Høyttalerkabel svikt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkabel svikt

Ene høyttalerkabelen min ser ut til å tatt kveld. Lurte på hva de vanligste
    årsakene til dette er? Har hendt en gang før og men da kom den til live igjen
    etter noen dager, samme kabel og faktisk tror jeg. Skal la den få stå litt så
    ser vi. Er ikke noe spesielt merke, men helt greie kabler.

Er og keen på å få meg noen nye høyttalerkabler som ser litt finere ut.

Hva sier dere om disse?

QED Qontour Ultra Flat Kabel
    DALI Red Wave Kabel

Eventuelt andre forslag? Strekker meg til 100-150 kr meteren.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt kabel fra Dali før, og den er litt "umulig" å jobbe med pga. veldig stive kordeller. Har hatt problemer med å terminere den skikkelig. Mulig den du linker til er bedre, men den ser ikke ulik ut.

Kanskje Supra Ply, 3.4 hos ELTEK AS kan være noe?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra Ply 3.4 så grei ut! Skal ha på nylonstrømper og uansett så.

Hmm, rart.. Supra Sword kabelen ser prikk lik ut min kabel, bare uten terminaler. Er det
    en standar innpakkning som mange bruker eller?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petter Smart
    Ene høyttalerkabelen min ser ut til å tatt kveld. Lurte på hva de vanligste
    årsakene til dette er? Har hendt en gang før og men da kom den til live igjen
    etter noen dager, samme kabel og faktisk tror jeg. Skal la den få stå litt så
    ser vi. Er ikke noe spesielt merke, men helt greie kabler.

Er og keen på å få meg noen nye hlyttalerkabler som ser litt finere ut.

Hva sier dere om disse?

QED Qontour Ultra Flat Kabel
    DALI Red Wave Kabel

Eventuelt andre forslag? Strekker meg til 100-150 kr meteren.
    Tipper du får like god kabel hos din lokale elektrikker som den dali kabelen for å si det sånn.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett svindyre høyttalerkabler med en pent sagt elendig løsning i overgangen mellom termineringsenhet og kabel!
    Når kabelen attpåtil består av relativt grove og få kordeler, som uten videre er loddet fast i koblingsstykke / bananplugg uten noen form for bevegelses- eller strekkavlastning, så sier det seg selv at disse ikke tåler voldsomt mye bevegelse / mekanisk belastning på det punktet.
    Men til løsningens "forsvar":
    Normalt skal jo kabler kobles til sine punkter, og forbli der.
    For den / de som bytter forsterkere og høyttalere i raskere takt enn skift av underbukser, ville jeg i alle fall styrt unna slike løsninger, som tåler svært lite før de svekkes!
    Uten dermed å skjære alle over én kam, for gode løsninger finnes jo også.

Etter min mening er det alldeles bortkastet å bruke penger på dyre (og av og til) dårlige løsninger. Kjøp en finkordelt 4^mm kabel i stedet, og terminer den direkte i koblingene på forsterker / høyttaler!
    Man kommer i de aller fleste tilfelle minst like godt fra det, med en slik løsning.
    Å klemme fast en kabel i en terminal, er faktisk bedre enn en loddet løsning mellom kabel og kabelsko / bananplugg!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Har sett svindyre høyttalerkabler med en pent sagt elendig løsning i overgangen mellom termineringsenhet og kabel!
    Når kabelen attpåtil består av relativt grove og få kordeler, som uten videre er loddet fast i koblingsstykke / bananplugg uten noen form for bevegelses- eller strekkavlastning, så sier det seg selv at disse ikke tåler voldsomt mye bevegelse / mekanisk belastning på det punktet.
    Men til løsningens "forsvar":
    Normalt skal jo kabler kobles til sine punkter, og forbli der.
    For den / de som bytter forsterkere og høyttalere i raskere takt enn skift av underbukser, ville jeg i alle fall styrt unna slike løsninger, som tåler svært lite før de svekkes!
    Uten dermed å skjære alle over én kam, for gode løsninger finnes jo også.

Etter min mening er det alldeles bortkastet å bruke penger på dyre (og av og til) dårlige løsninger. Kjøp en finkordelt 4^mm kabel i stedet, og terminer den direkte i koblingene på forsterker / høyttaler!
    Man kommer i de aller fleste tilfelle minst like godt fra det, med en slik løsning.
    Å klemme fast en kabel i en terminal, er faktisk bedre enn en loddet løsning mellom kabel og kabelsko / bananplugg!

Hehe, har nettopp kjøpt meg bananplugger fra Hama så, litt leit å sitte å lese
    hva du skriver her nå :roll: . Men skal teste de og se om jeg hører noe forskjell,
    for jeg tviler litt :P

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil antakelig ikke høre noen forskjell!
    Utsagnet mitt har forøvrig basis i uttalelser fra profesjonelle, som nær sagt ikke gjør annet enn å montere lyd og bilde, i mange forskjellige sammenheng og etter spesielle behov. :: ABC Audiovisuell Teknikk AS :: Hovedsiden :
    Ethvert "mellomledd" som også en bananplugg er, vil i teorien representere en svekkelse. Ved en slik løsning legger man jo inn et ekstra punkt som strømmen må passere.
    Hvorfor ikke terminere kabelen direkte, om det lar seg gjøre?
    Da eliminerer man straks en mulighet for dårlig kontakt, samtidig som man får en bedre løsning mtp mekanisk styrke. I den grad dette måtte bety noe, for den enkelte.
    Det blir uansett mye teori rundt dette, og i praksis vil de forskjellige løsningene neppe avsløre noen forskjeller.
    Det jeg imidlertid ville frem til i mitt første innlegg, er at det finnes dårlige løsninger på dyre kabler, som man absolutt bør styre unna. ;-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt er jeg en kar som liker at ting ser bra ut, og bananplugger har en litt
    mer glansfull look enn en åpen kabel rett i høyttaleren Men de jeg kjøpte var
    for tjukke for høyttaleren uansett så, de går tilbake :P Tenker jeg kjøper ny
    høyttalerkabel idag isteden. Kjedelig med lyd på bare ene høyttaleren!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var nye høyttalerkabler kjøpt inn. Men var fortsatt ikke lyd på høyttaleren.
    Prøvde en annen forsterker og men fortsatt ikke noe. Dumme meg hadde sjekket
    alle forbindelser UTENOM den som går inn i pc'n.. den stod halveis inni bare..

sliiiit! :P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt dumt, men dersom du setter deg ned, lener deg tilbake, lukker øynene og hører godt etter vil du antakelig observere følgende:
    - Bassen er strammere
    - Diskanten er mer oppløst
    - Timingen er bedre
    - Stereoperspektivet er mye bedre
    - Mellomtonen er ikke så påtrengende lenger
    - Høyttalerne spiller dypere

Klarer du en av de overstående så kan du kanskje forsvare innkjøpet?

Hva slags kabel kjøpte du? Fikk du ikke Hama pluggene inn i høyttaleren, har selv vært borti noen veldig trange fra det holdet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye kabler skulle jeg ha uansett Kjøpte meg monster kabel med trippel
    isolasjon. Hama pluggene var altfor tjukke for mine d590.. Skal se om jeg
    ikke finner noen tynnere en annen plass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •