Hei alle sammen,

Jeg har følgende problem: Jeg flyttet fra USA for et år siden og tok med bl.a. en 61 tommers HDTV derfra. Denne er selvsagt NTSC, men jeg hadde allikevel håpt å kunne bruke den til å se Tv mer her i Norge.
For det første vet jeg jo at kanalfrekvensene som brukes i Europa ligger i et annet område enn i USA, derfor kan jeg ikke bruke TVens innebygde tuner til å søke kanaler. Men dette problemet kommer jeg unna ved å gå gjennom en satelitt-tuner. (som jeg uansett vil ha). :wink:

Det andre er det verre med: NTSC / PAL problematikken. :cry:
Dette kan omgåes via RGB, som ikke avhenger av NTSC / PAL.

Men....så er det store spørsmålet - hvordan kan jeg få koblet til en vanlig parabol-tuner her til lands til min tv???
Den har nemlig ikke SCART, bare disse:

- To kompositt antenneinngang
- Tre RCA phone innganger (kompositt og NTSC, ikke sant?)
- To Komponentinnganger til HDTV og DVD progressive bruk. (Ikke NTSC)

Så lure meg tenkte da å bruke en av komponentinngangene (så Xboxen eller DVDen må vike :cry: ) men etter å ha lest en thread her på forumet om SCART->Komponent kabler, så mistet jeg motet...

Der sies det bl.a. at for det første må tuneren da støtte komponent i SCART utgangen - noe de fleste ikke gjør, og for det andre, så er slike kabler ekstremt vanskelige å finne.. :x

Så hva gjør jeg?? Jeg vil nødig gå til skrittet å kjøpe en NTSC->PAL konverter. De er dyre og gir dårlig kvalitet.

Finnes det satelitt-tunere å få kjøpt som er "universale", støtter NTSC og PAL og samtidig vil kunne brukes på norske satelitt-abonnement kort???

Kanskje jeg spør dumt, men jeg er ganske newbie på dette området. Og ganske så frustrert. Jeg vil så gjerne kunne se på tv igjen! Et år siden sist.

Takk for alle råd jeg kan få!

Hilsen meg

De fleste tunere har jo SCART utgang, ofte med RGB ut,