Høyttalerkabler - mye å si? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 111
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er vel opplest og vedtatt at alle høyttalere endrer karakter etterhvert som de spilles inn.
    Foreslår at du forsøker å bytte tilbake til de gamle kablene etter noen dagers / ukers innspilling, bare som et eksperiment?
    Blir bassen markant bedre / kraftigere med de nye kablene, bør det jo også være mulig å måle dette.
    Om du ikke har en dB-måler, så kan du gjerne få låne min! ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kjøpte ett sett med eichman express4 brukt for 500kr. Beste bruktkjøp på lenge siden de spiller liksåbra som mine gamle kimber 4tc til 1800. Nye ligger de på 850kr ferdig terminert:-) meget godt kjøp.
    Ser du skryter mye av disse, og at du har sammenlignet med bl.a. netthandelen kabelen jeg har. Har du sammenlignet med noe annet enn Kimber og Netthandelen? Synes de så interressante ut, og ikke vannvittig dyre.

Har forstått det slik at du synes de har en helt annen dynamikk enn netthandelen (har ikke hørt den kimber kabelen), andre vesentlige forskjeller?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Steve Vai sa engang i et intervju at han hadde en kamerat som hadde så ekstrem hörsel at han kunne höre hva slags batteri som ble brukt i en gitar-fuzzbox.

Erfaring spiller nok inn, at man f.eks kanskje "vet" hvor i lydbildet man skal lytte? Altså evnen til å plukke ut detaljer.
    Den kameraten heter nok sansynligvis Eric Johnson, han går også under tilnavnet ''the tone control freak''
    Sjekk ut noe av musikken til denne fantastiske gitaristen hvis du ikke har hørt om han, han spiller etter min mening fletta av både Steve Vai og Satriani, og det uten å være en såkalt ''gitar onanist'' som bare prøver å imponere med å spille fortest mulig..:-D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Den kameraten heter nok sansynligvis Eric Johnson, han går også under tilnavnet ''the tone control freak''
    Er du helt sikker på at det ikke er Guthrie Govan?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Sjekk ut noe av musikken til denne fantastiske gitaristen hvis du ikke har hørt om han, han spiller etter min mening fletta av både Steve Vai og Satriani, og det uten å være en såkalt ''gitar onanist'' som bare prøver å imponere med å spille fortest mulig..:-D
    Forøvrig:
    Det at en person er en fantastisk musiker og tilogmed briliant evne til å "skru" god lyd betyr ikke nødvendigvis at man er i stand til å se forbi egne forventninger.

En av mange vandre-historier rundt dette tema er vel Eric Clapton (?) som var ufornøyd med vokallyden. Lydteknikeren hentet fram en gammel "grom-boks" med rør fra ww2 og skrudde litt på noen knotter til artisten ropte "der, sitter det". I følge historien var boksen aldri patchet inn i kjeden ;-)

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ser du skryter mye av disse, og at du har sammenlignet med bl.a. netthandelen kabelen jeg har. Har du sammenlignet med noe annet enn Kimber og Netthandelen? Synes de så interressante ut, og ikke vannvittig dyre.

Har forstått det slik at du synes de har en helt annen dynamikk enn netthandelen (har ikke hørt den kimber kabelen), andre vesentlige forskjeller?
    Synes de er mye mere "stille" enn Kimberen som har en eller annen merkelig betoning i øvre mellomtone/nedre diskant. Mulig også noe mere punch i bassen sånn jeg ser det. Prisen er veldig bra så uansett så vil jeg si at de 850kr er vel anvendte:-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Synes de er mye mere "stille" enn Kimberen som har en eller annen merkelig betoning i øvre mellomtone/nedre diskant. Mulig også noe mere punch i bassen sånn jeg ser det. Prisen er veldig bra så uansett så vil jeg si at de 850kr er vel anvendte:-)
    Har vært "kabelskeptiker" i ganske mange år, men har hørt stor forskjell på kabler ved et par anledninger, så jeg må bare kaste inn håndkleet. Tror ikke nødvendigvis at pris og kvalitet henger sammen, men til en slik pris er jeg villig til å prøve. Må bare kvitte meg med noe "overskuddsmateriell" først. Har du noen erfaring med Supra, evt. sammenligning?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, dette med kabler er vanskelig. I mine 15 år som hi-fi interessert har jeg fortsatt ikke gjort opp en mening om jeg hører forskjell eller ikke på kabler. Noen ganger mener jeg at jeg hører forskjell, andre ganger ikke. Jeg har derfor i de senere år stort sett fokusert på riktig tverrsnitt og design. Jeg har også drevet litt med DIY.
    Har kommet fram til, og slått meg til ro med at uansett hvilken kabel jeg bruker, så er det ØL som skal til for at lydbildet skal blomstre. Etter tre øl og passe volum kommer den gode følelsen og rockefoten automatisk :lol:

Likevel sikler jeg på noen Xindak kabler

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Har kommet fram til, og slått meg til ro med at uansett hvilken kabel jeg bruker, så er det ØL som skal til for at lydbildet skal blomstre. Etter tre øl og passe volum kommer den gode følelsen og rockefoten automatisk :lol:
    Kanskje det er øl som er den hemmelige midlet til en god kabel, har det på samme måte selv

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har vært "kabelskeptiker" i ganske mange år, men har hørt stor forskjell på kabler ved et par anledninger, så jeg må bare kaste inn håndkleet. Tror ikke nødvendigvis at pris og kvalitet henger sammen, men til en slik pris er jeg villig til å prøve. Må bare kvitte meg med noe "overskuddsmateriell" først. Har du noen erfaring med Supra, evt. sammenligning?
    Mmmmm.. Iallefall med tanke på at den blir solgt for det dobbelte i USA:-)
    ar ingen direkte sammenlikning med Supra. Har hatt ply, me klarte aldri å bli helt "dus" med den. Så den ble brukt inni mine gamle som jeg oppgraderte.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Takker :-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ply selv nå Bguarden, er det placebo eller er det noe i det at jeg opplever de som bassfattige ift til et par gamle tara kabler? ikke så mye å snakke om, men syns de er litt tammere i bunnen enn de gamle.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevde at ply'en fikk noe mere skinn oppover enn andre og litt tammere nedover.. Men, er jo som sagt veeeeeeldig subjektivt;-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent subjektivt så er jeg enig i at de ble litt tammere i bunnen, men har ikke så mye erfaringer med kabler at jeg skal si det skråsikkert.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merket nå at expressen er strammere i bunnoktavene enn Kimberen da jeg plutselig oppdaga at subben har stått uten noe volum på og kun Klipschene spilte.. Bra snert..

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette stemmer da er det denne lille oppgraderingen som skal til for at stereon blir komplett! men siden jeg tapte på unibet og landskampen må jeg utsette det litt med den oddsen de hadde en stund hadde jeg lett hatt kabler. hehe

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo subjektiv da..
    Men, var iallefall mitt inntrykk.
    Det er en grunn for at jeg ikke spiller

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT tilgangs, men er ingen spiller selv eller, men syns fotball er noe av det kjedeligste som finns, men lovte en kompis at han skulle komme til meg å se kamp å ta et par pils. så for å få meg litt engasjerte så putta vi noen kr på unibet, og det virket. Ble jo helt ellevill til slutt

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Er du helt sikker på at det ikke er Guthrie Govan?
    Det kan selvfølgelig være det og, men jeg mener at det mest sansynlig er Eric Johnson, det begrunner jeg med at Steve Vai, joe Satriani og Eric Johnson hadde en turne sammen ( under navnet 3G ), Eric Johnson er kjent som en veldig kresen kar angående tonen fra gitar/amp. og når man lytter til hans meget varierte musikk reportoar ( heavy, rock, jazz, fusion og blues ) kommer det tydelig fram at han bruker mye tid på å finne fram til godlyden.

Men dette hadde vel i utgangspunktet noe med utgangspunktet yil denne tråden å gjøre, men for min del er jeg overbevist om at kabler påvirker lyden til en viss grad.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Greie kabler er vel det viktigste?

Grunnen til at jeg ville bytte kabler i utgangspunktet er at enkel fysikk sier at man får mer strøm gjennom en tykkere kabel enn i en tynn kabel. Og siden jeg hadde de tynneste kablene som fantes og nye fine høyttalere tenkte jeg at det ville være fornuftig å få tak i noen med litt større tverrsnitt slik at det blir "nok strøm" til å få frem en skikkelig bass i de nye høyttalerne.

Det føler jeg at jeg klarte bra, jeg merker faktisk forskjell. Men nå kjøpte jeg likevel ikke noen monsterkabler til massevis av penger pr meter, bare noen som virket solide nok. Jeg tror det er det som gjelder, det vil sansynligvis ikke bli noe merkbart bedre om jeg bruker 2 eller 3 ganger så mye på kabler nå, det er liksom ikke der begrensningen ligger lenger tror jeg.

Så, så lenge kablene ikke er fryktlelig underdimensjonerte (som de jeg hadde) så tror jeg ikke det er mye vits å bruke mye penger på å oppgradere dem.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •