Coax Vs. Optisk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At dere klarer å høre forskjell på optisk - Coax er sykt :-?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sykt, det et under. Og det har skjedd før det. Kronprinsessen har jo god kontakt med engler, så hvorfor ikke.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange kan høre om ett anlegg er bra eller dårlig...
    Men, overraskende få som kan høre hvorfor;-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Mange kan høre om ett anlegg er bra eller dårlig...
    Men, overraskende få som kan høre hvorfor;-)
    Neida, "hvorfor" = fordi det er mitt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Det er ikke sykt, det et under. Og det har skjedd før det. Kronprinsessen har jo god kontakt med engler, så hvorfor ikke.
    for både guds, englenes og Nordmenns skyld er hun IKKE noen KRONprinsesse, men en prinsesse... Hun mistet tittelen ved å gifte seg borgerlig med Ar(t)i Behn...

Relativt OT, men måtte nevnes... Hva angår Engler så svever de vel rundt i hodene på en hver av oss når vi hører et under (herunder lydbilde)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    coax eller optisk, signalet som overføres er likt.

Bruker coax fra stasjonær til anlegg, optisk fra laptop til anlegg.. har prøvd å spille av dvd fra både laptop og stasjonær, klarer ikke høre forskjell på lyden.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    At dere klarer å høre forskjell på optisk - Coax er sykt :-?
    Det er viljestyrken som slår inn her tror jeg Man hører ofte det man vil høre og om det er forskjeller man vil høre så gjør man det

Det er umulig enkelt og greit.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke snakk om blindetester blandt eksperter.. heller blandt de som selger det... altså mtp. kabler

"selvfølgelig hører du forskjell"!!!

da gjør jeg vel det...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tar utstyr som har både coax og optisk utgang, overføres det en datastrøm fra kilde til destinasjon. Nå har det seg slik at SPDIF overføres like fint over coax som optisk, og datastrømmen er lik. Siden signalet er klokket i strømmene kan man ta opp strømmene på en datamaskin og sjekke med et MD5 checksummeringsverktøy om strømmene er like, OG DET ER DE!
    Siden dataene er like kan heller ikke ørene oppfatte noe forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva jeg har skrevet om slike kabler i min guide: http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html

Coax/TosLink - Digital lydkobling mellom lydkilde og forsterker.
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    Står mye på bl.a. wikipedia om dette (feks. her).

Poenget er at optisk og coax ut på en signalkilde vil lese og formidle de samme dataene siden begge bruker spdif-protokollen. Det vil skje en oversettelse fra elektrisk puls til lyspuls i den optisk utgangen, men dette er en ren oversettelse, ikke en konvertering/estimering slik som skjer i overgangen mellom det analoge og det digitale domenet.
    TosLink er optisk overføring av datasignalet. Dette signalet går ubehandlet til reciever. Det vil si at du kan kjøpe verdens billigste cd spiller, og koble den digitalt via coax til din DAC i din reciever for behandling av signalet uten datatap, og få bra lyd om du har en bra reciever/forsterker. Det samme går for dvd spiller. Kjøp en med meget bra bilde (oppo?). Koble den så digitalt via coax, og du har perfekt overføring av lyd til reciever. Du trenger ikke legge ned mer enn 30kr i en slik kabel, men det er jo mulig å bruke litt mer for å få den bedre skjermet etc, men det er ikke spesielt viktig om du har signal, ref nettverkskabel. Hva er best av Coax og TosLink? Den billigste. Det er den samme datastrømmen som går igjennom, altså 0 og 1.

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strongstander
    Hvis man tar utstyr som har både coax og optisk utgang, overføres det en datastrøm fra kilde til destinasjon. Nå har det seg slik at SPDIF overføres like fint over coax som optisk, og datastrømmen er lik. Siden signalet er klokket i strømmene kan man ta opp strømmene på en datamaskin og sjekke med et MD5 checksummeringsverktøy om strømmene er like, OG DET ER DE!
    Helt enig - dog med ett mulig unntak som jeg ikke selv har erfart, men som det henvises til.

En coax kabel representerer en mekanisk kobling mellom to komponenter (f.eks. fra drivverk til en frittstående DAC). Stereophile mente at coax ga brum pga. jordloop til en Benchmark DAC1, mens optisk som ikke har mekanisk forbindelse (gjennom et ledende materiale) ikke ga slik brum.

Men i begge tilfeller kan vi gå ut ifra at datainformasjonen som ble overført var identisk. Protokollene som styrer slik overføring er bygget opp slik at en data-pakke ikke kvitteres før den er blitt bekreftet identisk med avsenderversjonen på lagringsmediet. Når den er kvittert identisk, så sendes neste datapakke.

Hi-Fi selgere som vil du skal kjøpe dyre digitale kabler, for å unngå støy på signalet, vet nok hva de snakker om, men de satser på at du ikke vet det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strongstander
    Det du sier er rett med ett unntak.

Pga spdif-protokollens utforming så må en mottaker gjenvinne både data og klokke fra signalet. Data brukes til å danne samples ("hva som skal spilles"), mens klokka brukes for å time samples ("når de skal spilles"). Hvis timingen ut av DAC er feil så får vi jitter - en form for tidsmodulasjon.

Uten at man vet både hva og når så har man ikke noe fornuftig analogt signal ut av DAC.

En god DAC kan utføre mange triks for å redusere avhengigheten, ved å ha en god PLL på inngangen, en buffer som lagrer samples og en egen klokke/stabilisering av klokke. Men det er umulig å få en total dekobling fra innkommende klokke så lenge man ikke buffrer opp hele CD-en (og forsinker signalet med 73 minutter). I tilfelle den ene klokka er raskere enn den andre kan man nemlig ikke spille av samples før de ankommer :-)

Nå tyder mye på at dette problemet er voldsomt overdrevet. En mulig grunn til det er at det er vanskeligere å forstå og måle jitter for legfolk, og at det derfor er det eneste fysisk fornuftige argumentet som står igjen når de fleste andre audiofile forklaringer er avkledd. Det finnes lyttetester for forskjellige jittertyper og størrelser som ikke tyder på at vi er voldsomt følsom. Det finnes målinger av faktisk jitter i boksene våre. For ikke å glemme at f.eks thd-målinger inkluderer jitter, så for å få lite thd så må man ha kontroll på jitter.

Husk at LP og kassett hadde enorme verdier for jitter (wow & flutter), men av en mer lavfrekvent type. Høyfrekvent jitter er sannsynligvis det verste for hørselen vår, men heldigvis også det som er enklest å undertrykke i en mottaker-krets.

-k

Newcomer El_Myrum sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Coax vs HDMI

Har en venns NAD T533 på besøk, siden jeg har plagdes litt med skarp diskant og ikke fått det lille ekstra punchet på musikk..

Tok derfor å koblet opp denne NAD'en via coax til en ledig inngang. Kjørte så fram og tilbake mellom Cambridge 540D v.2 over HDMI og NAD på coax.
    Det var forskjell på trykket i NAD's favør.. Jaja tenkte jeg, da var vel Cambridge'n for snill da..

For arti prøvde jeg tilslutt å koble cambridge'n også med coax, og da spilte plutselig den også med pondus.. Trodde ikke det skulle være forskjell på digitalkabler?

Er dette fordi coax er en dedikert lyd-kabel?
    Alt gikk inn på en Onkyo 705.
    PCM fra DVD.
    Gjelder dette også for film? At man bør kjøre filmlyd over coax, og bilde over hdmi?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av El_Myrum
    Har en venns NAD T533 på besøk, siden jeg har plagdes litt med skarp diskant og ikke fått det lille ekstra punchet på musikk..

Tok derfor å koblet opp denne NAD'en via coax til en ledig inngang. Kjørte så fram og tilbake mellom Cambridge 540D v.2 over HDMI og NAD på coax.
    Det var forskjell på trykket i NAD's favør.. Jaja tenkte jeg, da var vel Cambridge'n for snill da..

For arti prøvde jeg tilslutt å koble cambridge'n også med coax, og da spilte plutselig den også med pondus.. Trodde ikke det skulle være forskjell på digitalkabler?

Er dette fordi coax er en dedikert lyd-kabel?
    Alt gikk inn på en Onkyo 705.
    PCM fra DVD.
    Gjelder dette også for film? At man bør kjøre filmlyd over coax, og bilde over hdmi?
    Har de optiske kablene kanskje vært i kontakt med Biltema rødsprit?
    I så fall "går lyset" etter en stund

spøk til revolver: dårlige optiske kabler (les: kontakter) mot gode coax (les: kontakter) kan være en årsak? Selv om jeg trodde at hvis det ble dprlig kontakt i en digitalkabel så kuttes lyden, rett og slett.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva som har vært i kontakt med metanolholdig rødsprit her jeg, men det er ikke coax eller HDMI kablene jeg har sammenlignet ihvertfall..

Syns det er jævlig rart at coax inn på receiver skal lyde høyere enn HDMI inn på receiver, når begge kommer fra samme DVD spiller..

Begge ble spilt med pure audio funksjonene til Onkyo i stereo..
    HDMI på "DVD" og coax på "VCR/DVR" (det skal vel ikke ha noe å si..)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av El_Myrum
    Vet ikke hva som har vært i kontakt med metanolholdig rødsprit her jeg, men det er ikke coax eller HDMI kablene jeg har sammenlignet ihvertfall..

Syns det er jævlig rart at coax inn på receiver skal lyde høyere enn HDMI inn på receiver, når begge kommer fra samme DVD spiller..

Begge ble spilt med pure audio funksjonene til Onkyo i stereo..
    HDMI på "DVD" og coax på "VCR/DVR" (det skal vel ikke ha noe å si..)
    Det behøver ikke være rart - det kan være ulik signalstyrke gitt at du har å gjøre med to forskjellige kretser.
    Dersom du hadde nivåmatchet lyden, og så hørt forskjeller i INNHOLDET snakker vi om noe annet; men at det kan være ulike nivåer på lyden er ikke mystisk, det skjer konverteringer i begge tilfeller, og de behøver ikke være matchet nivåmessig mens innholdet kan være identisk ellers.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg gjorde var å kjøre to kabler ut av samme DVD spiller, (cambridge)
    DVD til receiver via Coax.
    DVD til receiver via HDMI.
    Jeg spilte av ei cd-plate og skiftet mellom kablene med å velge "DVD" eller "VCR/DVR" på fjernkontrollen til receiver, når jeg valgte "VCR/DVR" som har coax-tilkobling ble det mer pondus..

Hvordan kan jeg i så fall nivåmatche slik at HDMI-kabel blir en fullgod overføring til stereolytting?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •