Forslag til høyttalerkabler som demper diskanten en liten smule? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 149
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Det skal jeg legge i arkivet mitt:-D

Effektrinnet skal byttes til sommeren då feriepengengene ruller inn, hadde egentlig tenkt mest på SP-T100 men denne kan virkelig vurderes
    Jeg tror jeg trygt kan si vi snakker pærer og epler her.
    Husk at diskanten på trianglene er over gjennomsnittet spesiell og trenger noe med høy oppløsning og finesse.
    Du kan jo i mellomtiden eksperimentere litt med demping på veggene, gulvet og taket

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer helt an på hvordan du ser det...
    Mener både pre og effekt er ganske så varme i klangen. Men, vil tro at effekten er det svakeste leddet av de? Det eneste er vel å prøve seg fram.
    Men, noe sier meg at en Abrahamsen eller Adyton kan bli veldig morsomt her?
    Lov å være litt nasjonalistiske?

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Lov å være litt nasjonalistiske?

Hehe klart det er.

Har også tenkt litt på om kanskje EC eller Atoll kunne gjort seg.
    Effekten er klart det svakeste leddet i dette oppsettet, så den ryker først

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner at du ikke kan gjøre noe med akustikken p.g.a. WAF, men det finnes løsninger som ser pent ut også. Veggtepper er en mulighet eller det finnes produkter som Furutech Room Diffuser og DAAD som begge har et bra utseendet. De sistenevnte koster en del, men gir økt lydkvalitet på flere områder. Hjemmelagde akustikk plater trukket med fint stoff, kan også se veldig bra ut (som et maleri). Er overbevist om det er en langt bedre løsning enn å skifte kabler.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Du nevner at du ikke kan gjøre noe med akustikken p.g.a. WAF, men det finnes løsninger som ser pent ut også. Veggtepper er en mulighet eller det finnes produkter som Furutech Room Diffuser og DAAD som begge har et bra utseendet. De sistenevnte koster en del, men gir økt lydkvalitet på flere områder. Hjemmelagde akustikk plater trukket med fint stoff, kan også se veldig bra ut (som et maleri). Er overbevist om det er en langt bedre løsning enn å skifte kabler.

Har bestilt en pakke Rockwool akustikkplater for og prøve det.
    Men jævli lang leveringstid på isolasjonen nå så det kan ta sin tid.
    Kablene skal skiftes uansett derfor spør jeg om tips for og velge noen mer nøytrale

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe klart det er.

Har også tenkt litt på om kanskje EC eller Atoll kunne gjort seg.
    Effekten er klart det svakeste leddet i dette oppsettet, så den ryker først
    Begge kan være gode alterntiver...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene skal skiftes uansett derfor spør jeg om tips for og velge noen mer nøytrale
    Flott, lykke til

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra! Plasser dem i førsterefleksjonspunktene og det kan gjøre underverker.
    Her er et bilde av akustikkplater trukket med stoff. Forresten viktig at stoffet er pustende.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert bomholt!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var forsåvidt pent det ja. Hva koster en sånn løsning?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Lekkert bomholt!!
    Det er ikke hos meg, men Fosse på hifisentralen. Jeg bruker Furutech paneler. Her er noen bilder (mobilkamera) hvordan det ser ut hos meg for tiden, men jeg er ikke ferdig med å plassere alle. Taket er neste prosjekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Både skifte av felgkapsler (aerodynamisk) og polering (friksjon) kan bidra til å øke topphastigheten (mindre Cd - luftmotstand). Det er helt avhengig av hva utgangspunktet er. Det er kanskje slik med kabler også.

Når det er sagt så er det mange andre og mye større faktorer som spiller inn ved bestemmelse av luftmotstand. Igjen, kanskje det er slik med kabler også
    En viktig egenskap som teknolog er å kunne tilstrekkelig teori til at man kan forenkle verden til en kompleksitet som er tilpasset problemstillingen. Hvis man gjør verden for enkel så går man glipp av noe viktig, hvis man gjør den for komplisert får man ikke utrettet noe som helst.

En flue som fiser i sahara kan gi dårligere lyd (og lukt) på stua di, men sannsynligvis er det andre faktorer som betyr mer. Dersom Petter Solberg har for lite fart så finnes det sannsynligvis andre faktorer han burde se på enn turtle-wax?

-k

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En viktig egenskap som teknolog er å kunne tilstrekkelig teori til at man kan forenkle verden til en kompleksitet som er tilpasset problemstillingen. Hvis man gjør verden for enkel så går man glipp av noe viktig, hvis man gjør den for komplisert får man ikke utrettet noe som helst.

En flue som fiser i sahara kan gi dårligere lyd (og lukt) på stua di, men sannsynligvis er det andre faktorer som betyr mer. Dersom Petter Solberg har for lite fart så finnes det sannsynligvis andre faktorer han burde se på enn turtle-wax?

-k
    Hehe, ja du sier noe.

Har kjøpt hjem diverse kabler til testing og også fått tak i en pakke akustikkplater, skal trekke de med noe stoff til uka når jeg kommer meg til butikken. Noen ideer rundt hvilket stoff som er billig og bra (hvitt)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einstein sa: Gjør det så enkelt som mulig, men ikke noe enklere enn det.

En flue som fiser i sahara kan gi dårligere lyd (og lukt) på stua di
    Dette er butterfly-effekten, helt usaklig og motsier ditt eget utsagn om forenkling.

men sannsynligvis er det andre faktorer som betyr mer.
    Ja, det samme skrev jeg.

Dersom Petter Solberg har for lite fart så finnes det sannsynligvis andre faktorer han burde se på enn turtle-wax?
    Ja, og igjen, det samme skrev jeg. Nå hadde du jo to utsagn som gikk på aerodynamikk, men du drar nå frem bare det ene som jeg medgir er mindre viktig. Men skin friction er sammen med form drag (ditt andre utsagn) en del av parasite drag og øker med kvadratet av hastigheten. Fortere man kjører desto større problem får man. Så du har rett, kan man ikke nok teori så er det fort gjort å overforenkle (sorry, nå var jeg usaklig :razz: )

Tror nok egentlig vi er mere enig enn uenig

Men dette var vel ikke et bilforum

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og igjen, det samme skrev jeg. Nå hadde du jo to utsagn som gikk på aerodynamikk, men du drar nå frem bare det ene som jeg medgir er mindre viktig. Men skin friction er sammen med form drag (ditt andre utsagn) en del av parasite drag og øker med kvadratet av hastigheten. Fortere man kjører desto større problem får man. Så du har rett, kan man ikke nok teori så er det fort gjort å overforenkle (sorry, nå var jeg usaklig :razz: )
    Jeg medgir gjerne at jeg ikke er noen ekspert på hverken aerodynamik eller bilkonstruksjon. Jeg baserte min argumentasjon på magefølelse innen et felt med en viss folkelig apell.

Du insinuerer at mine eksempler med polering av bil og bytte av hjulkapsler er dårlige fordi jeg "overforenkler fordi jeg ikke kan nok teori", og at disse faktorene tvert imot har noe betydning. Kanskje du kan vise dette med tall? La oss si at Petter Solberg kjører i inntil 200km/t

Velocity & air drag

"This Cd-value is for modern passenger cars in the range of 0.30 to 0.35, for Sport Utility Vehicles (SUVs) with their flat fronts in the range of 0.35 to 0.45. It can go down for sport cars to 0.25.
    "

Hvor mange newton drag utgjør det å polere Petter Solbergs subaru eller nye felgkapsler, og hvor mange km/t ville han tjene?

-k

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du insinuerer at mine eksempler med polering av bil og bytte av hjulkapsler er dårlige fordi jeg "overforenkler fordi jeg ikke kan nok teori", og at disse faktorene tvert imot har noe betydning.
    Ja, jeg insinuerer da du åpna døra med teknologer, teori og forenkling. Det var også en smileyface på slutten av den setninga.

Så, tall:

Bil A med Cd 0.40, frontareal 1.86 m2, 150hk har en topphastighet på ca 220 km/t.
    Dobble hk til 300, topphastighet blir 300 km/t. 100% økning i hk, 27% høyere topphastighet.

Bil B med Cd 0.30, frontareal 1.86 m2, 150hk har en topphastighet på 240 km/t.

Bil A trenger ca 35hk ekstra for å ha topphastighet på 240 km/t.

Hk tall er oppgitt målt ved hjula. Hvis vi regner 15% tap til hjula må bil A ha 40hk høyere motoreffekt.

Om svaret er 1 eller 2 km/t forskjell i det vi diskuterer interesserer meg ikke. Jeg poengterte at de to tiltaken vil senke Cd-verdien. Hvor mye, er, som jeg skrev, avhengig av utgangspunktet.

Til og med magefølelsen din må være enig i at Cd-verdien blir lavere. Standpunktet ditt, som jeg forstår det, er at dette i det hele og det store er uviktig. Det gjør jo ikke det faktum at parasite drag og Cd-verdi senkes uriktig.

Jeg tror vi er mere enig enn uenig.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke din åpenbare teft for vitenskap i valg av kabler til anlegget ditt?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, den vitenskapen strekker seg til å spørre på forumet :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om svaret er 1 eller 2 km/t forskjell i det vi diskuterer interesserer meg ikke. Jeg poengterte at de to tiltaken vil senke Cd-verdien. Hvor mye, er, som jeg skrev, avhengig av utgangspunktet.
    som sagt:
    Ingen har da bestredet at turtlewax kan ha en teoretisk påvirkning på en bils toppfart. Hvorfor diskuterer vi egentlig dette?

Jeg dro fram eksempelet for å vise at det er viktig å sortere verden i "signifikant" og "insignifikant". Hvis du mener at eksempelet ikke tjener den hensikten så må du framføre mer nøyaktige tall enn de du har over.

Det framstår for meg som om du er mektig stolt over å kjenne til at luftmostnad påvirker en bils hastighet.

-k

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor enn interessant dette med turtlewax og hjulkapsler måtte være, så sklir det litt ut i forhold til trådstarters spørsmål. Fint om dere fortsetter diskusjonen litt mer inn på viddene

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •