Høyttalerkabler - mye å si? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 111 av 111
    Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min konklusjon er også og bruke "greie" kabler av en god produsent. Hadde jeg hatt ett super Hi end annlegg så hadde det kanskje vært annerledes, Regner med at jo dyrere det blir dess mer detalje også.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. når jeg prøvde høyttalerkabel (nå er jeg en av dem som mener at forskjellige kabler gir forskjellig lyd) så ente jeg opp med den rimligste av de jeg prøvde.. P.g.a det var det som ga best lyd på mitt oppsett..

Har du mulighet så lån med deg noen forskjellige typer, hør om det er noe forskjell, og i få fall, hvilken kabler du synes er best til ditt anlegg /pris!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så engang et program på svensk tv2 eller noe slikt, hvor 3 såkalte hifi-eksperter skulle delta i en blindtest på kabler og si hvilken de syntes hørtes best ut. De hadde 3 sett med kabler, ett veldig billig, ett greit sett og ett veldig dyrt sett.

Alle "ekspertene" mente at det mellomste settet ga best lyd, uten at de visste hvilken kabel som ble brukt i hvert tilfelle......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csharp
    Jeg så engang et program på svensk tv2 eller noe slikt, hvor 3 såkalte hifi-eksperter skulle delta i en blindtest på kabler og si hvilken de syntes hørtes best ut. De hadde 3 sett med kabler, ett veldig billig, ett greit sett og ett veldig dyrt sett.

Alle "ekspertene" mente at det mellomste settet ga best lyd, uten at de visste hvilken kabel som ble brukt i hvert tilfelle......
    Lyttet de uavhengig av hverandre eller sammen?

Var anlegget målt for nivåforskjeller?

snakker vi om kabler til 10,- kontra 100,- eller 10.000,- kontra 100.000,-?

Det hadde vært morsomt å sporet opp dette programmet.

-k

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Var anlegget målt for nivåforskjeller?
    -k
    Hva menes med dette? At kablene kan gi forskjellige lydnivåer?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVI -Putting Cables into perspective
    We have heard of one customer who spent £2,500 on his speaker cables and £300 on his Five Star CD player and then rang us to find out why the sound was “harsh and fatiguing” – He even asked if it might be the cables!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hva menes med dette? At kablene kan gi forskjellige lydnivåer?
    Hvis forskjellen mellom kablenes impedans er stor nok, og tilknyttede komponenters impedans legger forholdene til rette, så ja.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det samme programmet. Var et svenskt program som ble sendt på NRK2 episode 1 av 8. Handler vel ikke om hifi i det hele tatt, men det ble spurt om som et seerspørsmål. og det var 6stk som lyttet, men 3 av de var "hifi-avhengige".

Den mellomste var forøvrig av merke Supra. Prisene var ikke forskrekkende varierende. Var snakk om fra 20kr. meteren til 300kr for den dyreste. Anlegget var et helt greit oppsett med Primare elektronikk.

Kjenner ikke til seriøsiteten bak testen og de forhåndsreglene som ble tatt, men konklusjonen var i allefall at det var hørbar forskjell., men at den var liten.

BTW, hvorfor gjøre blindtest på kabler? Da mister man jo fordelen med placebo. Det er jo en grunn til at placebo-medisiner ofte gjør en frisk....det fungerer.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe jepp

Jeg liker å ha noen kule kabler liggende også, men jeg har testet og forskjeller annet enn placebo var det svært lite av i forrhold til tykkeste biltema.
    Lånte meg også noen veldig dyre WireWorld kabler noe som ga noe forskjeld men jeg vil ikke si det var bedre, det var hvertfall ikke noe jeg kunne avgjøre på det jeg hadde av utstyr da.

Så jeg kommer til å bruke TaraLabs Omni2 på mine neste fronter hvertfall fingerte supert for meg. Ga 500 eller noe for 2x2 meter med bananer

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at på Hififorum.nu er det folk som sverger til ringeledning som høytalerkabel, dette er folk med anlegg til langt over 100k.

Ringeledning er tynne billige saker - Biltema 4mm blir high-end utstyr i forhold.

Andre har fått hakeslipp etter å ha prøvd EKKJ, gjerne 5x1,5 - to leder til pluss og 3 til minus, med påfølgende salg av sine 5k Nordost kabler.

Tror nok at matching er det viktige her.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    BTW, hvorfor gjøre blindtest på kabler? Da mister man jo fordelen med placebo. Det er jo en grunn til at placebo-medisiner ofte gjør en frisk....det fungerer.
    Helt enig. Så lenge man ikke fremsetter påstander om _grunnen_ til at de funker (så som fysikk), men bare nyter effekten så er jo resultatet det som teller.

-k

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •