hdmi/dvi kontra komponent tilkobling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hdmi/dvi kontra komponent tilkobling

lager en ny tråd her ang dette spørmålet siden dette temaet har medført avsporinger andre steder 8)

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er vældig skeptisk til DVI, ser de andre trådene om DVI og det er ikke mange der er lykkelige med dette kabel. Inntil videre tror jeg komponent er den mest sikre, og bedste vei å gå, men, vi får se. DVI er kanskje bra i sig selv, men kvaliteten på kablen er kanskje problemet.
    Niels.
    Tror ikke dette har noe med kvaliteten på kabelen å gjøre. hadde jeg hatt en pj med dvi/hdmi inngang, så ville jeg kjøpt både hdmi/dvi og komponent kabel. det er viktig å merke seg at bruker man hdmi/ dvi overføring så er det bildebehandlingsbrikken i pj som må gjøre jobben, men hvis du bruker komponent tilkobling så er det bildebehandlingsbrikken i dvd spilleren som blir brukt. resultatet vil derfor være avhengig av hvilken av disse brikkene som gjør den beste jobben. å skylde på kabelen blir litt for enkelt :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, dette er vel korrekt, men da gitt at en sender interlaced over komponentkabelen. De fleste sender progressivt, og da gjelder det samme som over DVI. Imidlertid er det ikke mulig å sende DVI interlaced, mens kompoent kan sendes interlaced på noen spillere...

Når det gjelder kvalitet på kabelen kan nok det ha noe å si, men viktigst er nok kanskje sendestyrken på avsenderdelen, da eksempelvis fungerte 10 meter (single link) helt OK ved bruk av et Radeon 9500 kort, mens det ikke fungerte i det hele tatt ved bruk av et GeForce kort. Dette har gjerne ikke med Ati vs. GeForce, men den enkelte fabrikants kvalitet på DVI utgangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imidlertid er det ikke mulig å sende DVI interlaced
    På min Pioneer 868 kan en velge mellom 480i, 480p, 576i, 576p, 720p og 1080i på HDMI-utgangen

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Enda bedre, da kan en jo velge selv! Har du testet 480/576i mot en projektor med Faroudja/DCDi eller lignende? Spennende om Faroudja'en klarer "myke" opp de tøffe DVI/HDMI signalene...!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet 480/576i mot en projektor med Faroudja/DCDi eller lignende?
    Ja jeg har en Infocus SP 7200. Vi driver å diskuterer dette litt nå under dvd-spillere. Sånn kort sagt så syns jeg at det er veldig liten forskjell på bildet uansett hvilket signal jeg sender fra Pioneer'en

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder DVI så er forholdet her det samme som på digial overføring av lyd: virker/virker ikke.

Dette er en digital bitstrøm som enten kommer frem eller så gjør den ikke det.

Hvis man får dropouts i lyd/bilde så er det problemer med overføringen, hvis ikke virker den.

Det ser ikke forskjell på bildekvalitet om man bruker den ene eller andre kabelen. Hvis man bruker bedre / dyrere kabel er det for å kunne kjøre lengre strekk.

Advarsel:
    Nå er jeg av den oppfattelsen at man ikke kan høre forskjell på to digital kabler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •