Svindyre høyttalerkabler. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 179
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ...og overnevnte kabler leverer like god lyd, om ikke bedre, enn Kimber Monocle X..
    (og ja.. jeg har testet Kimber X mot proson-kablene...) ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mye humbug i de fleste buisnisser Det sykeste jeg har sett var en Volum knapp(Ikkje potmeteret, bare den delen du tar i når du skrur opp/ned volumet) i tred som kostet 150 dollar, denne hadde vist stor invirkning på forsterkeren!!!.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Det er nok mye humbug i de fleste buisnisser Det sykeste jeg har sett var en Volum knapp(Ikkje potmeteret, bare den delen du tar i når du skrur opp/ned volumet) i tred som kostet 150 dollar, denne hadde vist stor invirkning på forsterkeren!!!.
    Ja, klart det.. -det må jo se "rett" ut.. ;-)

Håpløst.. 150$ for en "skru-på-volumrt-sak"

*gjesp..*

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    ...og overnevnte kabler leverer like god lyd, om ikke bedre, enn Kimber Monocle X..
    (og ja.. jeg har testet Kimber X mot proson-kablene...) ;-)
    LOL, tidig å følge med på kabel disk.

Forøvrig, Monocle serien til Kimber er ettersom jeg har forstått velkjent for å være altfor dyr og å gi deg ytelse man kunne fått for en særdeles billig penge istedenfor.

Er og enig med marsboer. Høyttalerkablene er dog også noe av det som påvirker minst i komponentrekken - det viktigste her er god kabel og meget god skjerming og terminering (strengt tatt er det beste å bare kjøre kabelen direkte på ht for å unngå enda et ledd). Signalkabler derimot er langt lettere å merke/høre forskjell på.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Flott, og hva hørte du da?:twisted:

Har nesten bare innkjørt høyttalerne hittil så skal vel spandere noen Kimber's til etter sommerferien.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Har nesten bare innkjørt høyttalerne hittil så skal vel spandere noen Kimber's til etter sommerferien.
    Hva er budsjettet da?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pixel wrote:
    -jeg setter pris på estetikk selv, derfor har jeg kjøpt disse "High-End"-kablene fra Proson..

sånn tenkte jeg også og fant noen råbillige (flunk nye) Tara Labs Helix 8 på e-bay (USA) som jeg fikk for under halvparten av det HFK skulle ha

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innvendige kabler er som oftest tilpasset høytaleren selv, med tanke på delefilter og elementer, ivertfall når man kommer opp på et visst prisnivå på høytakere, En kabel er ikke bare en kabel, det kommer mye an på hvor stor "renhet" den har i matrialet sitt, hvor god lede evne den har,osv,
    Kabler blir jo som et filter.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tor Ole
    Kabler blir jo som et filter.
    Ja jøss!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på lyden og ytelsene til forskjellig konstruerte høytaler kabler, det er det ingen tvil om. Problemet er at forskjellene ofte er meget små, og knapt hørbare, samt at pris og ytelese ofte ikke har den helt store sammenhengen, og god matching av kabler og øvrig utstyr ofte er viktigere, og slettes ikke trenger ha no sammenheng med pris eller "innpakningen" lederene i kabelen har.

Løsningen blir derfor etter min mening å teste ut forskjellige kabler i det oppsettet de skal benyttes og velge den som fungerer best.

I mange tilfeller betyr det at man kan slippe unna med ganske billige og bra kabler, og kanskje heller kan oppgradere andre ledd i kjeden der pris og ytelse betyr mer for det sammlede resultatet. Faktorer som kabel lengde, terminering osv er viktige, og det å f.eks investere i to effekt forsterkere som kan plasseres nærme hver sin høytaler for så å kunne benytte kortest mulige kabler kan vel fort gjøre mer enn det å bruke en effekt forsterker med samme kostnad i lengere High end kabler.

Lydmessig er det vel kjent at de faktorene som påvirker resultatet mest kan rangeres i følgende rekkefølge.

1. Lytterrom
    (1.5. Hørsel/humør til lytteren)
    2. Høytalere
    3. Effekt forsterkere
    4. kilde spiller
    5. for-forsterker
    6. El forsyning
    7. signal kabler
    8. høytaler kabler.
    9. spyflue som summer og lager kvalm i de stille partiene i kildemateriale....

Kilde spiller, effekt forsterker og for-forsterker kan vel fort bytte plass i en slik liste avhengig av kvaliteter som klang balangse og sammspill osv, men at det å bruke kronene på de plassene som betyr mest for det best mulige lydmessige resultatet børr man vel bety at alle disse områdene må være på plass før enventuelle dyre kabel kobinasjoner vil ha noe for seg.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2 har et stort poeng her.
    Kabler har mye med matching og gjøre.
    Og det er egentlig rart at folk sier det ikke finnes forskjell på kabler fordi DE ikke hører det.
    En kabel har ulike oppbyggninger, dvs. andre tverrsnitt, skjerming, terminering og råmateriale. Det sier seg selv at ulike oppbyggninger gir ulike ledeevner.

Enkelte merker ikke forskjell på om en bil har 120 eller 130 hestekrefter (meg inkl) men andre kan lese en bil som en åpen bok. Grunnen her er kun at det kan måles og man lærer seg til å merke forskjell der forskjellene er

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I fare for å gjøre denne tråden til en klimapolitisk debattråd:
    de maskinene i Kina står som oftest i haller uten noen form for HMS-sertifisering, ei heller har arbeiderne noen form for arbeidsmiljølov å beskytte seg bak.
    Energien til å drive disse maskinene kommer ofte fra kullkraftverk og det som verre er - og med nesten komplett uteblivelse av CO2 rensing.

Kjøp fra vesten, choose your position!
    Inntil noe annet er bevist så går jeg ut ifra at hifi-kabler til 100.000,- er produsert ved tilsvarende Kinesiske samlebånd som de clas-ern selger til 50,- Og dette gjelder forøvrig mesteparten av råvarer som inngår i hifikomponenter og det meste andre.

Dersom jeg skulle prøve å endre på forholdene til Kinesiske arbeidere og miljøet så ville jeg i alle fall ikke begynne med å sponse kyniske europeres Ferrarier.

Dvs, HELE kabel-problemstillingen er i mine øyne utelukkende bygd på hifi-menneskers ønske om bedre lyd koblet med utilstrekkelig testmetodikk og sviktende 2FY.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2 har et stort poeng her.
    Kabler har mye med matching og gjøre.
    Og det er egentlig rart at folk sier det ikke finnes forskjell på kabler fordi DE ikke hører det.
    En kabel har ulike oppbyggninger, dvs. andre tverrsnitt, skjerming, terminering og råmateriale. Det sier seg selv at ulike oppbyggninger gir ulike ledeevner.

Enkelte merker ikke forskjell på om en bil har 120 eller 130 hestekrefter (meg inkl) men andre kan lese en bil som en åpen bok. Grunnen her er kun at det kan måles og man lærer seg til å merke forskjell der forskjellene er
    Dette er kort og godt feil. Jeg sier ikke at det ikke er noen forskjell på kabler. Noen er røde, noen er blå. Noen er lange og noen er korte. Noen har andre sett av R, L og C enn andre.

Det jeg derimot sier er at :
    1. Ingen har noensinne påvist hørbare forskjeller i en fornuftig test (f.eks blindtest) som ikke kan forklares med enkel elektronikk-lære
    2. Ingen greier å argumentere hvorfor kabler med egenskaper fra enkel elektronikk-lære skal koste mer enn veldig få kr pr meter.*)
    3. Følgelig er det nærliggende å slutte at kabler til f.eks 500,- pr stykk ikke beviselig har noen lydmessige egenskaper som er bedre enn kabler til 50,- pr stykk med tilsvarende egenskaper.

Det ovenstående er forholdsvis strikt formulert, og i praksis vil jeg si at for de aller fleste formål innen hifi er fenomenet "matching" utelukkende et psykisk fenomen, kjøp helt standard grei kabel med en farge du liker....

-k

*) Hvis man kan kjøpe ellers like bøtter på 5 liter og 20 liter til 10,- stykket, men en bøtte på 10 liter koster 2000,- så er det grunn til å spørre seg hvorfor akkurat 10 liter skal koste så mye mer. I tilfellet hifi-kabler får man faktisk også bøtter på 10 liter til 10,- men i følge PR-avdelingen er det ikke "like gode litre"...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette er kort og godt feil.

Når ble din MENING den riktige?

Alt kan desverre ikke måles, og kabler har forskjeller.
    Ikke har jeg superører og har ikke bedrevet med denne hobbyen i allverdens tid, men det at jeg har hørt forskjell på både strøm-signal og høytalerkabler gjør ikke meg til personen som har "FEIL".

Helt i orden om du selv ikke hører forskjell, og i sammen med mange andre har du nok rett i det. Men hvorfor la det gå utover seriøsiteten din her på forumet med og utbasunere slike ting som overstående sitat?

Folk er forskjellige og desverre finnes noen sånne "besserwissere" som deg som ikke aksepterer at noen kan høre ting som ikke kan måles.

Hvorfor i alle dager har man kirker om man ikke kan bevise at det finnes noen gud?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig analogi der, Necroth.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntil noe annet er bevist så går jeg ut ifra at hifi-kabler til 100.000,- er produsert ved tilsvarende Kinesiske samlebånd som de clas-ern selger til 50,- Og dette gjelder forøvrig mesteparten av råvarer som inngår i hifikomponenter og det meste andre.

Dersom jeg skulle prøve å endre på forholdene til Kinesiske arbeidere og miljøet så ville jeg i alle fall ikke begynne med å sponse kyniske europeres Ferrarier.

Dvs, HELE kabel-problemstillingen er i mine øyne utelukkende bygd på hifi-menneskers ønske om bedre lyd koblet med utilstrekkelig testmetodikk og sviktende 2FY.

-k
    man kan kjøp kabler fra USA - ikke det beste landet CO2 messig, men lysår bedre enn Kina. Og prismessig er det faktisk rimelig selv med statens mva og frakt.
    Hvorfor nevner du Ferrari, hvorfor ikke Skoda eller Seat??

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i alle dager har man kirker om man ikke kan bevise at det finnes noen gud?
    ojoj, her havner vi høyt - men bra er den !

Hvorfor har vi kikkerter når vi ikke vet for sikkert om det ligger noen nøgne damer på stranda.............

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hvorfor har vi kikkerter når vi ikke vet for sikkert om det ligger noen nøgne damer på stranda.............

Akk, så sant så sant

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *) Hvis man kan kjøpe ellers like bøtter på 5 liter og 20 liter til 10,- stykket, men en bøtte på 10 liter koster 2000,- så er det grunn til å spørre seg hvorfor akkurat 10 liter skal koste så mye mer. I tilfellet hifi-kabler får man faktisk også bøtter på 10 liter til 10,- men i følge PR-avdelingen er det ikke "like gode litre"...
    så du mener seriøst at det ikke er kvalitetsforskjell på plastikken i bøtter?

eksempel:
    Begge rommer 10 liter, men det er slett ikke sikkert at håndtaket på den billige kinabøtta kjøpt på Nille holder i mer enn 2-3 dager.
    ps! det finnes ikke plastbøtter til 2000 med mindre det er designvare og da snakker man mere kunst/utstilling enn praktisk bruk

Et annet eksempel: jeg har en plastbøtte i båten som har stått der siden 80 tallet - uansett vær, hele året. Den er av den gode gamle typen. Hjemme har vi stadig måttet bytte bøtter da de til stadighet sprekker. Hvilken tror du kostet mest...............

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... glad folk er forskjellige jeg, selv har jeg hørt forskjell på alle de kablene jeg har testet. Føler begrepet dårlig og god blir litt missbrukt, poenget er at det er forskjeller. Om den enkelte liker kabelen til 25kr pr.meter bedre enn den til 2500kr så får han kose seg med den... helt opp til den enkelte å høre den forskjellen. Men det å lange ut etter alle de som liker den til 2500 bedre kan de holde for seg selv.

Ellers, for de som hører forskjell, handler det mer om å finne kabelen som passer til ditt system. Det å velge den dyreste er ikke alltid det beste, det kan faktisk slå feil vei. Dette kan avsløre de fleste feilene som er i systemet. Det handler om å finne den kabelen som får fram de gode sidene i systemet og heller legger litt skjul på det som ikke er like bra

Hvis du sier hvilken type lyd og type musikk du hører på, samt systemet du har, får du sikkert noen anbefalinger på kabler som funker bra.

Lykke til!

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •