Jorma Design No.1 - Når psykoakustikken tar overhånd?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jorma Design No.1 - Når psykoakustikken tar overhånd?!

Sitter og leser en test i bladet "fidelity" om ovennevnte kabler, og begynner å lure... I artikkel etter artikkel står det om at produkter må "spilles inn". Ikke bare høyttalere, men forsterkere og kabler også...(!)

Men for disse kablene topper det seg. Jeg siterer:
    Sitat Opprinnelig postet av fidelity
    ...først skal du smøre deg med ytterligere tålmodighet når det gjelder innspilling. Nye, tar det laaang tid før kablene låter som de skal. Aldri har jeg opplevd en kabel som låter så til de grader mye dårligere før de har spilt en stund. Det gjelder forresten også hvis du tar kablene ut av systemet, for deretter å koble de til igjen. Regn ihvertfall med et kvarter før det låter normalt. A/B testing ble klin umulig med disse kablene, da de umiddelbart gir dårligere lyd enn samtlige andre kabler jeg hadde liggende. Dette fenomenet henger nok først og fremst sammen med Bybee-filtrene.
    Så praktisk! En kabel som må spilles inn på nytt hver gang den skal spille! :P
    Kan det ha vært psykoakustikken som har tatt helt av her?! Gir det mening at kabelen trenger innspilling hver gang? Eller er det testeren som har blitt lurt av egne ørers tilpasningsevne til ulike lydbilder, og at det viktigste filteret sitter i eget hode?

Så mitt hovedspørsmål blir: Kan en kabel være bra hvis den må "spilles inn" i et kvarter HVER GANG den skal tas i bruk?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Jorma Design No.1 - Når psykoakustikken tar overhånd?!

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så mitt hovedspørsmål blir: Kan en kabel være bra hvis den må "spilles inn" i et kvarter HVER GANG den skal tas i bruk?
    Det han skriver er at du må spele inn kabelen på nytt viss du kobler kabelen fra og så på att (og ikkje for kvar gang man skal høyre musikk)........høyres meget rart ut :roll:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sansynligvis i denne saken.
    fidelity er meget grundig, så jeg tar de på ordet..

at diverse elektronikk må spilles inn er helt klart.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han skriver er at du må spele inn kabelen på nytt viss du kobler kabelen fra og så på att (og ikkje for kvar gang man skal høyre musikk)........høyres meget rart ut
    BS.. Med mindre noen kan gi meg en grundig teknisk forklaring på dette tror jeg et er bare tull....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke alt som kan forklares i teorier. enda...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ikke alt som kan forklares i teorier. enda...
    Nei, teoriene om psykoakustikk er jo ikke fullstendig kartlagt ennå...

Litt av poenget mitt går for øvrig tapt i diskusjonen her: Er det en god egenskap ved en kabel at den endrer karakteristikk på kort sikt? Hvis den trenger 15 minutter for hver oppkobling for å lyde optimalt, hva skjer da mellom lydsporene? Vil samme kabel også få forringet lydkvalitet ved spesielle påvirkninger?
    Er det et brukbart produkt i det hele tatt, samme om det er hørbar forskjell eller ei?

Min teori (i den grad forskjell på kabling er hørbart) er at denne kabelen har en påvirkning på lyden som gir en karakteristikk som høres rar ut til å begynne med, men som hjernen tilpasser seg og elsker etterhvert (kabel med hjernevaskingseffekt?)

Poenget mitt er at hjernen i stor grad gjennom sin evne til tilpasning er med på innspillingsprosessen! Forskjellene man hører sitter nok av og til mellom ørene...

Digresjonsparallell: Jeg eier selv et par Koss Porta Pro som har noenlunde samme egenskap: Første gang man hører dem, tenker man:
    For en boomete bass! Hvordan kan dette være så bra som alle påstår?
    Når man så har hørt på dem en stund, blir hjernen vant til det ekstra pådraget i bassen, man oppdager at den ikke er boomete, men kanskje litt fremhevet i forhold til resten av lydbildet. Og man blir glad i denne lyden som er så vanvittig mye større enn vekten skulle tilsi.
    Sånn sett vil jeg ut fra størrelse og ytelse si at Koss Porta Pro er for High End å regne i klassen "lettvekts-hodetelefoner". :shock:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er da tull.

Tenk i et platestudio med slike kabler. Da vil de første 2-3 låtene ha dårligere lyd enn de senere.

Ved bruk av high end målemic burde man kunne måle at frekvensgangen er lik.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem skrev artikkelen? Knut V?
    om det er han skriver han ikke noe uten å tenke seg som, han har fått mye pepper før. og han og forsåvitt alle de andre i fidelity har laaangt erfaring.
    skjønner hva du mener, vanvittig mange faktorer som spiller inn.
    uheldigvis er der mange studioer uten noen som helst tanke på kabler etc...derfor låter de fleste cder dårlig. mye potensiale i cder fortsatt, sacd og dvdaudio har man ikke behov for før man har utnyttet hva CD kan gi.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at cd'er låter dårlig grunnet for dårlige kabler i platestudio?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh....jeg dro den litt langt.
    men skal ikke se bort fra at det ville låte betraktelig bredere om de tok hensyn.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teknisk tror jeg på følgende forklaring:

En kabel består enkelt sett av 2 ledere med et dielektrum. Ideelt sett er dielektrumet en absolutt isolator, og lederne absolutte ledere. Videre har den ideelt sett ingen kapasistans eller induktans.

I praksis skal en kabel slite med avvik fra alle de ovennevnte faktorene. I en signalkabel er det en faktor som er verre enn alle de andre, nemlig kapasistansen. Dersom vi tenker oss en kondensator vil den være meget rask. Det er jo allikevel på mange måter det samme som et oppladbart batteri. Dersom kabelens dielektrum er et tregt materiale som kan fange opp elektriske ladninger, og som i tillegg har en høy lekkstrøm vil vi oppnå følgende;

Kabelens dielektrum er spenningsløst og inneholder ikke oppmagasinerte ladninger. Den kobles til, og etter et kvarters tid er den ladet opp med passelig mye likespenning fra linjeutgangen. (den lange tiden gjør at den ikke trekker mye strøm fra linjeutgangen). Etter det kvarteret har du en kabel med ekstremt liten kapasistans fordi det sitter "en kjempespole i serie med kapasistansen".

Dette er bare en antakelse, men det kan godt være sannheten. Det er mange kabelprodusenter som forsker i isolasjonsmetoder og geometri.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt: Lån et sett uinnspilte kabler av samme type som du har selv og kjør en blindtest- har gjort det selv og måtte da krype til korset med den skepsisen som jeg da hadde til emnet! Mulige søkeord: Dielektrisk absorpsjon og dielektrisk dissipasjon.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    einis skrev:
    mye potensiale i cder fortsatt, sacd og dvdaudio har man ikke behov for før man har utnyttet hva CD kan gi.
    :shock:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer ansoere sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    einis skrev:
    :shock:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart noe om en kabels dielektrum, og med kabler MÅ man høre det før man tror det. Et anleggs synergi med en kabel er essentiell, derfor funker noen kabler bedre hos noen, andre hører kanskje ikke forskjell uansett hvad de prøver.
    Når jeg ser noen har Supra EFF som signalkabel f.eks. får jeg gåsehud, de sliter med Sssh lyder tenker jeg da, for det var tilfeldet hos mig, Paul Simon´s Graceland fikk dette til å gå i selvsving nesten.
    Da jeg fikk min brukte Black Magic A1 var der helt utrolig deilig lyd med én gang, og ja, det første jeg hørte på var Paul Simon, da jeg fikk min splitternye Black Magic Revelation var mellomtone området mørkt, uinteressant og mystisk, Jennifer Warnes synes jeg plutselig sang i et annet toneleie ! Nå, ca 14 dager etter er jeg ovenud fornøyd med lyden fra Revelation.
    Jeg har ingen erfaring med Bybee filtre, men jeg tar absolutt testen fra Fidelity for god fisk. Kan ikke se at "imellom sporene" skal gjøre noen forskjell da kablen stadig er koblet opp i loopet....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det dere sier er at materialet rundt kabel-lederen må "lades" med energi, som så stråler tilbake som støy, før det begynner å låte riktig? Det går litt på tvers av Duelunds teorier dette her!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •