Koble pc til Samsung LCD tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble pc til Samsung LCD tv

Får endelig min nye tv i kveld, Samsung le40N71(tror jeg det er) og har et spørsmål ang å koble denne til min litt eldre HP ZE5534 bærbare pc. Regner med at jeg kan bruke en VGA kabel til dette, men så vidt jeg har forstått så vil bildet bli enda bedre med en DVI kabel eller?

Er det noen som vet om jeg kan bruke dette på min pc? Er det en egen DVI-utgang? I tilfelle så har jeg nok ikke det (tror jeg).

Hvis jeg skal gå for en VGA ledning. Er det bare å kjøpe billigste på f.eks Biltema eller er det noe jeg bør tenke på når jeg kjøper denne?

På forhånd takk for svar.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på at det er mye å hente på en DVI kabel. Jeg kjøpte en 10m VGA kabel på MPX.no til ikke mange hundrelappene. Bildet er helt skarpt og klart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for tips om sider å lese. Har lest litt i de, men må vel innrømme at ikke alt er like enkelt å forstå. Må nok fordype meg litt i kveld.

Skal ut og kjøpe en VGA kabel i dag og så får jeg vel plages litt med oppkoblingen i kveld. Heldigvis så skal jeg i liten grad bruke tvèn sammen med pc.

Sikkert et dumt spørsmål, men er det mulig for meg å se HD materiale fra dataen min når jeg ikke har HDMI utgang på pcèn ? Og i tilfelle hvilken ledning må jeg da koble de to sammen med?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kristian32
    Hei og takk for tips om sider å lese. Har lest litt i de, men må vel innrømme at ikke alt er like enkelt å forstå. Må nok fordype meg litt i kveld.

Skal ut og kjøpe en VGA kabel i dag og så får jeg vel plages litt med oppkoblingen i kveld. Heldigvis så skal jeg i liten grad bruke tvèn sammen med pc.

Sikkert et dumt spørsmål, men er det mulig for meg å se HD materiale fra dataen min når jeg ikke har HDMI utgang på pcèn ? Og i tilfelle hvilken ledning må jeg da koble de to sammen med?
    Jeg anbefaler å ta seg 5 minutter og lese denne guiden om video-tilkoblinger. Etterpå vil du sitte med en god følelse av å forstå hvordan ting fungerer ;-)

http://avforum.no/forum/guider-video...display-y.html

Spesielt dette:
    "HDMI:
    ...Bak- og forover-kompatibelt med DVI-D ved å bruke enkle overganger.
    ..."

Altså kan du koble en PC med DVI-utgang til en TV med HDMI-inngang ved å bruke en enkel og rimelig overgang.

Hvis tv-en har VGA inn så kan du også koble disse opp med VGA. Siden Samsung gjør sitt beste for å gjøre livet surt for oss PC-brukere så kan det være at VGA i praksis fungerer bedre (eller dårliger) enn DVI/HDMI...

For spesielt interesserte:
    Merk at dersom du skal spille av såkalt "premium content" som krever beskyttelse med HDCP-flagg så vil normalt ikke DVI-utgangen på PC kunne benyttes (til full kvalitet).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men samsung støtter vel ikke 1:1 pixelmaping på HDMI?!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim
    men samsung støtter vel ikke 1:1 pixelmaping på HDMI?!
    Ut i fra det jeg har lest så anbefales ikke Samsung hvis man har tenkt å bruke PC i særlig grad nei.

-k

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får kjørt en 1360*768 oppløsning fra de fleste PC'er, noe som vil gi 1:1 pixelmapping på 1360 av pikslene til TVen. 3 rader med piksler er sorte på hver side ved VGA-bruk. Du får mao. sett HD-materiale.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Du får kjørt en 1360*768 oppløsning fra de fleste PC'er, noe som vil gi 1:1 pixelmapping på 1360 av pikslene til TVen. 3 rader med piksler er sorte på hver side ved VGA-bruk. Du får mao. sett HD-materiale.
    pixelmapping » Samsung TVs

"Name Size Native Resolution 1:1 Digital 1:1 VGA Optical Overscan Source Other
    xx0P 32/40 1366x768 60Hz 60Hz No 1
    LE-xxRyy 26/32/40 1366x768 No 60Hz No 1
    LE-xxMyy 26/32/40/46 1366x768 No 60Hz No 1
    LE-xxNyy 26/32/40/46 1366x768 No 60Hz No 1
    LE-xxF71x 40/46 1920x1080 YES (see notes) 60Hz YES (HDMI,YUV) ?

NOTES on LE-xxF71x
    LE-xxF71x needs a firmware update to allow 1:1 pixelmapping on hdmi, it has been reported that it can do 1:1 pixelmapping with central equitment, the firmware update adds a "Just Scan" option in menu to turn on 1:1 pixelmapping on hdmi

firmware & instrutions here (besure to check firmware version in you tv):
    http://www.egraphixstudios.com/other...msungflash.zip
    AV Forums - View Single Post - Samsung F Series"

Hvis denne tabellen stemmer så ser det ut som om en Samsung N71 er i stand til å gi 1:1 pixel på VGA 60Hz, men ikke over digital tilkobling. Dette betyr at den ikke kan gi 1:1 pixel ved 50Hz som er raten her i Norge/Europa, og at den er kraftig handicappet som display sammen med en HTPC i mine øyne.

Hvis du skal bruke PC sporadisk til å surfe og se bilder så ville jeg ha basert meg på VGA og powerstrip eller Nvidia/Ati sine drivere til å sette opp PC-en til 136x * 768 oppløsning.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns mer og mer synd på den stakkars gjennomsnittlige mannen i gata, som kanskje endelig har satt seg litt inn i forskjellen på LCD og Plasma.
    Da han endelig har funnet ut at LCD er det han skal ha for å kunne koble til en PC, møter han på problem nr to.. mixelmapping...

hehe... det skal ikke være lett

Men ifølge lista di knutinh så er det jo kun "full-HD"-TV'en F71 som "støtter" 1:1 pixelmapping va HDMI (seff med en firmupdate)...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim
    Syns mer og mer synd på den stakkars gjennomsnittlige mannen i gata, som kanskje endelig har satt seg litt inn i forskjellen på LCD og Plasma.
    ...
    hehe... det skal ikke være lett
    :-)

Det er da også derfor jeg prøver å gjøre ting litt mindre skremmende for nybegynnere med å rett og slett anbefale å ikke kjøpe Samsung hvis man har tenkt å bruke PC i særlig grad. Dessverre kommer folk til forum først etter at de har kjøpt en flatskjerm siden de regner det som en selvfølge at produsenten har gjort de enkle grepene som skal til for å klargjøre den for PC-bruk.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, Samsung-warning

Men Samsung er jo utrolig gode til å lage LCD'tver utfra pris og hva man får...
    Men den pixelmappingen går meg på nærvene, hvorfor f.. gjør de ikke noe med det?!

Hva annet enn Samsung, Sony og LG kan man trygt anbefalle som "gode" LCD skjermer egentlig?!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en samsung LE32M8 som jeg prøver å koble til pc'en via en VGA-kabel, men når jeg kobler den i å setter på pc kanalen så skrur tv'en seg av på mystisk vis... er dette normalt? eller er det et eller annet jeg gjør feil?

Det står i bruker manualen til tve'en at jeg kan bruke en "D-sub kabel" er det no vits å skaffe seg en sånn?

Takk for eventuelle svar, det blir satt stor pris på ^^

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •