kabel lengde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: kabel lengde

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kabel lengde

Jeg har ca lik lengde på kablene fra forsterker til høytaler på høyre og venstre side, men den venstre høytaleren står nermere forsterker enn den andre. Det resulterer i at kabelen ligger mere i en klynge på denne siden. Jeg har prøvd å legge dem rettest mulig, men det virker som jeg trenger mer kraft på venstre side til å drive høytaleren enn på høyre, er jo logisk siden mer krøll gir mer motstand. Er den eneste løsningen på problemet å måtte korte inn kablene eller vil jeg da få samme problemet bare på motsatt side. er litt kjedelig at venstre side skal gå i protect lenge før høyre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qrush
    ... er jo logisk siden mer krøll gir mer motstand.
    Kan du forklare denne for meg ?

Er den eneste løsningen på problemet å måtte korte inn kablene eller vil jeg da få samme problemet bare på motsatt side.
    Har du ikke samme lengde på begge kablene så vil lyden komme raskere fra forsterkeren til en høyttaler enn til den andre. Det betyr at lyden ikke kommer til deg fra de to høyttalere samtidig men med en tidsforskjell. Det ønsker du å unngå.

Er du sikker at du ikke har et teknisk problem her ?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rommet likt på høyre og venstre side? Dvs er det symmetrisk foran?
    At den ene trenger mer kraft enn den andre er mer sannsynlig plassering og symmetri enn kabelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Kan du forklare denne for meg ?
    Surret kabel kan skape induksjon. Man trenger riktignok noen viklinger, men den teoretiske muligheten er til stede. Hva dette evt. gjør med lyden vet jeg ikke, har aldri hatt problem med for lang kabel...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Har du ikke samme lengde på begge kablene så vil lyden komme raskere fra forsterkeren til en høyttaler enn til den andre. Det betyr at lyden ikke kommer til deg fra de to høyttalere samtidig men med en tidsforskjell. Det ønsker du å unngå.
    Kan du forklare litt om hvor lang tidsforskjell ser du for deg ?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Surret kabel kan skape induksjon. Man trenger riktignok noen viklinger, men den teoretiske muligheten er til stede. Hva dette evt. gjør med lyden vet jeg ikke, har aldri hatt problem med for lang kabel...
    Er med på at en lang surret kabel kan sees på og få noen av de samme egenskapene som en luftspole og følgelig bli en form for lavpass filter. Det vil vel i sin tur kunne påvirke og dempe diskant området mer enn bass området, men tror det skal ganske mye kabel til før dette blir hørbart.

Vil derfor tro at eventuelle kanal nivå forskjeller mer kan være pga faktorer i kilde elektronikken eller i høytalerene selv, usymetrisk høytaler plassering i forhold til sidevegger, forskjellige andeler med absorbenter / diffusor i rommet, eller rett og slett faktorer knyttet til hørselen, som f.eks hørsels tap eller ørevoks osv......

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT : Slettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kan du forklare denne for meg, hvor lang tidsforskjell ser du for deg ?
    Tidsforskjell kan være fra ikke hørbart til millisekunder hvis lengdeforskjellen er stor. Jeg snakker ikke om cm men m.
    Det er litt feil å snakke om lyd, det er selv. elektriske signaler jeg burde ha skrevet.

Mange bruker mye tid til å plassere høyttalerne men jeg føler at det er viktig at lyden blir produsert av de to høyttalerne samtidig. Det er også mulig å korrigere lengdeforskjellen med romkorreksjon når man ser på film.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidsforskjell kan være fra ikke hørbart til millisekunder hvis lengdeforskjellen er stor. Jeg snakker ikke om cm men m.
    Det er litt feil å snakke om lyd, det er selv. elektriske signaler jeg burde ha skrevet.
    Grunnen til jeg spurte, er fordi elektriske signaler i en leder har en overførings hastighet på ca 1/2 av lyshastigheten eller da ca 150 000 000 m/s (selv om selve hastigheten et elektron beveger seg i lederen er mye langsommere). Tar man da med at lydhastigheten er ca 330m/s så ser man kanskje litt hva slags størrelses forhold man har, med forhold til kabel lengde.

1mm tids forskjell på hvor man har ørene i forhold til høytalerene, tilsvarer vel da et avik på ca 4500m kabel lengde, (hvis jeg har regnet riktig) og da er det vel mer faktorer som induktans, kapasitans og spenningsfall osv som betyr noe.

Mange bruker mye tid til å plassere høyttalerne men jeg føler at det er viktig at lyden blir produsert av de to høyttalerne samtidig. Det er også mulig å korrigere lengdeforskjellen med romkorreksjon når man ser på film.
    Grunnen til at man ønsker å korrigere lengdeforskjellen med romkorreksjon når man ser på film, er fordi man har flere enn 2 stk høytalere, og man har utfasinger og akustiske frekvens påvirkning pga alle de fysiske avtandene til høytalerene er forskjellig, og man ønsker en viss grad av nøyaktighet, skal romvirkningene som ligger mikset i mellom de forskjellige kanalene blir mer realistisk gjengitt. Det er imiddlertid hovedsakelig pga lydhastighet man foretar slike romkorrigerende tiltak, ikke pga kabel lengder.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tipper dette er et rom problem, tviler sterkt på at det har noe med kabelen å gjøre, selv om den ene kabelen er dobbelt så lang som den andre f.eks 2 og 4m, vil man neppe høre forskjell. kan jo kansje også være dårlig kontakt et eller annet sted.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den eneste løsningen på problemet å måtte korte inn kablene eller vil jeg da få samme problemet bare på motsatt side. er litt kjedelig at venstre side skal gå i protect lenge før høyre.
    Får du problemer med at forsterkeren går i protect på den venstre siden, tyder det etter min mening på at det kan være noe galt med nivået på inngangen eller utgangen på venstre effekt forsterker utgangstrinn, eller noe med den høytaleren.

En lengere kabel vil riktig nokk skape mere motstand og generellt få en lavere spenning over høytaler terminalene i forhold til på forsterker siden osv, og ha høyere induktans og capasitans osv, men det blir vel skjeldent protekt problemer pga forsterkeren går selvsving osv før man er oppe i flere titalls meter kabel, og det at kabelen eventuellt skulle ha et høyere spenningsfall pga den ohmske motstanden, ville vel bety at forsterkeren får sendt mindre strøm og får en lettere jobb og egentlig blir mindre belastet med et slikt oppsett, dersom man ser bort i fra de andre parameterene som kan forandre impedansen som forsterkeren "ser" i sin ende av kabelen.

Det er generellt lurt å ha minst mulig kveiler og kryssinger osv av kabler så man ikke påvirker signal kabler med felt fra høytaler kabler osv, og ved en eventuell feilsøking av de fenomenene du beskriver, kunne man jo f.eks brukt en billig 4mm2 biltema kabel med mest mulig riktig lengde og testet om det blir forskjeller, før man eventuellt kapper og må terminere dyrere kabel konstruksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den venstre høytaleren står i ett hjørne, mens den høyre står lenger ut i rommet, den venstre krever da på en måte mer kraft enn den høyre for å spille likt. Hadde jeg justert dem likt ville ved høyt volum den høyre høytaler gå i protect først siden den på en måte er lettere å drive. Nå har jeg noe mer kraft på venstre side for å kompensere for forskjellen, men jeg kan se på utslaget på forsterkeren at det er høyre side som gir utslag først. Spiller jeg veldig høyt slik at forsterkeren begynner på limiter nivå kan det noen ganger virke som om det utgjevner seg noe. Jeg kjører biwiring med en forsterker til bass den andre diskant\mellomtone og begge forsterkerene viser samme forskjell i utslaget på meteret.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere, hvilken forsterker ?
    Kut kablen så den passer i lengden ( selvom kablen overhodet ikke er skyld i noe av dette ) og få en større forsterker, og da ville jeg kanskje glemme dette med bi-amping, men nu vet jeg jo ikke hvilke forsterkere du bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker 1: cerwin vega A 2,6kw
    forsterker 2: ------"------ 1,5kw. den største driver bass.
    Høytalere: CV CLS 215

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt om høyttalerkablene ut fra forsterkeren høyre/venstre. Se om det fortsatt er samme side som går i protection. Hvis det er samme høyttaler, så mistenker jeg at det kan være noe feil, sjekk f.eks delefilteret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •