Sølv vs. kobber

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor sølv?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje han ønsker sølv da disse ofte lyder bedre enn kobber?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bedre, bare annerledes...

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en ellers lik konstruksjon er sølv oftest mer oppløst og spiller renere- hva mener du med annerledes? Det er jo annerledes også, men ofte høres sølv hardt og spisst ut fordi resten av signalkjeden ikke henger med i svingene!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sølv har en tendens til å tilføre detaljer som ikke var med under innspilling. Jeg kan være mer på at det gjør dem mer detaljert, men det er detaljer jeg kan leve uten.

I en ellers lik konstruksjon er sølv oftest mer oppløst og spiller renere- hva mener du med annerledes? Det er jo annerledes også, men ofte høres sølv hardt og spisst ut fordi resten av signalkjeden ikke henger med i svingene!
    Har du noen som helst bakgrunn for å si dette utover subjektive oppfatninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på hvilken måte tilfører sølv lyd som ikke var der fra før? dette har jeg ikke stor tro på

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thror: AKKURAT! Hva slags grunnlag har du Snickers for å si at sølv ikke er bedre enn kobber? Det har jo bedre lederegenskaper! Men for all del, test, det har jeg gjort og sølv spiller mye mer oppløst UTEN å tilføre noe, det spiller renere og du hører detaljer, ikke høyere men klarere!! Hvorfor må jeg ha en doktorgradsavhandling for å skrive et innlegg mot ditt?? Vet du noe som ingen andre vet? Har du lyttet mye på GODT oppsett?? Akkurat de fenomener du nevner tyder på at du har testet på et oppsett som ikke var klar for oppløsningen sølv har å by på!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    hehe, jeg har akuratt skrevet i et annet innlegg at jeg ikke skal blande meg inn for mye, men jeg håper og anmoder om at denne tråden ikke inneholder flere !!!??? enn faktiske poeng, selv om det selvsagt er et godt poeng at det er viktig å være nyansert og passe på å ikke være for påståelig (selv den beste kan ta feil, vet dere!)...

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buker du tid og energi på noen tegn for mye? Da skal jeg kutte ut forumet og fortesette på hififorum.nu, avsforum og hifisentralen- dette blir lettere latterlig lygren!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på mange sølvkabler i mange forskjellige oppsett. Personlig liker jeg ikke sølvkabler og saken er svært enkel:

Kobber har minst forvrengning av de to materialene. Det har derimot høyere motstand enn sølv, men på signalkabler er ikke det noe tema over hodet. Hadde det vært vesentlig forskjell på signalhastigheten i kablene ville selvsagt saken vært annerledes, men problemet er nettop det å få tak i rent nok sølv.

Den forskjellen de fleste hører på kabler er knyttet til impedansen i kablene. Dersom impedansen er feil vil det gå ut over frekvensgangen og faseforholdene. Det spekuleres i hvorfor enkelte mener sølv ikke spiller bra, og hvorfor enkelte anlegg spiller lysere med sølv. Kobberet har jo som kjent ikke problemer med de høye frekvensene da det brukes blandt annet til frekvenser på rundt en Ghz over litt lengder uten nevneverdige problemer. Det mange tror er at signalet løper helst i sølvbelegget, men så fort det støter på urenheter vil det bli en flaskehals som fører til fasedreining. Det samme gjelder for sølvbelegg der signalet må trekke innover i lederne for å komme frem dersom det er lavere motstand i kobberet enn det "traffikerte" sølvbelegget. Denne overgangen fører til fasedreining, men også en nivåforskjell. Det er trolig ikke en heving i diskanten man hører, men snarere en forvrengning ved de frekvensene der signalet blir for "plasskrevende" for sølvets overflate.

Dersom en kabel ikke forvrenger signalet vil ikke utstyret forvrenge mer enn dersom kabelen forvrenger.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    hmmm. Folk er litt følsomme i dag skjønner jeg... Viking, var ikke ment mot deg alene, var bare en generell anmodning om ikke å la denne kabeldiskusjonen skli ut i en sedvanlig kabelkrangel, som jo en rekke av kabeldiskusjonene har vært i det siste...

Vi håper vi kan beholde din kompetanse her inne, Viking, det er jo ikke mange der ute med fullt Meredian oppsett og din erfaring med hi-end utstyr!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel få som har så mange (og bastante) meninger om kabler som Viking. (sjekk vikings innlegg her ) så det ville vært synd om du ikke kunne spre kunnskapen videre til oss "kabelamatører"[/url]

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la oss ikke sutre over noe sånn, men fortsette med dette spennende temaet tror jeg skal høre litt mer med et par andre om sølv vs kobber for å komme med innspill imot snickers-is sine argumenter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er kabel kan ikke skape forvregning!
    lurer på hvilken sølvkabler du har lyttet på. sølv er overlegent. basta.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einis:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok... Har du noe dokumentasjon på dette? Eller en teknisk forklaring?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    la oss ikke sutre over noe sånn, men fortsette med dette spennende temaet tror jeg skal høre litt mer med et par andre om sølv vs kobber for å komme med innspill imot snickers-is sine argumenter.
    Det hadde vært fint. Det er et interessant fag, og det er svært mye synsing innenfor dette området. Det er jo heller ikke mulig å A/B-teste kabler som ellers er 100% identiske.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får å få litt mer fakta på vår siden så snakket jeg med mannen bak www.infinite-resolution.com (er ikke sikker på om du er medlem her Romling ) og han sier at det du (snickers-is) forklarer er den såkalte skin-effekten.
    for å quote han:
    [ 17:56:31 ] *[ Romling ] Det det her er snakk om er skin-effekten...
    [ 17:56:41 ] *[ Romling ] Den er gitt av Maxwell's likninger..
    [ 17:57:07 ] *[ Romling ] og forklarer/beskriver matematisk hvordan strømmen i en leder vil trekke mot sentrum med økende frekvens på signalet...
    [ 17:57:36 ] *[ Romling ] Dette medfører en elektrisk "tynnere" leder, som igjen medfører økende impedans for økende frekvens
    [ 17:58:01 ] *[ Romling ] Men, dette fenomenet er ikke gitt av sølvets egenskaper, snarere elektronene og deres fysikk...
    [ 17:58:22 ] *[ Romling ] Så skin-effekten gjelder i like stor grad for kopper som sølv el. gull-kabler
    [ 17:59:18 ] *[ Romling ] Hvis (som jeg antar) han snakker om skin-effekt, så gjelder den for alle typer ledningsmateriale
    [ 17:59:36 ] *[ Romling ] Selv en trikkeskinne om du vil )
    [ 18:00:56 ] *[ Romling ] Men at det i enkelte oppsett kan bli vel detaljert med sølv det har jeg både tro på og erfart selv... Men dette stammer ofte fra en mismatch i kjeden som ikke burde være der i utgabgspunktet

kaster ballen tilbake til snickers-is

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yup!

"Men dette stammer ofte fra en mismatch i kjeden som ikke burde være der i utgabgspunktet "
    Akkurat det jeg selv sa! og hvorfor Snickers og AK må vi alltid komme slepende med doktotgradsavhandlinger da det er nok stoff om dette på nettet til å fylle fritiden deres i månedef fremover.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •