Forslag til høyttalerkabler som demper diskanten en liten smule? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 149
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvis det er så forferdelig burde det definitivt være målbart...nok om det.

Når det gjelder trådstarters problem er de to første tingene jeg ville vurdert akustikken i rommet og selve høyttaleren. Selvfølgelig blir aldri lyden bedre enn kilden, men det er likevel i samspillet mellom høyttalere og rom at mesteparten av forvrengningen skapes.

Scrooge : med nok kveiling så kan det fungere, men det er en ytterst moderat effekt. Hvis man først har kommet frem til at problemet kan løses med mer induktans får man kjøpt den slags remedier i mer hendige formater. Desverre er de sjelden laget av lurium-14 og dermed en kilde til forvrengning.
    Takk, for et anstendig svar!! Da var jeg antakelig ikke helt på jordet, mtp "induktansløsningen"? Som jeg gjerne innrømmer er et IKEA-forslag, men dog?
    En atskillig riktigere og høyst sannsynlig bedre løsning, vil vel være en tilpasning / demping av forholdet høyttaler / rom.
    Så enkelt kan det nok sies.
    Nesten synd at du ikke kom på banen før nå..... ;-)

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, her hadde det skjedd mye siden jeg tok men tur på byen.

Gøy at så mange ble engasjert i denne tråden, og som folk sier så er helt klart rom og akustikk en stor faktor som spiller inn men dette har jeg ikke mulighet grunnet WAF.

Derfor er klart kabler den rimeligste måten og gå.

Noterer det meste som blir sagt her til bruk, men dette med tonekontroll er uaktuelt grunnet en ting: Lyden forverres MYE hos meg når den blir brukt.

Direct låter rett å slett bedre.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvis det er så forferdelig burde det definitivt være målbart
    Kanskje det kanskje?;-)

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Jøss, her hadde det skjedd mye siden jeg tok men tur på byen.
    Derfor er klart kabler den rimeligste måten og gå.
    Noterer det meste som blir sagt her til bruk, men dette med tonekontroll er uaktuelt grunnet en ting: Lyden forverres MYE hos meg når den blir brukt.
    Direct låter rett å slett bedre.
    Det er kanskje meg, men jeg ser ikke den store forskjellen i å tweake lyden med kabel eller tonekontroll! Uansett så påvirker dette lyden - på den ene eller den andre måten. Tonekontrollen gjør dette elektronisk (filter) mens kabel gjør ved å påvirke signalet fysisk (filter igjen).
    Dette med å unnlate å rører tonekontrollen har blitt en "de facto" standard innen HiFi, mens å farge lyd med kabler har blitt videnskap.
    Merkelig, er det ikke?
    Mitt gamle HiFi anlegg (Technics SE-A900S) låter dritt uten korreksjon med tonekontroll. Intet bevis - men dog til ettertanke.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Mitt gamle HiFi anlegg (Technics SE-A900S) låter dritt uten korreksjon med tonekontroll. Intet bevis - men dog til ettertanke.....
    En tonekontroll er en analog filter-krets.

Alle platespillere bruker en RIAA-krets som inneholder en analog filter-krets.

Alle passive høyttalere inneholder et delefilter som er en analog filter-krets.

"Alle" innspillinger har vært igjennom analoge og/eller digitale filter-kretser.

"Alle" D/A-konvertere har en analog filter-krets.

"Alle" el-gitarer har en analog filter-krets.

De fleste studio-mikrofoner har en analog filter-krets.

All digital romkorreksjon er i praksis en komplisert digital filter-krets.

Men trådstarter har sagt at han ikke fikk ønsket resultat ved å bruke akkurat det filteret han har tilgjengelig. Greit nok.

-k

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har nå Kimber 4tc, og har en litt for spiss diskant med disse kablene.
    Vil bytte de ut med noen som demper diskanten en liten smule, har fått tips før om diverse andre som: MIT og Audioquest.

Har Triangle Celius med Vincent Hybridelektronikk.

Noen andre preferanser/opplevelser med varme og nøytrale kabler?
    Jeg bruker mine tonekontroller med stort hell (Mcintosh MA6900), jeg slet også med litt spiss diskant, men til saken..jeg opplevde å bli kvitt den spissheten ved å dempe rommet litt. Ser at høyttalerne ikke er så langt fra sideveggene, prøv med et par madrasser på hver sidevegg for å teste ut. Jeg fikk en mer behagelig lyd samtidig som jeg fikk bedre stereo perspektiv. Hvis det funker så tror jeg du får mye mer ut av et par dempe/akustikk plater enn nye kabler. Det er lett å glemme den viktigste "lydkilden" rommet.

Mvh

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror du hadde blitt skremt om du hadde hørt forskjellen...
    Tror du hadde blitt skremt om du hadde sett grafene...

Når jeg tenker på at kabeldiskusjonen har gått i 30 år (kanskje lenger?) uten å komme lenger enn dette, så heller jeg til teorien om at forskjellen på tiltrekkelig dimensjonerte kabler må være minimale om i det hele tatt eksisterende.

Når jeg tenker på hvor mye jeg kan forandre på lyden ved å flytte på høyttalere og dempe førsterefleksjoner er jeg ikke i tvil om hvor jeg kommer til å putte kronene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Skal vi prøve å gå videre, dette her har ingen ting med trådstartes ønske, nemlig å gjøre noe med diskantent (uten å røre tonekontroller)..

Da står vi igjen med høyttalekabler / hvilke? eller signalkabler / hvilke..!

DA CAPO!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her var det aktivitet.....:-D

Jeg slet jo da med hardhet i Focal Cobalt og fikk prøve en MIT AV2. Den dempa faktisk s-lyder ganske så tydelig. Alikevel tok jeg problemet med roten og kasta dem ut..

Triangle Celius vurderte jeg sterkt. Hørte Celius i 2 forskjellige rom med forskjellig elektronikk. Hørte ikke noe til hardheter. Fikk Altea på hjemlån, ingen hardheter å spore her heller. Men det er da endel som påpeker diskanten i Triangle og Vincent er vel en gjenganger når det gjelder litt frempå diskant. Det er vel nærliggende at matchen Triangle/Vincent ikke er 100%? Eventuelt rommet i tillegg. Men for å dempe bare det bitte lille, tror jeg MIT kan være det riktige plastret. Men Eichmann? Hvorfor valgte du det merket?

Angående kabler tviler jeg ikke på at det er forskjeller men det kan mange ganger være ytterst små tror jeg, så lite at de høres helt like ut. Med min WW super eclipse signalkabel var det lett å høre forskjeller. Høyttalerkabler gir veldig lite utslag i forhold til signalkabler i følge "ekspertene". Jeg mener man bør ha et veldig godt anlegg for at dyre kabler skal lønne seg. Tror ikke man kan måle alt, men kanskje i teorien.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja husker nå hvordan det var da transistor ble "inn".
    Alle roste de opp i skyene tiltross for at de låt vesentlig dårligere enn rør.
    Mye fordi de visstnok "målte" så mye bedre.
    Kanskje noe å ha til ettertanke?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må huske at det har det skjedd en god del på transistorfronten siden de første utgavene kom. I tillegg er det reelle forskjeller på hvordan rør og transistor-baserte forsterkere håndterer forvrengning (fordeling av de harmoniske, hard/myk klipping osv.). Dette er definitivt målbart og kjent stoff.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For meg høres det ut som å skifte felgkapsler på BMW-en for å få større fart.
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Og hele gjengen bruker like logiske virkemidler (bytte av kabler) som om Petter Solberg skulle polere Subaruen for å få mer fart.
    Både skifte av felgkapsler (aerodynamisk) og polering (friksjon) kan bidra til å øke topphastigheten (mindre Cd - luftmotstand). Det er helt avhengig av hva utgangspunktet er. Det er kanskje slik med kabler også.

Når det er sagt så er det mange andre og mye større faktorer som spiller inn ved bestemmelse av luftmotstand. Igjen, kanskje det er slik med kabler også

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg der Maastricht, jeg betviler ikke at kabler kan utgjøre en forskjell (de er tross alt reelle komponenter og dermed ikke perfekte) men det blir veldig feil å begynne i den enden når det er andre deler av anlegget (inkludert rommet det står i) som har vesentlig større forbedringspotensiale.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg må bare le. Her klages det over spiss diskant og så viser det seg at anlegget er en kombinasjon av Vincent og Triangle! Noe særlig spissere kombinasjon kunne jeg nesten ikke tenke meg.
    Triangle låter bra med Krell, gammel ML, Mcintosh og rørprodukter. Vincent låter bra med så og si ingenting! Lys og pistrete lyd om du spør meg.
    Neste gang du velger utstyr anbefaler jeg deg å prøve produktet hjemme i din stue med dine komponenter, da hadde du sluppet dette tullet.

P.S. Hvordan får man kobberet i kablene til å heve eller senke nivået på lyden?
    eller sågar legge til eller trekke fra en oktav?
    Den dagen noen forklarer det for meg skal jeg bruke mer enn noen hundrelapper på kabler...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hehe, jeg må bare le. Her klages det over spiss diskant og så viser det seg at anlegget er en kombinasjon av Vincent og Triangle! Noe særlig spissere kombinasjon kunne jeg nesten ikke tenke meg.
    Triangle låter bra med Krell, gammel ML, Mcintosh og rørprodukter. Vincent låter bra med så og si ingenting! Lys og pistrete lyd om du spør meg.
    Neste gang du velger utstyr anbefaler jeg deg å prøve produktet hjemme i din stue med dine komponenter, da hadde du sluppet dette tullet.

P.S. Hvordan får man kobberet i kablene til å heve eller senke nivået på lyden?
    eller sågar legge til eller trekke fra en oktav?
    Den dagen noen forklarer det for meg skal jeg bruke mer enn noen hundrelapper på kabler...

Ja men som jeg tidligere har sagt så liker jeg lyden fra denne komboen veldig godt og viss du hadde lest litt nedover så hadde du sett at jeg hadde kommentert det faktum at diskanten er dempet adskillig ved hjelp av andre tweaks. Den siste biten skal tas med kablene og dette er i realitet mulig da jeg har hørt min egen kombo låte mye mindre spisst men fikk da ikke med meg hvilke kabler som ble brukt

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men som jeg tidligere har sagt så liker jeg lyden fra denne komboen veldig godt og viss du hadde lest litt nedover så hadde du sett at jeg hadde kommentert det faktum at diskanten er dempet adskillig ved hjelp av andre tweaks. Den siste biten skal tas med kablene og dette er i realitet mulig da jeg har hørt min egen kombo låte mye mindre spisst men fikk da ikke med meg hvilke kabler som ble brukt
    Det er ditt anlegg og dine penger Necroth. Jeg sier bare at Trianglene dine har potensialet for å yte mye mer, du har bare valgt feil elektronikk

Noe slik får du for ca. 25K brukt, da får du samtidig en ny høyttaler på kjøpet!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det er ditt anlegg og dine penger Necroth. Jeg sier bare at Trianglene dine har potensialet for å yte mye mer, du har bare valgt feil elektronikk

Noe slik får du for ca. 25K brukt, da får du samtidig en ny høyttaler på kjøpet!

Det skal jeg legge i arkivet mitt:-D

Effektrinnet skal byttes til sommeren då feriepengengene ruller inn, hadde egentlig tenkt mest på SP-T100 men denne kan virkelig vurderes

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg legge i arkivet mitt:-D

Effektrinnet skal byttes til sommeren då feriepengengene ruller inn, hadde egentlig tenkt mest på SP-T100 men denne kan virkelig vurderes
    Er jo en fyr på HFS som selger en Krell klasse-A sammen med en rørpre til 15K..
    Kanskje det hadde vært noe?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Er jo en fyr på HFS som selger en Krell klasse-A sammen med en rørpre til 15K..
    Kanskje det hadde vært noe?

Ja det er en mulighet for det viss det ennå er og få tak i når feriepengene kommer i juli.

Et lite spm angående dette, viss effektrinnet blir byttet og Vincent SA-T1 blir stående som pre, vil dette ha stor negativ betydning for effektrinnet?

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •