kabler mellom høytaler og forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kabler mellom høytaler og forsterker

Heihei !

Skal kjøpe kabler til å ha mellom Dynavoice F6 fronthøytalere og JVC receiveren min. Skal og kjøpe til å ha mellom receiveren og dvd spilleren...

Hva trenger jeg ?

Jeg regner med at det er slike høytalerkabler jeg trenger fra receiveren til høytalerne :

: Stor bild

Eller tar jeg helt feil :P ?

Men kan man bare plugge disse i høytalerne, er jo ikke noe slik kobling på dynavoicen som på receiveren..? Er det her "bananpluggene" kommer inn i bildet ?

Har dere noen linker til clas sin nettbutikk så jeg vet hvilke typer jeg skal kjøpe når jeg skal ned imorgen ? Og det går fint å legge ut litt ekstra for tykkelsen på kablene.

Jeg skal kjøpe kablene på clas, ingen nettbutikk takk, selv om jeg vet de er sååå mye bedre andre plasser =)

Takktakk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er slike høyttalerkabler du trenger.

Nå kjenner jeg hverken receiveren eller høyttalerne dine, men regner med at de har skruterminaler, og da trenger du ikke bananplugger (du kan jo selvfølgelig bruke det hvis du vil da). Bare avisoler en cm av kabelen, skru ut toppen av terminalen sånn at hullet i "stammen" blir synlig, stikk inn kabelen og skru til.

I tillegg trenger du enten en optisk digital kabel eller en koaksial digital kabel. Dette avhenger av hvilke innganger og utganger du har på dvd-spiller og receiver, så sjekk dette først.

Optisk
    Clas Ohlson - Optisk fiberkabel Audio - Videokabler handle bestill postordre

Koaksial
    Clas Ohlson - Videokabel/audiokabel, DVD-kabler handle bestill postordre

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo slett ikke sikkert at det er digital kabel mellom Reciever og DVD-spiller han trenger. Kommer jo an på hvilken av komponentene som har best D/A konverter. Dette gjelder vel og merke kun hvis du skal ha stereolyd (noe det virker som ut i fra inlegge). Om du har surround må du ha digital kabel.

StaaalpF: Hvilken Reciver og dvd-spiller er det du har?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Men det er jo slett ikke sikkert at det er digital kabel mellom Reciever og DVD-spiller han trenger. Kommer jo an på hvilken av komponentene som har best D/A konverter. Dette gjelder vel og merke kun hvis du skal ha stereolyd (noe det virker som ut i fra inlegge). Om du har surround må du ha digital kabel.

StaaalpF: Hvilken Reciver og dvd-spiller er det du har?

Har JVC RX-5062SE receiver :

Akam.no - Produktguide - Forsterker/Receiver (HiFi) - JVC RX-5062SE - Finn beste pris hos Prisguide.no

DVD-spilleren er litt verre, pga det er en veldig billig dvd-spiller fra clas som ble kjøpt for mange herrens år siden. Må jeg kanskje skifte ut denne for å koble enhetene sammen ?

:-D

Ser nå at DVD-spilleren min har mange utganger. Av typen Koaksial (tror jeg, likner på den koaksialkontakten som er linket over)....

Skal heller ikke kjøre surround, iallefall ikke for øyeblikket. Kjøpte receiveren pga muligheten til å utvide til surround..men for øyeblikket har jeg bare 2 fronthøytalere

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StaaalpF
    Har JVC RX-5062SE receiver :

Akam.no - Produktguide - Forsterker/Receiver (HiFi) - JVC RX-5062SE - Finn beste pris hos Prisguide.no

DVD-spilleren er litt verre, pga det er en veldig billig dvd-spiller fra clas som ble kjøpt for mange herrens år siden. Må jeg kanskje skifte ut denne for å koble enhetene sammen ?

:-D
    Da er det nok best med digital overføring ja, ettersom D/A konverteren i dvd-spilleren neppe er av beste kvalitet. Så lenge dvd-spilleren har optisk eller coaxial utgang, kan du fint bruke den.

Du vil ikke merke noen lydmessig forskjell på å kjøpe deg ny og dyrere spiller (OBS! kranglefanter: lydmessig forskjell skal ilfg. enkelte være mulig, men med trådstarters anlegg (prisklasse) er ikke dette reelt)

EDIT: Da er det bare å slenge inn en ordre på den coaxial-kabelen der ja Men med frakt blir den over 200,- kr, så da kan det faktisk lønne seg å dra på nærmeste elektrobutikk å kjøpe en En billig coaxial kabel funker absolutt like bra som en dyr (også dette kan diskuteres, men du vil garantert ikke merke noen forskjell).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Men det er jo slett ikke sikkert at det er digital kabel mellom Reciever og DVD-spiller han trenger. Kommer jo an på hvilken av komponentene som har best D/A konverter
    Er klar over dette, men dvd-spillere med gode d/a konvertere er dyre, og ligger som regel i en helt annen prisklasse. Regnet liksom med at han ikke hadde dvd-spiller til 12000 og høyttalere til 1000 :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier.

Da blir det 1 meter lang coaxial-kabel (kan man ikke få kjøpt denne på clas butikkene ?)

Og 10 meter 4mm^2 høyttalerkabel.

Takk for hjelpen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Er klar over dette, men dvd-spillere med gode d/a konvertere er dyre, og ligger som regel i en helt annen prisklasse. Regnet liksom med at han ikke hadde dvd-spiller til 12000 og høyttalere til 1000 :-D
    Hehe, fornuftig resonert Men kunne jo hende han hadde en litt gammel dvd-spiller, men som var ganske dyr ny. Disse er jo billige på bruktmarkedet

Å hjelpe hverandre er jo det forumet er til for

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •