Kabler, viktig?!? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    biltema høyttalerkabler, 2.5mm2 eller 4mm2 holder fint. så kan du jo velge om du vil kjøpe signalkablene de har også, de skjerma kablene er bra, og koster lite.

... eller du kan stikke på hifiklubben og la deg bli rundlurt og loppa av en 19åring som siterer fra en monster cable-bok... ditt valg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi i CD sammenheng må skille mellom analoge og digitale signal. At en analog kabel har innvirkning på signalet har jeg ikke problemer med, etter en "test" som er referert her http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html

Det som imidlertid var litt overraskende var at en Clas Ohlson signalkabel lød bedre enn en fra HiFi kluben, og som antakelig ville hatt en pris som var 4-5 ganger høyere enn kabelen fra CO. Og konklusjonen vår i den testen var at selvgjort er velgjort.

Så det eneste fornuftige rådet er: Prøv, lytt og gjør deg opp en mening selv. Det er iallefall "ingen" sammenheng mellom pris og egenskaper.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette er en fleip ikke sant?

En moderne PC har en harddisk som inneholder 500-1000ggr så mye informasjon som en CD, og en eneste bit feil kan i verste fall få hele maskinen til å krasje.

-k
    Jeg overfører ikke en eneste bit med mine signal og høyttalerkabler.

Og hvor mange har egentlig en PC som det aldri er noen bugs med? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ebx
    Helt enig med Holmium, 40 kr meteren er altfor lite - alle vet jo at lyden bare blir brukbar om kabelen koster over 100 kr per meter. Personlig synes jeg også det er i minste laget, og har derfor oppgradert til en 500-kroners kabel, som altså gir 5 ganger bedre lyd enn en til 100 kr.
    Jeg sier ikke at alle dyre kabler forsvarer prisen sin, men for 30-40 kr /m begynner man å nå en minstepris, Og disse kablene er ikke gode. Jeg har selv hatt omni-kablene til Tara Labs og å bytte ut disse var noe av det beste jeg har gjort for mitt anlegg.

Har du egentlig prøvd kabler i ulike prisklasser?
    Mener du at alle kabler låter likt uansett materiale, tverrsnitt, skjerming og terminering?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Tjaa, en teori kan jo være at man i ytterst få tilfeller faktisk ser kablene i en pc (med unntak av neonlys-beistene med plexiglass), og ettersom tykke/dyre kabler ofte er veldig flotte å se på mister man eiergleden/placebo-effekten ved å ikke kunne se kablene og derfor markedsføres ikke internkabler til pc på samme måte. Bare en liten teori...
    Placebo skal ikke undervurderes, det har du rett i.
    Men å påstå at ikke ulike kabler ikke har ulike lydsignaturer, det overrasker meg. Da lurer jeg på om man egentlig har hørt ulike kabler på kjente oppsett i det hele tatt.

Jeg sier ikke at man nødvendigvis bør like det dyreste best, men at det er forskjeller i klangstruktur er helt sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er en uting at nybegynnere med noe begrenset budsjett blir anbefalt dyre kabler,
    Jeg tar den, du har rett i det. Det er viktig å gjøre sine egne erfaringer. Begynn med den rimelige først og få gjerne noen andre varianter på hjemlån når du har blitt kjent med lydsignaturen i anlegget ditt.

da det er ytterst få som faktisk greier å høre forskjell på dyre og billige høyttalerkabler.
    Ikke enig. Min mening og erfaring er at de aller fleste hører forskjell på de rimeligste kablene og de som ligger noen prisklasser over. Selv i samme prisklasse kan man høre forskjeller, feks låter en sølvkabel og en massiv kopperkabel ofte veldig forskjellig. Hva man liker best har med preferanser å gjøre og ikke minst hva som matcher din elektronikk.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audioholics Cable Budget Guidelines

"The truth of the matter is, standard 10 or 12 AWG Oxygen Free Multistranded Cable (OFMC) is fine for most applications except for maybe the extreme scenario of a particularly difficult Electrostatic Loudspeaker (ESL) system driven by tube amplifiers, or extremely long runs (greater than 50ft) connected to low impedance speakers (4 ohms or less). In these cases, speaker cables with lower DCR and inductance may be more optimal to achieve the fullest potential of the system. "

Altså, de færreste oppnår noe forbedring ved å bruke annet enn standard 3,3-5,3kvcm kopperkabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Audioholics Cable Budget Guidelines

"The truth of the matter is, standard 10 or 12 AWG Oxygen Free Multistranded Cable (OFMC) is fine for most applications except for maybe the extreme scenario of a particularly difficult Electrostatic Loudspeaker (ESL) system driven by tube amplifiers, or extremely long runs (greater than 50ft) connected to low impedance speakers (4 ohms or less). In these cases, speaker cables with lower DCR and inductance may be more optimal to achieve the fullest potential of the system. "

Altså, de færreste oppnår noe forbedring ved å bruke annet enn standard 3,3-5,3kvcm kopperkabel.
    Dette er vel også en subjektiv mening?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er grunnleggende elektroteknikk
    Tror mange kunne hatt godt av å lese mange av research artiklene deres...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at signalkabler har forskjellig måte å overbringe ett lydsignal.
    Ett lydsignal er mere genuint enn det digitale siden en som leder signalet på en "dårlig" måte kan endre lydsignalet, endre svingningene og tilføre eller "fjerne" signal innenfor en visse deler av frekvensområdet. Signalet i pc'en består ikke av svingninger så de eneste forringningene som kan skje er feil-lesing av det som finnes på disc.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Min erfaring er at signalkabler har forskjellig måte å overbringe ett lydsignal.
    Ett lydsignal er mere genuint enn det digitale siden en som leder signalet på en "dårlig" måte kan endre lydsignalet, endre svingningene og tilføre eller "fjerne" signal innenfor en visse deler av frekvensområdet. Signalet i pc'en består ikke av svingninger så de eneste forringningene som kan skje er feil-lesing av det som finnes på disc.
    http://www.bertscope.com/Literature/...ye_Anatomy.pdf
    Ikke bare består signalene i en PC av svingninger, de svinger med flere gigahertz. I en PC blir fort frekvensen signifikant i forhold til kabellengden slik at man virkelig må tenke seg om når man designer elektronikken, i forhold til audiokabler som er banalt enkelt med mindre man har mer penger enn vett og et dypt ønske om å bidra til snake-oil industrien.

Selvsagt skjer det feil i en Pc på elektronikk-nivå. Hvorfor tror du at servere og andre kritiske datamaskiner benytter ecc-ram som koster betydelig mer men gir feilkorreksjon? Poenget er at for folk flest så er det til å leve med at en bit blir feil en gang i halv-året eller en gang i 10-året hvis prisen blir den halve.

-k

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holmium
    Stemmer virkelig dette?
    Min erfaring er at det adskillig større forskjell på høyttalerkabler enn signalkabler.

Jeg vil anbefale å i hvert fall koste på litt dyrere kabler til frontkanalene. 40 kr/ meter blir snaut. Se etter MIT T5 på bruktbørsen. Kostet 2000 nye, selges vel brukt for rundt 1000. Går en del T2 og T5 på bruktbørsen, men T2 er en del dyrere.
    Om dette stemmer eller ikke. Vi var ute på hifiklubben i Bergen (flere ganger) og hørte på ganske så fett ustyr mens vi foretok en blindtest for å teste om det var hørbare forskjeller som ville bli identifisert i en blindtest.

Konklusjonen :
    http://cfd.x-nett.com/littomaudio/lyttetest.pdf

Dette var den første lyttetesten. Den andre testen la jeg kun ut på forumet uten å rote med å få den inn i en PDF..

Den andre ligger her: http://avforum.no/forum/kabler/20216...ight=blindtest

Nå skal det sies at vi ikke har "trente ører".

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe..
    Hvis folk vil bruke sine 35kr "følger-med" signalkabler så er det helt i orden.
    Holder meg iallefall til mine DIY, Kimber og Black Magic "snakeoil" kabler fordi de i det minste for min egen del er med på å bringe meg nærmere mitt lydnirvana;-)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne testen DIY Speaker Cable Face Off sammenlikner de tekniske egenskaper til en HAUG med kabler, og konkluderer med at det råeste er faktisk 4 CAT5 kabler i en snurr
    Man blir vel aldri enig om hvilke kabler som er riktig.

Jeg brukte selv først ett par lisse kabler, byttet til cat5, hvor jeg brukte 1 kabel til hver inngang på høytallere. Det var stor forskjell. Byttet disse i cat 7, ikke så stor forskjell.

Kjøpte så ett par Monster ferdigterminerte kabler til 8-900 kr. Det var stor forskjell, mye mer bass info.

Byttet for kort tid siden til ett par QED XT-400 i bi-amping, og forskjellen fra Monster kabelene (Også i bi-amp) var enorm.

Er man ny i gamet, begynn i det små, så kan man selv oppleve forskjellene etteer hvert selv.

Jeg kan ikke si at jeg har hørt den store forskjellen på signalkabler. Men man hører velg også litt etter hvor tom lommeboken ble. En kollga hadde lest en blindtest, og der vant vanlig PR strømkabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker folkens.
    Ser dere er engasjerte og har mange forskjellige meninger. Har funnet ut at det finnes vel ikke noe fasit i alle spørsmål her.
    Jeg får bare teste og se etter hvert og oppgradere når jeg har mulighet og lyst.

:-D

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Ebx
    Helt enig med Holmium, 40 kr meteren er altfor lite - alle vet jo at lyden bare blir brukbar om kabelen koster over 100 kr per meter. Personlig synes jeg også det er i minste laget, og har derfor oppgradert til en 500-kroners kabel, som altså gir 5 ganger bedre lyd enn en til 100 kr.
    Seriøst????????

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    En kollga hadde lest en blindtest, og der vant vanlig PR strømkabler.
    Som i de fleste tilfeller er tilstrekkelig (i 3-5 mm2) nok hvis du ikke har noen spesiellt vanskelige elektrostathøyttalere på rørforsterkere eller lange kabler på 4 ohms høyttalere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som i de fleste tilfeller er tilstrekkelig (i 3-5 cm2) nok hvis du ikke har noen spesiellt vanskelige elektrostathøyttalere på rørforsterkere eller lange kabler på 4 ohms høyttalere.
    Heftige kabler når man snakker om kvadratcentimeter i stedet for kvadratmillimeter.

Ellers er jeg enig med shaudu, iallefall innenfor rimelighetens grenser.
    Men som trådstarter kom til, man må høre selv og gjøre seg opp en mening. Gjerne låne hjem og prøve dersom det er mulig. Hører man ikke forskjell på Clas Ohlson kabelen og den til 7000 fra HFK så har det ingen hensikt å bruke den dyreste. Kan jo hende at du liker en billig bedre enn en dyr også.
    Greit å ha en kompis til å bytte kabler for deg, slik at det blir mer som en blindtest, synes jeg...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Heftige kabler når man snakker om kvadratcentimeter i stedet for kvadratmillimeter
    Heheh *editere*

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg er kabelskeptiker og synser innen faget, men jeg kan med handa på hjertet si at da jeg byttet ut Elkjøp-kabelen med en importert Xindak FA-1 så ble støygulvet mye lavere og NOE ble bedre med lyden, kan ikke sette fingeren på hva, men det føles litt renere i lyden. Så sånn er det.

Dersom du ikke vil bruke formuer på kabler så kan du kjøpe ok kabler for tusenlappen på f.eks. nysound.com. Flotte å se på og ser mange får gode brukererfaringer. Vurderer selv å kjøpe nye høyttalerkabler selv. Husk å gange over summen til kroner og legg til moms.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •