S-VHS inngang )"#€)"/%(%/ - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi nekter videre vi :-)

Forresten så kunne jeg ikke se noe hentydning til S-VHS innganger/utganger i det sitatet ditt.

Ellers så virket kilde litt tvilsom siden de blander inn Nicam stereo. At Nicam stereo ble tilgjengelig på samme tid som S-VHS betyr jo ikke at det var S-VHS som introduserte NICAM.

Forresten så er dette ikke noe å krangle om. Det finnes to meninger om dette og den ene feil og den andre har jeg..... hehe.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitatet er tatt med for å understreke at S-VHS hadde mulighet for blandt annet Nicam stereo, samt som en teknisk beskrivelse av formatet.

Søk litt på nettet så finner du ut at enkelte synes det er fyfy å kalle formatet for S-VHS, men langt fler bruker det.

Det er nå gramatisk korrekt å skrive enten projektor eller prosjektør. Det hjelper lite at jeg mener det er tull å fornorske det til prosjektør så lenge det er det ordet folk velger inn i språket.

Betegnelsen S-VHS om kabler kommer av hva folk bruker og ikke minst har brukt i en del år. Da hjelper det ikke hva andre som mener de vet bedre synes det burde hete. Faguttrykket er fortsatt Y/C-video, mens S-VHS er minst like mye brukt som S-Video, selvom produsenter og forhandlere har sørget for å renske denne betegnelsen bort fra brosjyrematerialet. Det skal vel ikke mye fantasi til for å forstå hvorfor de ønsker det?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fornorskningen jeg hater mest av alle er Blåtann. (han fyren het ikke Blåtann uansett)

Det heter Blutooth, akkurat som at FireWire ikke kalles for Branntråd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det neste blir vel at de skal oversette forkortelser:

CD = KompaktPlate
    LCD = FlytendeKrystallVindu

"Fei! har dere sånn FKV-prosjektør med blåtann mus?"

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når det gjelde bruken av S-VHS-betegnelsen på kabler så kommer den som tidligere nevnt av at dette formatet ble introdusert som forbrukerformat sammen med S-VHS opptaksformatet. Det har derfor siden det kom på markedet vært omtalt som S-VHS, mens S-video er en betegnelse dekomponert fra S-VHS-betegnelsen.:
    Beklager at jeg drar igang denne diskusjonen igjen, men S-Videopluggen (4 pins mini din) ble vel introdusert sammens med LaserDisc som kom i 1979 altså lenge før S-VHS.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve pluggen har et format som i utgangspunktet ikke har noe med video eller Y/C-video å gjøre. Den stammer fra miniDIN-serien, og er tatt i bruk fordi den hadde pasende egenskaper til formålet. Hvor gammelt formatet miniDin er vet jeg ikke, men selve DIN-pluggformatet har eksistert i hvertfall siden 60-tallet.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •