lage kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24

Tråd: lage kabel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lage kabel

Tenkte og lage meg kabel og har tilgang på alt som er av matriell.

Hvilken kabel er best og bruke som utgangspunkt?

Er det ikke greit og bruke 2,5mm2 PR eller lignende

ser noen bruker cat5 kabel. hvorfor er det så mye bedre en pr?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først - velkommen til forumet!!
    Det hele spørs hva du skal bruke kabelen til?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel

Hei!
    Anbefaler ikke PR (stive og kun en kordel), men prøv PFXP og kabler med flere kordeler. Selv bruker jeg en 4x6 mm2 Öhlflex til biwiring. Dette er en kabel som brukes i industrien til motorer som er styrt av frekvensomformere (skjermet kabel for støy). Har testet "vanlige" installasjonskabler mot dyre kabler fra kimber og monster uten å høre forskjell. Er sykt å se hvor mye penger folk "driter" for å kjøpe kabler. Eneste du betaler for er utseende og merke. Viktigste med kabler er å ha skjerm og liten motstand. Liten motstand/impedans oppnås ved å bruke stort tversnitt. Her er en link den kabelen jeg bruker. Ser ikke så verst ut heller: http://www.tlc-direct.co.uk/Images/P.../MF6SLASH4.JPG

Sjekk denne elhandel.no - PFXP FL.TR. 4G4MM2

Alternativt kan du kjøpe strømpe og bruke RK enkle kabler. Disse minner om bilstereo kabler. Myke og med flere kordeler.

Olav

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av valo79
    Hei!
    Anbefaler ikke PR (stive og kun en kordel), men prøv PFXP og kabler med flere kordeler. Selv bruker jeg en 4x6 mm2 Öhlflex til biwiring. Dette er en kabel som brukes i industrien til motorer som er styrt av frekvensomformere (skjermet kabel for støy). Har testet "vanlige" installasjonskabler mot dyre kabler fra kimber og monster uten å høre forskjell. Er sykt å se hvor mye penger folk "driter" for å kjøpe kabler. Eneste du betaler for er utseende og merke. Viktigste med kabler er å ha skjerm og liten motstand. Liten motstand/impedans oppnås ved å bruke stort tversnitt. Her er en link den kabelen jeg bruker. Ser ikke så verst ut heller: http://www.tlc-direct.co.uk/Images/P.../MF6SLASH4.JPG

Sjekk denne elhandel.no - PFXP FL.TR. 4G4MM2

Alternativt kan du kjøpe strømpe og bruke RK enkle kabler. Disse minner om bilstereo kabler. Myke og med flere kordeler.

Olav
    hvorfor bruker du noe annet en lampettledning når du sier det ikke er forskjell på kabler.??
    pr kabler er det mange som bruker og er kjempefornøyd med. bruker selv solid core ledere i mine kabler, og disse er tatt fra vanlig installasjonskabler. Litt stivt ja men funker veldig bra. SLik jeg har forstått det er vel høyttalerkabler veldig lite utsatt for støy så noe veldig med skjerming er kansje unødvendig.

til trådstarter: ser hørt om noen som bruker disse cat5 kablene i høyttalerkabler og signalkabler. erfaringene med disse er veldig forskjellig, noen synes de er helt greie, andre synes de er rett og slett dårlige. og noen har opplevd at de har tatt knekken på forsterkeriet.
    Av diy kabler finnes det mange "oppskrifter" både når det gjelder signal og høyttaler kabler. Er mange ting som kan prøves, fletting, tvinning, forksjellig isolasjon (mange velger bomullstrømpe), forskjellig tverrsnitt osv.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    til trådstarter: ser hørt om noen som bruker disse cat5 kablene i høyttalerkabler og signalkabler. erfaringene med disse er veldig forskjellig, noen synes de er helt greie, andre synes de er rett og slett dårlige. og noen har opplevd at de har tatt knekken på forsterkeriet.
    Leste en kabeltest av masse forskjellige "ferdigproduserte" kabler og DIY kabler med målinger og det kom frem at CAT5 hadde veldig fordelaktige egenskaper... (tror det var hos Audioholics jeg leste dette).

Ikke at jeg hører noen forskjell men de ser veldig tøffe ut

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet hva ohlflex er er elektriker!

Den kabelen tenkte jeg egentlig ikke på, har en trommel på jobben. blir faktisk pent og se på også!

Skal kjøre 604 s3 på disse kablene. men skal ha nye snart så lager noe skikkelige greier når jeg først skal ha!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er noen erfaringer med cat 5 kabelen.
    Cat 5-høyttalerkabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker cat5 til mine høytalere og det låter svært bra. kabelen består av 6 cat5 kabler som er lakt sammen to og to for så å flette de sammen til en "flatkabel". 4 av kablene driver bassen mens to av kablene driver diskant og mellomtone. kan sikkert knipse et bilde om det skulle være av interesse.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakker vi om cat 5 nettverkskabel her? de lederne er jo så tynne at det blir nesten litt skummelt..? har aldri helt fatta hvorfor dette er så egnet.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    snakker vi om cat 5 nettverkskabel her? de lederne er jo så tynne at det blir nesten litt skummelt..? har aldri helt fatta hvorfor dette er så egnet.
    Fletter sammen 3 kabler, da er det tilsammen 24 ledere på 0.5 mm2. Da er det tilsammen 6 mm2 til hver terminal...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Fletter sammen 3 kabler, da er det tilsammen 24 ledere på 0.5 mm2. Da er det tilsammen 6 mm2 til hver terminal...
    akkurat ja, stress
    da blir det jo veldig tjukt igjen da... går det an å bruke to kabler, evt 1, eller blir resultatet mye dårligere da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat ja, stress
    da blir det jo veldig tjukt igjen da... går det an å bruke to kabler, evt 1, eller blir resultatet mye dårligere da?

er bare en måte å finne det ut på

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har erfart ved å gå over fra dobbel til enkel så får man en lysere, mens med dobbel blir det som regel noe mørkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå laget meg en liten kabel for å teste hvordan dette virker. fletta tre ledninger og koblet sammen alle de helfargede og alle de halvfargede hver for seg (+ og -). koblet på den ene ht og skulle teste. recieveren går i protect etter et par sekunder! jeg tar kabelen ut igjen og måler at det er full kontakt mellom polene. fant til slutt en leder som var feilplassert. nå som den er på riktig sted, kan jeg måle en motstand på 80-100 kilo-ohm. måleinstrumentet stopper ikke noe bestemt sted bare stiger og stiger fra ca 40 til 140k og videre.

hva skyldes dette? liker ikke dette i det hele tatt...
    håper på svar...

PS. det gikk veldig fort å lage kabelen. på en time har du laget en ferdig kabel på ca 2-3 meter, alt etter hvor fort du fletter.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som kan ha en ide om hva dette skyldes?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettverkskabel er basert på tvunnede par som har en bestemt impedans og som skal stå imot innstråling.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    javel, hva mener du med det? gjør det at cat 5 er uegnet som ht kabel?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    javel, hva mener du med det? gjør det at cat 5 er uegnet som ht kabel?
    Du lurte på hvorfor du målte ein impedans mellom lederene...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja sånn ja. men betyr det at det blir feil å bruke en fra hvert par til minus og den andre fra hvert par til pluss? eller gjør det ikke noe at det er impedans der?
    hvis du forsto hva jeg mente

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahaha nå fant jeg feilen. jeg sto å klemte målestikkene inntil lederne med fingrene slik at jeg målte motsanden i kroppen min

nå ble selvfølgelig motstanden mellom lederne uendelig

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •