Skummelt med for tynn kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Skummelt med for tynn kabel?

Hei godtfolk!

Fikk nettopp et nytt anlegg inn døra her, Dynavoice F6 samt Xindak XA 6950. Problemet er da at Audiophile kablene jeg hadde tiltenkt koblingen mellom disse to, ikke passer forsterkeren. Xindak'en tar nemlig ikke spader... "Hva gjør jeg nå" tenkte jeg, men så fikk jeg en fiks ide om at jeg hadde en rull med noe kabler liggende på loftet. Men de så VELDIG tynne og spinkle ut, så da tok jeg å koblet to slike på henholdsvis hver HT utgang og hver kanal på forsterkeren.
    Er dette brannfarlig eller skadelig for komponentene på noen som helst måte? Har ikke tenkt å spille høyt, bare så det er sagt. Må jo spille HT inn først!

La ved ett par bilder som jeg håper illustrerer saken

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller klippet av spadene på den ene enden av kabelen og avisolert de, og eventuelt kjøpt ett par bananplugger.

Tror ikke de du bruker nå er brannfarlige, men jeg vil anta at du vil få bedre lyd med noen litt feitere kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    Jeg ville heller klippet av spadene på den ene enden av kabelen og avisolert de, og eventuelt kjøpt ett par bananplugger.
    Er ikke veldig keen på å ødelegge disse kablene, men har kanskje ikke noe valg hvis jeg vil spille i kveld Hvordan avisolerer jeg dem, og hvor skal jeg kutte?

Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    Tror ikke de du bruker nå er brannfarlige, men jeg vil anta at du vil få bedre lyd med noen litt feitere kabler.
    Klar over at tykkere kabler gir bedre lyd enn de lampettlignende jeg nå vurderer å teste, men skulle gjerne hatt litt søt musikk i stuen uten at jeg trenger å være redd for å brenne ned kåken! Trodde nemlig det muligens var brannfarlig med så tynne kabler med henhold til overbelastning. Men hvis du mener det ikke vil være et problem kjører jeg på etter hvert Takker!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha rotet litt kjapt rundt på loftet fant jeg ut at dette er kabler til bilstereo:P KAn de fremdeles brukes til Høyttalerene mine? Eller burde jeg la vær... Eneste info på forpakningen er: 14 Gauge Speaker Cable 25meters

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal være redd for å bruke de kablene.
    Selv om de er tynne, så tåler de nok noen Ampére! Og dermed atskillige watt..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tror ikke du skal være redd for å bruke de kablene.
    Selv om de er tynne, så tåler de nok noen Ampére! Og dermed atskillige watt..
    Tusen hjertelig Scrooge! Da peiser jeg på

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det, og lykke til!
    Men tenk litt på naboene da, om du har noen. ;-)
    Btw; Regner med at dette bare er en foreløpig løsning? Det vil uansett bli bedre lyd med litt tykkere kabler...

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å peise på med nok av de tynnkablene til du oppnår ønsket tverrsnitt... Vil ikke bli så ulikt Kimbers PR kabler Kimber Kable

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Det er bare å peise på med nok av de tynnkablene til du oppnår ønsket tverrsnitt... Vil ikke bli så ulikt Kimbers PR kabler Kimber Kable

Takk for tipset shakudu! Har tvunnet sammen to sett kabler nå, så tar jeg det derfra Synes allerede det fungerer bra, er i alle fall et stort steg opp fra kompaktanlegget fra JVC jeg hadde tidligere:P

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Westen
    Har ikke tenkt å spille høyt, bare så det er sagt. Må jo spille HT inn først!
    Hvis du skal spille inn høyttalerene må du spille ganske høyt
    Elementene skal jo mykes opp, og det gjør dem ikke uten at de beveger seg nok..
    Når det gjelder å klippe av spadene, så er det ingenting i veien for det.
    Klipp av, og avisoler en liten cm. Eller du kan kjøpe deg bananplugger å lodde på(eller i verste fall skru på).

Så også på bildene dine nettopp, du bør være forsiktig slik at du ikke kortslutter noe.
    Ikke avisoler så mye som du har gjort..
    Anbefaler deg at du klipper av endene en del

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Gjør det, og lykke til!
    Men tenk litt på naboene da, om du har noen. ;-)
    Btw; Regner med at dette bare er en foreløpig løsning? Det vil uansett bli bedre lyd med litt tykkere kabler...
    Har ingen naboer for tiden, heldigvis! Dette er selvfølgelig en foreløpig løsning ja, handler inn nye kabler over helgen. Jo tykkere jo bedre:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu

Jess, har to par koblet til hver HT nå, men vanskelig å kutte bort all gummien... Handler nok inn nye kabler over helgen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Panasync
    Hvis du skal spille inn høyttalerene må du spille ganske høyt
    Oki, trodde at man skulle spille relativt lavt når man skulle spille innHT, men da tok jeg vel feil?
    [QUOTE=Panasync]Elementene skal jo mykes opp, og det gjør dem ikke uten at de beveger seg nok..
    Når det gjelder å klippe av spadene, så er det ingenting i veien for det.
    Klipp av, og avisoler en liten cm. Eller du kan kjøpe deg bananplugger å lodde på(eller i verste fall skru på).
    Sitat Opprinnelig postet av Panasync
    Så også på bildene dine nettopp, du bør være forsiktig slik at du ikke kortslutter noe.
    Ikke avisoler så mye som du har gjort..
    Anbefaler deg at du klipper av endene en del
    Bare jeg holder polene pluss og minus fra hverandre burde ikke kortslutning være ett problem? Men skal klippe av endene en del, bare for å safe

Newcomer Taskeladdn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker på innspilling her, så får du en god tråd ang innspilling av høytalere =)
    edit: http://avforum.no/forum/hoyttalere/3...ing+h%F8ytaler

Hold pluss og minus fra hverandre så blir det ingen kortslutning nei =) Men den tvinninga di så bare bittelitt skummel ut =) hehe..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •