lage kabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24

Tråd: lage kabel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ved bruk av cat5 tvinner man alle isolerte lederne sammen i enden ikkesant?
    Si det fks er 10 isolerte ledere. Da er det faktisk 10 motstander koblet i paralell. og paralell kobler man 10 motstander. vil den totale motstanden være mindre en den minste motstanden. (Hvis ikke jeg husker helt feil)

Derfor vil man få mindre motstand i en Cat5 kabel med sammenlagt tversnitt på 5mm2 en på en Fks Helkjerne kabel på 5mm2 og lik lengde..

Resultat: Man kan ha lengre kabel uten tap av strøm med samme tversnitt ved bruk av cat5!

Personlig syntes jeg cat5 ser ut som en dass og velger defor og bruke en multitrådet kabel med større tversnitt

Dere kan kjøpe så dyre kabler dere vil Men lyden er TOTALT avhengig av ledeevnen på kabelen og skjerming..

Så en kobberkabel til 10 lapper sammenlignet med en hjemmemekka av pr med samme tvernsnitt låter like bra.. Så sant ikke den dyre er superreint kobber noe jeg tviler på det er !

Sikkert ingen som skjønner en dritt av inlegget mitt. ville bare lufte tankene

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    paralell: 1/R=1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + osv...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk
    Si det fks er 10 isolerte ledere. Da er det faktisk 10 motstander koblet i paralell. og paralell kobler man 10 motstander. vil den totale motstanden være mindre en den minste motstanden. (Hvis ikke jeg husker helt feil)

Derfor vil man få mindre motstand i en Cat5 kabel med sammenlagt tversnitt på 5mm2 en på en Fks Helkjerne kabel på 5mm2 og lik lengde..

Resultat: Man kan ha lengre kabel uten tap av strøm med samme tversnitt ved bruk av cat5!

Personlig syntes jeg cat5 ser ut som en dass og velger defor og bruke en multitrådet kabel med større tversnitt

Dere kan kjøpe så dyre kabler dere vil Men lyden er TOTALT avhengig av ledeevnen på kabelen og skjerming..

Så en kobberkabel til 10 lapper sammenlignet med en hjemmemekka av pr med samme tvernsnitt låter like bra.. Så sant ikke den dyre er superreint kobber noe jeg tviler på det er !

Sikkert ingen som skjønner en dritt av inlegget mitt. ville bare lufte tankene
    Det er flere egenskaper enn kablens resistans som er med på å bestemme egenskapene for den. Utbredelseshatigheten på kabelen og den karakteristiske impedansen er to parametre som er viktige. De bestemmes først og fremst av kapasitansen mellom lederne og induktansen i lederne.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexk

Du vil ikkje få mindre motstand. Sålenge du har samme resitivitet og samme tversnitt så vil du ha samme motstand. Ein kabel med 5x1mm2 vil ha samme motstand som ein enkeltleder på 5mm2. Du vil ha mindre med litt sølv i kabelen f.eks, og det er mange andre faktorer som speler inn. Slik som innlegget over forteller.

Ein cat5 kabel finker slik at det er ein viss impedans mellom parene, det er derfor du alltid må ha + og - i samme paret. Vist ikkje vil den ikkje fungere noe særleg,

F.eks er folk som sier at ein helkjerner kabel har meir fylde i bassen en ein mange trådet.

Du kan og se på kabelen som eit filter, siden du har ein impedans mellom kablene og ein kapitans mellom kabel og jord.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •