Kabler, viktig?!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler, viktig?!?

Hei!
    Jeg kjøpte et brukt anlegg bestående av:
    Fronthøyttalere B&W DM 630
    Bakhøyttalere B&W DM 302
    Senterhøyttaler B&W CC6 S2
    Receiver NAD T 726 A/V
    DVD-spiller Samsung DVD-R121 (hadde selv fra tidligere)

Jeg fikk dette billig men ikke med kabler. Jeg hadde en del kabler liggende men ikke av god nok kvalitet.
    Hvilke kabler burde jeg først bytte ut? høyttalerkablene eller signalkablene?
    Burde jeg bruke plugger på høyttalerkablene eller er det ikke nødvendig? Har hørt folk si det ikke er så viktig bortsett fra at det blir enklere og ha med å gjøre da.

Jeg regner med at dess dyrere høyttalerkablene er dess bedre er dem men det finnes vel en gyldne middelvei for en som ikke har all verdens peiling? De selger kabler til 30-40 kr meteren på hifiklubben. Vil dette være ok?
    Tar gjerne mot tips

Espen

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp så tykke og korte høyttalerkabler til høyttalerene du syns er praktisk.
    Og ikke de billigste signalkablene (bortsett fra det som skal overføres digitalt).

Der har du en passe fornuftig løsning

Også kan du jo lese den store http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html tråden.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sjekke ut QED's høyttaler og signalkabler.
    Får mye igjen for pengene der;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du muligheten til å lage signalkabler selv kan du komme rimelig ut av det, og ha et godt resultat.

Trenger ikke å være dyrest som er best om du skal kjøpe heller, og har du muligheten ville jeg ha lånt med hjem og prøvd. Hvis ikke, kjøp brukt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller byttet signalkablene og ikke høytalerkablene. Flere blindtester vi har gjort på hifiklubben i Bergen har vist at det er minimal forskjell mellom høytalerkabler.

Ville heller kjøpt noen greie signalkabler , hifiklubben har endel bra. Og imeligere høytalerekabler , evt bare brukt det jeg hadde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Ville heller byttet signalkablene og ikke høytalerkablene. Flere blindtester vi har gjort på hifiklubben i Bergen har vist at det er minimal forskjell mellom høytalerkabler.

Ville heller kjøpt noen greie signalkabler , hifiklubben har endel bra. Og imeligere høytalerekabler , evt bare brukt det jeg hadde.
    Stemmer virkelig dette?
    Min erfaring er at det adskillig større forskjell på høyttalerkabler enn signalkabler.

Jeg vil anbefale å i hvert fall koste på litt dyrere kabler til frontkanalene. 40 kr/ meter blir snaut. Se etter MIT T5 på bruktbørsen. Kostet 2000 nye, selges vel brukt for rundt 1000. Går en del T2 og T5 på bruktbørsen, men T2 er en del dyrere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se her http://avforum.no/avtorget/showcat.php/cat/46 om du finner noe av interesse.

Ellers vil jeg påstå at signalkabel er viktigere enn høyttalerkabel, men at det er forskjeller på kvalitet når det gjelder begge typer kabel.

Det du trenger er jo bare en digital kabel (optisk eller koaksial), som strengt tatt ikke behøver å koste så mye, og noen meter høyttalerkabel.
    I den nevnte linken er det en annonse med 21m Supra HT kabel, kan det være noe?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Holmium, 40 kr meteren er altfor lite - alle vet jo at lyden bare blir brukbar om kabelen koster over 100 kr per meter. Personlig synes jeg også det er i minste laget, og har derfor oppgradert til en 500-kroners kabel, som altså gir 5 ganger bedre lyd enn en til 100 kr.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefalt lesning:
    Audioholics, Audio Product Reviews for the Masses

Stort sett det meste under kategorien "Interconnects, Cables and Power Conditioning"

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, lurer. Hvorfor mener du at de kablene du har ikke er gode nok?

Jeg vil si det slik:
    Signalkabling, analog audio: Bør være skjermet, tvinnet eller koaks.
    Signalkabling, digital audio: 75ohms koaksial.
    Høyttalerkabling: minimum tverrsnitt per leder ca 2mm2.
    Strømkabler: bruk det som følger med apparatene.

Følger du det ovenstående, så har du et greit utgangspunkt.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ebx
    Helt enig med Holmium, 40 kr meteren er altfor lite - alle vet jo at lyden bare blir brukbar om kabelen koster over 100 kr per meter. Personlig synes jeg også det er i minste laget, og har derfor oppgradert til en 500-kroners kabel, som altså gir 5 ganger bedre lyd enn en til 100 kr.
    Jeg regner med at det var sarkastisk ment, til tross for at du ikke hadde en til slutt....?

Jeg synes det er en uting at nybegynnere med noe begrenset budsjett blir anbefalt dyre kabler, da det er ytterst få som faktisk greier å høre forskjell på dyre og billige høyttalerkabler.

Espen: Kablene du nevnte til 40kr pr meter er sikkert gode nok. Det er ihvertfall rett sted å begynne, så kan du finne ut selv om du blir fornøyd med lyden uten å blakke deg.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ebx
    Hehe, ironien her grenser mot sarkatisme ikke alle som er like enige av nytte/kost for kabler skjønner jeg.

I f.eks en pc hvor tap av data er kritisk, hvorfor brukes det ikke tykke dritdyre kabler..?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne testen DIY Speaker Cable Face Off sammenlikner de tekniske egenskaper til en HAUG med kabler, og konkluderer med at det råeste er faktisk 4 CAT5 kabler i en snurr

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Hehe, ironien her grenser mot sarkatisme ikke alle som er like enige av nytte/kost for kabler skjønner jeg.

I f.eks en pc hvor tap av data er kritisk, hvorfor brukes det ikke tykke dritdyre kabler..?
    Tjaa, en teori kan jo være at man i ytterst få tilfeller faktisk ser kablene i en pc (med unntak av neonlys-beistene med plexiglass), og ettersom tykke/dyre kabler ofte er veldig flotte å se på mister man eiergleden/placebo-effekten ved å ikke kunne se kablene og derfor markedsføres ikke internkabler til pc på samme måte. Bare en liten teori...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CAT5? er ikke det nettverkskabel?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med det som har med signalkabler vs. høyttalerkabler...
    Bruk heller litt på signalkabler siden det er der signaltapet som regel er størst.
    Skal man ha det beste ut av pc'n så bruker man heller pengene på ett bra skjermkort, bedre prosessor+++?
    Det ligger så mye info på en cd at signaltap her vil ha mye mere å si for opplevelsen enn på en pc...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revol2k
    CAT5? er ikke det nettverkskabel?
    Jo... billig er den og Har haugevis liggende, ble litt fristet til å prøve.
    Skal være en del på både MinHifi og MinHjemmekino som bruker det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker for alle tips.
    Vil nok ikke oppgradere så mye men i allefall passe på at jeg har noen lunde dimensjoner og skjermet der jeg kan skjerme. Har vel like mye å si hvordan jeg plasserer kablene i forhold til hverandre også regner jeg med.:-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke klamp alt sammen med strips iallefall Prøv å hold signal, høyttaler og strømkabler separert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det ligger så mye info på en cd at signaltap her vil ha mye mere å si for opplevelsen enn på en pc...
    Dette er en fleip ikke sant?

En moderne PC har en harddisk som inneholder 500-1000ggr så mye informasjon som en CD, og en eneste bit feil kan i verste fall få hele maskinen til å krasje.

-k

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •