kabel inni sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kabel inni sub?

Har det noe for seg og bytte kabler fra forsterker til element inni subben? og til eventuelt hva?

har en prosob blackbird 12 sub, skrudde ut elementet for å kikke litt her om dagen, da så jeg at kablene var så tynne at jeg ble redd for å ta på subben etterpå:P kan sammenligne det med kabler man har inni pc..

takker for svar

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, den kabelen er jo relativt kort da, så jeg tror ikke det har så mye å si om du bytter den.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Tja, den kabelen er jo relativt kort da, så jeg tror ikke det har så mye å si om du bytter den.

hmm ok, noen forslag til andre billige oppgraderinger da?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Element kanskje?
    Hvis du finner ett med tilsvarende størrelse og krav til kabinett?
    avstivning og demping av kabinett også muligens?

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanThomas
    Har det noe for seg og bytte kabler fra forsterker til element inni subben? og til eventuelt hva?

har en prosob blackbird 12 sub, skrudde ut elementet for å kikke litt her om dagen, da så jeg at kablene var så tynne at jeg ble redd for å ta på subben etterpå:P kan sammenligne det med kabler man har inni pc..

takker for svar
    Det at det er tynne kabler inni subben er ikke farlig.. Vis det hadde vært diskant så hadde det vært annerledes..
    Lave frekvenser(bass) går på en måte "inni" ledern..
    Mens høye frekvenser(Diskant) går på overflata og da trenger du tykkere kabler med flest mulig kordeller for da får du mere overflate liksom.. Da "detter" ikke frekvensene ut=P

Håper du skjøntet detta:razz: Ekke så god te å forklare men^^

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CW Lover
    Det at det er tynne kabler inni subben er ikke farlig.. Vis det hadde vært diskant så hadde det vært annerledes..
    Mens høye frekvenser(Diskant) går på overflata og da trenger du tykkere kabler med flest mulig kordeller for da får du mere overflate liksom.. Da "detter" ikke frekvensene ut=P
    Dette fenomenet er kun gjeldende ved svært høyere frekvenser enn vi snakker om i HiFi verdenen. Når vi nærmer Gigahertz så snakker vi - her er det totalt fraværende da vi kun snakker om lave frekvenser uansett.
    Men i radio / radar / radiolink teknologi så er dette fenomenet gjeldende - men da har vårt øre tatt farvell for lenge siden.
    Fenomenet er svært interessant i seg selv - da dette setter alt av kabeldesign på "hode". Men for HiFi er dette altså ikke gjeldende da menneskets operere (hører) med svært begrenset båndbredde.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Element kanskje?
    Hvis du finner ett med tilsvarende størrelse og krav til kabinett?
    avstivning og demping av kabinett også muligens?

ja har tenkt på dette også, men forsterkeren som står på er ikke så altfor kraftig 180wrms, og om jeg skal ha nytt element + forsterker så kjøper jeg heller en ny sub.. noe jeg skal med tiden men liker å ekprimentere litt så håpa det var noen artige tweaks jeg kunne gjøre selv^^

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CW Lover

hehe jada skjønte det sånn nogenlunde, kjekt og vite også

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Dette fenomenet er kun gjeldende ved svært høyere frekvenser enn vi snakker om i HiFi verdenen. Når vi nærmer Gigahertz så snakker vi - her er det totalt fraværende da vi kun snakker om lave frekvenser uansett.
    Men i radio / radar / radiolink teknologi så er dette fenomenet gjeldende - men da har vårt øre tatt farvell for lenge siden.
    Fenomenet er svært interessant i seg selv - da dette setter alt av kabeldesign på "hode". Men for HiFi er dette altså ikke gjeldende da menneskets operere (hører) med svært begrenset båndbredde.
    Vis du bruker en strøm kabel på 0,25 mm så vil du merke det..
    Da får du minimal overflate.. Men som du sier så er det ikke med Hi-Fi for der har du vanligvis kordeller.
    Jeg vet ikke hvor sånne grenser går men en kompis av meg fikk lysere diskant når han bytta fra 0,5 til 1,5 mm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •