Komponent eller ikke-komponent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer carlh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komponent eller ikke-komponent?

Vær hilset, ærede Hifi-kollegaer!!

Lite spørsmål, som jeg er litt usikker på svaret til; Jeg her Denon AVR-2106 receiveren og oppdaget til min store skrekk her for en tid tilbake (etter en mindre investering i komponentkabel til min aldrende xbox...) at min receiver faktisk ikke er istand til å nedskalere signalet fra komponent til f.eks. kompositt, e.l. Den neste modellen til Denon er visst istand til dette... Typisk!

Uansett; spørsmålet er som følger; vil den være istand til å OPPskalere TIL komponent??
    Noen som vet?
    Eks: om jeg sitter og ser på DVD (nei, jeg har dessverre ikke komponent på DVD-spilleren min.... ennå....) og signalet kommer inn på receiveren via kompositt ("den lille gule"), vil da min Denon AVR-2106 kunne greier å sende dette videre til min prosjektor, ut på en komponent utgang, uten problemer?

Fungerer ikke med min Denon:
    Komponentsignal --> Denon AVR-2106 --> Kompositt (eller annet crap)

Fungerer da dette med min Denon???
    Komposittsignal --> Denon AVR-2106 --> Komponentsignal

Er jo temmelig sikker på at dette skal fungere, men så slo skrekken ned i meg; hva om det ikke fungerer?...

Hvis noen av dere unikumer sitter og leser søndagsavisen, spiser frokost og sjekker avforum (det er jo et must til frokost!!) så kanskje dere kan opplyse en arme amatør?
    Setter ekstremt stor pris på et kjapt svar da jeg skal til utlandet i morgen og vurderer litt kabler.... :-D

Takker og bukker!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn frem bruksanvisningen, bla frem til side 12 og gråt. Receiveren din kan kun konvertere mellom S-Video og kompositt (begge veier). Komponentsignalene sendes kun rett gjennom.

Jeg føler at det er på sin plass med et vennlig RTFM

Forøvrig helt enig i din beskrivelse av en god søndagsmorgen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEIIIIII!!!! :cry:
    Æsj...

Men dette betyr vel i praksis bare at jeg nå trenger 2 kabelstrekk opp til prosjektoren i taket, eller?
    Om receiveren min hadde kunnet konvertere til komponent hadde jo ikke signalet nødvendigvis blitt noe bedre eller?

For ordensskyld;
    jeg har stort sett kompositt-kilder (dvd, tv-signal, etc) og det er egentlig bare xboxen som kan gi meg komponent.
    (Forresten; jeg har scart OG kompositt ut fra DVD... Hvilken lønner det seg å velge? Er det forskjell?)

Jeg bør kanskje uansett kjøpe meg en skikkelig komposittkabel også da?
    Skjerming and whatnot...?

Tusen takk for nesten urimelig kjapt svar, D|sElMiNk!!! :-)

Hva er forresten et RTFM...? (Ja, jeg er litt noob...) :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du bytter ut receiveren er du nok nødt til å ha enda en kabel opp til projektoren ja. Jeg ville ikke kjøpt den dyreste komposittkabelen i butikken, da er det bedre å legge de pengene i en bedre signalkilde. Du får jo harddiskopptakere som kan kan sende tv-signalet via komponent til en rimelig penge nå. Hvis receiveren hadde konvertert signalet fra kompositt til komponent hadde det uansett ikke sett noe bedre ut. Dritt inn betyr dritt ut for å sette det litt på spissen

Når det gjelder valg av signal fra dvd-spilleren er SCART klart å foretrekke hvis denne kan overføre RGB-signaler (dette må du kanskje skru på i menyen til dvd-spilleren, finn frem bruksanvisningen og les ). Problemet er at da må du ha ENDA en kabel opp til projektoren Har du SCART-inngang på projektoren eller støtte for RGBs på en annen måte?

RTFM er en forkortelse for Read The F******* Manual

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:
    Ehem.... Tja, da vet jeg ihvertfall hva rtfm står for om ikke annet... :-)

Problemet er at jeg står på nippet til å kjøpe meg en Toshiba MT-200 nå.
    Ettersom jeg ikke har denne i hus så kan jeg ikke bruke DEN bruksanvisningen, om ikke annet. Den skal visst ha:
    DVI, komponent (både RCA og 15 pin D-SUB), s-video, kompositt.

La også plutselig merke til at DVD/HD opptakeren min faktisk jo har komponent ut!! :-) Da blir det altså både xbox og tv/dvd på komponent!
    (Og et stk pensjonert DVD-spiller...)

Men; RGB betyr en overføringsmetode som separat overfører fargene? Ikke sant? Dette antar jeg dermed at ikke gjelder kompositt, men f.eks. scart, s-video og sånt?
    M.a.o. så burde jeg ha funnet en måte å gjøre om fra Scart til s-video og så bruke dette signalet opp til pj? (Noe som kanskje nå er uaktuellt for komponent fra HD/DVD opptaker er vel mye bedre å satse på fremover?)

...Syntes dette er litt innviklet jeg... :???:
    Men er muymuy happy for god hjelp!!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk akkurat den projektoren selv, så dette burde jeg vite For det første vil jeg anbefale deg å spare opp litt penger hvis du har mulighet til det, slik at du får råd til en projektor med litt høyere oppløsning (minimum 1280x720). Deinterlacinga i MT200 er heller ikke spesielt bra, så det er best om du har en dvd/hdd-opptaker som kan levere progressivt signal.

MT200 tar ikke RGBs/SCART, så du må nok satse på S-Video hvis du absolutt vil bruke den rene dvd-spilleren din til å vise film. Men som du selv sier så er dette kanskje ikke noen bedre løsning enn å bruke opptakeren. SCART støtter ikke progressive signaler, så da er du prisgitt deinterlacinga i projektoren (som i dette tilfellet ikke er bra).

RGBs betyr at hvert fargesignal (rød, grønn og blå) overføres separat og at det i tillegg sendes et separat synkroniseringssignal, med andre ord trengs fire kabler/ledere. Komponentoverføring er nesten det samme, men med litt annen matematikk bak (kun tre kabler siden synkroniseringssignalet kjøres sammen med lyssignalet).

Hvem har sagt at forbrukerelektronikk er enkelt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •