Betydning av kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Betydning av kabler

Har prøvd endel kabler og for ikke og gjøre dette til enda en stooor kabeldiskusjon så vil jeg bare ha det sagt at jeg er en av de som mener de hører forskjell.

Men tilbake til temaet:

Begynte mitt annlegg med Dali Bluewave til Concept 10 fra Denon AVR 3806, dette skulle jo være brukbare kabler trodde jeg? Var en ganske rimelig pris på de men skulle jo fungere på dette annlegget. TRODDE JEG!
    Stolt eier som jeg var av nye kabler koblet jeg opp sammen med en kompis og satte og ned for å prøve noe musikk for kanskje det var et hint av forskjell.
    DET VAR D!!!
    Men til det langt verre, på Dire Strait's Private Investigations er det en så å si dyp bass rett før gitaren tar over for fullt.
    Det som skjedde under denne var at det ble en klakkelyd i basselementene. Som om de var sprengt. Jeg fryktet jo selfølgelig det verste. Men for og være sikker på at det var høytalerene lånte jeg hjem noen andre typer kabler.
    Det var mange forskjellige typer kabler som ble testet på denne låta og det var absolutt ingen klakkelyd med disse.
    Endte til slutt opp med og kjøpe hjem TaraLabs Helix6 som jeg var veldig fornøyd med en stund.

TaraLabs Helix6 er en veldig tykk og godt skjermet kabel som er ferdigterminert med bananplugger.
    Eiergleden var stor av disse.

Men så gode som det var så er det alltid noe bedre som kanskje matcher annlegget bedre, og som audiofil klør det alltid i fingrene å prøve noe nytt selv om det alltid ikke trenger å bety å gå OPP i prisklasser.

Jeg snakket med diverse folk og butikker og bestilte og lånte hjem endel forskjellige kabler og tok en helg med lytting.
    Kjøpte også inn et par med Kimber 8TC brukt for ca1000 kr. som er 2500kr billigere en Helix6 ny.

Hadde også TaraLabs Air2 på besøk som er en ganske eksklusiv kabel til en relativt høy pris for mine lommer.

Men det var spennede og prøve den i mitt oppsett, men jeg kan ikke si den passet meg så godt for den var alltid litt i overkant avslørende på elektronikken, men har hørt denne i mange andre oppsett der den fungerer nøyaktig slik den skal. En god kabel etter min mening.

Men perlen i løpet av masse forskjellige dyre kabler var den brukte Kimbet 8TC, denne passet så til de grader med mine Concept og min Denon at det var skummelt.

Denne ble testet mange ganger for jeg kunne ikke helt tro hva den gjorde for lyden, hadde hørt ordet "VARMT" før men aldri opplevd det så til de grader.

Med denne kabelen testet låt alle annet spisst og iskaldt, kanskje jeg kan strekke meg til å si at ALLE andre var for sterile?

Så den billigste (grunnet brukt) ble jo da vinneren, og hyggelig både for lommeboka og megselv siden jeg ble så veldig fornøyd.

Tok med denn kabelen og TaraLabs Helix6 og prøvde på et oppsett med Helicon og Hegel. Kimber vant der også.
    MEN en ting gjensto og prøve, 3806 og Helicon BIAMPET med Kimber og TaraLabs.

Kimber til mellomtone og diskant, TaraLabs til bass.
    Dette var MATCH! Her var det samme varme klangen i diskanten og mellomtonen mens bassen fikk en kraftig og flott punsj.
    Byttet om på disse ble ikke fullt så bra.

Dette var noen av mine erfaringer med høytalerkabler, kom gjerne med innspill der du har opplevd noe lignende selv eller kom med spørsmål viss du lurer på noe. Hold en vennlig tone.

Takk for oppmerksomheten.
    Mvh. Aleksander Tengesdal

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner i stooor grad til dine erfaringer med 8TC siden jeg selv hadde 4TC som er lillebroren med kun halvparten av de lederne som 8TC har...
    Men, de har en betoning i øvre mellomtone som, om det ikke har vært direkte irriterende, så har det vært litt merkbart på mine Klipsch som har sitt presensområde akkurat der bass-diskant som gjør at den en og annen gang går i kompresjon. Så skal bytte de ut nå og se om det blir noen forbedringer.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kjenner i stooor grad til dine erfaringer med 8TC siden jeg selv hadde 4TC som er lillebroren med kun halvparten av de lederne som 8TC har...
    Men, de har en betoning i øvre mellomtone som, om det ikke har vært direkte irriterende, så har det vært litt merkbart på mine Klipsch som har sitt presensområde akkurat der bass-diskant som gjør at den en og annen gang går i kompresjon. Så skal bytte de ut nå og se om det blir noen forbedringer.

Okay, takker for svar. En erfaring rikere

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du vil merke de siden Dali'ene er noe mere nøytrale;-)

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror ikke du vil merke de siden Dali'ene er noe mere nøytrale;-)
    Er i ferd med å bytte ut mine Concept 10 med Mentor 6, tror du det vil være noe som kan bli framhevet på disse?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler veeeeldig sterkt på det du:-)