Høyttalerkabler - mye å si? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 111
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Opel Manta, Ford Taunus, Volvo amazon eller 244?

Om du vil bruke de lakrissnørene til 29,90 som følger med cd-spilleren.. Go-ahead;-)
    Jeg gjør da det. Hvis jeg skal pynte i stua kjøper jeg en vase, ikke noe kabel-jåleri.

Innvendingen min var at "svakeste ledd" ikke er et gyldig argument. Jeg forstår deg slik at du er enig, og da er jo alt vel og bra.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Et spørsmål jeg har stilt meg selv er. Hvis folk ikke hører forskjell på kabler hvorfor da gidde å bruke tusenvis av kroner på dyre signalkabler å høytalerkabler, når man får et komplett sett med både HT kabler og signal til max 500kr på biltema. Den eneste grunnen jeg kan komme på er at dyre kabler som oftest ser bedre ut enn vanlige "lakrissnører" å det mener jeg og sikkert de fleste i seg selv ikke er nok til å "kaste" bort store summer på kabler.

Men jeg tror det kansje kan være noe med tryggheten også at det er ihvertfall ikke noe galt med kablene i mitt anlegg de betalte jeg jo masse for.

Ikke vet jeg, men bare en tanke.

Men det beste hadde jo vært om det ikke var forskjell i det heletatt og at alle hørte den samme klangen uansett hvilke kabler du kobla til stereoanlegget.
    Hele uenigheten bunner jo ut i at noen mener at det er hørbare forskjeller (og bruker 100.000 på en høyttalerkabel eller 10.000 på en strømkabel). For disse vil det å bruke en biltemakabel være helt irrasjonelt og tyde på at man ikke er interessert i musikken.

For andre er det slik at kabler i liten eller ingen grad påvirker lyden og at man heller bruker pengene på høyttalere eller cognac. For disse vil dyre kabler være tegn på lettlurte sjeler som ikke forstod mye av fysikken på ungdomsskolen, eller har minimal selv-innsikt mhp lytting.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg gjør da det. Hvis jeg skal pynte i stua kjøper jeg en vase, ikke noe kabel-jåleri.

Innvendingen min var at "svakeste ledd" ikke er et gyldig argument. Jeg forstår deg slik at du er enig, og da er jo alt vel og bra.

-k
    En kabel har selvfølgelig ikke like mye å si som feks. en komponent, men mine erfaringer med kabler har vært såpass varierte at jeg har kommet frem til følgende konklusjon: En god kabel kan dra ett allerede bra anlegg det lille skrittet som kanskje kan gjøre det meget bra;-)
    Greit med en debatt, men liker ikke den måten du trer meningene dine over hodet mitt. Jeg forholder meg til mine erfaringer.. Jeg "presser" de ikke på folk;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ikke krangle om dette atter en gang. Jeg synes det beste utspillet angående kabler er at det finnes en forskjell, men det er opptil den enkelte å vurdere om lyd per kroner investert svarer seg.

Tidligere er det satt opp et hierarki, dvs en rangering av hvilken oppgradering som gir mest for pengene. Tror dette er som følger (kan diskuteres):

1) Høyttalere
    2) Receiver/forsterker
    3) CD spiller/DVD spiller
    4) Kabler

Personlig er jeg veldig enig i denne vurdering, utifra mine ører. Jeg ville heller puttet noen tusenlapper ekstra i høyttalere enn i kabler. På en annen side så skal en være sterk i troen dersom en bruker over 100 000 på et anlegg og kjøper kabler på Clas Ohlson for kr 10/meter.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    På en annen side så skal en være sterk i troen dersom en bruker over 100 000 på et anlegg og kjøper kabler på Clas Ohlson for kr 10/meter.
    Nemlig:-D
    Edit: Men, mener ikke at folk skal bruke 10tusenvis av kroner på kabler, men heller bruke pengene på kabler som, i det minste, ikke gjør skam på anlegget;-)

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ikke krangle om dette atter en gang. Jeg synes det beste utspillet angående kabler er at det finnes en forskjell, men det er opptil den enkelte å vurdere om lyd per kroner investert svarer seg.

Tidligere er det satt opp et hierarki, dvs en rangering av hvilken oppgradering som gir mest for pengene. Tror dette er som følger (kan diskuteres):

1) Høyttalere
    2) Receiver/forsterker
    4) Kabler

Personlig er jeg veldig enig i denne vurdering, utifra mine ører. Jeg ville heller puttet noen tusenlapper ekstra i høyttalere enn i kabler. På en annen side så skal en være sterk i troen dersom en bruker over 100 000 på et anlegg og kjøper kabler på Clas Ohlson for kr 10/meter.

Enig med deg der, man skal matche kabler med resten av utstyret, clas ohlson kabler fungerer utmerket på billig utstyr men på et oppsett til 100 000 bør man legge litt mer i det.
    Og det er litt gøy også at kablene ser litt penere ut også.
    Men at det er stor forskjell er det ikke tvil om.

Noen her snakker ALLTID om blindtester og at folk ikke klarer høre forskjell i det hele tatt, men etter mine erfaringer så tror jeg at en blindtest hadde vært noe.

Var på Audiofilmessen der det var en svenske fra Nordost som brukte Primare elektronikk og høytallere fra system audio.
    Han spillte mine referanser først med noen av de "billige" versionene til Nordost og så byttet han ut med Nordost's referance kabel.
    Det var en helt klar forskjell i lydbildet og dynamikken.
    Fikk også høre hvordan en kabel påvirkes av innspilling da han brukte "Vidar" til å brenne inn kabelen. Hadde ikke trodd det skulle være en slik forskjell bare på innspilling.

Bra innlegg Alex

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Noen her snakker ALLTID om blindtester og at folk ikke klarer høre forskjell i det hele tatt, men etter mine erfaringer så tror jeg at en blindtest hadde vært noe.
    Hvis magefølelsen på hva man hypotetisk ville ha hørt i en blindtest hadde værtpresis så hadde man heller ikke trengt blindtester. Blindtester er på mange måter noe herk, og den eneste grunnen til at man bruker det er fordi mennesket er påvirkelig på måter vi ikke fatter selv.

23.02.1984. Grunnleggeren av Linn, Ivor Tiefenbrun kritiserer Sony skarpt for å ha dårlige AD/DA-kretser. I en kontrollert blind-test greier han ikke å bekrefte hørbar degradasjon når Sonys første-generasjon AD/DA kobles inn i lydkjeden:

Boston Audio Society - ABX Testing article

?? 2004. Forum-medlemmer på hifisentralen får tilsendt en test-CD hvor sporene har blitt "maltraktert" ved å gå igjennom skolisse-kabler. Ingen greier å bekrefte hørbare degradasjoner:
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

7.11.2006. Tre medlemmer (alle tre presumptivt positive til hifikabler) på hifisentralen gjennomfører en blindtest ."En kveld forrige uke var ”Smil”, ”Soedal”, ”Tralltrall” og jeg samlet i trompethjemmet for å utføre en dobbel ABX blindtest av signalkabler som vil være vitenskapelig vanntett....Tralltrall og jeg er utøvende profesjonelle musikere som har holdt på med hifi i snart 10 år (Tralltrall har det mest profilerte hjemmekinoanlegget i Norge ). Soedal er en garvet hifientusiast, som har eid MYE forskjellig utstyr og lager for eksempel egne høyttalere. Så de seks ørene som lyttet under testen skal det ikke være noe å si på. "
    Hifisentralen - Dobbel ABX Blindtest arrangert!

mvh
    KNUT

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Høyttalere
    2) Receiver/forsterker
    4) Kabler
    Du glemmer noe som er like viktig som høyttalerne, nemlig rommet og akustikken. Mange hadde fått seg en a-ha opplevelse dersom de hadde kjøpt produkter som bedrer akustikken framfor dyre kabler. Desverre er det få som selger slike produkter og det er lite kunskap/info om det.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg noen nye xindak kabler. Satt bare å måpet i flere timer. Nå trenger jeg ikke sub-woofer en gang.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis magefølelsen på hva man hypotetisk ville ha hørt i en blindtest hadde værtpresis så hadde man heller ikke trengt blindtester. Blindtester er på mange måter noe herk, og den eneste grunnen til at man bruker det er fordi mennesket er påvirkelig på måter vi ikke fatter selv.

23.02.1984. Grunnleggeren av Linn, Ivor Tiefenbrun kritiserer Sony skarpt for å ha dårlige AD/DA-kretser. I en kontrollert blind-test greier han ikke å bekrefte hørbar degradasjon når Sonys første-generasjon AD/DA kobles inn i lydkjeden:

?? 2004. Forum-medlemmer på hifisentralen får tilsendt en test-CD hvor sporene har blitt "maltraktert" ved å gå igjennom skolisse-kabler. Ingen greier å bekrefte hørbare degradasjoner:

7.11.2006. Tre medlemmer (alle tre presumptivt positive til hifikabler) på hifisentralen gjennomfører en blindtest ."En kveld forrige uke var ”Smil”, ”Soedal”, ”Tralltrall” og jeg samlet i trompethjemmet for å utføre en dobbel ABX blindtest av signalkabler som vil være vitenskapelig vanntett....Tralltrall og jeg er utøvende profesjonelle musikere som har holdt på med hifi i snart 10 år (Tralltrall har det mest profilerte hjemmekinoanlegget i Norge ). Soedal er en garvet hifientusiast, som har eid MYE forskjellig utstyr og lager for eksempel egne høyttalere. Så de seks ørene som lyttet under testen skal det ikke være noe å si på. "

mvh
    KNUT
    Jeg har en liten mistanke om også at:
    Viss du skifter signalkabler er det som regel ikke så stor forskjell viss høytalerkablene er de samme. Men viss du holder en linje der hvor signalkabler og høytalerkabler er av muligens samme type og så sammenligne de så vil det være mere forskjell.
    Har selv opplevd store forskjeller men det kan godt være det bare er psyken min som sier at den er bedre en den andre. Men det handler vel mest om å være fornøyd selv?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Jeg kjøpte meg noen nye xindak kabler. Satt bare å måpet i flere timer. Nå trenger jeg ikke sub-woofer en gang.
    Da er spørsmålet: er dette sinnsykt bra kabler ELLER er de dårlige fordi de fremhever bassen??

Lett skal det ikke være

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Da er spørsmålet: er dette sinnsykt bra kabler ELLER er de dårlige fordi de fremhever bassen??

Lett skal det ikke være
    Hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Jeg har en liten mistanke om også at:
    Viss du skifter signalkabler er det som regel ikke så stor forskjell viss høytalerkablene er de samme. Men viss du holder en linje der hvor signalkabler og høytalerkabler er av muligens samme type og så sammenligne de så vil det være mere forskjell.
    Har selv opplevd store forskjeller men det kan godt være det bare er psyken min som sier at den er bedre en den andre. Men det handler vel mest om å være fornøyd selv?
    Jeg forstår ikke helt hva du mener. Høyttalerkabler og signalkabler er to forskjellige ting og det ene bør ikke brukes som det andre.

Jeg er helt enig i at slutt-resultatet er hva som teller for den enkelte. Når man deltar i diskusjoner som dette og gir råd så mener jeg at det er rett å stille noen forbehold mhp egne erfaringer.

Diskusjonen leder fort inn i tekniske argumenter for hvorfor en kabel er bedre enn en annen, og da vil det gi mindre unødvendig kjekling dersom man forteller at erfaringene er basert på både lyd og forventning i stedetfor å gjøre krav på at alle erfringer skyldes akustiske forhold.

-k

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt hva du mener. Høyttalerkabler og signalkabler er to forskjellige ting og det ene bør ikke brukes som det andre.

Jeg mener bare det at etter mine erfaringer oppnår jeg best resultat ved og bruke signalkabler og høytalerkabler fra samme produsent. Bruker Kimber allround og mener dette er bedre en feks.TaraLabs Signalkabler og Nordost Høytalerkabler

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -k
    Hehehe.. Bruker en leder fra mine gamle Audioquest midnight (kobber) i mine egne DIY-signalkabler:-) Med sølv
    Funker fint det:-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

Lett skal det ikke være
    Jeg byttet også signalkabler. Og da fikk jeg mer diskant. Nå trenger jeg bare et bra cd-drev som framhever mellomtonen litt mer. Eller kanskje et strømfilter?

Måping blir det massevis av uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK kabel freaks, dere får herved en utfordring!

Du velger deg et anlegg som du vil høre på, og en sang du kjenner godt.
    Du og meg hører samme sang på ei plate 10 ganger. Noen av gangene med dine kabler, noen ganger med mine. Du får ikke vite når vi bruker hvilke kabler, men får en liten lapp for å notere ned når det er god lyd, og når det er mindre god lyd. Har du 10 av 10 rett, skal jeg bøye meg i støvet. Har du 8 av 10 rett er det godtatt. Ellers.... sorry mac.

Jeg tar turen hvor som helst mellom Oslo og Skien. Noen som tar utfordringen?
    Jeg tar med mine kabler fra Biltema.

IMM

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mvh
    KNUT
    Beklager at jeg skrev "vanlige dødelige forumbrukere" i min referanse til blindtesten deres. At dere var så kompetente, visste jeg ikke, men det forsterker bare poenget om at en skal være god for å høre forskjell.

Og til ham som nevnte akustikk og rom: Selvsagt, dette glemte jeg. Burde egentlig stått som nr. 1. Har en et rom med ahrdevegger og fliser på gulv, uten demping, så låter alt forferdelig. Men utover "normal" demping, så er dette ikke lett å gjøre noe med. Kanskje romkorreksjon ??

Imm: Hold oss oppdatert om noen tør å stille !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allright, denne diskusjonen har sklidd langt ut i forhold til det jeg spurte om i starten men det er jo greit nok det - fint med sterke meninger og tema som engasjerer! :-)

Uansett, jeg hadde som kjent disse:
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...abel_Hvit.htm#

Til mine helt nye Dali Concept 6.

Jeg var idag innom Hifi-klubben og plukket opp noen som jeg fikk anbefalt der, som var ganske rimelige:

http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...Kabel_Graa.htm

I tillegg plukket jeg med meg en Concept Center - og bruker nå disse nye kablene på hele Concept frontrekka. Bak bruker jeg fortsatt den gamle tynne kabelen og de gamle Gale-høyttalerne.

Så hva skal vi si om lyden, ble det noe forskjell?

Jeg er ingen ekspert på å bedømme dette, men jeg synes tydelig at jeg får mye mer og mye fyldigere bass nå enn jeg gjorde i går. Det skal jo nevnes at fronthøyttalerne ble kjøpt på onsdag denne uka og dermed fortsatt er under innspilling og således vil vel kanskje bassen endre seg etterhvert?

Når jeg nå spiller Leonard Cohen synes jeg nesten det blir litt for mye bass, enda jeg har fjernet sub'en....merkelig.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csharp

Når jeg nå spiller Leonard Cohen synes jeg nesten det blir litt for mye bass, enda jeg har fjernet sub'en....merkelig.
    Da må du jobbe med plasseringen, flytt dem ut fra veggen noen cm av gangen til du føler du har bassen slik du vil ha den.
    Bra du ble fornøyd

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •