Forslag til høyttalerkabler som demper diskanten en liten smule? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 149
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ikke enig, det er en grunn til at mange av forsterker ikke har mulighet til å stille på dette, det er fordi lyden er best nøytral.. mener jeg da!
    Og en tonekontroll bør være j**** bra for at den skal lønne seg..
    Ett godt sammensatt anlegg trenger ikke tonekontroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Og en tonekontroll bør være j**** bra for at den skal lønne seg..
    Ett godt sammensatt anlegg trenger ikke tonekontroll.
    Det er ingen grunn til å skrike, jeg hører godt.

Alle musikkprodusenter og de fleste musikere bruker tonekontroller eller tilsvarende elektronikk for å lage god musikk. At tilsvarende kretser skal være helt ubrukelig for å finpusse lyden hjemme faller på sin egen urimelighet og skyldes normalt at hifi-folk ikke har tatt i en loddebolt.

At det ofte finnes bakenforliggende problemer som kan være bedre å ta fatt i (som høyttaler-oppstilling) er en helt annen sak, men det må da i like stor grad gjelde noe så snålt som å bytte kabler for å korrigere problemer. For meg høres det ut som å skifte felgkapsler på BMW-en for å få større fart. Populært blant 18-åringer og rånere, men ikke så mange andre...

-k

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midt oppi "kabelsalaten", og de uendelige diskusjoner den måtte medføre, kaster jeg frem en liten teori:
    Om man tar for seg kabler generelt, grisedyre eller hånlig billige for noen: Hva med å lage en kveil / "spole", forutsatt at man har lengde nok, evnt få tak i lengre kabler?
    En spole demper jo gjerne høye frekvenser, og noen runder rundt nærmeste bein i et rack f.eks, bør vel gjøre susen?
    Da ser jeg bort fra økt ohmsk motstand som et "bidrag", i det jeg forutsetter at tverrsnittet på kabelen er godt nok til å tåle en liten ekstra "snurr".
    Kan dette være en (alldeles vill?) løsning?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke enig, det er en grunn til at mange av forsterker ikke har mulighet til å stille på dette, det er fordi lyden er best nøytral.. mener jeg da!
    Men så les det jeg skriver da.

Necroth sier jo at han aldri vil røre tonekontrollene uansett. Dersom tonekontrollene en eller annen gang skulle gi ham bedre lyd så vil han altså allikevel ikke bruke dem. Det er å prioritere ideologi over lydkvalitet.

Hvis han prioriterte lydkvalitet øverst så ville alle midler være "lovlige", og ved prøving ville han finne ut om hvert enkelt middel hadde ønsket effekt i hvert enkelt tilfelle..

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja.. du om ditt, tror ikke det er mange som bytter felger for å få større fart, du kanskje, men har ikke hørt om noen andre jeg knutinh!! Men det er vell en grunn til at mange produkter ikke har mulighet til å stille tone..?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Midt oppi "kabelsalaten", og de uendelige diskusjoner den måtte medføre, kaster jeg frem en liten teori:
    Om man tar for seg kabler generelt, grisedyre eller hånlig billige for noen: Hva med å lage en kveil / "spole", forutsatt at man har lengde nok, evnt få tak i lengre kabler?
    En spole demper jo gjerne høye frekvenser, og noen runder rundt nærmeste bein i et rack f.eks, bør vel gjøre susen?
    Da ser jeg bort fra økt ohmsk motstand som et "bidrag", i det jeg forutsetter at tverrsnittet på kabelen er godt nok til å tåle en liten ekstra "snurr".
    Kan dette være en (alldeles vill?) løsning?
    Og da spør jo jeg:
    Hvorfor finne opp ingeniørvitenskapen på ny? En equaliser består konseptuelt av spoler, motstander og kondensatorer. Med mindre du slår krets-konstruktører på å... konstruere kretser, hvorfor prøve å gjøre jobben deres?

Og dersom du er en kløpper på krets-konstruksjon, hvorfor ikke bruke normale krets-komponenter som har forutsigbare verdier og kommer i alle mulige valører?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja.. du om ditt, tror ikke det er mange som bytter felger for å få større fart, du kanskje, men har ikke hørt om noen andre jeg knutinh!!
    Grunnen er vel i så fall at rånere jevnt over har større kontakt med virkeligheten enn enkelte hifi-folk?
    Men det er vell en grunn til at mange produkter ikke har mulighet til å stille tone..?
    Javisst. Samme grunn som at det selges rådyre strømkabler : lettlurte hifi-folk.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg bytt mitt oppset, gå tilbake til min nad 318, og juster som gal på diskant og bass da..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg bytt mitt oppset, gå tilbake til min nad 318, og juster som gal på diskant og bass da..
    Nå tror jeg at du med hensikt mistolker det jeg sier.

Det jeg sier er at det ikke er noe magisk med en tonekontroll. Det er elektroniske komponenter, på samme måte som CD-spilleren, forsterkeren og høyttaleren består av (ofte i mye større antall en tonekontroller). Hvis det funker for deg så er det topp. Hvis ikke så har du i alle fall prøvd det. Det er uansett umulig å si på generell basis at enhver bruk av tonekontroller tilfører noe negativt på alle anlegg, for alle lyttere og for alle innspillinger.

Hvis man lever i en puristisk boble hvor alt skal gå "uendret" fra mikrofon til høyttaler så må man i mine øyne starte eget platestudio og være forberedt på dårligere lyd!

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at det bør prøves, men har aldri selv opplevd det som noe positivt.. En EQ hadde gjort jobben bedre, da frekvensene er mer delt opp.. Jeg bøyer meg i støvet, sorry hvis jeg provoserer, det er ikke meningen..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Og da spør jo jeg:
    Hvorfor finne opp ingeniørvitenskapen på ny? En equaliser består konseptuelt av spoler, motstander og kondensatorer. Med mindre du slår krets-konstruktører på å... konstruere kretser, hvorfor prøve å gjøre jobben deres?

Og dersom du er en kløpper på krets-konstruksjon, hvorfor ikke bruke normale krets-komponenter som har forutsigbare verdier og kommer i alle mulige valører?

-k
    Nå var det slett ikke min mening å søke huller i noensomhelst vitenskap.
    Forslaget var derimot ment som en (dum?) løsning for den / de som ikke har, eller er villige til, å bruke tonekontroller for å regulere lyd, i videste forstand.
    Lyd, og den enkeltes preferanser er jo i høyeste grad subjektivt, og i de aller fleste tilfelle, prisgitt en lang rekke faktorer.
    Ikke dermed sagt at en ti-graders dreining på en diskantkontroll vil føre til noe "hokus-pokus", men den kan jo uansett kompensere for noe? Og forhåpentligvis til det bedre?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen grunn til å skrike, jeg hører godt.

Alle musikkprodusenter og de fleste musikere bruker tonekontroller eller tilsvarende elektronikk for å lage god musikk. At tilsvarende kretser skal være helt ubrukelig for å finpusse lyden hjemme faller på sin egen urimelighet og skyldes normalt at hifi-folk ikke har tatt i en loddebolt.

At det ofte finnes bakenforliggende problemer som kan være bedre å ta fatt i (som høyttaler-oppstilling) er en helt annen sak, men det må da i like stor grad gjelde noe så snålt som å bytte kabler for å korrigere problemer. For meg høres det ut som å skifte felgkapsler på BMW-en for å få større fart. Populært blant 18-åringer og rånere, men ikke så mange andre...

-k
    Kjære Knut....

Roper ikke.. Bare stadfester fakta..

Du skjønner det at siden musikken allerede har blitt såpass finjustert vha. mixebordet at det ikke skal være nødvendig med tonekontroll. På tide å bytte ut noen komponenter kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at det bør prøves, men har aldri selv opplevd det som noe positivt.. En EQ hadde gjort jobben bedre, da frekvensene er mer delt opp.. Jeg bøyer meg i støvet, sorry hvis jeg provoserer, det er ikke meningen..
    Det er ingen grunn til unnskyldning. Hensikten med dette forumet er vel å lufte forskjellige meninger? =)

I PA-sammenheng benyttes ofte 31-bånds equaliser, eller 5-bånds hel-parametrisk. I mange sammenhenger tror jeg at det er enklere å få fornuftige resultater med litt enklere kontroller.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære Knut....

Roper ikke.. Bare stadfester fakta..
    Fontstørrelse 5 er i forumsammenheng å rope. Som i andre diskusjoner så blir ikke dine argumenter mer gyldige av at du sier dem veldig høyt.
    Du skjønner det at siden musikken allerede har blitt såpass finjustert vha. mixebordet at det ikke skal være nødvendig med tonekontroll. På tide å bytte ut noen komponenter kanskje?
    Når trådstarter ønsker å dempe diskanten så er det altså ikke et gyldig ønske?

Faktum er at han opplever lyden som ubalansert. Og hele gjengen bruker like logiske virkemidler (bytte av kabler) som om Petter Solberg skulle polere Subaruen for å få mer fart.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen grunn til unnskyldning. Hensikten med dette forumet er vel å lufte forskjellige meninger? =)

I PA-sammenheng benyttes ofte 31-bånds equaliser, eller 5-bånds hel-parametrisk. I mange sammenhenger tror jeg at det er enklere å få fornuftige resultater med litt enklere kontroller.

-k
    Har jobbet med eq 31-b. Synes det fungerer bra fordi da kan en fin justere lyden godt.. noe jeg synes jeg ikke får til med bare 3 innstillinger diskant, mellomtone og bass... Eller to diskant og bass som er på f.eks. nad..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BGuarden : allemenn netikette tilsier at man bør unngå bruk av STORE BOKSTAVER, da det oppfattes som roping. Hvis du føler at du må rope for at din mening skal bli hørt i denne tråden kan det hende det er like greit å la den være.

Forøvrig imponert (?) over hvor innbitte de fleste i denne tråden er når det gjelder å tolke knutinh´s innlegg maksimalt negativt.

Edit: knutinh kom meg i forkjøpet.

Psst knutinh: Korrekturles signaturen din

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fontstørrelse 5 er i forumsammenheng å rope. Som i andre diskusjoner så blir ikke dine argumenter mer gyldige av at du sier dem veldig høyt.

Når trådstarter ønsker å dempe diskanten så er det altså ikke et gyldig ønske?

-k
    Å rope? Har enda ikke åpna munnen jeg
    Så du er ikke enig i at ett godt sammensatt anlegg ikke trenger tonekontroll?
    Selvfølgelig kan han det! Ingen som nekter han det. Men, ettersom jeg forstår det så likte han ikke lyden gjennom tonekontrollene og dermed er man tilbake til utgangspunktet: Hva gjør man da? Jeg bare spør...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    BGuarden : allemenn netikette tilsier at man bør unngå bruk av STORE BOKSTAVER, da det oppfattes som roping. Hvis du føler at du må rope for at din mening skal bli hørt i denne tråden kan det hende det er like greit å la den være.

Forøvrig imponert (?) over hvor innbitte de fleste i denne tråden er når det gjelder å tolke knutinh´s innlegg maksimalt negativt.

Edit: knutinh kom meg i forkjøpet
    Greit nok det da...
    Men den ropinga var ikke myntet på noen som helst.
    Har ingenting imot knutinh personlig. Men, synes han ofte begynner sine vinklinger med den: "dere tar feil og jeg har rett" holdninga. Så man nesten har på følelsen at han trer dem ned over hodet på en. Når vi svarer at det ikke er rett så skyter han enda hardere tilbake. Tror ikke det er vi som tar det hele så negativt. Tror det heller er han som tar seg nær av at vi ikke er enige med han.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi prøve å gå videre, dette her har ingen ting med trådstartes ønske, nemlig å gjøre noe med diskantent (uten å røre tonekontroller)..

Da står vi igjen med høyttalekabler / hvilke? eller signalkabler / hvilke..!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det heller er han som tar seg nær av at vi ikke er enige med han.
    Jeg er vant til å diskutere med hifi-interesserte, dermed kan jeg ikke ta meg nær av at fleste synes at strømkabler til 10.000,- er en fin holografi-forbedrer eller at CD-vask til noen tusenlapper pr liter er en god investering.

Det betyr ikke at jeg ikke prøver å få dem til å ty til fornuften. Å anbefale blindtester eller å snakke om fysikken forekommer meg som de eneste måtene man kan nå igjennom på. Å hisse seg opp har uansett ingen hensikt =)

-k

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •