 25, 26.

Winberg, David J. and Ferstler, H. W. ' Bass verses Space, Room Acoustics and Good Sound,' Audio, Aug 1999, pg 28-33.

Nousaine, Tom, 'Breaking Wind,' Car Stereo Review, Jan/Feb 1997, pg 90-94. (Break in myth)

Nousaine, Tom 'Test Report: Dynaudio MW 190, 12" Subwoofer,' Car Stereo Review, Oct 1997, pg 83-88. (More break in myth)

Nousaine, Tom 'Birth of the Boom-Room Acoustics,' Audio, Jun 1998, pg 32-37.

Nousaine, Tom 'A Tale of Two Rooms,' Stereo Review, Jan 1999, pg 80-81.

Nousaine, Tom 'Monster Bass,' Audio, Jan 1999, pg 37-41.

Nousaine, Tom 'The Subwoofer that Shook the World,' Sound & Vision,' Jun 1999, pg 105-109.

Nousaine, Tom 'Subwoofer Secrets,' Stereo Review, Jan 1995, pg 97-101.

Nousaine, Tom 'Stereo Bass: True or False?' Speaker Builder, 6/95, pg 16, 17.

Nousaine, Tom 'How big is big enough,' Stereo Review, Sep 1997, pg 69-72.

Nousaine, Tom 'Multiple Subwoofers for Home Theater,' 103 AES Convention presentation, Print #4558.

Her en link for teknokrater:

Högtalarskrönor och fakta... eller Fysik inte Mystik

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Punktum for kabeldebatten.
    Ingen blir noen gang enige om dette
    Sorry til trådstarter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi har simpelthen for mye penger i dette landet... - kabler

...og "utlendingene" rister oppgitt på hodet.

Kom over denne morsomheten:

Hydrogenaudio Forums > Danish Hi-Fi shop and expensive cables

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, hvis jeg hadde denne:

og denne:

sammen med denne:

så hadde jeg vel neppe brukt dette:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Folk er forskjellige og desverre finnes noen sånne "besserwissere" som deg som ikke aksepterer at noen kan høre ting som ikke kan måles.
    Hvis du ikke kan delta i en diskusjon uten å kalle deltagerne navn så er det kanskje like greit å ikke gjøre det?

Jeg aksepterer uten tvil at du eller andre hører forskjeller når de er dokumentert ved en blindtest. At det (så langt) ikke har latt seg gjøre setter dyre hifikabler i samme kategori som UFO-er befolket av grønne menn. Det er innmari vanskelig å bevise at planeten ikke er besøkt av grønne menn, men man må forvente at bevisbyrden ligger hos de som framsetter den, siden evt nærvær av UFOer derimot KAN la seg bevise.

Religion er trekt fram av andre, og der er stillingen akkurat lik. Ingen greier å bevise guds eksistens og derfor blir det et spørsmål om tro. At andre velger å tro på gud har jeg ingen problem med. Når de påstår at gud virkelig eksisterer og henger fram "bevis" så må jeg da få lov til å etterspørre bevisrekkefølgen. Eller skal jeg brennes på bålet som den vantro jeg er?

-k

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis du ikke kan delta i en diskusjon uten å kalle deltagerne navn så er det kanskje like greit å ikke gjøre det?

Jeg aksepterer uten tvil at du eller andre hører forskjeller når de er dokumentert ved en blindtest. At det (så langt) ikke har latt seg gjøre setter dyre hifikabler i samme kategori som UFO-er befolket av grønne menn. Det er innmari vanskelig å bevise at planeten ikke er besøkt av grønne menn, men man må forvente at bevisbyrden ligger hos de som framsetter den, siden evt nærvær av UFOer derimot KAN la seg bevise.

Religion er trekt fram av andre, og der er stillingen akkurat lik. Ingen greier å bevise guds eksistens og derfor blir det et spørsmål om tro. At andre velger å tro på gud har jeg ingen problem med. Når de påstår at gud virkelig eksisterer og henger fram "bevis" så må jeg da få lov til å etterspørre bevisrekkefølgen. Eller skal jeg brennes på bålet som den vantro jeg er?

-k

Da beklager jeg utsagnet.
    Men måten du skriver dine meninger på får det til å virke som at det er det du sier som er rett og ikke ett dirkete spørsmål om å følge "det man ikke kan ta og føle på fins ikke" utsagnet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nuvel, kjære Knut... nå var vel ikke du helt den rette til å lektere andre på akkurat det punktet? Det var overhode ikke vondt ment, men du skriver flere ganger på en lik måte der du nærmeste indirekte antyder at de som ikke deler din "faglige" mening er mer eller mindre gale og kunne like gjerne trodd på julenissen. Søker vi gjennom dine poster på hifisentralen/avforum finner vi kanskje et par lignende gloser som "bedrevitere" der også, tror du ikke...?

Jeg aksepterer uten tvil at du eller andre hører forskjeller når de er dokumentert ved en blindtest.
    Hvorfor ikke slutte å gnåle om blindtester i annenhver setning, og arranger en/flere selv? Hva er forøvrig galt med placebo-effekten om den kan gjøre folk (og lyd) frisk?

At det (så langt) ikke har latt seg gjøre setter dyre hifikabler i samme kategori som UFO-er befolket av grønne menn. Det er innmari vanskelig å bevise at planeten ikke er besøkt av grønne menn, men man må forvente at bevisbyrden ligger hos de som framsetter den, siden evt nærvær av UFOer derimot KAN la seg bevise.
    Artig sammenligning mellom små grønne aliens/UFO`er og et fenomen som sannsynligvis er et resultat av placebo og/eller varierende elektrisk impedanse....

Hva får deg til å tro at folk føler noe behov for å bevise noe som helst for deg eller vitenskapen? Hvorfor ikke bare slå deg til ro med at dette må være placebo og være glad på folks vegne at de opplever lydmessige forbedringer?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott innlegg Håkon....respekt

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asvaberg, til ditt innlegg er jeg fristet til å spørre: "Hvorfor ikke?"

Man kan forøvrig komme med analogier om julenissen, enhjørninger og små grønne menn til man blir blå i trynet, poenget er at den som kommer med en påstand må underbygge den; hvis det verken finnes pålitelige empiriske bevis, og påstanden går imot gjeldende naturlover, blir den svært lite troverdig.

HåkonN, placebo er vel og bra, tror verken knutinh eller meg selv eller noen andre skeptikere mener noe annet. Vi er da alle offer for det til stadighet, og det gjør meg strengt tatt null og niks. Problemet er bare at de fleste kabelfantastene mener det ikke er snakk om placebo, men faktisk elektriske/lydmessige forskjeller..

Du etterlyser også at vi ordner en blindtest selv. Den er jeg definitivt med på, men har ikke tilstrekkelig vitenskapelig kunnskap/erfaring selv, så noen andre får ta seg av den biten. Inntil videre går det jo an å se på innlegget til mortebjo1, var ganske mange eksempler på blindtester som ikke har klart å påvise forskjell der. Løkkens test er jo også en gjenganger. Det er åpenbart overveldende mengder lesestoff som taler mot lydmessige forskjeller på kabler...hvorfor er det det, hvis forskjellene er så store som enkelte ser ut til å mene?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Den er jeg definitivt med på, men har ikke tilstrekkelig vitenskapelig kunnskap/erfaring selv, så noen andre får ta seg av den biten.
    Hvis ikke du innehar disse kunnskapene, hvordan kan du/dere forlange at folk som mener de hører forskjell på kabler skal ha de...?
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    . Inntil videre går det jo an å se på innlegget til mortebjo1, var ganske mange eksempler på blindtester som ikke har klart å påvise forskjell der.
    Innlegget til mortebjo1 sier meg ingenting annet enn at copy-paste funksjonen åpenbart fungerer i beste velgående på alle mulige ikke-relaterte og relaterte artikkel-overskrifter.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel de fleste vet hvor jeg står i denne saken..

Men, jeg har en hypotese jeg vil dele: De fleste testene jeg har lest har det ofte vært snakk om tester holdt av skeptikere. Kan ikke da en test bli styrt av det?

Ofte har det vært snakk om tester med til forveksling like konstruksjoner med lik diameter.

Mine erfaringer med kabler har vært:
    solidcore har en noe spissere klang enn feks. stranded som, jo flere tråder som er inni, jo mørkere klang.
    Har dumpa borti den berømmelige Netthandel-audiofil-kabelen, og den låt skikkelig crap, både i forhold til 4tc og express4. Men, interessant at den til forveksling ligner på Monsters dyrere, selv om den er atskelig mindre detaljert og strammere i bassen

En annen ting som er interessant er at da jeg gikk fra bi-wiring til singelwiring (4tc), gikk varmen og den mørke klangen i anlegget bort, men det jeg satt igjen med var en a-ha opplevelse... Romfølelsen, tilstedeværelse og holografi var plutselig der..

Mener at tverrsnittet på kabelen KAN ha en effekt på hvordan anlegget spiller.
    Føles det litt kaldt så kan sikkert større tverrsnitt anbefales, men ikke hvis det låter helt ræva da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    tja, hvis jeg hadde denne:

og denne:

sammen med denne:

så hadde jeg vel neppe brukt dette:

Lyder nok bedre den komboen der, enn i motsatt fall, å brukt vannvittig på kabler og så hatt mer beskjedne komponenter og høytalere. Tror ikke mangen hadde klagd på lyden tross kablene med nevnte forslag...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei gutter og jenter
    Skal gi dere et sitat fra innehaveren av OHC
    ( De greiene der er for folk med mer penger enn vett )
    Husker ikke hverken hva kablene het eller hva de kostet men de var svinedyre
    ( kjøp heller disse de duger i fleng )
    Slapp unna med ca 3000 - for signal og ht kabel til et stereooppsett
    HA HA
    gubben

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvis ikke du innehar disse kunnskapene, hvordan kan du/dere forlange at folk som mener de hører forskjell på kabler skal ha de...?
    Innlegget til mortebjo1 sier meg ingenting annet enn at copy-paste funksjonen åpenbart fungerer i beste velgående på alle mulige ikke-relaterte og relaterte artikkel-overskrifter.
    Du mener at den som ikke har full oversikt over vitenskapelig teori ikke har lov til å uttrykke seg? Jeg tviler på at jeg hører forskjell på kabler, og moderne vitenskap ser heller ikke ut til å kunne forklare forskjeller, verken via empirisk testing eller matematikk. Jeg er agnostiker både religiøst sett og når det gjelder kabling: Jeg tror det når jeg ser troverdige bevis. Dersom bevisene mangler (noe det definitivt gjør i dette tilfellet), velger jeg å skylde på ønsketenkning/placebo inntil videre.

Innlegget til mortebjo1 viser at det finnes store mengder dokumentasjon på tester som ikke har klart å påvise lydmessige forskjeller. Finnes det tilsvarende dokumenterte tester der man har klart å påvise forskjeller? Isåfall, link me!

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, jeg har en hypotese jeg vil dele: De fleste testene jeg har lest har det ofte vært snakk om tester holdt av skeptikere. Kan ikke da en test bli styrt av det?
    Helt enig, jeg tror det i stor grad er tilfellet. Jeg tror også grunnen til at kabeltroende ikke vil være med på blindtester er at de er redde for å ikke høre forskjell. Selvsagt, jeg kan ta helt feil...men hvordan skal man ellers kunne forsklare mangelen på dokumentasjon?

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •