Høyttalerkabler - mye å si? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 111
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Her er iallefall bilder av de!
    Synes det er ganske så bra at man får de til den prisen ferdigterminert!
    http://www.eichmanncables.com/pdfs/etispeakercables.pdf
    De ser jo unektelig spennende ut da, og som du sier de er jo ferdigterminerte.
    Noe som nesten får en til å lure på om det er bogus, men hvis det stemmer med at de er like greie som 4tc, som er en velkjent kabel så kan jo dette være et fint budsjett alternativ for mange.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhm..
    Ser mange som driter seg ut ved å kjøpe de "Audiophile" greiene på Netthandelen. Ofte til 4-5-600kr. Eichman er så uendelig mye bedre enn de. Veldig nøytral og fin klang fra topp til bunn. Prisen er nesten for god til å være sann. 850kr her mens i USA koster samme (express4) 200dollar. Express6 som er mere egnet store høyttalere ligger på 1500 mens de ligger på 350dollar i USA.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Flyttet til kabler.

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Supra Classic 4 ifra eltek! :-) Så terminere du dem selv på hvilken
    kontakt du syns er best! Da får du akkurat den lengden du trenger.
    Enkleste er ofte det beste... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Debatt om kabler skaper alltid mye følelser og furrore. Det viktigste med kabler er at en bruker sine egne ører. Hører en ikke forskjell på dyre og billige kabler, vel da kjøper man de billige, og motsatt. Det er ikke flaut å kjøpe kabler fra Biltema. Jeg synes det er flauere å spandere flere tusen kroner på kabler bare for å imponere naboen.

Det ligger en "kabeltest" på forumet der billige kabler ble testet mot dyre. Testen ble gjort av "vanlige dødelige" forumbrukere. Du vil bli overrasket over resultatet. Men jeg gjentar: Stol på dine egne ører !

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ganske klart at kabler har noe å si, MEN det børe være dine ører og ikke en fet pris som avgjør om de er gode eller ikke. Man kan ( og har ) kranglet om dette lenge uten noe entydig svar.

Men som svar på spørsmålet: JA :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er det viktigste, kilden er noe tull, forsterker - har ingenting å si.. Høyttalerne er der bare for å se pene ut.. Nei! lyden skapes og formidles kun via kabler..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har personlig BARE kabler da

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hvor mye man skal tro på folk som hører en skog av forskjell på dette feltet her. Når et testpanel over på hifisentralen omtrent ikke hører forskjell på en sang spillt først originalt så i faseskift, dermed i mp3 format etc så beviser det ganske mye. I tillegg er det flere som bekrefter minimale forskjeller mellom dyrere kabler og f.eks biltema sine. (forskjeller er det men det er mye mindre enn hva man skulle tro) Kabler til tusenvis av kroner har absolutt ingenting for seg med annet man har et kraftverk av elektromagnetisme gående rundt kablene.

Bare å søke litt på hifisentralen om blindtesting så finner man masse interessant lese stoff. Og jeg kan "nesten" garantere at en person med 10000,- høyttalerkabler ikke tar imot utfordringen om blindtest av f.eks 4kvadrats kabler i 40,- pr m. Rett å slett fordi de ganske sikkert sitter med en 50% sjangs for å gå på en smell.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "...ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd".
    Min erfaring er at enkelte kabler farger musikken at den blir mere involverende, enten med mere diskant, mellomtone eller bass. Disse, og det må jeg innrømme selv, er utrolig lette å like. Men, som jeg har erfart så mangler de ofte det de helt nøytrale kablene har. Krystallklart lydbilde med god holografi, fremhever mikrodetaljer og naturlig og glassklar utklingning på instumenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har erfart er at de dyreste kablene er ikke nødvendigvis de beste, men det er "matchen". Så det jeg mener er at ved skifte av kabler til høytalere vil du muligens oppnå en bedre kombinasjon, som igjen fører til en bedre lyd.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krispo
    Det jeg har erfart er at de dyreste kablene er ikke nødvendigvis de beste, men det er "matchen". Så det jeg mener er at ved skifte av kabler til høytalere vil du muligens oppnå en bedre kombinasjon, som igjen fører til en bedre lyd.

Stemmer!! og om alle anti kabel og kabel fantaster hadde skjønte dette så ville vi hatt er roligere hverdag

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kabler er det viktigste, kilden er noe tull, forsterker - har ingenting å si.. Høyttalerne er der bare for å se pene ut.. Nei! lyden skapes og formidles kun via kabler..
    Ok, koble fra ALLE kabler ( du hater de og trenger de ikke ) og fortell meg lyd opplevelsen

Det er så bra når alle er enige

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krispo
    Enig;-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig;-)
    På min brors anlegg hadde jeg ingen problemer med å höre forskjell på forskjellige kabler, men jeg er i tvil om jeg vil klare å höre forskjell på mitt eget relativt billige anlegg. Jo bedre og dyrere komponenter man har, jo enklere er det å höre forskjell, tror jeg. Og noen har bedre hörsel enn andre og har lettere for å plukke ut detaljer etc. Jeg har hört det selv og er overbevist.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skal ikke undervurdere placeboeffekten nye ting kan gjøre for anlegget ditt. Jeg har hørt forskjeller på mye rare kabler. Noen har gitt mer varme og andre har gitt mer slitsom diskant. Jeg må bare si meg enig i at det er matchen med ditt eksisterende utstyr som er viktig.

Uansett så er vel svaret på spørsmålet til trådstarter at han burde prøve med noen tykkere kabler. Og at han heller bør kjøpe noen rimelige først, og evt. låne noen dyrere for å se om han hører noen forskjell mot de rimelige.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jo bedre og dyrere komponenter man har, jo enklere er det å höre forskjell, tror jeg. Og noen har bedre hörsel enn andre og har lettere for å plukke ut detaljer etc. Jeg har hört det selv og er overbevist.
    Mhm...
    Bare å se i familien min.. Ingen som er i stand til å høre forskjell på mitt og ett JVC kompaktanlegg.. Utenom mamma da..

Hun hadde tatt med seg tanta mi på kaffebesøk til meg og jeg satte på litt bagrunnsmusikk og etter 5 minutter kommenterte modern: "Du har ett virkelig bra anlegg":-)
    Tror "gullører" beror veldig mye på om man har normalt god hørsel, erfaring med lytting (både "live" og stereo), gehør, at man ikke er helt tonedøv og er musikalsk.
    Får jeg mange uvenner nå da?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "...ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd"
    Det er bare det at selv i higheste end er det alltid høyttalerne som er det svakeste ledd; det leddet som farget lyden mest i forhold til det som originalt er på plata.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe...
    Jo, du har ett poeng der:-)
    Det å lage lydbølger er vanskelige greier, men lyden blir jo ikke noe bedre med enda ett "svakt ledd";-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror "gullører" beror veldig mye på om man har normalt god hørsel, erfaring med lytting (både "live" og stereo), gehør, at man ikke er helt tonedøv og er musikalsk.
    Får jeg mange uvenner nå da?
    Steve Vai sa engang i et intervju at han hadde en kamerat som hadde så ekstrem hörsel at han kunne höre hva slags batteri som ble brukt i en gitar-fuzzbox.

Erfaring spiller nok inn, at man f.eks kanskje "vet" hvor i lydbildet man skal lytte? Altså evnen til å plukke ut detaljer.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Steve Vai sa engang i et intervju at han hadde en kamerat som hadde så ekstrem hörsel at han kunne höre hva slags batteri som ble brukt i en gitar-fuzzbox.
    .
    Hvis ikke jeg tror det.. er jeg en "Batteriskeptiker"?:lol:

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •