Høyttalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkabler

Hei,

Jeg har en NAD C350 forsterker, og har bestilt et par Dali IKON W2 høyttalere som jeg har tenkt til å bruke som fronthøyttalere i et lite rom (4,5x3,5m). Supplerer muligens med en subwoofer dersom det ikke blir bra nok fylde og trøkk.

Jeg er veldig tvil om hva slags høyttalerkabler jeg skal velge. Gutta på Hi-Fiklubben skal sikkert ha meg til å betale alt for mye for unødvendig bra kabler. Hvor bra kabler er egentlig nødvendig? Er det riktig at det stort sett er tverrsnittet som avgjør? Jeg tror jeg skal kjøpe ferdig terminerte, har ingen erfaring med loddebolt osv.
    Kablene skal trekke cirka ca 5 og 8m.

Høyttalerne skal forresten backe opp min nyinnkjøpte Panasonic AX100...

Tips tas i mot med stor takk.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig mange diskusjoner som er foretatt på akkurat dette temaet! Nesten like mange som det er kabler å velge mellom!

Spørs hvor mye du har tenkt å legge i kabler da? Har du noe max eller minimumspris du har lyst til å oppgi?

Selv om du ikke har noe erfaring med loddebolt fra før, så er ikke det noe som helst av et problem! Det er ikke noen stor kunst å lodde!

Men, selvfølgelig, så er ferdig terminerte kabler veldig lettvint da, for da kobler du jo rett opp, uten å måtte "tilberede" kablene før bruk!

Nordost, supra, kimber etc, er merker du kan sjekke ut, men alt kommer ann på hvor mye penger du vil legge i dem!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at dette er diskutert 100 ganger før, problemet er bare at jeg ikke ble så veldig mye klokere. Dessuten er det flere som sier at dette må dimensjoneres til de aktuelle komponentene i anlegget, derfor fant jeg det like greit å opprette en ny tråd.

Jeg er egentlig ganske fleksibel på pris. Jeg kan godt legge 1000-1500 kr i høyttalerkabler dersom det faktisk monner. Men dersom det er minimal forskjell på et par til 200 og et par til 2000, er jeg ikke interessert i å kaste bort penger, selvfølgelig.

Og er større alltid bedre mtp tverrsnitt?

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg som forøvrig ikke er noe spesielt hifi-freak, byttet fra Clas-kabler til Monster.

Nå husker jeg ikke historien sånn nøyaktig, men Monster-kablene hadde mindre tverrsnitt enn kablene fra Clas, og allikevel ble lydbildet bedre. Spesielt diskanten mener jeg å erindre. Han måtte koble tilbake til de gamle bare for å faktisk bekrefte det.. Tro det den som vil.

Personlig så har jeg alltid ment at kabeldiskusjonen er noe opphypa. Siden denne karen ikke er noe feinschmekker så ble jeg litt undrende selv.. Men er absolutt ikke overbevist, så lenge jeg ikke har hørt noe selv

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har fått vite av andre her på forumet, så går mesteparten av strømmen på utsiden av lederen, så et greit tverrsnitt, i sammenheng med mange ledere høres da ut som en bra kombinasjon i mine ører!

Skjerming er heller ingen dum ting, men det blir jo noe dyrere ved kjøp av skjermet...

Du trenger ikke nødvendigvis bruke 1000-2000 kroner for å få 2 stk lengder med bra kabel da, for jeg føler at det går like mye i merkevare når det gjelder kabler som det gjør med fjortiser og klær! :P

Ingenting feil med å være litt merkebevisst, men jeg føler at man kan gjøre mye selv også, med relativt billige kabler, et par sett med gode plugger og en loddebolt!

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk ørene er mitt råd. Lån med hjem noen kabler og test ut.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havarosk
    Og er større alltid bedre mtp tverrsnitt?
    Tja. Jo mindre jo mer diskant. Jo tykkere jo mer bass. 2.5 kvmm er et fullgodt kompromiss. IMHO.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det er et godt triks å låne med hjem. Prøv gjerne å få med en kompis som kan bytte litt mellom kabler, uten at du vet hvilken som er koplet til. På den måten kan en få bort litt placebo.

Biltema har også greie kabler..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv tidligere noen korte Monster THX ultra kabler til frontene og senter. Disse var bra tykkelse, og kun på 3m lengde. I nybygget kino har jeg nå trukket Monster standard THX kabler med tverrsnitt kun på 1,5mm2, og lyden er IKKE dårligere!

Etter å ha sett nye Sandnes kino på bakrommet, og sjekket de kablene de der har trukket fra rack til alle salene (sikkert opp mot 70m....) kan en undres på hvorfor forhandlerne vil pushe på oss forbrukere tommetykke kabler på 3,5m...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sandnes kino har jo crappy lyd da:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype det nærmere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var på James Bond premieren i sal1 (tror jeg) hadde øresus og skallebank i et par timer etterpå. det ga meg en påminnelse om hvorfor jeg sjelden går på kino

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luskelars
    hadde øresus og skallebank i et par timer etterpå.
    Det fikk jeg også en gang!
    Var riktig nok etter å ha stått for nærme en MTX Jackhammer på max SPL, men dog... ;-)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luskelars
    Sandnes kino har jo crappy lyd da:???:
    Litt OT, men jeg mener nye sandnes kino har både knall bilde & lyd. Beste kinoen jeg har vert på faktisk...

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fenomenet kabler har det blitt diskutert rundt i mange år. Vi som har holdt på med lyd og bilde noen år, har brukt mye penger på kabler. Husker da Transparent XL kabelen ble "avslørt" på nettet. Disse høyttalerkablene kostet ca. 100.000 kr, og har noen mystiske bokser midt på kabelen. De låter jo helt fantastisk, men det viste seg at hemmeligheten inne i boksen ikke besto i annet enn noen billige motstander og loddinger. Så vi kan vel si det er mye penger å tjene på fin innpakning

Men en kabel jeg skal gå for ved neste oppgradering er Better Cables hos Lsound. Jeg tror man får veldig mye for pengene fra Better cables. Har selv en 12m HDMI kabel som koster svært lit ift andre merker med tilsvarende kvalitet.

Velkommen til L-Sound!
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I diskusjoner om HT kabler er det alltid en kamerat/kolega som har byttet til noen tynne dyre kabler og sier at det er mye bedre.Merkelig dette...
    Hadde jeg kjøpt HT kabler til 1000kr m. så hadde jeg self.skrytt av di uansett om det ble bedre eller ikke...

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    I diskusjoner om HT kabler er det alltid en kamerat/kolega som har byttet til noen tynne dyre kabler og sier at det er mye bedre.Merkelig dette...
    Hadde jeg kjøpt HT kabler til 1000kr m. så hadde jeg self.skrytt av di uansett om det ble bedre eller ikke...
    Jeg gikk fra dyre kabler :twisted: til endel billigere:-D og fikk mye bedre lyd snodig?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Litt OT, men jeg mener nye sandnes kino har både knall bilde & lyd. Beste kinoen jeg har vert på faktisk...
    Enig, Samtlige saler på Sandnes har et meget bra bilde OG lyd.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg Kimber Kwik 12 fra Eltek, dette er kabel som er rimelig og har bra tverrsnitt. Den låter også like bra/bedre en langt dyrere kabler som jeg selv har testet mot. Viablue, Kimber 4 TC, rene sølv kabler.
    Lykke til i kabel jungelen !!!

Bare kjøp non kabler, du kommer til å prøve andre typer uansett, om ikke lenge

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Anbefaler deg Kimber Kwik 12 fra Eltek, dette er kabel som er rimelig og har bra tverrsnitt. Den låter også like bra/bedre en langt dyrere kabler som jeg selv har testet mot. Viablue, Kimber 4 TC, rene sølv kabler.
    Lykke til i kabel jungelen !!!

Bare kjøp non kabler, du kommer til å prøve andre typer uansett, om ikke lenge
    100% enig med leikis der, Kimber og Dali slår ALDRI feil, ville ikke gått for nordost uansett. muligens du kunne prøvd Spellbinder og brukt denne med hell men da er Kimber en mye rimeligere kabel med vel så godt tverrsnitt.
    Bruker selv Kimber round about og dette er kabler som knuser det meste i henhold til matcing av mitt utstyr. d.v.s. DALI

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •