Kabler, viktig?!? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 44 av 44
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Heftige kabler når man snakker om kvadratcentimeter i stedet for kvadratmillimeter.

Greit å ha en kompis til å bytte kabler for deg, slik at det blir mer som en blindtest, synes jeg...
    Viktig med god tykkelse på lederne

Ja, en kompis kan hjelpe til og gjerne ha 3 forskjellige kabler, og bare på drit kan han si at han bytter kabler, men istedet spille på samme kabelen hele tiden...

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Viktig med god tykkelse på lederne

Ja, en kompis kan hjelpe til og gjerne ha 3 forskjellige kabler, og bare på drit kan han si at han bytter kabler, men istedet spille på samme kabelen hele tiden...
    Ja, det er viktig i blindtester. Og samme kabel på ørlite mere volum gir sikkert bra resultater

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at det er mye følelser ute å går når det gjelder valg av kabler i hifi sammenheng. Pris har en betydning når det handler om å gjøre utseendet imponerende og om man tømmer lommeboka og skaper forventninger, men disse tingene faller ofte i gjennom ved blinde ABX lyttetester, så det mest økonomiske er vel å være litt nøktern med valg av kabler, og kjøpe noe som er godt nokk.

Ville derfor valgt noen kabler med godt nokk tverrsnitt til høyaler kabler, og prøvd å holdt lengden så lav som mulig. Biltemas 4mm2 kabel er et godt og meget billig valg.

Til Analoge Signal kabler ville jeg valgt noen som hadde greie termineringer så de er lette å jobbemed, og valgt noen godt skjermede kabler i tilpassete lengder så det blir lett å lage et ryddig oppsett.

Til digitale elektriske eller optiske, ville jeg valgt noen elektriske coax som holder 75ohm og gode termineringer eller optiske som er solid bygget for å beskytte lyslederen fra skader og andre lyskilder, samt sjakket at termineringene tetter godt så det ikke kommer stølys inn i kobblings punktene.

Er man i tvil over hørbare forskjeller, på kabler, må man vel egentlig teste dette ut i det utstyret som skal benyttes.

Det at noen sier de hører forskjeller, det kan godt hende at de faktisk gjør det, (enten det er forskjeller eller ikke, pga plasebo osv...) men det er ikke sikkert at de samme kablene vil oppfattes likt i et annet oppsett eller med andre lyttere, så noen fasit for hva slags kabling man børr kjøpe, det finnes vel egentlig ikke.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker svaret ditt ask4me2. Klart og presist. :-D
    Har en del andre tråder her inne også så jeg fyrer ut masse spørsmål og nøster sammen til slutt så får vi se hehe

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •