verdens beste budsjettkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

verdens beste budsjettkabel?

Er det noen her på forumet som har hørt om biltema kabelen? bare lurte siden den var et hett tema på hifisentralen et par år tilbake.

i grove trekk...

nemlig, denne kabelen:
    http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2015513.htm

dette er ikke en høyttalerkabel som dere ser men en ulv i fåreklær!
    den spiller fletta av alt jeg har hatt hjemme til MINST 1000kr, og på høyde med mye til omlag 1500kr.
    denne har ikke teflon, 99.999999% ultraclean kobber eller andre "kvaliteter" du skulle tro finnes i en god kabel. men spille, DET GJØR DEN!
    sansynligvis får jeg en haug med skeptikere etter meg, men bor du i nærheten av elfa, hva har du å tape ved et forsøk.
    4lederen selges i 10meter rull for under 200kr. bruk en lengde til + og en til -. herav 4x 2.5mm til hver pol.
    veldig stivt og uhåndterelig men prisen...og lyden!!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til prisen er den grei, men den taper med en gang man snakker om 100 kr/m (cirka) Både jeg og 3 kamerater spilte med denne lenge i 20mm2 versjon og med utallige blindtester falt den gjennom-men som sagt svært god til prisen!

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til prisen er den grei, men den taper med en gang man snakker om 100 kr/m (cirka) Både jeg og 3 kamerater spilte med denne lenge i 20mm2 versjon og med utallige blindtester falt den gjennom-men som sagt svært god til prisen!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20mm2 versjon?
    iallefall min tidligere nordost flatline gold mk2 til 1295 ble sønderknust..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har også hatt god erfaring med denne, skal bruke den som innvendig kabling i proacene til jeg har penger nok til noe betydlig bedre vil si at den slår det jeg har hørt i 100kr pr/m klassen. Tror den også kan brukes med hell til sc nettkabler.

off-topic:
    noen som har prøvd cat5 kabel fra tnt-audio

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Biltema kabelen (heretter kalt EKKJ) i 2x 20mm2 versjon eller biwire. Alt etter.

Før jeg slo meg til ro med den, testet jeg den mot blant annet Kimber 4tc, en Transparent modell og Monster M2.2s singlewire alle tre. Både ved raske bytter og etter lengre tids bruk foretrakk jeg EKKJ. Den spillte mer åpent i mellomtonen i mitt oppsett, og senket diskanten en smule. Bassen var knallbra, faktisk den beste av alle høyttalerkabler jeg har testet. Bortimot nøytral og med god kontroll helt i bunnen.

Utstyret alle kablene ble testet med: Sony CDP-X3000 + Doxa 014mk2 (med nye gode kondensatorer tvers gjennom), Aragon Aurum + 4004mk2 og Revel F30 høyttalere.

noen som har prøvd cat5 kabel fra tnt-audio
    Jeg har laget en lignende kabel, også testet i dette oppsettet. Hadde en liten hevning i mellombassen og hadde litt dårligere kontroll på dypbassen enn EKKJ. Ellers ganske nøytral. EKKJ låt bedre etter min mening.
    Cat5 kabelen kan jo ha varierende lyd etter hvor tett flettingen er osv, så jeg tror du må lage deg en slik for å teste selv.

Mitt neste kabel prosjekt blir enten solidcore sølv med teflon, eller mange tynne (0,5mm2 pr tråd) enkeltisolerte sølv ledere med teflon.
    Har hørt mye positivt om disse typene kabel. Blir ikke så veldig dyrt heller

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men en 20mm versjon er jo ikke biltema kabelen...
    doxa med nye kondiser? hvilke kondiser da? har denne selv...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 4x 10mm2 til hver høyttaler. Noen ganger bruker jeg det som biwire, og noen ganger bruker jeg det i singlewire. Så det er nok Biltema kabelen. Den er til og med kjøpt hos Biltema... :wink:
    Jeg måtte jo bare prøve det siden jeg kjøpte en 50meters rull.

doxa med nye kondiser? hvilke kondiser da? har denne selv...
    Det er Mcap's beste kondiser. Husker ikke hvilken type, men lyden ble en del mer åpen etter byttet. Fikk byttet de som sto på utgangen, og 2 andre også. Husker at det var 4 stk som ble byttet. Power kondisen er original.
    Jeg har lyst til å bytte ut "veggvorten" til en bedre strømforsyning også. Har lest om noen som har gjort det, og fått mer lineær bass helt i bunnen. Originalt så trekker den seg jo litt i bunnen.

- Freddy 8)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel 4x 2.5 er ikke det samme som 1 10mm.
    hva betalte du for mcapène? hvilke verdier etc...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel 4x 2.5 er ikke det samme som 1 10mm.
    Joda. hos meg er det det. Altså jeg har 4x 4x 2,5mm2 per høyttaler. Det er bare latskap at jeg ikke gidder skrive dette hele tiden... ops:
    Jeg har faktisk prøvd å få tak i enkle 10mm2 ledere, men det er ikke spesielt enkelt.

hva betalte du for mcapène? hvilke verdier etc...
    Jeg kom tilfeldigvis i kontakt med en Doxa medarbeider i Bergensområdet, og det er han som har utført denne modden. Så jeg har ikke peil på verdier etc. Send meg en mail så kan jeg kanskje se ta en titt under panseret...
    Jeg betalte bare for kondisene. Han hadde forsket endel på sin egen 014mk2 dac før han hadde kommet frem til akkurat disse kondisene. Prøvd ut en hel haug forskjellige typer. Og disse låt best.

- Freddy 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre strømforsyning, gå inn på ELFA og kjøp noen Fischer und Tausche kondiser i 100 microfarad og noen RIFA PEG på 1000-1500 microfarad som du lodder rett ved transistorene eller over "bøttene" som står i strømforsyningen fra før- det hele er en sjokkernede oppgradering som jeg ikke vet om jeg har hørt maken til tidligere!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det er vanskelig å få 10mm ledere..
    men det finnes en sinnsykt bra kabel med navn audio magic wonder, denne koster 120kr meteren og består av 2x 6mm2.
    har hørt om noen som har strippet denne og isolert den i duelund stil med godt hell.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IR selger diy sett med ekkj kabler, da får du med pyntestrømpe krympeslange og terminering, men da er også kablen litt stivere i pris.. Hvis man setter på pyntestrømpe og krympestrømpe oppnår man et mye finere utseende på kablen, kommer med varenr. til det på elfa når jeg orker å rote det opp

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    IR selger diy sett med ekkj kabler, da får du med pyntestrømpe krympeslange og terminering, men da er også kablen litt stivere i pris.. Hvis man setter på pyntestrømpe og krympestrømpe oppnår man et mye finere utseende på kablen, kommer med varenr. til det på elfa når jeg orker å rote det opp
    Ganske mye dyrere ja! Jeg betalte 175 for 10 meter, hos IR koster det 2700kr for 4. Tror avansen i dette tilfellet er ganske stor. Termineringen og krympestrømpen er da vel ikke så dyr? Jeg bruker ingen av delene da man ikke kan se kabelen. De 2500 kronene bruker jeg heller på noe annet

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kompis av meg lagde 2x2m med billige bananer (50kr) krympe og pynte strøme, det havnet på ca 600

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2500? i helsike...
    vil tro de fleste merker da slår den på ytelse...
    min kom på 179kr + porto

kan ikk se den på nettsiden til robert..?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert